Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Niels Vasland Eriksen
|
Hold
|
2024 Sa/2p (2p Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb om nationaløkonomi - det er også ideologi
Forløb om nationaløkonomi - det er også ideologi
2.p
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Beskrivelse af indholdet:
Temaer:
Hvad økonomi er!
De økonomiske prioriteter og behov
Hvad afgør det?
De økonomiske mål
Det økonomiske kredsløb
Hvad driver det?
Økonomiske konjunkturer
Hvad skaber dem?
Hvordan påvirker det vores liv?
Økonomisk politik
Finanspolitik
Arbejde med finanslovsforslaget
De politiske holdninger til den
Pengepolitik
Rentepoliitk
Hvad gør den?
Arbejde med nationalbanken og dens rolle
Hvordan står det egentlig til med dansk økonomi?
Strukturpolitik
Projekt om hvilke økonomiske strukturer 2.p gerne vil ændre i dansk økonomi - og hvad klassen vil opnå
Produktkrav:
Projektarbejde om økonomiske strukturer og formålet med disse visioner
og fremlæggelse af disse
Evaluering:
Klasseevaluering af projekterne
Kernestof:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen “Luk samfundet op!” (4.udg.), Columbus 2024, s.167-179 + 186-195
Supplerende stof:
ANALYSE Tysk økonomi er på vej i minus - og det er dårligt nyt for hele Europa | Udland | DR
Skat på skoleskemaet: Undervisningsmateriale om skat til børn og unge skat.dk
“Færre Børn lever i absolut fattigdom” Pol 18/10-24
“275.000 lån kan lægges om: Banker spejder efter jackpot” Børsen 5/10-24
Danmarks Nationalbanks hjemmeside
“Sæt penge af til at gøre cigaretter meget dyrere” Børsen 14/11-23
Holstein om finanslov: Regeringen fik det præcist, som den ville have det - Altinget - Alt om politik: altinget.dk
TVA - 22. NOV 2024 21:00 | Se online her | DRTV
Overblik: Her er otte vigtige punkter i finansloven | Politik | DR
https://www.youtube.com/watch?v=d0nERTFo-Sk (Keynes vs. Hayek)
Lektioner:
1-2 Intro + egen økonomi
3-4 “Luk samf” s.167-170
5-6 “Luk samf” s.171-174
7-8 “Luk samf” s.174-179
9-10 “Luk samf” s.186-189
11-12 “Luk samf” s.189-191 + noget om finanslovsforhandlingerne
13-14 “Luk samf” s.191-192
15-16 “Luk samf” s.192-195
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb om en ulig og globaliseret verden
Forløb om en ulig og globaliseret verden
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Beskrivelse af indholdet:
Temaer:
Hvad er globalisering?
Økonomisk
Principper for udveksling af varer m.m.
Kulturelt
Socialt
Hvordan påvirker globaliseringen mennesker
På godt og ondt
I den fattige del af verden
Men også i Danmark
Danmark som en del af globaliseringen
Globaliseringen kommer til Danmark
Økonomisk og kulturelt
Hvad betyder det at Danmark er blevet mere kulturelt mangfoldigt?
Fordele/ulemper
Rollespil:
Forhandlinger om Draghi-rapport
WTO-forhandlinger
Produktkrav:
Deltagelse i rollespil - forberede sin rolle
Evaluering:
Løbende klasseevaluering
Kernestof:
Jacob Gravers Sørensen “Økonomiens kernestof” Columbus 2023 s.210-220
Kåre Blinkenberg og Jens Breindahl “Samfundsfag til HF” Systime 2019 s.97-104 + 108-126
Supplerende stof:
Marokkanske kvinder fortæller om udbredte seksuelle overgreb i Spaniens jordbærmarker
Verdens værste by? - mitCFU.dk
Bangladesh
Statistik (Globalis)
“Den udenlandske arbejdskraft i Danmark er fordoblet over ti år” Berl 9/10-24
“Mit job flyttede til Indien” DR her fra CFU
“Kampen om mig - fra ghetto til bøssebar” DR her fra CFU
“Debat: RACISME: Hvornår er jeg brun nok?” Pol 31/8-20
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/muslimske-hipstere-saetter-hijabben-som-de-vil
“Debattør tordner mod kønsaktivisme og Copenhagen Pride” JP 7/1-25
Hvordan ser den helt almindelige dansker egentlig ud? | Tjekdet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Evt noget EU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krim sammen med psyk/Filo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb til de nye skillelinjer - og de gamle
Forløb til de nye skillelinjer - og de gamle
2.p
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Beskrivelse af indholdet:
Temaer:
Hvad en politisk ideologi er
Hvad kendetegner de klassiske politiske ideologier
Hvad kendetegner nutidens danske politiske partiers politiske og ideologiske ståsted
Fordelings- og værdipolitik
Hvad styrer partiernes adfærd (teoretisk)
Identitetspolitikken
I en venstre og højre kontekst
De politiske skillelinjer
Hvad skiller (og samler) den danske befolkning
Politisk, socialt, økonomisk, geografisk og kulturelt
Et gruppeprojekt om skillelinjerne
Besøg i Folketinget hos Bjørn Brandenborg
Produktkrav:
En gruppepræsentation af gruppearbejdet om skillelinjer
Evaluering:
Løbende klasseevaluering
Kernestof:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen “Luk samfundet op!” 4. udg., Columbus 2024 s.100-106 + 110-120
Jesper Hjarsbæk Rasmussen “Politikkens Kernestof” Columbus 2023 s.34-39
Supplerende stof:
“Der er kun én form for politik tilbage. Identitetspolitik” (uddrag) Inf 7/6-24
“I en ny bog gør S-profil op med dem, der vil dreje partiet væk fra Arne og ind mod storbyerne” JP 13/9-24
Professor: Nedrivninger er kun et lille plaster på såret” KD 12/5-22
Gintberg på kanten: Sæson 1 – Nysted | Se online her | DRTV
Se de første 10 min
Se det nye politiske danmarkskort (jyllands-posten.dk)
Folketingsvalg (im.dk)
News: Liberal Alliances Ungdom vinder Skolevalg 2024 - Danish Youth Council
https://www.youtube.com/watch?v=GbqdeNaZXiE
Lektioner:
1-2 “Luk samf” s.100-106
3-4 “Luk samf” s.110-112
5-6 “Luk samf” s.112-118
7-8 “Luk samf” s.118-120
9-10 “Pol kernestof” s.34-39
11-14 Gruppeprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb om ondskab (kriminalitet)
Forløb om ondskab (kriminalitet)
Sammen med psyk C og filo B
2.p:
Faglige mål:
At kunne undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark, og diskutere dem og komme med mulige løsninger
At kunne benytte kvantitativt og kvalitativt (og i mindre omfang selv indsamle og behandle kvalitativt materiale) materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere ud fra disse
Forudsat faglig viden:
Viden om socialiseringsprocesser, identitetsdannelse og anerkendelse m.m.
Beskrivelse af indholdet:
Fokuspunkter:
Hvad er kriminalitet?
Hvorfor dømmer vi og hvordan dømmer vi?
Hvordan virker fængselsstraffen på den indsatte?
Hvad gør man i de danske fængsler for at resocialisere de indsatte? Hvad kunne man ellers gøre?
Hvad er mørketal?
Hvem bliver kriminel?
Hvilken betydning har opvækst?
“Debatten”
Forberedelse af sin rolle i “Debatten”
Man er enten politiker, ekspert, tidl. kriminel, pårørende eller offer
Besøg af Kriminalforsorgen
Produktkrav:
Deltagelse i “Debatten” med sin rolle
Kernestof:
Victor Bjørnstrup m.fl. “Fra drengestreger til bandekrig” Forlaget Columbus 1.1-1.3 + 2.2-2.4 + 5.2 + 7.1-7.5
Supplerende stof:
www.dkr.dk
https://www.dr.dk/drtv/saeson/kriminelt_-2020_168904 (er par af deres temaudsendelser)
https://www.kriminalforsorgen.dk/
“Trygheden topper men regeringen vil have mere” Danmark 11/3-25
Kvindefængslet: Sæson 1 – Fængselsmor | Se online her | DRTV
“Forsidehenvisning: Forvaring og domme på livstid i voldsom vækst” Pol 12/1-25
Forbrydelse og straf – Gyldendal og Politikens Danmarkshistorie | Lex
De særligt farlige: Sæson 1 – Indespærret | DRTV
“Når forbrydelse ryster os” DR, her fra CFU
NS: 30
Lektioner:
1-2 “Drengestreger” 1.1 -1.3
3-4 2.2-2.4
5-6 5.2 + dkr.dk
7-8 7.1-7.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forlæb til EU - i en omskiftelig verden
Forløb til EU - i en omskiftelig verden
2.p
Faglige mål
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
Beskrivelse af indholdet:
Temaer:
EU’s opbygning og karakter
Bl.a. i hvilken grad har EU en føderal karakter a la USA
EU’s vigtigste institutioner
Lidt integrationsteori
EU’s indre marked
Handel og handelskrig
Konkurrenceevne
Hvad er ØMU’en?
EU’s økonomiske rammen
EU’s økonomiske integration
EU’s mulige militære dimension
Hvilken betydning har:
Ukrainekrigen?
USA?
EU’s interne juridiske spændinger
Retsstatsprincipper m.m.
Temaøvelser (synopsisskrivning)
Produktkrav:
Gruppesynopser
Evaluering:
klasseevaluering af synopserne
Kernestof:
Jacob Graves Sørensen “Økonomiens kernestof” Columbus 2023 s.228-236
“EU på kryds og tværs” 3.udg. 2025 (Folketingets EU-oplysning) s. 35-70 + 131-134 + 140-147
Lars Frederiksen “EU’s udfordringer” Columbus 2020, s. 73-79 + 87-90
Supplerende stof:
Løkke efter endnu et EU-møde om Ukraine: Det endte som et 'sammenskudsgilde', hvor nogle kommer med på 'fribillet' | Udland | DR
Hvad er told – og hvad betyder tolden for mig? | Ligetil | DR
Von der Leyen er klar til at ramme Trumps tech-venner: 'Det er et vendepunkt i forholdet til USA' | EU | DR
EU's konkurrenceevne / Folketingets EU-Oplysning
Retsstatsprincippet / Folketingets EU-Oplysning
“Kampen om kemikalierne” TV2, 2007; her fra CFU
Lektioner:
1-4 Løkke efter endnu et EU-møde om Ukraine: Det endte som et 'sammenskudsgilde', hvor nogle kommer med på 'fribillet' | Udland | DR
Hvad er told – og hvad betyder tolden for mig? | Ligetil | DR
Hvad er EU?
5-10 “EU på kryds” s.35-70
11-12 EU på kryds” s.131-134 + Von der Leyen er klar til at ramme Trumps tech-venner: 'Det er et vendepunkt i forholdet til USA' | EU | DR
13-14 Øk kerne” s.228-236
15-16 Øk kerne” s.228-236
17-20 EU's konkurrenceevne / Folketingets EU-Oplysning (case)
21-22 EU på kryds” s.140-147
23-26 (delvis asynkron) Retsstatsprincippet / Folketingets EU-Oplysning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65783378409",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65783378409",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65783378409"
}