Titel
6
|
Ulighed og social arv (+ afhængighed)
Formål:
I dette forløb har vi set på forskellige holdninger til begrebet ulighed, samt undersøgt hvordan det står til med uligheden i Danmark (og andre lande i Europa.) Vi har set på ulighed og konsekvenserne af ulighed, især inden for misbrug og afhængighed, men også mere generelt inden for de følgende områder: ulighed og kriminalitet, arbejdsmarkeds-tilknytning, uddannelse, geografisk ulighed, sundhed og levealder. Vi har i den forbindelse også set på familietyper, sociale levevilkår, sociale klasser, social arv og mønsterbrydning.
Materiale:
Kapitel 10 + 11: Sociale mønstre og levevilkår (sociale grupper, sociale klasser, social arv, chanceulighed, social mobilitet og mønsterbrydere, social arv og mobilitet i informationssamfundet, symbolsk vold, push/pull faktorer) + Denciks familietyper, fra (udgået ibog) Samundsfag C, Columbus, 2021
Ind i samfundet, s. 11-22
Ulighedens mange ansigter, Columbus, s. 81-99
Sociologi ABC, Columbus, 96-97 + 112-113
Fra risikoprofilen (Sundhedsstyrelsen, ):
Tabel s. 21 (brug af rusmidler, generelt)
Tabel s. 24 (brug af rusmidler, demografisk sammensætning)
Tabel s. 26 (brug af rusmidler, socioøkonomiske karakteristika)
Figur s. 31 + 32 + 33 + 35 + 36 (motion, kost, søvn)
Figur s. 49 + 50 (selvværd)
Figur s. 51 + 52 + 53 (stress, tristhed, ensomhed)
Tabel 3.1.2 (beskrivende karakteristika af grupper med forskellige risikoadfærdsmønstre)
Udvalgt statistik og resultater fra rapporten "Stofmisbrugsbehandling - efterspørgsel og tilgængelighed, Sundhedsstyrelsen 2024
Ny aftale: Nikotinposer bliver dyrere - og så er det farvel til shots for 16-årige, dr.dk, 14. nov. 2023
Dyrere, kedeligere og sværere at få fat i - her er hovedpunkterne i aftale om unge, nikotin og alkohol, dr.dk, 14. nov. 2023
Explainer: Hvorfor drikker danskerne så meget?
Købmænd ryster på hovedet: Fra 2025 kan butikker få besøg af tobaks- og alkoholagenter, dr.dk, 15. nov. 2023
'Spændende, interessant og sjovt': Mindreårige vil gerne gå på undercover alkohol- og tobaksjagt i butikkerne, dr.dk 15. nov. 2023
Sober curious: Du kan feste med færre promiller, samvirke, 16. jan. 2023
Youtube klip med Tom Holland der snakker om hvorfor han er holdt op med at drikke
Dobbelt så mange børn af lavtuddannede er tykke, Politiken, 12.8 2011
Er der overhovedet plads til at være usund?, Politiken, 10.08. 2015
Familiefællesskab om aftensmaden giver færre problemunge, Information, 14. feb. 2014
Børn af forældre med mindre end 10 års skolegang har større risiko for at dø ung, Socialrådgiveren.dk
Tinna dør seks år før Alice - og syv andre uligheder i livet med en kort og en lang uddannelse, dr.dk, 11. nov. 2021
Er nogen af os født til at fejle? Zetland, 29.juli 2021
Uligheden vokser i Danmark, Politiken
Mens uligheden i Danmark slår rekord, vil SVM regeringen øge den yderligere, Information 16. dec. 2022
Færre børn vokser op i fattigdom de senere år, Arbejdernes Erhvervsråd, 19. maj 2022
Det er lige så skadeligt at være fattig som at føle sig fattig, Politiken, 17. feb. 2018
3 årigt barn af veluddannede har hørt 30 mio. flere ord end ikke-veluddannede, Politiken 17. jan. 2017
Figur 6.1: Når sproget volder problemer, Fra gymnasiefremmed til student - større fagligt udbytte for elever fra gymnasiefremmede miljøer, GL, 2007
Hvad bestemmer mængden af børns kulturelle kapital, og hvilken betydning har den? Uge brevet A4
Færre børn fra fattige familier bryder den sociale arv, Ritzau, 16.juli 2020
Børn er jo ikke dumme. Weekendavisen, 6. dec. 2018
Youtube: Socialdemokratiets håndboldvideo, Vi er på børnenes hold.
Venner i børnehaven afgør, hvilke karakterer børn får i 9. klasse, Politiken, 25. feb. 2019
GL: droppet aftale om elevfordeling lader både lever og gymnasier i stikken, Altinger, 19. dec. 2022
Privatskoler på fortsat fremgang, dr.dk. 30. maj 2019
Ulighed har negativ slagside for både høj og lav, Ugebrevet A4, 2011
Vi har ladet uligheden i Danmark stige. Professor giver seks bud på, hvordan vi vender udviklingen, Information, 1. marts 2018
Centrale spørgsmål til temaet:
- Hvad kan forklare forskellene på unge trivsel i forskellige familietyper?
- Hvordan måler man velfærd, og hvordan kommer forskellene til velfærd til udtryk i Danmark?
- Hvad bestemmer hvilken socialgruppe en person placeres i, og hvad kendetegner leveforholdene i de forskellige socialgrupper?
- Hvad er årsagerne til ulighedens udvikling i Danmark i de sidste 10 år?
- Hvordan har fattigdommen udviklet i Danmark?
- Hvad er forskellen på absolut og relativ fattigdom, og hvad er konsekvenserne af fattigdom?
- Hvordan kommer den sociale arv til udtryk i Danmark, og hvad er forskellen på materiel og kognitiv social arv?
- Hvad ligger der i begrebet social mobilitet?
- Hvad er de tre kapitalformer, som Bourdieu fremhæver som vigtige i forhold til at kunne klare sig godt i livet, og hvad fremmer et barns mængde af kulturel kapital?
- Hvad forstår Bourdieu med begrebet habitus, og hvilken sammenhæng er det mellem habitus og ens sociale miljø?
- Hvad kendetegner et socialt felt i Bourdieus teori, og hvad ligger der i begrebet symbolsk vold?
- Hvordan kan den sociale mobilitet øges?
- Hvad er årsagerne til de forskellige vurderinger af SVM-regeringens socialpolitik for den sociale mobilitet i fremtiden? (Molin, ideologier og partier)
- Hvad kan forklare liberalismen og socialismens forskellige syn på hvordan ulighed skal mindskes? Herunder deres forskellige syn på den nye lov om elevoptag.
- Hvad er konsekvenserne af den stigende andel elever på privatskoler?
Faglige mål: Kendskab til følgende viden/begreber/diskussioner
Unge har højst mentalt trivsel i team-familien, da de i den særlig for opfyldt behovet for anerkendelse i det senmoderne samfund.
Erik Allardts tre dimensioner for velfærd, Forskel i sundhed, levetid, rådne bananer
Socialgruppeinddelingen (kontrollen i arbejdssituationen og uddannelse afgør placering i socialgrupper, jo lavere socialgrupper, jo lavere velfærdsniveau (herunder dårligere sundhed). Lars Olsens inddeling baseret på ressourcer.
Uligheden er steget i Danmark, Gini vokset fra 20 til 30 (p.g.a. skattesænkninger i toppen, beskæring af overførselsindkomst, kontanthjælpsloft, udviklingen på boligmarkedet)
240.000 lever i fattigdom i Danmark, absolut fattigdom (minimumsmål) og relativ fattigdom (måles i forhold til ens medborgere velstandsniveau). Fattigdom øger risiko for stigmatisering, social isolation og social devalueringsproces. Fattigdom fører til en mere kortsigtede horisont og adfærd.
Social arv i Danmark: Børn af forældre med kort uddannelse lever kortere, får i mindre grad en videregående uddannelse, begår mere kriminalitet og har højere risiko for at blive misbrugere. Risiko for misbrug øges derudover ved mere usunde kostvaner, lavere livstilfredshed, højere stressniveau og mindre kontakt med sine forældre.
Social arv (børn der arver forældres social situation og ressourcer), social arv er resultat af socialiseringen i familierne, Meads rolleovertagelse og imitation (f.eks. normen om selvkontrol), social arv særligt tydeligt på uddannelsesområdet (uddannelse særligt vigtig i en globaliseret verden hvor ufaglærte arbejdspladser rykker ud af landet), kognitiv social arv (evnen til abstrakt tænkning, udvidet sprogkode, argumentationsevne som er vigtige ressourcer i uddannelsessystemet). Socialiseringen kan også finde sted sekundært (skoler mm).
Social mobilitet: når børn ender i en højere socialgruppe end deres forældre.
Bourdieu: social, økonomisk og kulturel kapital. Kulturel kapital (viden, eksamen, sprogkundskaber, dannelse). Forældres uddannelsesniveau og kulturelt aktive familier øger børns kulturelle kapital.
En persons habitus (et udtryk for hvordan et individ opfatter, bedømmer og handler i dets hverdag + kompetencer) formes af personens sociale miljø. Habitus kan forandres.
Socialt felt er en specifik social arena med specifikke normer, og hvor der kræves nogle specifikke færdigheder for at opnå succes. Symbolsk vold når ressourcestærke alene definerer felters succeskriterier, hvilket kan fastholde den sociale arv.
Forskellige frihedsopfattelser giver forskellige vurderinger af SVM regeringens politik (beholde kontanthjælpsloft, ingen elevfordeling). Det negative frihedsbegreb (borgerlige partier) forstår frihed som “frihed fra” forskelsbehandling og indgreb fra statens side der begrænser individets frihed (formel lighed). Det er vigtigt, at der er incitament til at tage personligt ansvar for eget liv. Positiv frihed (socialistiske partier) forstår frihed som at individet skal have “frihed til” at realisere sig selv, staten skal hjælpe med at overvinde strukturelle forhold der mindsker social mobilitet (reel lighed og resultatlighed).
Privatskoler: mindre klassekammeratseffekt, mindre forståelse og empati, mindre tillid, mindre solidaritet og fællesskabsfølelse, mindre sammenhængskraft, mindre dialog, risiko for spændinger og politisk polarisering.
Ekstra ressourcer til skoler med ressourcesvage elever (taxameter), skolemad, lektiehjælp, heldagsskoler, tidlig indsats, ny lov om elevoptag (øget klassekammerateffekt).
Den sociale mobilitet er faldende i Danmark (fortsat reglen end undtagelsen), men tendensen er klar.
|