Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
projektfag -
|
Lærer(e)
|
Ane Sofie Syberg, Janeke Ellekær Hansen, Kevin Gjedde, Rasmus Fisker Mühlbach, Tanya Therese Juelstorp
|
Hold
|
2024 TP/2q (2q TP4, 2q TP5/rejse, 2q TP6)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Reportagen i ord og billede
Forløbet ‟Reportagen i ord og billede” er et nyhedsforløb, der undersøger genren ‟reportagen”, som findes både i trykte og digitale medier og i ord såvel som i billeder. I dette forløb læser vi en række reportager for at lære genrens særtræk at kende. Vi arbejder med nyhedsreportagen, begivenhedsreportagen, baggrundsreportagen og rejsereportagen. Vi øver også selv at skrive steds-reportager og rejsereportager.
Vi fokuserer særligt på:
- scenisk fremstilling
- billedskabende sprog (konkrete substantiver, beskrivende adjektiver og dynamiske verber)
- billedsprog (sammenligning, metafor, besjæling og personifikation)
- sanseligt og sanserigt sprog
- fortællerpositioner og perspektiv
- forskellen på at skrive om noget "uden om" (rapporterende) og noget "indeni" (reflekterende)
- nyhedstrekant og dramatrekant
- fortællende journalistik
- blikfang
Studietursprojekt: skriv en reportage fra Bremen
Materiale:
Grundbogsmateriale om reportagen som genre fra udgivelsen: Reportagen i ord og billeder. Dansklærerforeningens Forlag. 2022 - s. 5-7, 10-17, 22-23
Henrik Cavling: uddrag af “Eksplosionen” (1882)
Nyhedsreportage: “Som om solen kom for tæt på” fra Jyllands-Posten 5.11.2004 + fotos fra Seest.
Rejsereportage fra Berlingske: Oplev Laos mens tid er: https://www.berlingske.dk/rejser/rejsereportage-oplev-uspolerede-laos-mens-tid-er
Begivenhedsreportage: Morten Sabroe: "Et svin i Berlin" INFORMATION 02. 01. 1990
Baggrundsreportage: Emil Jørgense: De sidste riddere. Weekendavisen 20.sept. 2024
Supplerende:
Reportagen som dybdeborende serie: https://politiken.dk/tag/main/Forbandet_Ungdom?srsltid=AfmBOooOwdDafLBnXC1gGL9LLD_sE-_jA-n4Kxzhopx2qvGxf7KsypNy
Fotoreportage: https://journalistforbundet.dk/freelancegruppen/nyhed/fotoreportage-en-dag-i-en-freelancers-liv
Krigsreportage: Henry Hellsen: ^Krigens sidste billeder^ BERLINGSKE TIDENDE 22. 11. 1918
Begivenhed: Jacob Ludvigsen: "Da vi snuppede Christiania'
TRYKT FØRSTE GANG l INFORMATION l SEPTEMBER 1972
OG GENOPTRYKT l WEEKENDAVISEN l SEPTEMBER 2021 - UDDRAG
https://indidansk.dk/reportage-genretraek/
https://indidansk.dk/dramatrekanten/
Omfang ca: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Feltundersøgelse
Faglige mål og indhold:
At planlægge, gennemføre og efterfølgende forholde sig kritisk til egen feltundersøgelse indenfor rammen:
1) Mobiltelefonen påvirker sociale interaktioner mellem mennesker negativt.
2) Mobiltelefonen påvirker sociale interaktioner mellem mennesker positivt.
Produktkrav:
Eleverne planlægger (designer) og gennemfører deres egen psykologiske feltundersøgelse i grupper, hvor de benytter sig af enten observation, interview, eksperiment eller spørgeskema som metode.
De præsenterer efterfølgende deres feltundersøgelse for klassen via en powerpoint-præsentation.
Pensum om metode:
Materiale fra i-Bogen: 'Psykologiens Veje' (Læreplan 2017).
Psykologiske feltundersøgelser p5642
Observation p5651
Interview p5649
Spørgeskemaundersøgelse p5648
Kritisk vurdering af undersøgelser p5765
+ ppt. om metode
Fra i-Bogen: ‘Undersøgelser i psykologi’
2.10: Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler?
2.11 Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler i virkeligheden?
EKSPERIMENT: Samtaleøvelser m. metodeovervejelser
Skrive-øvelser
I alt = ca. 10 s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65792658415",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65792658415",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65792658415"
}