Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Pall Axel Palsson
|
Hold
|
2024 fy/c (1c fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til faget.
- Introduktion til de faglige begreber, notationer, SI-enheder.
Materiale: Kapitel 1 i iBogen Orbit C fra Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Eleven skal kunne:
- Kende de fysiske notationer samt have et grundlæggende forståelse for betydning af enheder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
2
|
Energi
Efter endt forløb skal eleven have kendskab til:
- De forskellige energiformer.
- Energi og effekt.
- Termisk energi. Herunder specifik varmefylde.
- Specifik smeltevarme og fordampningsvarme.
- Nyttevirkning.
- Mekanisk energi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
3
|
Den nære astronomi
Efter endt forløb skal eleven have kendskab til:
- Jordens bane rundt om solen. Herunder aksehældning, ekliptika, vinter og sommer.
- Generelt om månen herunder månens faser.
- Solsystemet. Herunder planeter og Keplers love.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
4
|
Universet
Efter endt forløb skal eleven kunne:
- Have forståelse for begrebet lysår.
- Kendskab og forståelse for paralleksemetoden.
- Kendskab og forståelse for Hubbles Lov.
- Kendskab og forståelse for rødforskydning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Stråling og atomer
Ved endt forløb skal eleven have en indsigt i og forståelse for det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling, Bohrs Atommodel, Balmerserien,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kernefysik og radioaktivitet
Efter end forløb skal eleven have en forståelse for atomets opbygning. Ustabile kerner, kernekortet, henfald (alpha, beta og gamma). Halveringstid og halveringstykkelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bølger, lyd og lys
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
• Skelne mellem mekaniske og elektromagnetiske bølger samt mellem tvær- og længdebølger.
• Forklare og anvende begreberne amplitude, frekvens, periode og bølgehastighed.
• Beskrive og analysere bølgefænomener som diffraktion, interferens, refleksion, brydning og Dopplereffekt.
• Forstå lyd som en mekanisk bølge og lys som en elektromagnetisk bølge.
Fagligt indhold:
1. Bølgetyper:
• Mekaniske bølger: kræver et medium (fx lyd i luft)
• Elektromagnetiske bølger: kan udbrede sig i vakuum (fx lys, radiobølger)
2. Tvær- og længdebølger:
• Tværbølger: svingning vinkelret på udbredelsesretningen (fx lys, vand)
• Længdebølger: svingning i samme retning som udbredelse (fx lyd)
3. Grundlæggende bølgeegenskaber:
• Amplitude: bølgens maksimale udsving
• Frekvens og periode
• Bølgehastighed:
4. Bølgefænomener:
• Refleksion: indfaldsvinkel = refleksionsvinkel
• Brydning: ændring af retning og hastighed ved medieovergang
• Diffraktion: bølgers udbredelse gennem åbninger eller omkring forhindringer
• Interferens: overlejring af bølger – konstruktiv og destruktiv
5. Dopplereffekten:
• Ændring i frekvens som følge af bevægelse mellem kilde og modtager
• Eksempel: ambulance med sirene nærmer sig og fjerner sig
• Anvendes både for lyd (klassisk Doppler) og lys (rødforskydning/blåforskydning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65797310649",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65797310649",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65797310649"
}