Holdet 2024 fy/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Pall Axel Palsson
Hold 2024 fy/c (1c fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget.
Titel 2 Energi
Titel 3 Den nære astronomi
Titel 4 Universet
Titel 5 Stråling og atomer
Titel 6 Kernefysik og radioaktivitet
Titel 7 Bølger, lyd og lys

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget.

- Introduktion til de faglige begreber, notationer, SI-enheder.

Materiale: Kapitel 1 i iBogen Orbit C fra Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleven skal kunne: - Kende de fysiske notationer samt have et grundlæggende forståelse for betydning af enheder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 2 Energi

Efter endt forløb skal eleven have kendskab til:

- De forskellige energiformer.

- Energi og effekt.

- Termisk energi. Herunder specifik varmefylde.

- Specifik smeltevarme og fordampningsvarme.

- Nyttevirkning.

- Mekanisk energi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 3 Den nære astronomi

Efter endt forløb skal eleven have kendskab til:

- Jordens bane rundt om solen. Herunder aksehældning, ekliptika, vinter og sommer.

- Generelt om månen herunder månens faser.

- Solsystemet. Herunder planeter og Keplers love.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 4 Universet

Efter endt forløb skal eleven kunne:
- Have forståelse for begrebet lysår.

- Kendskab og forståelse for paralleksemetoden.

- Kendskab og forståelse for Hubbles Lov.

- Kendskab og forståelse for rødforskydning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Stråling og atomer

Ved endt forløb skal eleven have en indsigt i og forståelse for det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling, Bohrs Atommodel, Balmerserien,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kernefysik og radioaktivitet

Efter end forløb skal eleven have en forståelse for atomets opbygning. Ustabile kerner, kernekortet, henfald (alpha, beta og gamma). Halveringstid og halveringstykkelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Bølger, lyd og lys

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
• Skelne mellem mekaniske og elektromagnetiske bølger samt mellem tvær- og længdebølger.
• Forklare og anvende begreberne amplitude, frekvens, periode og bølgehastighed.
• Beskrive og analysere bølgefænomener som diffraktion, interferens, refleksion, brydning og Dopplereffekt.
• Forstå lyd som en mekanisk bølge og lys som en elektromagnetisk bølge.

Fagligt indhold:
1. Bølgetyper:
• Mekaniske bølger: kræver et medium (fx lyd i luft)
• Elektromagnetiske bølger: kan udbrede sig i vakuum (fx lys, radiobølger)
2. Tvær- og længdebølger:
• Tværbølger: svingning vinkelret på udbredelsesretningen (fx lys, vand)
• Længdebølger: svingning i samme retning som udbredelse (fx lyd)
3. Grundlæggende bølgeegenskaber:
• Amplitude: bølgens maksimale udsving
• Frekvens  og periode
• Bølgehastighed:
4. Bølgefænomener:
• Refleksion: indfaldsvinkel = refleksionsvinkel
• Brydning: ændring af retning og hastighed ved medieovergang
• Diffraktion: bølgers udbredelse gennem åbninger eller omkring forhindringer
• Interferens: overlejring af bølger – konstruktiv og destruktiv
5. Dopplereffekten:
• Ændring i frekvens som følge af bevægelse mellem kilde og modtager
• Eksempel: ambulance med sirene nærmer sig og fjerner sig
• Anvendes både for lyd (klassisk Doppler) og lys (rødforskydning/blåforskydning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer