Holdet 2024 sa/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Tanya Therese Juelstorp
Hold 2024 sa/x (1x sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det amerikanske valg - ultra kort! (ikke eksamen!)
Titel 2 Dansk politik over midten
Titel 3 Køn, seksualitet og ligestilling
Titel 4 Ulighed, velfærd og økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det amerikanske valg - ultra kort! (ikke eksamen!)

Det amerikanske præsidentvalg fylder nærmest alt i medierne i disse dage. Men hvorfor gør det egentlig det? Hvorfor er det, at vi går så meget op i om Donald Trump eller Kamala Harris vinder? Og hvem var det, der sikrede Trump sejren i tirsdags - og hvorfor stemte de på ham?

Det er nogle af de spørgsmål vi skal forsøge at blive lidt klogere på sammen. Vi kan naturligvis overhovedet ikke nå at gå i dybden med alle facetter af præsidentvalget og det amerikanske samfund på to moduler, men vi får forhåbentligt dannet os et forsigtigt overblik over nogle af de mere spændende og generelle tendenser og årsagsforklaringer bag valgresultatet.

Centrale spørgsmål til temaet:
Hvad vil det sige at USA er en føderation, og hvad ligger der i udsagnet om at ”all politics is local”?
Hvad er afgørende for hvad en borger stemmer ved valgene?
Hvilke betydning har svingstaterne i amerikanske politik?
Hvad er kendetegnende for de to store amerikanske partier?
Hvad kan forklare, at enkeltsager (som abort eller våbenlovgivning) har så stor betydning i USA?
Hvordan kommer polariseringen blandt de amerikanske vælgere til udtryk i USA?
Hvad er årsagerne til polariseringen i det amerikanske samfund?

Vælgere stemmer ofte ud fra deres egeninteresser (ønske om at nyttemaksimere). Downs model, men vælgernes identitet (langsigtet faktor) kan også påvirke vælgernes valg. Også selvom valget ikke nødvendigvis er i overensstemmelse med mere kortsigtede økonomiske interesser. Se Michigan modellen.
Svingstaterne er afgørende for valgenes udfald i USA. Svingstaterne får den største del af politikernes opmærksomhed.

Begge partier i USA har et grundlæggende liberalistiske ideologi. Demokraterne er generelt mere venstreorienterede (i USA liberal eller progressive) end republikanerne, der har mere konservative (herunder anti-woke) grundholdninger.

Vælgerne er i stigende grad blevet issue-votere frem for udelukkende class-votere. Abort spørgsmålet betydning i USA hænger sammen med, at amerikanerne (men mest republikanere) er langt mere religiøse end f.eks. danskere. Religionen udgår en vigtig del af amerikanernes fortælling om sig selv (se jeres historie forløb).

Store og fundamentale forskelle på demokraternes og republikanernes syn på hvad der er de vigtigste issues, samt i forhold til holdningerne på disse issues (f.eks. abort, våben, moralsk forfald, holdningen til valget i 2020, LGBT rettigheder, race forskelle i USA)

Årsager til polarisering: 1) Store dele af den hvide befolkning føler sig truet på sin identitet og status p.g.a. “The browning of America”, 2) mønstre med negative campaigning og negative partisanship i amerikanske politik , 3) Stigende opbakning til Trumps polariserende dagsorden p.g.a. skuffelsen over at politikerne ikke har sikret den amerikanske drøm, 4) politiske medier der skaber vidt forskellige virkelighedsopfattelser hos vælgerne (ekkokamre).

Materiale:
- David Trads: Værsgo, her er 10 grunde til at stemme på Trump, Altinget, 29. okt. 2024
- How voting demographics changed between 2020 and 2024 presidential elections, NBC
News, 6. nov. 2024
- I USA ser vi lige nu faren ved ikke at adressere unge mænds udfordringer og problemer i samfundet (uddrag), Politiken, 30. okt. 2024
- Overblik: Trump vs. Harris - hvad mener de?, dr.dk, https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/harris-vs-trump-2024
- Does your vote count? The Electoral College explained - Christina Greer https://www.youtube.com/watch?v=W9H3gvnN468
- EXPLAINER: Forstå det valg, som kan blive endnu vigtigere end præsidentvalget i USA dr.dk, https://www.dr.dk/stories/1288510966/explainer-forst-det-valg-som-kan-blive-endnu-vigtigere-end-prsidentvalget-i-usa
- Morgenpost fra USA: Donald Trump skal i Det hvide Hus. Skal han også i fængsel? dr.dk, 7. nov. 2024
-  Deadline afsnit "Sådan vandt Trump valget"
- Michigan modellen

Statistik:
- The economy is the top issue for voters in the 2024 election, Pew Research Center
- Who do you think would better handle (issues) as president?
- Udviklingen i udvalgte amerikanske husholdningers udgfter 1995-2020

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dansk politik over midten

Formål og fokus:
At forstå hvordan det danske politiske system er skruet sammen og fungerer i praksis, herunder også det liberale demokratis kendetegn.

Begreber:
Direkte og repræsentativt demokrati, det liberale demokratis kendetegn, konkurrencedemokrati vs. deltagelsesdemokrati, autokrati, teokrati, medborger, modborger, fordelings-, og værdipolitik, rød og blå blok, partityper: klasseparti, catch all parti og markedsparti, partiadfærd: Downs model, Kaare Strøms model og Molins model, forholdstalsvalg, spærregrænse 2%, vælgertyper: kernevælger, marginalvælger og issue-vælger, vælgeradfærdsteorier: Downs model og issue-vælger modellen, den parlamentariske styringskæde (borgere, folketing, regering, forvaltning), magtens tredeling, græsrodsbevægelser, interesseorganisationer, medialisering, issue-ejerskab, defensiv og offentivt spin, priming og framing, ekkokammer.


Kernestof:
Grundbog: Peter brøndum og Marie Berg Carlsen, Vores samfund (ibog) Columbus, 2024,
tema 3: Demokrati og magt, afsnit (herunder alle under-afsnit): 3.1, 3.2, 3.3, 3.4 + 3.7

Supplerende materiale:
- Undervisningsfilm fra Folketingets hjemmeside
- Om koranloven, fra wikipedia
- Artikel: Peter Hummelgaard i ”Op til to års fængsel: Regeringen klar med lovindgreb mod koranafbrændinger”, Altinget.dk, 25.08. 2023
- Artikel: Inger Støjberg i ”Ny koranlov møder kritik – nu er koranen sat over Grundloven, siger Inger Støjberg”, tv2.dk, 27.10. 2023
- Mærkesager Liberal Alliance https://www.liberalalliance.dk/maerkesager/
- Meningsmålinger fra dr.dk https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
- Artikel: Socialdemokratiet vil stoppe automatisk stigning i folkepensionsalderen, dr.dk, 13. august 2024, inklusiv 5. min. video interview fra artiklen
- Uddrag af satireprogrammet Tæt på sandheden fra den 23. marts 2024.
- Uddrag af Deadline, 26. september 2024, dr2, (de første 3,5 minutter)
- Artikel: Det almene gymnasium bliver mindre mangfoldigt, siger minister om sin kommende reform, dr.dk, 26. september 2024
- Video interview med Vincent Hendricks, TV2 Fyn
- Figur: Holdninger til sociale medier og ytringsfrihed
- Figur: Holdninger til hvorvidt nedsættende bemærkninger på sociale medier er et problem eller ej
- Figur: Årsager til at afholde sig fra at deltage i en debat
- Video: Pia Kjærsgaard kaster sig ud i gen z-slang i viral video, TV2, 27. september 2024
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Køn, seksualitet og ligestilling

I dette forløb har vi fokus på identitet, normer og socialisering med særlig fokus på køn og seksualitet. Vi undersøger hvilken rolle køn og seksualitet spiller i socialisering og identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Vi undersøger hvordan kønssocialiseringen har en betydning for ulighed mellem kønnene og endelig diskuterer vi hvordan de politiske ideologier forholder sig til køn og hvordan køn- og ligestillingsproblemer kan løses politisk.

Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
sociale og kulturelle forskelle
politiske ideologier

Materiale:  
Køn og ligestilling 2. udg., Storr-Hansen, Studstrup og Ditlevsen, Columbus 2022, s. 17-29, 39-46 og 52-59 og 63-64.
Vores samfund, Carlsen og Brøndum, Columbus 2024, s. 87-90 og 28-44
Diverse statistikker fra Sex i Danmark, Projekt Sexus (2019) og Unges opfattelser af køn, krop og seksualitet, VIVE (2018)
Diskurser om køn
Professor: Unge mænd skal finde deres identitet midt i en skyttegravskrig, Altinget, kronik, 10. juni 2024
Diverse debatartikler om køn og ligestilling, Køn og ligestilling 2. udg.
Negativ og positiv frihed + aktør vs. struktur
Ny stor undersøgelse: Der er opstået en kæmpe kløft mellem unge mænd og kvinder

Video:
Et helt menneske: Sæson 1 (afsnit 1), DR 2022, https://www.dr.dk/drtv/serie/et-helt-menneske_317706
Video a: “Girl vs. Boy toys: The experiment – BBC Stories  - https://www.youtube.com/watch?v=nWu44AqF0iI
Boys vs Girls – Who’s Stronger? - https://www.youtube.com/watch?v=DgDNflTq6OI
Kampen om mig - fra ghetto til bøssebar, DR 2019 - https://www.dr.dk/drtv/episode/kampen-om-mig_-opgoeret-med-ghettoen_146576
Sex med P3: Had din krop lidt mindre: https://www.dr.dk/drtv/se/sex-med-p3_-had-din-krop-lidt-mindre_419278
Tobias Rahim: Når mænd de græder, 2023
Deadline med Marie Bjerre (V) og Solbjørg Jakobsen (LA), 16. januar 2024
Deadline: Sæson 2025 – Messerschmidts 'war on woke', DR 28. januar 2025
Omfang:
Ca. 90 normalsider

Problemstillinger:
Er vi frie til at praktisere forskellige seksualiteter og køn i dag?
Er den heteroseksuelle kernefamilie stadig et ideal i dag?
Er det stigende antal skilsmisser en positiv eller negativ udvikling?
Hvad er problemet med kønssocialiseringen?
Hvordan kan man gøre op med kønsnormer, der fastholdes i den primære og sekundære socialisering?
Hvilke positive og negative konsekvenser er der ved den øgede sex eksponering/pornoficering af samfundet for unge mennesker?
Hvordan ser unge drenge og piger på deres kroppe?
Hvad er sammenhængen mellem den visuelle eksponering og seksualisering af kroppe på sociale medier, og unges syn på deres krop?
Hvad kan være gode (og realistiske) måder fremadrettet at håndtere udfordringerne med børn og unges stigende utilfredshed med deres egne kroppe?
I hvor høj grad bør samfundet tillade kulturelle særhensyn for etniske og religiøse minoriteter?
Hvilke udfordringer er der vedrørende køn og seksualitet i nogle etniske minoritetsmiljøer i Danmark?
Hvordan ser de tre klassiske ideologier forskelligt på køn og ligestilling?
Hvordan og hvorfor er der ulighed mellem kønnene?
Hvordan skabes ligestilling?
Hvad kendetegner de forskellige partiers holdninger i kønspolitikken og ligestillings- politikken?
Hvad er fordele og ulemper ved kønskvotering og øremærkning af barslen?
Hvorfor er der opstået en polarisering mellem unge mænd og kvinder, og er polariseringen et problem?

Vigtige begreber:
Samfundstyper: Traditionelle samfund, moderne samfund og senmoderne samfund
Normer og roller
Nye familietype: Regnbuefamilier
Stigmatisering
Anthony Giddens: Refleksivitet, serielt monogami, “det rene forhold”
Socialisering
Primær socialisering (familien)
Sekundær socialisering (socialisering via daginstitutioner og skoler)
Dobbeltsocialisering
Tertiær kønssocialisering (socialisering via medier)
Social kontrol
Simone de Beauvoir: ‘sex’ og ‘gender’ (biologisk og socialt køn)
Biologisk determinisme og køn som social konstruktion
Diskurser om køn
Pornoficering
Slutshaming og luder/madonnakomplekset
Kropsidealer
Integration: Assimilation, pluralistisk integration, segregation
Ideologier:
liberalisme
konservatisme
socialisme
Frihedsbegreber: Negativt og positivt
Struktur og aktør
Værdipolitik (repetition)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ulighed, velfærd og økonomi

Formål:
I dette forløb zoomer vi ind på uligheden i Danmark. Vi ser bl.a. på ulighed i levevilkår i de sociale klasser og på social arv, samt snakker om hvordan de politiske partier forholder sig til uligheden. I forlængelse af det kigger vi også på den danske velfærdsmodel og de udfordringer den står overfor i fremtiden, samt de mulige løsninger der kan være på udfordringerne, herunder hvordan de påvirker uligheden i samfundet. Endelig ser vi også på det danske skattesystem og dansk samfundsøkonomi, herunder de økonomiske mål, det økonomiske kredsløb og nøgletal for dansk økonomi pt.

Materiale:
Grundbog: Vores samfund, Columbus (ibog), Tema 1: Ulighed og velfærd
Luk Samfundet Op! s. 184-196
Youtube: Socialdemokratiets håndboldvideo "Vi er på børnenes hold"
Det er lige så skadeligt at være fattig som at føle sig fattig, Politiken, 17. feb. 2018
3 årigt barn af veluddannede har hørt 30 mio. flere ord end ikke-veluddannede, Politiken 17. jan. 2017
Figur 6.1: Når sproget volder problemer, Fra gymnasiefremmed til student - større fagligt udbytte for elever fra gymnasiefremmede miljøer, GL, 2007
Hvad bestemmer mængden af børns kulturelle kapital, og hvilken betydning har den? Uge brevet A4
Statistik: Hvad forældre vægter i opdragelsen. Fordelt på uddannelsesniveau.
Børn er jo ikke dumme. Cepos, Weekendavisen, 6. dec. 2018
Ulighed har negativ slagside for både høj og lav,  Ugebrevet A4, 2011
Venner i børnehaven afgør, hvilke karakterer børn får i 9. klasse, Politiken, 25. feb. 2019
GL: droppet aftale om elevfordeling lader både lever og gymnasier i stikken, Altinger, 19. dec. 2022
Privatskoler på fortsat fremgang, dr.dk. 30. maj 2019
Barndom på bistand, sæson 1, afsnit 1, dr.dk
Velfærd eller skattelettelser? Mette Frederiksens vælgere giver klart svar i ny måling, TV2 nyheder, 22. sept. 2022
Samf på B, Columbus, 2018, s. 173-177
Pelle Dragsted til de borgerlige partier: Nej, udliciteringer giver ikke bedre og billigere velfærd, Politiken, 30. marts 2018
Fra traditionel til moderne frivillighed, Information, 7. april, 2011
Uddrag af Debatten - mindre velfærd for mere forsvar? fra d. 20. marts 2025.
Økonomi for dummies (med Huxi og Karen), forbrug og vækst afsnit
Youtube: Højkonjunktur og lavkonjunktur forklaret, https://www.youtube.com/watch?v=RgemdWt3I-Y
Økonomiske nøgletal

Begreber:
Allardts velfærdsbehov
Velfærdstrekanten og de tre velfærdsmodeller - den residuale, den selektive/korporative, den universelle
Ideologierne (repetition) - liberalisme, konservatisme, socialisme
Social mobilitet og social arv - Pierre Bourdieu: habitus, kapitaler, felter, mønsterbryder
Funktionalisme
Basil Bernstein - materielle og kognitive forskelle: begrænset og udvidet sprogkode
Socialt taxameter
Ufordringer: demografisk udfordring, faldende arbejdsudbud, stigende udgifter til forsvar og klima, stigende forventnings-, og individualiseringspres.
Progressivt skattesystem, de bredeste skuldre skal bære de tungeste byrder
Opstramnings-, og opkvalificerings strategien
Konkurrencestat
Flexicurity, det danske arbejdsmarked
Udlicitering, privatisering, øget frivillighed (empowerment)
Økonomiske mål og konflikter imellem dem
Det økonomiske kredsløb
Højkonjunktur og lavkonjunktur
Lempelig og kontraktiv finanspolitik og pengepolitik
Sammenfatning om inflation og pengepolitik https://undervisning.nationalbanken.dk/artikler/sammenfatning-om-inflation-pengepolitik

Spørgsmål som I skal kunne svare på i dette emne

Hvordan måler man ulighed?
Hvordan har udviklingen i Danmark været ift. ulighed ?
Hvilke forskellige holdninger til ulighed findes der?
Hvad er social arv og hvad vil de sige at være en mønsterbryder?
Hvordan måler man velfærd?
Hvad er de generelle kendetegn ved en velfærdsstat, og hvad kendetegner danskernes holdning til den danske velfærdsstat?
Hvad kendetegner beskatningen i Danmark?
Hvordan kan de individuelle velfærdsbehov opfyldes? Inddrag de tre arenaer (det civile samfund, markedet og staten) fra velfærdstrekanten
Hvilke kendetegn har de tre forskellige velfærdsmodeller?
Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat over for?
Hvordan løses velfærdsstatens udfordringerne ved udvidelsesstrategier og ved nedskæringsstrategier?
Hvad ligger der bag tanken om, at den danske stat skal udvikle sig fra en velfærdsstat til en konkurrencestat?
Hvordan har man politisk forsøgt at udvide udbuddet af arbejdskraft, og i hvilket omfang har de politiske initiativer virker efter deres hensigt? (inddrag argumenter for og imod)
Hvordan adskiller rød blok og midten/blå blok sig i synet på konkurrencestaten?
Hvad er en sund økonomi, jf. de økonomiske mål?
Hvordan påvirker forskellige begiveheder eller politikker det økonomiske krdsløb?
Hvad kendetegner en økonomi under hhv. høj-, og lavkonjunktur?
Hvad vil det sige at staten fører hhv. lempelig og kontraktiv finanspolitik, og hvordan påvirker det økonomien? (hvad er målet?)
Hvad vil det sige at staten fører hhv. lempelig og kontraktiv pengepolitik, og hvordan påvirker det økonomien? (hvad er målet?)

Faglige mål: begreber/diskussioner/viden der skal bruges i besvarelse af spørgsmålene

Velfærdsstat er en stat der i forskellige omfang tager socialt ansvar for sin befolkning. Den danske velfærdsstat er tilstede fra vugge til grav. Velfærdsstaten udbyder overførelser og gratis tjenesteydelser. Massiv opbakning til den danske velfærdsstat. Den danske velfærdsstat er gået fra skøns/forsikringsprincip til retsprincip = Universel velfærdsstat (alle har ret til velfærdsydelser).

Progressivt skattesystem (de bredeste skuldre bærer de tungeste byrder). Ingen gensidige forsørgerpligt som i den selektive/korporative model.

Nedskæringsstrategier (mindske velfærdsstatens udgifter): udlicitering (giv argumenter for og imod), øget brugerbetaling (ulighed stiger), indkomstbestemte ydelser (men “welfare for the poor gives poor welfare”), frivillighed/empowerment (civilsamfund løser flere velfærdsopgaver,men kan man regne med frivilligheden? Og hvad med kvaliteten og de faglærte?). Udvidelsesstrategier (øge velfærdsstatens indtægter): pensionsalder hævet, efterløn afskaffet, øget immigration (virker kun hvis integrationen fungerer og synes ikke aktuel for tiden).

Konkurrencestaten - Mål: fokus på at gøre dansk så konkurrencedygtig som muligt i forhold til udlandet så den danske stat kan øge sine indtægter v.h.a. øget eksport. Midler: Sikrer det størst mulige udbud af arbejdskraft der samtidig er bedst mulig uddannet (det høje arbejdsudbud vil også presse lønnen nedad, der vil sikre billigere danske varer).

Forskellige måder at øge udbud af arbejdskraft: 1) Pisk strategien (nedsættelse af sociale ydelser for at øge incitament til at søge arbejde). 2) Eller gulerod strategien (nedsættelse af skat for at øge incitament til at arbejde mere). Begge strategier har været anvendt i dansk politik de sidste 20 år. Diskussion af hvorvidt konkurrencestats initiativer har virket. For: Konkurrencestats tankegangen har reddet velfærdsstaten. Imod: Konkurrencestats tankegangen undergraver hele velfærdsstats tanken.

Borgerlige kritik: Velfærdsstaten gør mennesket umyndigt og passivt & begrænser den menneskelige frihed, et for stort fokus på rettigheder frem for pligter. Venstrefløjens forsvar for velfærdsstaten: Velfærdsstaten skaber lighed i  menneskets muligheder, og det skaber de bedste betingelser for at udnytte samfundets ressourcer.  Blå blok/midten vil benytte sig af stramningsstrategien, hvorimod rød blok har fokus på opkvalificeringsstrategien.

Status 2025: Arne pensionen fra 2020 var  i modsætning til konkurrencestaten. Den nuværende SVM regering har videreført konkurrencestats tankegangen (afskaffelse af store bededag og skatte sænkninger til borgere i arbejde mv.). Forsvar for en besvarelse af den traditionelle velfærdsstat: Det er reelt den universelle velfærdsstat, der gør dansk økonomi konkurrencedygtig (sikre infrastruktur, uddannede arbejdskraft, kvinder på arbejdsmarkedet)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer