Holdet 2024 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Loa Schmidt Jensen
Hold 2024 DA/u (1u DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Brug din stemme
Titel 2 Forløb 2 - På kanten af samfundet (1800-2018)
Titel 3 Forløb 3 - Mundtlige fortællinger
Titel 4 Forløb 4 - mini-forløb om metoder
Titel 5 Forløb 7  Om medier, avis og journalistiske genrer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Brug din stemme

Forløbet "Brug din stemme!" tager udgangspunkt i danskfagets sproglige perspektiv. Forløbet har fokus på kommunikation, argumentation og retorik.
Vi arbejder ud fra grundbogen Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier. Der indgår en skriftlig aflevering samt flere små skriveøvelser i forløbet.
I forløbet har klassen en endagstur til Ungdomsøen.

Formål:
Forløbet tager udgangspunkt i danskfagets sproglige perspektiv og introducerer til kommunikation, argumentation og retorik.

Efter forløbets afslutning skal I kende til følge analyseværktøjer og begreber - og og kunne anvende dem i analyse af forskelligartet materiale:

Laswells kommunikationsmodel (kommunikationssituationen)
Toulmins argumentationsmodel
Forskellige argumenttyper (argumentationsgreb)
Ciceros pentagram
Appelformerne
Forskellige talegenrer
Talens komposition (3-deling)
Udvalgte troper og figurer (metafor, sammenligning, gentagelse, modsætning)


Faglige mål og kernestof:
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund  

Materiale:
Kernestof:
Fra Håndbog til dansk:
afsnit 4.12 om kommunikationssituationen
hele afsnit 4.9 om retorik
hele afsnit 4.10 om argumentation
Fra grundbogen Perspektiver i dansk:
s.121-122 om stilistiske figurer
s.127-128 om metafor og sammenligning
s.150-157 om argumentationsgreb
s. 158-160 om vurdering af argumentation

Mark Desholm, Ann-Katrine Garn og Jan Woolhead: “Planeten står ved en skillevej”. Debatindlæg fra Altingets hjemmeside 20. september 2016
Uffe Clausen: “Stop dansk klimahysteri”. Læserbrev. Fyns Amts Avis. 26 august 2013
Inga Simonsen: “Klimahysteri og sult forude”. Læserbrev. Nordjyske Stiftstidende. 30 september 2009
Leonardo DiCaprios tale til FN’s klimakonference 2014
Carsten Ole Hansen: “Sorte udsigter”. Læserbrev i Politiken 3. september 2016
Marianne Haahr: “Klimaforandringer er falsk varebetegnelse”. (dansklf.dk/txt23)
Rune Lykkebergs tale til Folkets Klimamarch: »Vi er samlet, fordi vi har ret« (dansklf.dk/txt25)
Kortfilm: Klimakrigeren: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/klimakrigeren (ca. 16 min)
Dokumentarfilm: Before the Flood (kan findes hos CFU) (ca. 95 min)

Supplerende stof:
https://www.youtube.com/results?search_query=nature+is+speaking - div. Nature is Speaking-videoer


Omfang ca. 40 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2 - På kanten af samfundet (1800-2018)

Formål:
Forløbet tager udgangspunkt i danskfagets litterære perspektiv og træner arbejdet med analyse og forståelse af litteratur. Forløbet introducerer jer samtidig til litteraturhistorien fra det moderne gennembrud til i dag.
Forløbet dækker udvalgte kanonforfattere og kravet om litteratur fra den nyeste tid.

Vi arbejder særligt med personkarakteristik, miljøkarakteristik, tema, fremstillingsformer, fortæller, komposition

Faglige mål og kernestof:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Metoder:
Læserorienteret læsning
Nærlæsning med fokus på semantik, ordvalg, komposition, fremstillingsformer, fortæller, synsvinkler
Komparativ analyse
DBU - til at åbne og læse tekster

Materiale:
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, 2017, kapitel 2
H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (1845)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Johannes V. Jensen:  Cecil (1898)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En idyl) (1900)
Jakob Ejersbo: Nordkraft (uddrag fra roman) (2002)
Naja Marie Aidt: Torben og Maria (2006)
Julia Butschkow. Frugt (2018)
Oscar Danielson: 22 i skor (Fra albummet Stockholm i mitt hjärta (2011))
Christian Sønderby Jepsen og Pernille Bervald Jørgensen: ‘Blodets bånd’ (2013)
Besøg på SMK - fokus på kunsten fra Guldalder/Det moderne gennembrud

- fra Politiken man. 12/1/2015 "Hvad et barn brændte inde med" af Dorte Hygum Sørensen
- fra Weekendavisen #46 14/11/2014 "Inden han forsvandt" af Iben Foss

Værklæsning:
Kristian Bang Foss: Døden kører Audi (2012)

I forbindelse med afl.:
Anna Raaby Ravn: Litteraturen er en pokkers effektiv social aktør (Information 04.06.16)
Jakob Jessen: Dansk litteraturs skyggeminister vil tale mere om røvhullet (Zetland 25.01.18)
Georg Brandes: Uddrag af Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes litteratur (forelæsning Københavns Universitet 1871)

Omfang ca. 300 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3 - Mundtlige fortællinger

Formålet med dette forløb er at introducere til historiefortælling med fokus på den mundtlige historiefortælling. Vi kommer til at møde fortællinger der forklarer livet, kærligheden og alt muligt andet vigtigt her i tilværelsen. Derfor skal vi øve os på at forstå og undersøge disse fortællinger, så vi kan få en bedre forståelse for hvordan mennesker til alle tider har formet vores identitet, vores forståelse af verden og fællesskaber gennem historiefortælling. Forløbets tekster går langt tilbage i tiden og vi kommer til at læse myter fra det antikke Grækenland, det prækoloniserede Grønland, folkeeventyr, og kunsteventyr og andre eksempler på moderne fortolkninger af historiefortællingen.

Du vil få viden om:
- Den mundtlige fortælling som genre
- Den mundtlige fortællings grundelementer og grundsituation
- fortælletempo, fortællestil, fortællemåde
- den mundtlige fortællings struktur
- den mundtlige fortællings sproglige træk
- myter, sagn, legender og eventyr
- forskellige læsemåder (historisk læsemåde, psykologisk læsemåde)
- aktantmodellen (strukturel læsning)
- de episke love (genrespecifik læsning)
- intertekstualitet
- overgangen fra mundtlig fortælling til skriftlig fortælling


Materiale
Platon: ”Symposion” (uddrag) (The origin of love)
Hedwig and the Angry Inch: musikvideo: The Origin of Love
”Syndefaldsmyten”
”Festen hellige gave kommer til menneskene” (grønlandsk myte)
Folkeeventyr: De tre gaver
Folkeeventyr: Den lille rødhætte
Folkeeventyr: Jesper og Prinsessen
H.C. Andersen: Klods-Hans
H.C. Andersen: Nissen hos Spækhøkeren

Tekster til skriftlige afleveringer:
Anders Bodelsen "Drivhuset" (1965) (novelle til skriftlig aflevering - intertekstualitet (syndefaldsmyten))
Oscar Wilde: Nattergalen og Rosen (1888) (eventyr til analyserende artikel)
Podcastafsnit fra studienet om Nattergalen og Rosen (ca. 20 min)


Bennike, Solveig, Nyborg, Lisbeth, Hammer, Mette T: ”Faglige forbindelser i dansk. Sprog, litteratur og film”, s. 75-91
Nielsen, Anette Hauge, m.fl: ”Dansk på ny”, Systime 2024, p155, p284
Bøndergaard, Anne: ”Textanalyse”, Systime 2024, p736 (uddrag om eventyr)
Helstrup, Marie Zeuthen & Simonsen, Tina Slot: ”Mundtlighed i dansk”, Systime 2024, p153

Supplerende:
Om indledning og afslutning på minlæring


Omfang: ca. 65 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4 - mini-forløb om metoder

Vi har arbejdet med en række forskellige litterære metoder, som vi herefter aktivt vil benytte og forholde os til i forbindelse med, at vi laver analyser af værket "Efter Midnat" af Haruki Murakami.

Vi har i denne forbindelse arbejdet med at analysere værket/eller eventyr fra forløbet om mundtlige fortællinger via forskellige metoder - dette sker i grupper (dvs. det er lidt forskelligt, hvilken læsning eleven har mest viden om)

Faglige mål:
Arbejde metodisk og med afsæt i fagets sprog- og vidensfelt.
Få viden om og forstå læsningens æstetiske element - at litteratur både er kunst, tekst og strukturer

Materiale:
Litteraturens veje: side 9-16, samt side 16-27
Haruki Murakami: Efter Midnat (2007)
ppt. - Det med appelsinen

(med bog 450 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 7 Om medier, avis og journalistiske genrer

Journalistik, nyhed og medier

Faglige mål: At undersøge forholdet mellem medier og demokrati, samt forholde sig kritisk til algoritmer  på internettet. Herudover har vi arbejdet konkret med avisen som medie, avisens i et hist. perspektiv og mediet i nutiden, hvilke aviser findes i det danske mediebillede anno 2025. Vi arbejder med aviser, med journalistiske genrer, særligt med nyheden mere specifikt herunder nyhedstrekanten og nyhedskriterierne og nyhedsreportagen

Kendskab til de forskellige avisers hensigt og etik, Minervamodellen, opinions- og informationsgenrer, sproglig kodning, vinkling, kilder og objektivitet, avisens historie, fortællende journalistik.

Vigtige begreber og værktøjer: Nyhedskriterier, nyhedstrekanten, kommodemodellen, fakta koder, fiktionskoder, vinkling, styrkemarkører, ordvalg.

Materiale:
"Håndbog til dansk": kap 5.1 (avisjournalistik)
Camilla Mehlsen og Vincent F. Hendricks (red) "Like" (CIBS 2019) - uddrag om opmærksomhedsøkonomi
Uddrag af DRs public service-kontrakt 2022-2025
DR- udsendelse kampen om sproget - uddrag af 'DR det gode eksempel' (program 3)
Fra Danmarkshistorien.dk (aarhus universitet) - en oversigt (kort) over avisens udvikling i DK fra 1634 til nu
ppt. om medier og om avisens historie
Minervamodellen af Henrik Dahl
Noter til fortællende journalistik
Morten Sabroe: uddrag af "Manden der var et billede" Information (10.04.1992)

Artikler
Kim Faber: 'Blod mod blod' Politiken 24. april 2005 (uddrag)


Omfang: 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer