Holdet 2024 En/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Ane Sofie Syberg
Hold 2024 En/u (1u En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Short stories - with a twist
Titel 2 The American Dream
Titel 3 Love

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Short stories - with a twist

Dette forløb fokuserer på litteraturlæsning og -analyse og introducerer til tekstlæsning. Vi arbejder med forskellige short stories, der alle har et "twist" i plottet.
Vi arbejder med
- narrator and perspective
- beginnings (in medias res) and endings (open/closed endings)
- structure (the now, the use of flashbacks, foreshadowing)
- conflict
- characterisations (personality traits, relationships, motivations)
- themes and message
Der er også en kort introduktion til minimalisme

Materiale
Tenner (kortfilm) David O'Neill, 2008
Popular Mechanics (short story) Raymond Carver, 1981
The Sniper (short story)  Liam O'Flaherty, 1923
Death by Scrabble (short story) Charlie Fish, 2006

Supplerende:
Popular Mechanics: https://www.youtube.com/watch?v=lDeanzfP4jw
Om minimalisme og The Iceberg

Grammatik:
Vi benytter minlæring til grammatikundervisningen
- ordstilling (ligefrem/omvendt)
- verbalkongruens
- adjektiver og adverbier
Vi arbejder også med brug af store bogstaver og staveregler

Omfang ca: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The American Dream

Dette forløb arbejder med et fokus på USA og på at læse og arbejde med non-fiction-tekster.
I forløbet skal eleverne i grupper arbejde med forskellige emner og holde oplæg i klassen.
Gruppe 1: Immigration and the American Dream
Gruppe 2: Economic Inequality and Poverty
Gruppe 3: Education and the American Dream
Gruppe 4: Gun laws and school shootings
Gruppe 5: Climate Change and Environmental Policies
Gruppe 6: Racial Inequality and Civil Rights
Gruppe 7: Gender Equality and Women's Rights

Vi får besøg af Danish Debate Association til en eftermiddag med oplæg og øvelser (retorik og argumentation)

Kernestof og faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- det engelske sprogs grammatik
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA

Materiale:
Important American documents:
- The Declaration of Independece
- The Constitution
- The Bill of Rights
- The American's Creed
- The Pledge of Allegiance
- The Star Spangled Banner

The New Colossus: https://www.poetryfoundation.org/poems/46550/the-new-colossus by Emma Lazarus (1883)
Studs Terkel: Call me Arnold (1980)
J.D. Vance: Hillbilly Elegy (2016) (The introduction)
Obama: Inaugural address 2013
Trump: Inaugural address 2017

Supplerende:
Eftermiddag med Danish Debate Association
https://www.youtube.com/watch?v=k3HUPHMYEJw (American history in 25 min.)
Podcast om Statue of Liberty: https://www.google.com/url?q=https://wondery.com/shows/american-history-tellers/episode/5279-americas-monuments-the-colossus-of-new-york-harbor/&sa=D&source=docs&ust=1746608001830164&usg=AOvVaw3e_bGJb_7XMu56qfPidZNZ
The New Colossus: https://www.youtube.com/watch?v=N0B9CitsfU0 + https://www.youtube.com/watch?v=sHxuZmVfNR0
A storm foretold: https://www.dr.dk/drtv/program/a-storm-foretold-_-det-amerikanske-oproer_389862
Trump og tyveriet: https://www.dr.dk/drtv/program/trump-og-tyveriet_476969

Om retorisk analyse
Om at analysere argumentation
Om appelformerne

Grammatik: do-omskrivning

Omfang: 40 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Love

Formål:
Dette er et tematisk forløb, der undersøger forskellige perspektiver på kærlighed. I kernen af forløbet ligger værklæsning af Sally Rooneys roman “Normal People” (2018). I forløbet læses både fiktion og ikke-fiktion, hvilket giver mulighed for at træne de tekstlæsningskompetencer, der er blevet introduceret i de to foregående forløb. Derudover introducerer forløbet til en ny tilgang til tekstlæsning: CAIP (comprehension, analysis and interpretation, perspectives). CAIP er en systematiseret tilgang til tekstlæsning, som tager udgangspunkt i Blooms taksonomi og som tydeliggør hvilket niveau man arbejder med teksten på. I forløbet introduceres desuden til analyse af lyrik samt  til analyse af basale filmiske virkemidler.
I tekstlæsningen af fiktion introduceres til læsning og analyse af poesi, mens der i arbejdet med prosa er særligt fokus på følgende analytiske begreber:
characterisation (development, motivation, relationships)
setting
conflict
narrator and point of view
structure
themes and message
I tekstlæsning af ikke-fiktion arbejder vi fokuseret med
rhetorical analysis
sender
audience
language, style and tone
topic
intention
analysis of argumentation
claims and grounds

Ordbøger vi bruger i lektionerne:
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.ordbogen.com/da/mobile/  

I forbindelse med at vi ser klip fra tv-serien Normal People, arbejder med musikvideoer og også ser et afsnit af Netflix-serien Black Mirror introduceres klassen til basale filmiske virkemidler: Film terms.pdf fra Filmcentralen.dk: Kortfilm i engelsk | Filmcentralen    

I forløbet introduceres klassen desuden til essayskrivning. Her anvender vi minlærings bog Do it, Write: https://app.minlaering.dk/bog/25
Vi arbejder med følgende grammatiske emner i forløbet: Pronominer (personlige, possessive, refleksive, relative) , substantiver og tællelighed. Her anvender vi minlærings bog ENGRAM Basis: https://app.minlaering.dk/bog/6 ) og kopi fra Questions and Answers grundbog.

Faglige mål:
Sprogfærdighed
forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
anvende viden fra faget i almene og faglige sammenhænge

Kernestof:
det engelske sprogs grammatik og ortografi
udtale, ordforråd og idiomer
principper for tekstopbygning
et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Materiale:
Sally Rooney: “Normal People” (roman, 2018) (værklæsning)
Hang the DJ (Black Mirror, season 4, ep. 4) (2017) (Netflix)
Andrea Gibson, First Love: https://andreagibson.org/first-love (poem, 2019) (https://editor-modernlove.praxis.dk/10050 )
Christina Wallace: "How to Stop Swiping and Find Your Person on Dating Apps" (TED Talk, 2018): https://www.ted.com/talks/christina_wallace_how_to_stop_swiping_and_find_your_person_on_dating_apps  (https://editor-modernlove.praxis.dk/10069 )
Liz Tuccillo: “How to be Single” (novel, 2008) (excerpt)

Supplerende:
Kortfilm i engelsk | Filmcentralen (oversigt til filmiske virkemidler)
Tv-serien Normal People (lånt hos CFU)
Taylor Swift, Illicit Affairs: https://www.youtube.com/watch?v=MLV2SJKWk4M (song, 2020) (https://editor-modernlove.praxis.dk/10046 )
diverse love songs som eleverne selv medbringer til analyse i grupper
Udvalgte dele og øvelser fra “Reading Normal People - Tematisk værklæsning” (2024). Dorthe Hjorth Jensen. Columbus.

Omfang: ca. 300 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer