Holdet 2024 ma/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Pelle Ezekiel Esbensen
Hold 2024 ma/t (1t ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Algebra, Lineære Funktioner og ligninger
Titel 2 Statistik og sandsynlighedsregning
Titel 3 Geometri og trigonometri
Titel 4 Procent og opsparing
Titel 5 Eksponentielle Funktioner og Potensfunktioner
Titel 6 Repetition og eksamensforeberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Algebra, Lineære Funktioner og ligninger

Materialer:
I dette forløb er Ebogen Kernestof 1 HF af Per Gregersen og Majken Sabina Skov anvendt som grundbog. Den tilgås online ifbm den skriftlige terminsprøve, da den først kan downloades fra forlaget til sommerens eksamensperiode. https://kernestof-mat-1.praxis.dk/1
Øvrige materialer anvendt fremgår af de individuelle lektionsbeskrivelser i lectio.
Word med installeret wordmat, samt Geogebra Classic 5 er de anvendte programmer til skriftlige afleveringer og CAS. https://www.geogebra.org/classic
Platformen abacus.dk er også anvendt til træning af samarbejde, regnefærdigheder og begrebsforståelse.

Omfang: 53 sider

Formål:
Formålet med forløbet er at dække de dele af lærerplanens krav til kernestof og supplerende stof, samt faglige mål og kompetencer, som er i spil ifbm arbejdet med forløbets emner.

Evaluering:
Eleverne får skriftlig evaluering på afleveringer
Forløbet evalueres efter behov undervejs mundtligt i klassen

Emner dækket i undervisningen (i overskrifter):
Tallene: Hele, rationale og reelle tal. Regningsarternes hierarki. Simpel algebraisk manipulation. Potens og rod.
Ligninger: Ligningsløsning med analytiske, grafiske og digitale metoder.
Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner  samt grundtræk af deres grafiske forløb. Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære funktioner , herunder anvendelse af regression

Øvrige bemærkninger:
Opstart af ny klasse

Vi starter med repetition af Regnearternes rækkefølge samt talmængder og Regning med Negative tal
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering #1 skriftlig matematik 12-09-2024
Aflevering #2 06-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Statistik og sandsynlighedsregning

Materialer:
I dette forløb er Ebogen Kernestof 1 HF af Per Gregersen og Majken Sabina Skov anvendt som grundbog. Den tilgås online ifbm den skriftlige terminsprøve, da den først kan downloades fra forlaget til sommerens eksamensperiode. https://kernestof-mat-1.praxis.dk/1
Øvrige materialer anvendt fremgår af de individuelle lektionsbeskrivelser i lectio.
Word med installeret wordmat, samt Geogebra Classic 5 er de anvendte programmer til skriftlige afleveringer og CAS.
Platformen abacus.dk er også anvendt til træning af samarbejde, regnefærdigheder og begrebsforståelse.

Omfang: 44 sider+ 5 sider (supplerende stof)

Formål:
Formålet med forløbet er at dække de dele af lærerplanens krav til kernestof og supplerende stof, samt faglige mål og kompetencer, som er i spil ifbm arbejdet med forløbets emner.

Evaluering:
Eleverne får skriftlig evaluering på afleveringer
Forløbet evalueres efter behov undervejs mundtligt i klassen

Emner dækket i undervisningen (i overskrifter):
Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple statistiske deskriptorer.
Sandsynlighed, sandsynlighedsfelt, herunder symmetrisk sandsynlighedsfelt. Kombinatorik, herunder kombinationer.

Øvrige bemærkninger:
I dette forløb har vi introduceret noget matematikhistorie og supplerende stof hovedsageligt via engelsksprogede videoer, der udvider elevernes kendskab til forskellige mønstre i Pascals trekant
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Geometri og trigonometri

Materialer:
I dette forløb er Ebogen Kernestof 1 HF af Per Gregersen og Majken Sabina Skov anvendt som grundbog. Den tilgås online ifbm den skriftlige terminsprøve, da den først kan downloades fra forlaget til sommerens eksamensperiode. https://kernestof-mat-1.praxis.dk/1
Øvrige materialer anvendt fremgår af de individuelle lektionsbeskrivelser i lectio.
Word med installeret wordmat, samt Geogebra Classic 5 er de anvendte programmer til skriftlige afleveringer og CAS. https://www.geogebra.org/classic
Platformen abacus.dk er også anvendt til træning af samarbejde, regnefærdigheder og begrebsforståelse.

Omfang: 26 sider

Formål:
Formålet med forløbet er at dække de dele af lærerplanens krav til kernestof og supplerende stof, samt faglige mål og kompetencer, som er i spil ifbm arbejdet med forløbets emner.

Evaluering:
Eleverne får skriftlig evaluering på afleveringer
Forløbet evalueres efter behov undervejs mundtligt i klassen

Emner dækket i undervisningen (i overskrifter):
Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter. Konstruktion af vilkårlige trekanter med dynamisk geometriprogram.

Øvrige bemærkninger:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Procent og opsparing

Materialer:
I dette forløb er Ebogen Kernestof 1 HF af Per Gregersen og Majken Sabina Skov anvendt som grundbog. Den tilgås online ifbm den skriftlige terminsprøve, da den først kan downloades fra forlaget til sommerens eksamensperiode. https://kernestof-mat-1.praxis.dk/1
Øvrige materialer anvendt fremgår af de individuelle lektionsbeskrivelser i lectio.
Word med installeret wordmat, samt Geogebra Classic 5 er de anvendte programmer til skriftlige afleveringer og CAS. https://www.geogebra.org/classic
Platformen abacus.dk er også anvendt til træning af samarbejde, regnefærdigheder og begrebsforståelse.

Omfang: 19 sider

Formål:
Formålet med forløbet er at dække de dele af lærerplanens krav til kernestof og supplerende stof, samt faglige mål og kompetencer, som er i spil ifbm arbejdet med forløbets emner.

Evaluering:
Eleverne får skriftlig evaluering på afleveringer
Forløbet evalueres efter behov undervejs mundtligt i klassen

Emner dækket i undervisningen (i overskrifter):
Procentregning. Relativ vækst, vækstrate, fremskrivningsfaktor, renteformlen.

Øvrige bemærkninger:
Fra og med dette forløb øget fokus på mundtlighed i undervisningen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksponentielle Funktioner og Potensfunktioner

Materialer:
I dette forløb er Ebogen Kernestof 1 HF af Per Gregersen og Majken Sabina Skov anvendt som grundbog. Den tilgås online ifbm den skriftlige terminsprøve, da den først kan downloades fra forlaget til sommerens eksamensperiode. https://kernestof-mat-1.praxis.dk/1
Øvrige materialer anvendt fremgår af de individuelle lektionsbeskrivelser i lectio.
Word med installeret wordmat, samt Geogebra Classic 5 er de anvendte programmer til skriftlige afleveringer og CAS. https://www.geogebra.org/classic
Platformen abacus.dk er også anvendt til træning af samarbejde, regnefærdigheder og begrebsforståelse.

Omfang: 21+18 (supplerende stof) sider

Formål:
Formålet med forløbet er at dække de dele af lærerplanens krav til kernestof og supplerende stof, samt faglige mål og kompetencer, som er i spil ifbm arbejdet med forløbets emner.

Evaluering:
Eleverne får skriftlig evaluering på afleveringer
Forløbet evalueres efter behov undervejs mundtligt i klassen

Emner dækket i undervisningen (i overskrifter):
Karakteristiske egenskaber ved eksponentialfunktioner og potensfunktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb. Elementære egenskaber ved log 10 . Simpel matematisk modellering med anvendelse eksponentialfunktioner , herunder anvendelse af regression .

Øvrige bemærkninger:
Fokus på mundtlighed i undervisningen
Potensfunktioner introduceret som supplerende stof
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition og eksamensforeberedelse

Materialer:
I dette forløb er Ebogen Kernestof 1 HF af Per Gregersen og Majken Sabina Skov anvendt som grundbog. Den tilgås online ifbm den skriftlige terminsprøve, da den først kan downloades fra forlaget til sommerens eksamensperiode. https://kernestof-mat-1.praxis.dk/1
Øvrige materialer anvendt fremgår af de individuelle lektionsbeskrivelser i lectio.
Word med installeret wordmat, samt Geogebra Classic 5 er de anvendte programmer til skriftlige afleveringer og CAS. https://www.geogebra.org/classic
Platformen abacus.dk er også anvendt til træning af samarbejde, regnefærdigheder og begrebsforståelse.

Formål:
Formålet med forløbet er at repetere de dele af det pensum vi har været igennem, hvor behovet skønnes at være størst, samt forberede holdet på de to eksamensformer.

Evaluering:
Eleverne får skriftlig evaluering på afleveringer
Forløbet evalueres efter behov undervejs mundtligt i klassen

Emner dækket i undervisningen (i overskrifter):
Vi arbejder med skriftlige eksamenssæt fra tidligere år og har mundtlige prøveeksamener i klassen, samt mundtlig aflevering. Alle de overordnede emner fra tidligere forløb repeteres.

Øvrige bemærkninger:
Fokus på mundtlighed i undervisningen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer