Titel
3
|
NF - Fødevarer
BIOLOGI:
Alt materiale er placeret i mappen i drev; NF -Biologi - Fødevarer og bioteknologi
Fokus:
Fedt-, proteiner- og kulhydraters opbygning, enzymers opbygning, funktion og optimum, fordøjelsessystemet, gensplejsning herunder gensplejsning af planteceller og DNAs betydning.
Faglige mål:
- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi.
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- Indsamle biologi tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng.
Kernestof:
- Biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
- Enzymer
- DNAs rolle
- Bioteknologiske metoder og deres anvendelse
- Organsystemers opbygning og funktion
Supplerende stof:
- Klassisk genetik vha. knoldbakterier
- Hvorfor gensplejse og GMO
Materialer:
NF-grundbogen (2014) Lindhardt og Ringhof:
DNA og proteinsyntesen: s. 157-161
NF-grundbogen (2014) Lindhardt og Ringhof:
Kostens næringsstoffer: s. 110-114
Tekst om kulhydrater fra Biotech Academy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/kroppen-og-kosten/kulhydrater/
Tekst om fedtstoffer fra Biotech Academy:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/kroppen-og-kosten/fedtstoffer/
Tekst om protein fra Biotech Academy:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/kroppen-og-kosten/proteiner/
Tekst om fordøjelsessystemet fra Biotech Academy:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/kroppen-og-kosten/fordoejelsessystemet/
Tekst om enzymer fra Biotech Academy:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/enzymer-2/hvad-er-enzymer/
Tekst om proteinsyntesen fra "DetErGodtAtVide: https://www.detergodtatvide.dk/genetik/proteinsyntesen/
Tekst om Golden rice: uddrag af artiklen "Hvordan kan man sige nej til gmo?" Fra Aktuel Naturvidenskab nr 5, 2015 (findes i NF-drev, biologi, tema 3)
Tekst fra Greenpeace DK "GMO løser ikke verdens sultproblemer " https://www.greenpeace.org/denmark/nyhed/natur/gmo-landbrug-loeser-ikke-verdens-sultproblemer/
Videoer:
Video om DNA, kromosomer og gener fra Biotech Academy: https://youtu.be/h6DsZ7eqLlU?feature=shared
Video om genetiske grundbegreber fra Biotech Academy: https://youtu.be/bss-94-521s?feature=shared
Video om fordøjelsessystemet fra "Undervisningslokalet": https://youtu.be/jYqrbZlzK9Q?feature=shared
Dokumentar om GMOsoja-produktion i Argentina "Genmodificeret foder 2" DR.DK
Fordøjelse
https://www.youtube.com/watch?v=l9cqyL8Re18&t=92s
Enzymer i fordøjelsen
https://www.google.com/search?q=film+om+fors%C3%B8jelse+og+enzymer&rlz=1C1GCEA_enDK1029DK1029&oq=film+om+fors%C3%B8jelse+og+enzymer&aqs=chrome..69i57j33i10i160.7477j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:ef202143,vid:Dgu5Ru8DU18
Gensplejsning af bakterier
https://www.youtube.com/watch?v=YUwtSzelpgw
Eksperimentelt arbejde:
- Forsøg med enzymet bromelin fra ananas
- DNA-ekstraktion fra kiwi
EVALUERING:
- Løbende evaluering af mundtlig og skriftlige projekter (summativ og formativ)
------------------------------------------------------------------------------------------------
KEMI:
Fokus:
Syrer og baser, pH- skala, pH indikator, pH i rengøringsmidler og kosmetik og funktion heraf, pH i fødevarer, syrer og basers reaktion med vand, afstemning af syre/base reaktioner, hydroner, korrespondenderende syre og basepar, amfolytter, mængdeberegning (volume, masse, molarmasse, koncentration, stofmængde), stærk og svag syrer og baser, titreringsanalyse
Faglige mål:
- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi.
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i
laboratoriet.
- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Kernestof:
- Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
- Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- Uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse.
- Kemiske reaktioner, herunder simple syre-basereaktioner.
Materialer:
Internettet:
- Syrer og baser, ekemi.dk
https://ekemi.dk/index.php/syrer-og-baser
- pH skala
https://kemienidinhverdag.dk/leksikon/ph-skalaen/
- pH sikre fødevarer
https://sikrefoedevarer.foedevarestyrelsen.dk/pHM%C3%A5ling
Film:
- Syre og base
https://www.youtube.com/watch?v=uZPRo6EFI_w
- Titrering af ascorbinsyre
https://www.youtube.com/watch?v=PFFN1pTsVEE&t=132s
Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af forskellige rengøringsmidler og kosmetik for pH
- Titrering af ascorbinsyre
------------------------------------------------------------------------------------------------
GEOGRAFI Fødevare- Mad til milliarder
Emnebeskrivelse:
Gennem dette undervisningsforløb har eleverne fået en forståelse af en række simple sammenhænge mellem befolkningsudvikling, landbrugsareal pr indbygger, landbrugstyper, fødevareforsyningen og levestandard.
Endvidere er der skabt kendskab til nogle overordnede forskelle i kostsammensætningen i den rige og fattige del af verden. Det sidste handler specielt om den rige verdens stigende forbrug af animalske fødevarer.
i dette forløb er der arbejdet med demografiske udvikling fra 1850-2100, og hvor der sker vækst og nedgang samt årsager dertil.Vi har taget udgangspunkt i Blackers transitionsmodel. Dernæst er der set på jordens arealanvendelse i forhold til landbrug og høstudbytte sammenholdning med mængden af gødning som er anvendet forskellige steder på jorden. I den forbindelse er der arbejdet med Den grønne revolution og dens betydning for høstudbyttet. Eleverne har diskuterer jeres egne forbrugsvaner i klassen og reflekterer over, hvordan adgang til mad, madpriser og forskellige forbrugsmønstre ser ud i andre dele af verden. i den forbindelse har de analyseret en billedserie som viser hvad folk rundt omkring på jorden spiser på en uge og hvor mange penge de bruger. https://world.time.com/2013/09/20/hungry-planet-what-the-world-eats/photo/ger_130614_331_x/ . Vi har gennemgået det globale vindsystem og fået en forståelse for ITK, dens betydning for fødevareproduktionen i Afrika SSA og Asien. For at forstå det globalevindsystem har vi lavet en konvektionscelle af luft i et konvektionskar.
Vi har ved hjælp af “Mad til milliarder“ arbejdet med om det er muligt at øge høstudbyttet, og derigennem set på udpining, forsuring, ørkenspredning, saline jorde.
Afslutningsvis har eleverne arbejdet løsningsorienteret med hvordan vi kan skabe mad nok til 11 mia. mennesker.
Eleverne skal kunne:
- forklare udviklingen i dansk landbrug herunder mekaniseringen, specialisering og
automatisering
-forklare hvad udpining, forsuring, saline jorde og ørkenspredning er og hvilken betydning det har for at øge landbrugsarealerne på jorden.
- analysere tabeller og grafer og relatere dem til artikel
- diskutere hvordan landbrug nationalt og globalt påvirker naturen og mennesker
- kende til konsekvenserne ved fældning af regnskov
- kende overordnet til forskellen på danske og tropiske jorde
- kende til globale sammenhænge inden for fødevareproduktion og fordeling af verdens
disse
forklare Fouraties model
- forklare Blackers model for demografisk transition herunder de forskellige faser
- forklare begreberne befolkningsvækst, fødselsrate og dødsrate
- forstå brugbarheden af den demografiske transitionsmodel og befolkningspyramider i
forhold til befolkningsudvikling
Materiale:
Kapitel 1 mad til milliarder, KU 2011.
https://virtuelgalathea3.dk/artikel/det-globale-vindsystem læst om det globale vindssystem
Naturgeografi C- s. 168-172, 43-46, 53-56
https://world.time.com/2013/09/20/hungry-planet-what-the-world-eats/photo/ger_130614_331_x/
Kernestof:
naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.
vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer.
Eksperimentelt arbejde:
GIS
forsøg i konvenktionskar med luft
Beregn solens højde på forskellige lokaliteter efter zenit
|