Titel
3
|
NF3- Fødevareproduktion, Genteknologi og Sundhed
Forløbet omhandler fødevareproduktion og omstændighederne for dette, samt indholdet i fødevarer og deres indflydelse på kroppen.
BIOLOGI:
Kernestof:
NF-grundbogen Side 41 - 47, 116-124, 157 - 160 og 160 - 164.
Link til 4 udvalgte artikler om GMO:
https://docs.google.com/document/d/1z0pITsx9erqdrZUxWBJCep8PAeUcXe2hwfhr4cq0e8Q/edit
Samt 4 andre artikler og et bilag under lektionen 22. marts 23.
Vi ser også dokumentarfilmen: Better Foods med efterfølgende snak om hvordan videnskaben kan forædle planter og korn, så der bliver mere af det, så alle i fremtiden kan få en mere næringsrig kost.
Spilletid: 23 minutter.
Vi ser også Deadline om genteknologi og hvorfor Etisk Råd vil have os til at se mere positivt på genmanipulation af planter.
Vi ser også på https://www.detergodtatvide.dk/gensplejsning-af-planter/
hvorefter I fremlægger filmklippene om gensplejsning af planter for hinanden.
Vi foretager også en undersøgelse af jeres puls og blodtryk under forskellige forhold.
Følgende spørgsmål bliver besvaret i løbet af forløbet:
Hvad er næringssalte? Herunder nævn 4 af dem, Og hvorfor kaldes de sammensatte ioner?
Hvilken rolle spiller søer og vandløb i økosystemer?
Hvilke konsekvenser har regulering og afvanding af vandløb for naturen?
Hvordan tilpasser organismer til ferske vandmiljøer, herunder iltindholdet i vandet?
Hvordan sker iltoptagelse hos henholdsvis et dyr som en døgnfluenymfe og vandplanters rodceller?
Hvordan dannes enzymer i celler?
Hvordan er opbygning af DNA?
Hvordan dannes proteiner? Herunder fortæl forskellen mellem translokation og translation.
Hvorfor virker enzymer forskelligt?
Hvad er mutationer?
Hvilke konsekvenser har mutationer for de organismer, der bliver udsat for dem?
Hvordan kan man sætte turbo på bioethanol-produktionen ved hjælp af enzymer?
Hvad er principperne i gensplejsning?
Hvordan producerer vi bioethanol i Danmark?
Hvordan kan genteknologi forbedre vores fødevarer således at forekomst af sygdomme, som f.eks. hjertekarsygdomme bliver reduceret?
Hvad er de evt. negative konsekvenser af genmodificerede planter for os og naturen?
Hvordan kan maramabønnen rede menneskeliv?
Hvad er kassava-planten noget særligt ifm. produktion af bioethanol og hvorfor vil man gensplejse kassava-planten?
Hvad sker der i kroppen, når vi dyrker motion?
Herunder blodkredsløbet, hjertet, blodtryk, og lungekredsløbet.
Hvad sker der i kroppen, når vi ryger?
Herunder vores nervesystem.
Hvad sker der i kroppen, når vi drikke alkohol?
NF-grundbogen”, A. Grosen m.fl., Lindhardt og Ringhof 2014: side side 160 - 163
og
Forsøg: Isolering af DNA fra kiwifrugter.
Vi ser i dag hvordan man kan få fat i DNA fra kiwifrugtens celler på en relativ simple måde.
At få adgang til DNA fra en organismes celler er en af de første led i gensplejsning.
Hvordan skal rapporten om Isolering af DNA fra kiwi opbygges?
Dernæst teori undervisning:
Hvordan kan man anvende genteknologi i produktion af fødevarer?
Til sidst en diskussion af fordele og ulemper med genteknologi i produktion af fødevarer.
Der er oprettet et GMO-kompendium til jer, der ligger i jeres biologimappe i dapps.
Der finder I 9 dokumenter:
4 artikler og 1 figur med de relevante opgaver, som i skal besvare..
Der er også lagt 4 andre artikler med link til dem i dokumentet "GMO-artikler fra infomedia Marts 2022:" som I skal læse uden at løse nogen opgaver. De skal bruges i diskussionerne.
_______________________________________________________________________
Geografi:
Indhold:
Årstider, klimazoner, kyst og fastlandsklima, sult i Afrika, Sahellande, Afrikas Horn, Klimatiske årsager til sult, demografiudvikling, i- lande, U-lande, jordens beskaffenhed, politiske årsager til sult, fødevarehjælp, fødevarepolitik, trekantshandel, grænser, bæredygtighed, gletsjermel
Materiale:
Naturgeografi – vores verden, Mangelsen et al (2011): s. 298-308, om bæreevne og befolkning (11 sider)
Naturgeografi – vores verden, Mangelsen et al (2011): kap 6: Hvorfor sulter Afrika? (11 sider)
Jordens kredsløb om Solen, del 2 (CFU, ca. 1 time)
Billeder af mad i verden: https://world.time.com/2013/09/20/hungry-planet-what-the-world-eats/photo/ger_130614_331_x/
Mad i verden, database: https://ourworldindata.org/grapher/vegetable-consumption-per-capita
Mad i verden, database: https://www.nationalgeographic.com/what-the-world-eats/
Fra Naturgeografiportalen: Om jordbrug og klima (3 sider)
Fra naturgeografiportalen: Om klima og mad (2 sider)
Fra naturgeografiportalen: Mad til alle (12 sider)
Fra naturgeografiportalen: Sunde fødevarer giver sunde mennesker (7 sider)
Film om Magisk mudder: DR (2024): https://www.dr.dk/drtv/program/magisk-mudder_444761
Metode: Forsøg, mundtlighed, gruppearbejde
Evaluering: Aflevering om befolkningsudvikling og mad, opgaver om livsstil
__________________________________________________
KEMI:
Kernestof:
− stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
− organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
− kemiske reaktioner, herunder simple syre-basereaktioner.
Emner (herunder supplerende stof):
Proteiner, aminosyrernes opbygning, peptidbindinger mellem aminosyrer, kemisk analyse af phosphorsyre i Cola, syrer og baser (definitioner), syrer og basers reaktion med vand, hydroner, korresponderende syre-basepar, syre vs. sur opløsning, amfolytter, mono-, di- og trivalente syrer, stærk og svag syre og base, formel koncentration (= stofmængdekoncentration) og aktuel koncentration, pH-værdi (meget overfladisk behandlet, ingen beregninger af pH), titreringsanalyse, neutralisation, noget om fedtstoffer og triglyceridernes opbygning (90 min).
Materialer:
Tekster:
- "NF-grundbogen”, A. Grosen m.fl., Lindhardt og Ringhof 2014; side 130-135
- Tekst om proteiners opbygning: "Tekst - Proteiner - sammendrag til kemi C" skrevet af MW; sider: 1-4
- ”Kost og ernæring” B. Schou, Kemiforlaget 2009, side 44-47, 54-57 om fedtstoffer (uden navngivning)
Video:
- Video om koncentration og massefylde
- Video om pH-skalaen
- Video om titrering og neutralisation
Andet:
- Aktivitet omhandlende stærke og svage syrer, med brug af online værktøjet "My Solution"
Eksperimentelt arbejde:
- Elevforsøg: Titreringsanalyse af phosphorsyre i Cola (journalføring og videoaflevering)
|