Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Christel Schilling Ostenfeld, Line Bøndergaard Brok
|
Hold
|
2024 id/3c (3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold
Fodbold
Indhold Teori: Kapitel 2 i Yubio om menneskets fysiologi
Kernestof:
Praktisk:
Træning af det grundlæggende inden for fodboldspillet:
- indersidespark
- tæmninger
- skud
- indersideafleveringer
- Præsentation af vristpark
Særlige fokuspunkter
Praktisk:
- Have kompetencer inden for indersidespark, boldkontrol, indersidespark, tæmninger, skud, indersideafleveringer og sammenspil.
- Vise forståelse for det taktiske i fodboldspillet.
Fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de
tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton
Badminton
Indhold Teori: Der læses s. 858-872 i Yubio
Kernestof:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en halv
bane. Først læres de basale greb og slag, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket
ind i mange forskellige kamplignende spil på en halv bane. Grunden til, at der ikke spilles på fuld bane er, at det sjælden kan lade sig gøre pladsmæssigt på idræt C-niveau.
Praktisk:
Træning af det grundlæggende inden for badmintonspillet:
- For- og baghåndsgreb
- For og baghåndsserv
- Benarbejdet
- Slag: lop, drop, netdrop, clear
- Præsentation af smash
Særlige fokuspunkter
Praktisk:
- Have kompetencer inden for de basale greb, slag og benarbejde.
- Vise forståelse for det taktiske i badmintonspillet.
Fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de
tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Performance
Dans: Performamce
Der er blevet arbejdet med forskellige dansegenre, som er blevet præsenteret af læreren, samt små danseserie.
Eleverne har derefter udarbejdet, koreograferet deres egen performace, som afslutningsvis blev fremvist
Fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få
kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- opnå kropsbevidsthed
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning og gruppearbejd
Materiale: Laban bevægelseslære, BESS-konceptet, s. 1354-1356 i Yubio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Basket
Basketball
Teori: Basketballs historie og regler, ide og organisering fra Yubio
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer og desuden evnen til at deltage i det færdige spil.
Eleven skal kunne:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx krops- og kængurufinten
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Klasseundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Yoga og opvarmning
Yoga
Teori: Kapitel 211 i Yobio
Formålet med forløbet er at præsentere yogaens forskellige aspekter med fokus på de fysiske øvelser. Derudover arbejdes også med åndedrættet og afspænding.
Forløbet tager udgangspunkt i hatha yoga, der kan betegnes som den klassiske yoga, hvor man i forskellige grundstillinger arbejder med styrke, smidighed og balance. Stillingerne holder man typisk i 3-5 vejrtrækninger. I forbindelse med udførelsen af de forskellige øvelser tilstræbes det så vidt muligt at overholde de 7 alignmentprincipper.
Eleverne skal kunne:
- Udføre 10 stillinger teknisk korrekt:
- Fysisk kapacitet: styrke, smidighed og balance indenfor en række grundstillinger i yoga.
- Teoretisk og praktisk viden om yogaens oprindelse og åndedrættets betydning.
- Udarbejdelse og instruktion af mindre yogaprogram
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pardans
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Mål med forløbet:
I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og Engelsk val dog jive i særdeleshed. Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer i pardans (rytme, stil, føring og bevægelsesmuligheder), og I skal kunne anvende disse i jeres dans.
Desuden skal I tilegne jer følgende praktiske færdigheder:
- Grundtrin
- Forskellige variationer, fx. american spin, drejning under arm, sparkog højre- og venstredrejning
Herefter skal eleverne sammensætte variationerne til en koreografi. Koreografien skal indeholde forskellige variationer og eleverne skal arbejde kreativt med udarbejdelsen af koreografien.
I skal i grupper udvikle en seværdig koreografi, der appellerer til publikum. Eleverne kommer undervejs skal til at arbejde med og udvikle følgende kompetencer:
- Samarbejde (som par og ved at inspirere hinanden i grupperne).
- Strukturere (udvikle en seværdig koreografi).
- Vedholdenhed (i arbejdet med udviklingen af koreografien)
- Turde prøve sig frem (og udvikle tryghed ved at det ukendte).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66342540855",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66342540855",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66342540855"
}