Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Christine Dubernard, Patricia Volmer, Signe Margrethe Carlsson
|
|
Hold
|
2025 nv/g1 (g1 nv, g1 nv/bi, g1 nv/fy, g1 nv/ke, g1nv/ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV grundforløb
Formål:
At arbejde med de naturvidenskabelige metoder i forbindelse med temaerne diabetes og problemer med vand.
At konstruere naturvidenskabelige forsøg og at bearbejde resultaterne.
Kompetencer:
De naturvidenskabelige metoder: Hypotese, hypotetisk deduktiv, induktiv, kvalitativ og kvantitativ empiri, kontrol, replikater, reproducerbarhed, lineær regression, den naturvidenskabelige diskussion, anvendelse af Geogebra.
Med andre ord, eleverne skal kunne:
-formulere og teste enkle hypoteser
-gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
-opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
-anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes
muligheder og begrænsninger.
-formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
-demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.
NATURGEOGRAFI (NG)
Indhold:
- Definition af bæredygtighed
- Strålingsbalancen
- Drivhuseffekten
- Drivhusgasser
- Heat Island effekten
- Gletsjerafsmeltning og vandstandsstigning
Forsøg og feltarbejde:
- Albedoforsøg, herunder metoderne kvantitativ metode / replikater
- Bæredygtig Byvandring
FYSIK
BIOTEK
Indhold:
Bioteknologi/kemi/biologi:
Diabetes 1 og 2, kulhydraternes opbygning, fordøjelse af kulhydrater, glykæmisk indeks, insulin, glukagon.
NG-fy:
Energi (potentiel og kinetisk), bølger, vandbølgers hastighed og højde afhængig af havdybden, densitet, Jordens opbygning, pladetektonik, konvektionsstrømme, pladegrænser, dannelse af forskellige bjergarter (sedimentær, magmatisk og metamorf)
Materiale:
Materiale indlagt på hjemmesiden: https://sites.google.com/detfri.dk/1g5-nv2024-2025/generelt-om-nv
Kernestof:
Videnscenter for diabetes: Hvad er type-1 diabetes? https://videncenterfordiabetes.dk/viden-om-diabetes/type-1-diabetes/hvad-er-type-1-diabetes
Videnscenter for diabetes: Hvad er type-2 diabetes?
https://videncenterfordiabetes.dk/viden-om-diabetes/type-1-diabetes/hvad-er-type-1-diabetes
L.A.Egebo m.fl. (2005): Biologi til Tiden. Nucleus s. 24-26, 29-30, 33-34
Glykæmisk indeks på netdoktor: https://netdoktor.dk/mave-og-tarm/ernaering/ordbog/glykamisk-indeks/
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
60,00 moduler
Dækker over:
62 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71992976835",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71992976835",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71992976835"
}