|
Titel
1
|
KS2: Indien - en kommende stormagt? (hinduisme)
Dette er et tværfagligt KS-forløb med temaet "Indien - en kommende stormagt?". I religion arbejdede vi med hinduisme.
Faglige mål:
At eleverne:
- får kendskab til hinduismens oprindelse og udvikling, her ikke mindst udviklingen i de hinduistiske religiøse skrifter
- får kendskab til og forstår hinduismens grundlæggende myter og lære
- får kendskab til og forstår kastesystemet, dets oprindelse og funktion/udbredelse i dag
- får kendskab til hinduismens etik og levevis
- kan diskutere kvindens rolle i Indien og fremstillingen af kvindens rolle i de hinduistiske kildetekster
- kan diskutere forskellige udlægninger og forståelse af hinduismen (Gandhi vs. hindunationalisterne RSS)
- kan analysere og forstå hinduismens ritualer (puja og Khumba Mela)
- bliver gode til at nærlæse og analysere religionsfaglige kildetekster
- kan anvende religionsfaglige begreber og relevant religionsteori
Faglige metoder:
En vekselvirkning mellem forelæsninger, klassestyret undervisning og gruppearbejde med fremlæggelse. CL øvelser film og klassediskussioner.
Forudsat faglig viden:
De forrige forløb.
Undervisningens indhold:
1) Oprindelse og udvikling.
2) De forskellige hinduistiske skrifter og deres lære. Vi har arbejdet med følgende fem tekster: Vedaerne, Upanisaderne, Bhagadvad Gita, Manus Lovbog og Puranaerne.
- Vedaerne: Purusha-skabelsesmyten: kastesystemet, rituelt kollektivt syn på religion, puja (ofringer), koens og floders hellighed, naturguder
- Upanisaderne: filosofisk syn på religion: samsara, brahman, atman, karma og moksha, erkendelse og ikke-handlen er vejen til frelse. Enfrelsesform, der henvender sig til brahminerne, elitær frelsesform
- Bhagavad Gita: tre måder at opnå frelse på.
A) Erkendelsesvejen (jnana marga) som i Upanisaderne.
B) Karma-yoga (karma-marga) = handlings og pligternes vej (have fokus på selve handlingen, ikke på resutatet af handlingen. Man skal handle på en kontrolleret måde i henhold til de etiske foreskrifter man er pålagt) som i Vedaerne.
C) Bhakti-yoga (bhakti-marga) = tilbedelsens og hengivelsens vej (gennem hengivelse og tilbedelse af en guddom samt ofring til denne guddom opnås frelse. Både B) + C) er mere liberale metoder til frelse, henvender sig til flere, da det er nemmere at efterleve end A).
Fælles for de tre veje: metoder til at frigøre mennesket fra at være optaget af egne behov og interesser.
- Manus Lovbog: Vi har læst tekster fra den i forbindelse med vores arbejde med kastesystemet og synet på kvinden i hinduisme.
- Puranaerne: De mange guder, med vægt på Brahma, Vishnu og Shiva samt de tre store, hinduistiske trosretninger (vishnuismen, shivaismen og shaktismen). Gruppearbejde med klassefremlæggelser af udvalgte guder.
3) Ashram-systemet - de fire livsstadier sat i forbindelse med Bhagavad Gitas tre frelsesveje.
4) Hinduismens ritualer. Vi har arbejdet med og analyseret puja samt pilgrimsrejsen, Kumbha Mela.
5) Religion og politik i Indien: Vi har arbejdet med hinduationalisterne vs. Gandhi, samt sammenhængen mellem kastesystemet, kvindesyn og hinduisme.
6) Opsamling på religionsundervisningen og begrebsleg
7) Det tværfaglige KS forløb blev afsluttet med en KS-prøveeksamen
Materiale:
Baggrundslitteratur:
”Hinduisme” i Lene Madsen m.fl., Grundbogen til Religion C. Systime, 2019, side 152-179
”De fire livsstadier” i Rebecca Binus m.fl., Religioner lever – grundbog til religion. Lindhart og Ringhof, 2017, side 135
Kildetekster:
Rig Veda I, 125, 4-6 i Peter Andersen, Hinduisme – En splittet religion. Gjellerup og Gad, 1989
”Purusha” i Birgitte Bech m.fl., Mennesket og magterne. Gyldendal, 1991
”6: Atman”, ”7: Samsara” og ”8: Karma” i Birgitte Bech m.fl., Mennesket og magterne. Gyldendal, 1991
”Bhagavadgita: første recitation (1-47), anden recitation (30-51), tredje recitation (33-35) og niende recitation (20-34)” i Bhagavadgaita, oversat af GG Munk m.fl.. Forlaget Gammelmark, 2009
”Manus Lovbog om ”kvinden” og ”kasterne”, kp. 9 og 10 i Manus Lovbog uddrag ved Esben Andreasen, oversættelse og kommentar ved Mikael Aktor. Systime, 2008, side 43-48
Teori:
Clifford Geertz teori "Modeller af og modeller for" i Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost og Hans Wagner, ”Begrebsnøglen til religion - teori og metode”. Systime, 2016
“Ninian smarts syv dimensioner” i Dorte T. Motzfeldt, Grundbogen til Religion B. Systime, 2010, 267-268 (genbrug fra shinto-forløbet)
Myteteori (læreroplæg) (genbrug fra shinto-forløbet)
“Ritualtyper” i Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost og Hans Wagner, ”Begrebsnøglen til religion - teori og metode”. Systime, 2016 (genbrug fra shinto-forløbet)
Jørgen Podemann Sørensens “ritual-myte-analysemodel” i Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost og Hans Wagner, ”Begrebsnøglen til religion - teori og metode”. Systime, 2016
Jan Hjärpes model, https://docs.google.com/document/d/1KFd3axIR98ufLdvUdlewxZ_xRzPZJrC2CpSuVv6n4-c/edit?tab=t.0 (genbrug fra KS1: Køn, seksualitet, ligestilling og kristendom-forløbet)
Film:
"Vagn i Indien (4)", DR2 dokumentar (minuttal 11-19)
“Kasteløs - og hva’ så?”, https://www.youtube.com/watch?v=GRQGCgwi9Os (11 minutter)
“Indiens hellige mænd”, DR3 dokumentar, 2019 (minuttal 1.30-17)
Bhakti-marga, Hare Krishna Chanting: “Chant And Be Happy || Hare Krishna Hare Rama Mantra”, https://www.youtube.com/watch?v=GRQGCgwi9Os (3 minutter)
"Kumbha Mela", DR2 dokumentar, 2000 (29 min)
"Kvinde demonstration i Indien", Deadline, 04.01.2019 (10 min)
Ekskursion:
I biografen og se den indiske spillefilm “All We Imagine as Light“ af Payal Kapadia fra 2024
Evaluering:
Formativ evaluering efter KS-prøveeksamen.
Anslået omfang: 40 sider
|