|
Titel
2
|
Forløb fra 1.hf (religion)
I 1.hf har der været to forløb.
Forløb A: Intro med shinto (særfagligt forløb)
Forløb B: KS1: Køn, seksualitet og ligestilling
Dette forløb er et særfagligt undervisningsforløb i religion.
Faglige mål:
At eleverne:
- får indblik i det, der er særligt karakteristisk for japansk religion
- får en forståelse af japanernes generelle opfattelse af religion
- kan redegøre for og diskutere særlige karakteristika ved shinto-religionen (de religiøse forestillinger og ritualerne)
- får en forståelse for forholdet mellem stat og religion i shinto
- får tilegnet sig religionsfaglige begreber, både shinto-begreber og generelle religionsfaglige begreber, og bliver i stand til at benytte dem i de religionsfaglige analyser af shinto-religionen
- kan sammenligne shinto med andre religioner vi kommer til at arbejde med og påpege forskelle og ligheder mellem shinto og de andre religioner.
Forudsat faglig viden:
Ingen.
Faglige metoder:
Læreroplæg, tekstlæsning med ledsagende arbejdsspørgsmål. Myteanalyse, ritualanalyser i små grupper ud fra videoer og arbejdsspørgsmål. Klassediskussioner, CL og evaluering.
Beskrivelse af undervisningens indhold:
1) Øjenåbner og forhåndsviden i spil: Vi startede forløbet op med en lille video om shinto, hvor eleverne skulle reflektere over hvad de så, om der var noget de fandt mærkeligt/interessant og om de fandt shinto anderledes, end de religioner de i forvejen kendte?
2) Introduktion til Ninian Smarts 7 dimensioner og øvelse i brug af teorien på en artikel om japansk religion.
3) Den dogmatiske og etiske dimension:
Religiøse forestillinger - kami, forfædreånder og naturen, kildelæsning om kami (begreberne polyteisme, naturreligion, animisme og panteisme).
Etik - synet på døden, klip fra den jaoanske spillefilm “Departures” (begreberne: ren/uren, hellig/profan og kegare = det urene
4) Fakta om Japans religioner og den historiske udvikling i Japan, virtuelt modul. Baggrundslitteratur med arbejdsspørgsmål.
5) Den rituelle og materielle dimension: Shinto-helligdommen og praksis ved denne: Vi dannede os et overblik over shinto-helligdom og herefter analyserede vi forskellige shinto-ritualer, der bliver udført ved helligdommen (renselsesritualer, norito (bøn), vielse og de årlige matsuri-festivaler). Indføring i relevant ritualteori: kategorisering af ritualer og Arnold van Gennep (Begreber: De japanske begreber i begrebslisten samt begreberne kollektiv religion og ortopraksi).
6) Den mytiske dimension: Vi læste og analyserede Shintos skabelsesmyte. Indføring i relevant myteteori om skabelsesmyter (begreberne: kaos/kosmos, differentieringsprocess, ætiologi, teogoni, antropogoni, kosmogoni, sociogoni)
7) Den sociale dimension: Forholdet mellem stat og religion i shinto, herunder diskuterede vi Yasukuni-problematikken samt nationalismens brug af shinto
8) Tip en 13’er, begrebsleg, opsamling og evaluering
Materiale:
Sekundærlitteratur:
Lene Madsen m.fl., Grundbogen til religion C. 1. udg. 1. opl. 2012. Systime, s. 199-216
Kildetekster:
Kildeteksterne i afsnittet om Shinto i Lene Madsen m.fl., Grundbogen til religion C. 1. udg. 1. opl. 2012. Systime, s. 199-216
”Begrebet kami” og ”Mytologien” i Andreasen og Borup, Japansk religion. 1. udg. 1. opl. 2013. Univers, s. 54-56 og 58-65
Yasukuni helligdommens hjemmeside, http://www.yasukuni.or.jp/english/
Teori:
“Ninian smarts syv dimensioner” i Dorte T. Motzfeldt, Grundbogen til Religion B. Systime, 2010, 267-268
“Ritualtyper” i Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost og Hans Wagner, ”Begrebsnøglen til religion - teori og metode”. Systime, 2016
Arnold van Genneps model for overgangsritualer i Dorte T. Motzfeldt, Grundbogen til Religion B. Systime, 2010, e-bogsudgaven.
Myteteori (læreroplæg)
Videoer:
Shinto - øjenåbner
https://www.youtube.com/watch?v=RgQ4eCc38dM
Spilefilmen “Departures”, 2009 (minuttal 1-22 + 1.08-1.24)
https://www.youtube.com/watch?v=4ruc3tQNrmo
Shintobøn ved Meiji Jingu
https://www.youtube.com/watch?v=NdZ4f0q9FQI&feature=youtu.be
Shinto Car Blessing
https://www.youtube.com/watch?v=hf6B-_tp6gM
Meiji Jingu power spot
https://www.youtube.com/watch?v=nCnoT0SDr00
Japanese Traditional Wedding // Yoichi + Momoko
https://www.youtube.com/watch?v=BH4VFOD_NUo
Japanese Mythology: The Story of Izanagi and Izanami
https://www.youtube.com/watch?v=v4-hnhqVPmw
Natlig matsuri for 3 shinto-guder ved Iwashimizu Hachiman-gu
https://www.youtube.com/watch?v=3PSmYVIgg6c
Høst-matsuri ved Kinpusenji, Yoshino
https://www.youtube.com/watch?v=xGw5ly8i2Vs
Japan's Shinzo Abe visits the Yasukuni shrine
http://www.bbc.com/news/world-asia-25518137
Shintoism Explained - opsamling
https://www.youtube.com/watch?v=mX8cz1LEeXw
Anslået omfang: ca. 40 sider
Forløb B: Dette er et tværfagligt KS-forløb med temaet køn, seksualitet og ligestilling. I religion arbejdede vi med kristendom.
Faglige mål:
At eleverne:
- får kendskab til kristendommens formative periode og historiske udvikling
- får grundlæggende viden om kristendommens mytiske, dogmatiske, rituelle, etiske og sociale dimensioner.
- kendskab til Folkekirken som organisation og kan diskutere de forskellige kristendomsfortolkninger den rummer (Indre Mission og grundtvigianisme)
- kender til og kan diskutere basale forskelle mellem katolicisme og protestantisme generelt og især i sammenhæng med vores KS-tema
- kan diskutere særlige aspekter ved kristendom som vedrører vores KS-tema
- får forståelse for at det handler om fortolkning, at der findes forskellige kristne retninger og fortolkninger af Bibelen
- får tilegnet sig religionsfaglige begreber, både kristendomsbegreber og generelle religionsfaglige begreber, og bliver i stand til at benytte dem i religionsfaglige analyser af kildetekster
- bliver dygtige til faglig argumentation
Forudsat faglig viden:
Det forrige undervisningsforløb.
Faglige metoder:
Læreroplæg, tekstlæsning, myteanalyse, ritualanalyse, faglig argumentation, gruppe- og klassediskussioner, gruppeoplæg, CL og evaluering.
Beskrivelse af undervisningens indhold:
1) Øjenåbner: Vi startede forløbet op med en lille video om religion og køn, hvor eleverne reflekterede over dels egne holdninger til religion og køn samt hvilke pointer om køn de religiøse aktører i videoen (katolik, protestant, buddhist og muslim) diskutterede?
2) En indføring i kristendommens oprindelse samt introduktion til Bibelen: GT og NT.
3) Den mytiske dimension: Skabelses- og syndefaldsmyten samt den kristne grundmyte = den Bibelske fortælling.
- fænomenologisk analyse af skabelses- og syndefaldsmyten med inddragelse af myteteorien fra forrige forløb (begreberne: kaos/kosmos, differentieringsprocess, ætiologi, teogoni, antropogoni, kosmogoni, sociogoni og fokus på vores KS-tema)
- funktionalistisk analyse med inddragelse af religionshistorisk teori (Mikael Rothstein). Mytens langtidsvirkning. Hvordan er myten blevet brugt og bruges stadig i dag? Forskellige fortolkninger. Myterne kan forstås bogstaveligt (fundamentalistisk/traditionalistisk) eller symbolsk (modernistisk).
- Den kristne grundmyte: Den gl. pagt (GT) og den nye pagt (NT)). Messias-tanken.
4) Den dogmatiske og etiske dimension:
- det kristne treenige gudsbegreb
- Jesus-figuren
- de etiske krav (GT etik (de 10 bud) handlelov vs. NT etik (Bjergprædikenen) tankelov).
- “Den barmhjertige samaritaner” og en diskussion af næstekærlighedsbegrebet og hvordan man er næstekærlig?
5) Læreroplæg om kristendommens udvikling efter den formative periode og overblik over de forskellige kristne trossamfund
6) Katolicisme og protestantisme. Grundlæggende forskelle. Billedanalyse og fokus på forskelle i forhold til vores KS-tema.
7) Den sociale dimension: Folkekirken som organisation og dens to retninger: Grundtvigianisme og Indre Mission.
- Dokumentaren "De unge præster" afsnit 1. Fokus på præsternes forskellige fortolkninger af kristne dogmer og vores KS-tema.
8) Paneldebat, rollespil. Øvelse i faglig argumentation og brug af Jan Hjärpes model (begreberne modernisme/traditionalisme, maksimalisme/minimalisme, sekularist/teokrat)
9) Den rituelle dimension: Homovielser, ritualanalyse af vielsesritualerne i Folkekirken
10) Dokumentaren “Guddommelig sex” afsnit 1. Fokus på almindelige, religiøse menneskers opfattelse og udøvelse af vores KS-tema. Perspektivering til andre religioner.
11) Opsamling og evaluering af religionsundervisningen.
12) KS-prøveeksamen.
13) Ekskursion: Copenhagen DOX, hvor vi så dokumentaren ‘Girls & Gods’. Aktualisering af vores KS-emne og perspektivering til islam og jødedom.
Materiale:
Baggrundslitteratur:
Esben Andreasen m.fl., Religion og kultur – en grundbog. Systime, 2015, side 143-150 + 166-168
Kildetekster:
”Skabelse og syndefald”, 1. Mos. kap. 1-3, Biblen
”Omskærelsen”, 1. Mos. kap. 17, 1-14, Biblen
”Åbenbaringen på Sinai”, 2. Mos. kap. 19-20, Biblen
”Bjergprædikenen”, Matt. Kap 5, 17-48, Biblen
“Kvinden grebet i ægteskabsbrud”, Joh. kapitel 8 vers 1-11
“Kvinden i farisæerens hus”, Luk. 7, 36-50
“Jesu opstandelse”, Mark 16 1-20
“Kvinder skal tie i forsamlinger” 1. Kor 14, 34-35
“Manden er kvindens overhoved, men også ligestilling”, 1. Kor 11, 1-16
Vielse (bryllup) i Folkekirken, https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/8/7/5/d/875d9a963c38ab146cf232bb6215f302d74c18ae/Vielse.pdf
Vielse af par af samme køn i Folkekirken, https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/6/f/9/b/6f9b19f5c0d9dd952d6d438ee5cb63128bbe5b7e/Vielse%20-%20samme%20k%C3%B8n.pdf
Billede, Gregorsmessen, 1479, Århus Domkirke
Billede, Alterbordsforside, 1561, Torslunde Kirke
Teori:
“Ninian smarts syv dimensioner” i Dorte T. Motzfeldt, Grundbogen til Religion B. Systime, 2010, 267-268 (genbrug fra shinto-forløbet)
Myteteori (læreroplæg) (genbrug fra shinto-forløbet)
Arnold van Genneps model for overgangsritualer i Dorte T. Motzfeldt, Grundbogen til Religion B. Systime, 2010, e-bogsudgaven ((genbrug fra shinto-forløbet)).
Mikael Rothstein myteteori: Syndefaldsmytens langtidseffekt er moraliserende, https://religion.systime.dk/?id=1006#c1187 (Video)
Jan Hjärpes model, https://docs.google.com/document/d/1KFd3axIR98ufLdvUdlewxZ_xRzPZJrC2CpSuVv6n4-c/edit?tab=t.0
Videoer:
(Animated) - Creation (Genesis 1-2), https://www.youtube.com/watch?v=teu7BCZTgDs
(Animated) - Adam and Eve Sin, https://www.youtube.com/watch?v=l7TDvJrjjz0
Moses parted the Red Sea, https://www.youtube.com/watch?v=OT0eX7FZXv4
(Animated) - God writing the Ten Commandments to Moses, https://www.youtube.com/watch?v=5Td_l2rKg-Q
Den kristne grundmyte tegnet og fortalt, https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE
Den barmhjertige samaritaner, https://www.youtube.com/watch?v=70F8yrjKE-o
Paven omk. homoseksualitet: Deadline 26. oktober 2020 (fra minuttal 20:12), https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=032010262230
Dokumentar: De unge præster (afsnit 1). DR1, 23.10.2016. https://www.dr.dk/tv/se/de-unge-praester/de-unge-praester-3/de-unge-praester-1-4
Præster tordner imod homo-vielser, 23-11-2011 | TV SYD, TV2 https://www.dailymotion.com/video/x83sn6y
Nu kan par af samme køn vies i Folkekirken - 15. juni 2012
https://www.youtube.com/watch?v=YqLf_FxCsEk
Dokumentar: Guddommelig sex (afsnit 1), DRkultur, 2014 https://www.dr.dk/drtv/episode/guddommelig-sex_168753
Ekskursion:
Copenhagen DOX, hvor vi så dokumentaren ‘Girls & Gods’ omhandlende religiøs feminisme i kristedom, jødedom og islam og problemstillinger vedr. køn og ligestilling i religion efterfulgt af Q&A med imam Sherin Khankan og sognepræst Mia Rahr Jacobsen, 18/3-2025
Anslået omfang: ca. 40 sider
|