Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Cæcilie Stougaard
|
Hold
|
2022a_da (1a da, 2a da, 3a da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Fuck normen
Forløb med et primært litterært perspektiv om et kritisk blik på kønnet og kønsroller i et socialkonstruktivistisk og queer-analytisk perspektiv.
Centrale analyseredskaber og begreber:
- Socialkonstruktivisme (heteronormativitet, Det binære kønssystem, Det performative køn, Sex / gender)
- Boying og girling
- Queer-analyse (kropskøn, socialt køn og begærsretning)
Baggrundsmateriale:
- "Reklameanalyse" fra Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier af Ole Schultz Larsen (iBog).
- "Det seksualiserede blik som norm" fra Fuck normen af Helle Juhl Lassen (2016): s. 30-31.
- "Socialkonstruktivisme" (definition) fra Fuck normen af Helle Juhl Lassen (2016).
- Læreroplæg om socialkonstruktivisme (på baggrund af Fuck normen)
- Læreroplæg om queer-analyse (på baggrund af Blik for køn)
Analyseret materiale:
- af Ludvig Holberg: "Niels Klims underjordiske rejse" (1741) - kapitel 9.
- Udvalgte Dolce & Gabbana-reklamer fra kampagne 2007
- Reklame fra Toys R’ Us (Blik for køn)
- ALWAYS: Like a Girl (2014)
- "Min første Latina" (øvelse fra Fuck normen).
- Thorsen, Lind & Vestergaard: af Nynnes dagbog (1999) (Blik for køn side 135-136)
- Naja Marie Aidt: "Sår" (2006) (Blik for køn side 137-144)
- Adda Djørup: "Der er ingen ende på Paris" (2015) (Poesi og andre former for trods side 19-30)
- SKAM Trailer sæson 3 (2016)
- SKAM sæson 3, afsnit 1 (2016)
- Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt" (1899)
- Tobias Rahim: "Når mænd de græder" (2022)
Supplerende materiale:
- Chanel-reklame: "Create a Natural to Intense Look with BOY de CHANEL — CHANEL Makeup" (2020)
- Anmeldelse: Mikka Tecza: "SKAM - sæson 3" Filmmagasinet Ekko (18. december 2016)
- Anmeldelse: Lone Nikolajsen: "Fremragende ’Skam’ står for årets nok tykkeste metafor" Information (19. december 2016)
- Diskursanalyse
- Jonatan Grau Møller: "Homoseksuelle pingviner kidnapper unge i Odense Zoo", DR, 25. sep. 2018
- Jens Anton Havskov Hansen: "Drama i Odense Zoo: Homo-pingviner amok", BT, 25. sep. 2018
Læst: ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Kommunikationen spiller
Forløbet fokuserer på sproget som kommunikationsmiddel, især i forhold til samtalen herunder hvordan sproget/samtalen foregår i såvel litterære tekster som i medietekster (film, sociale medier).
Centrale analyseredskaber og begreber:
- kommunikationsmodel (f.eks. afsender, meddelelse, modtager, feedback, kontekst)
- turtagning
- gambitter (f.eks. aflevering af taletur, fastholdelse af taletur)
- typer af sproghandlinger (følelses- og holdningsudtrykkende, handlingsregulerende, informationsudvekslende, rituelle og samtalestrukturerende)
- samarbejdsprincippet (Sandhedsmaksimen, Kvantitetsmaksimen, Relevansmaksimen, Klarhedsmaksimen)
- høflighedsprincippet (Vær hensynsfuld, gavmild, positiv, beskeden og enig)
- indirekte/direkte sproghandlinger
- op-og nedtoning (f.eks. negation, spørgsmål, satellithandlinger)
- facework (ansigtstruende handlinger mod andre og en selv, dæmpning)
- undertekst
Baggrundsmateriale:
- "Kommunikationsanalyse" fra Ole Schultz Larsen, "Håndbog til Dansk", Systime, i-bog: p210
- "Indirekte sproghandlinger" fra Jann Scheuer, "Sproghandlinger", Dansklærerforeningens Forlag 2009: side 30-31
Analyseret materiale:
- Klovn: "Knæk cancer - med Lars Løkke Rasmussen" (2013)
- Sidsel Falsig Pedersen: "Samtale" (2000)
- Klip: Pigen og vandpytten: Tømmerflåden-scenen (1958)
- Ernest Hemingway: "Bjerge som hvide elefanter" (1927) - oversat litteratur
- Klip "Puste æg" fra Anders Thomas Jensen: Blinkende lygter (2000)
- ”Undertekst” fra Måns Herngren og Hannes Holm: Adam og Eva (1997)
- Helle Helle, "Køreplaner", fra "Rester" 1996: side 45-51
Supplerende materiale:
- Tegneserie Jacob Martin Strid: "Manden og katten" 1, 2, 6, Politiken 5., 6. og 10. marts 2005.
Læst: ca. 25 s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. DHO: Det moderne gennembrud og kvindefrigørelse
VÆRK: Et dukkehjem af Henrik Ibsen (1879)
Et forløb med primært et litterært perspektiv, der har fungeret som en del af klassens DHO.
Forløbet har haft udgangspunkt i den litteraturhistoriske periode det moderne gennembrud og har i DHOen beskæftiget sig med dramaet Et dukkehjem med perspektiv frem til i dag med #MeToo-kampagnen.
Centrale analyseredskaber og begreber:
- Det moderne gennembrud
- Naturalisme
- Impressionisme
- Sædelighedsfejden
- Det naturalistiske drama
- Replikanalyse
- Regibemærkninger
Baggrundsmateriale:
- "Da Danmark blev moderne"; "1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud"; "Litteraturens moderne gennembrud" fra Brug litteraturhistorien af Mimi Sørensen og Mads Rangvid, Systime (2014): s. 102-104.
- "Mande- og kvinderoller til debat" fra Brug litteraturhistorien af Mimi Sørensen og Mads Rangvid, Systime (2014): s. 106-108.
- "Imperessionisme" fra Brug litteraturhistorien af Mimi Sørensen og Mads Rangvid, Systime (2014): s. 121-122.
- "Det moderne gennembrud" fra fra Det moderne gennembrud #MeToo af Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose, Dansklærerforeningens forlag (2019): s. 13-19.
- ”Sædelighedsfejden” fra fra Det moderne gennembrud #MeToo af Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose, Dansklærerforeningens forlag (2019): s. 37-40.
- ”Det naturalistiske drama” fra fra Det moderne gennembrud #MeToo af Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose, Dansklærerforeningens forlag (2019): s. 49-53.
- ”Fagenes metoder” fra Dansk og historie. Grundbog til DHO-forløbet af Nina Holst og Kjeld Mazanti Sørensen: s. 14-19.
Analyseret materiale:
- C.W. Eckersberg: "Landskab med stente, Møn" (1810)
- H.A. Brendekilde: "Udslidt", 1889 fra Brug litteraturhistorien: s. 101.
- J. Th. Lundbye: "Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde" (1847)
- Erik Henningsen: "Sat ud" (1892)
- Erik Henningsen: "Barnemordet" (1886)
- Georg Brandes: af ”Indledningen til emigrantlitteraturen” (1872) fra Krydsfelt: s. 134-136.
- Henrik Pontoppidan: ”Ane-Mette” (1887) fra Det moderne gennembrud #MeToo: s. 29-33.
- Herman Bang: "Irene Holm" (1890).
- Amalie Skram: af Lucie (1888) fra Krydsfelt: s. 175-177. - NORSK
- Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879), Danklærerforeningens Forlag 1984.
- Et dukkehjem, DR (1974):
1. fra 0:00:56 - 0:06:46 + 2. fra 1:31:43 - 1:45:40
- Tobias Gundorff Boesen: Et dukkehjem (2013) - kortfilm
- Carrie Cracknell: Nora now: A Doll's House film for the modern world (2012) - kortfilm.
- SKAM:
1. sæson, afsnit 7: fra 9:06-10:33 + fra 14:14-17:10
1. sæson, afsnit 8: fra 8:30-13:01 + fra 18:20-SLUT
1. sæson, afsnit 11: fra 8:15-8:50 + fra 15:02-21:10
2. sæson, afsnit 12: fra 25:49-31:26.
Læst: ca. 250 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mimi Sørensen, Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime; sider: 61, 101
-
Det moderne gennembrud og kvindefrigørelse 1.a.pdf
-
Det moderne gennembrud og kvindefrigørelse 1.a OCR.pdf
-
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (kopi), NG; sider: 11-101
-
Et dukkehjem af Henrik Ibsen 1879 (Dansklærerforeningen 1984).pdf
-
DRTV - Skam, sæson 1, afsnit 7 - se fra 9:06-10:33
-
DRTV - Skam, sæson 1, afsnit 7 - se fra 14:14-17:10
-
DRTV - Skam, sæson 1, afsnit 8 - se fra 8:30-13:01
-
DRTV - Skam, sæson 1, afsnit 8 - se fra 19:20-slut
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. At rejse
VÆRK: Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv (1956) (digtsamling)
Forløb med primært sprogligt og litterært perspektiv i kraft af lyrikanalyse. Forløbet er gennemført i forbindelse med klassens studietur til Aalborg og Hirtshals.
Centrale analyseredskaber og begreber:
- Brugs-, central- og interaktionslyrik.
- Semantiske felter
- Indre- og ydre komposition.
- Udvalgte retoriske og stilistiske virkemidler
- Udsigelsen
Baggrundsmateriale:
- Uddrag af kapitlet "Ud & se - rejser i lyrik" fra Perspektiver i dansk
- Læreroplæg
- Lærerproducerede noter til komposition og skema for retoriske og stilistiske virkemidler
Analyseret materiale:
- Gustaf Munch-Petersen: "JEG HAR TO FRAKKER" (1931-36)
- Gustaf Munch-Petersen: "det nøgne menneske" (1932)
- Tom Kristensen: "Til min ven, digteren Gustaf Munch-Petersen, der faldt som Frivillig i Spanien" (Politiken, 08.09.1938)
- Forsider:
- Turen går til Barcelona
- Lonely Planet: Oplev Barcelona
- Lonely Planet: geoPlaneta
- Sofia Sølander Andreasen, 3.g: "At rejse" (2015) fra Grundbog til retorik - at vise og overbevise
- Steen Steensen Blicher: "Præludium" (1838) (fra Perspektiver i dansk)
- Ursula Andkjær Olsen: "Vildvej" (2005) (fra Perspektiver i dansk)
- Adam Oehlenchläger: "Hiemvee (I Fraværelsen)" (1805) (fra Perspektiver i dansk)
- Mette Moestrup: "En stor sten af en lille sten at være" (2006)
- Tom Kristensen: "Et blomstrende Slagsmaal" (1921)
- Tom Kristensen: "Fribytter" (1920)
- Michael Strunge: "Berlin, mit hoved" (1984)
- Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv (1956) (VÆRK - digtsamling)
- Morten Sabroe: "Svin i Berlin" (02.01.1990)
Læst: ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Noget om helte
VÆRK: Kandis for livet (dokumentar)
Et kort forløb med primært fokus på det mediemæssige og sproglige perspektiv, hvor omdrejningspunktet var heltefiguren og helten som symbol.
Centrale analyseredskaber og begreber:
- Helten som figur
- Metafor, sammenligning, kliche (idiom), semantiske skemaer
- Fortællende nyhedsjournalistik
- Signalerer fakta
- Bruger virkemidler fra litteraturen
- "Don't tell it, show it"
- Scenisk fremstilling
- BBI
- Indre komposition:
- Jon Franklins story-model
- Den tredje fortællemåde
- Dokumentaranalyse
- Dokumentargenrer (den klassiske faktadokumentar + den observerende dokumentar + den iscenesatte dokumentar)
- Gængse filmiske virkemidler
Baggrundsmateriale:
- "helt og heltinde", i: Symbolleksikon, 17. august 2012
- "helt", i: Nordisk Mytologi
- Simone Løvstad Kristensen: "Disney-film zoomer væk fra det gode og onde. Nu er fjenden os selv", dr.dk, 27. januar
- Lærerproduceret kompendium om dokumentargenrer og filmiske virkemidler.
Analyserede tekster:
- Disney: "En helt man vil huske" fra Herkules, (1997).
- "UEFA bør lærer af Simon Kjær, hvordan man opfører sig, når det gælder", Leder, Politiken, 14.06.2021.
- Jeppe Laursen Brock: "'Simon er lige præcis, som han reagerede i den situation': Verden rundt hylder de kaptajn Kjær for stort lederskab på en traumatisk aften", Politiken, (13.06.2021).
- Stéphanie Surrugues: "En massepsykose af den hyggelige slags"
- Johannes V. Jensen: "Til Seksdagesløb" (1934), i: "Øjeblikke i Danmarkshistorien", Weekendavisen, 22. december 2017.
- Morten Sabroe: "Otte sekunder" (1989).
- Stine Rendrup Johansen: "Er superskurke med til at hindre ondskab i verden?", videnskab.dk, 20. december 2015.
- Ditte Haugstrup: "Hvor blev Disneys superskurke af?" KForum.dk, 1. november 2017.
- Jesper Dalgaard: Kandis for livet (2021).
- Halfdan Rasmussen: "Noget om helte" (1955)
- Niarn: "Antihelt" (2006)
Supplerende materiale:
- Litterær sportssommer: Atletik med Caspar Eric, Glostrup Bibliotek (2021)
Læst: ca. 145 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Hjerte rimer på smerte
VÆRK: Tine Høeg: Tour de chambre (roman)
Forløb med et primært litterært perspektiv i form af folkevisegenren og lyrik. Dog har forløbet også trukket på de mediemæssige- og sproglige perspektiver i form af reality-tv, fiktionserier og lyrik.
Centrale analyseredskaber og begreber:
- Folkevisegenren:
- De 4 æ'er
- Tryllevise og riddervise
- Natur vs. kultur
- Syrebadsteknikken
- Overgangsfasen - forlovelsessituationen
- Drifter og de overnaturlige væsner
- Folkevisens tre faser
- Retoriske og stilistiske virkemidler - lærerproduceret skema
Fra Håndbog til dansk:
- Reality-tv:
- Reality-magasinet
- Reality-serien
- Reality-showet
- Backstage, frontstage og middle stage (middle region)
Analyseret materiale:
- Ku godt må godt, S1:E4 DR (2018)
- Gift ved første blik, S2:E:1, DR (2014) - fra start til ca. 28:00.
- Gift ved første blik, S2:E:6, DR (2014) - fra ca. 26.53 til ca. 31:40.
- Nøkkens svig - folkevise
- af Martin A. Hansen: Løgneren (1949) (introen)
- Klaus Rifbjerg: "At elske" (1956)
- Sebastian Nathan: af Honey Moon (2021) (s. 13-20)
- Karen Blixen: "Ringen" (1958)
- Uddrag Kristoffer Nyholms version af "Ringen" (1988) (fåretyv-scenen)
- Anders Bodelsen: "Drivhuset" (1965)
- Helle Helle: "Roligt ungt par" (1996)
- Tine Høeg: Tour de chambre (2020)
Supplerende materiale:
- Når dyrene drømmer af Jonas Alexander Arnby (2014): Trailer og 8 scener
Læst: ca. 145 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Fra boomer til Gen Z. - taler mellem generation
Forløb med et primært sprogligt perspektiv, men suppeleret med det litterære og det mediemæssige perspektiv ud fra et ungdommen. Her der der blevet arbejdet med forskellige taler og kampagnefilm.
Centrale analyseredskaber og begreber:
- Appelformerne (patos, logos og etos (forventnings- og situationsetos)
- Taleformer (lejligheds-, informerende- og politisk tale)
- Det retoriske pentagram
- Udvalgte retoriske og stilistiske virkemidler
- Lav- og høj stilleje
- Udvalgte argumentationstyper
- Fejltyper
- Laswells kommunikationsmodel
- Reklametyper (afsender-, produkt- og modtagerorienterede reklamer)
Baggrundsmateriale:
- "Retorik" fra Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- "Reklamer" fra Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- "Argumentation" fra Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- Lærerproduceret skema over retoriske og stilistiske virkemidler
- Andet stilistisk lærersammensat ud fra: Petersen, Jan Aasbjerg Haugaard: "Stilistik - andet" i: Dansk i gymnasiet (www.gymdansk.dk) (2020); Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- Argumenttyper, fejltyper, argumentationskneb og ordvalgsargument lærersammensat ud fra: Petersen, Jan Aasbjerg Haugaard: "Stilistik - andet" i: Dansk i gymnasiet (www.gymdansk.dk) (2020); Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
Analyseret materiale:
- Dronning Margrethes nytårstale (31. december 2023)
- Tessas nytårstale, DR2 Deadline (1. januar 2021)
- Prins Christians tale ved hans 18-års fødselsdag (15. oktober 2023)
- Sundhedsstyrelsen: "Gå nu hjem"-kampagne (2021)
- Ørsted: "Act Now" (2020)
- Alex Vanopslaghs budskab til de unge (Folketingets åbning 2021)
- Greta Thunbergs tale ved klimatopmødet i Polen (2018)
Supplerende materiale:
- Bent Høie: Tale til ungdommen (2020)
Læst: ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. Mødet med døden
VÆRK: Bille August: Stille hjerte (2018)
Forløb med et primært sprogligt og litterært perspektiv med et udgangspunkt i lyriske tekster om døden. Dog har forløbet også et mediemæssigt perspektiv i form af filmanalyse.
Centrale analyseredskaber og -begreber:
Lyrik:
- Typer af lyrik (brugs- central- og interaktionslyrik)
- Intertekstualitet
- Digtets komposition og udsigelse
- Stilistiske og sproglige virkemidler i lyrik (sproglige billeder og figurer)
- Semantiske felter
- Rim, rytme
Film:
- Kortfilm (genretræk)
- Kortfilmsgenrer (handlings- eller dialogbaseret, den lyriske og novellefilmen)
- Berettermodellen
- Lyd (asynkron/synkron)
- Billedbeskæring
- Perspektiv
- Lys og skygge
- Klipning
Baggrundsmateriale:
- Gerd von Buchwald Lütken et.al.: "Memento mori – husk døden", Litteraturens huse, i-bog, 2024.
- Lærerproduceret materiale om retoriske og stilistiske virkemidler
- Lærerproduceret materiale om filmiske virkemidler
Analyseret materiale:
- Kingo: "Ked af verden, og kær ad himmelen" (1681)
- H. C. Andersen: "Det døende barn" (1830)
- Søren Huss: "Som mejslet i granit" (2010)
- Dan Turèll: "Gennem byen en sidste gang" (1977)
- St. Steensen Blicher: "Præludium" (1838)
- Mette Moestrup: "At mælken løber til" (2012)
- David Yates: af Harry Potter og dødsregalierne del 1 (2010) - scenen om de tre brødre og mødet med døden.
- Anders Walter: Helium (2014)
- Naja Marie Aidt: af Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage (2017) - s. 9, 31ø-33, 44ø, 58-59, 66ø, 99m, 112-114, 131, 139-141, 143-144, 150-151 og 153.
Supplerende materiale:
- Pieter Claesz: "Vanitas", 1625
- Jan van Kessel: "Vanitas Stilleben", 1665
- THE HANGOVER PART III, fotografi af Cheech Sanchez 2014.
Læst: ca. 140 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9. Natur, fædreland, kærlighed og erotik: Roman...
Forløb med et litterært perspektiv med udgangspunkt i den litteraturhistoriske periode romantikken og romantismen.
Der er arbejdet med romantikkens forgreninger: universalromantik, nyplatonisme/dualisme, nationalromantik, nationalsange, poetisk realisme, romantismen.
Analyseredskaber og begreber:
- Universalromantik
- Nyplatonisme/ dualisme
- Nationalromantik
- Biedermeier
- Poetisk realisme
- Romantisme (dobbbeltgængermotivet, det interessante)
Baggrundsviden fra:
- Mimi Sørensen, Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime: side 64-67, 73, 81-82.
- Videooplæg af Søren Vrist Christensen, Marselisborg Gymnasium:
- Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
- Nationalromantikken - dansk litteratur
- Læreroplæg baseret på Litteraturens veje.
Analyserede tekster:
- Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1803)
- A.W. Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
- H.C. Andersen: "Skrubtudsen" (1866)
- N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820)
- Richard Dybeck: "Du gamla, du fria" (1844) (SVENSK)
- Bjørnstjerne Bjørnson: "Ja, vi elsker" (1859) (NORSK)
- St. St. Blicher: "Sildig Opvågnen" (1828)
- Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (1838)
Supplerende materiale/ perspektivtekster:
- Suspekt og Folkeklubben: "Danmark" (2015)
- Natasja: "Gi' mig Danmark tilbage" (2007)
- Nik & Jay: "Vi vandt i dag" (2012)
- Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen" (1830)
- Disneys Pocahontas: "Vindens farver" (1995)
- DF: Valgvideo (2007)
- Uddrag Fight Club (1999) (Letting Yourself Become Tyler Durden-scenen)
- Disneys Den lille havfrue: "Leve som dem" (1989)
- Trailer til Helium (2013)
- Uddrag Black Swan (2010) (Den sorte svanes scene)
- Trailer til Drive (2011)
- Reklame TV2: "FIFA VM 2022 - 4-0"
Malerier:
- J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs
(1839)
- C. W. Eckersberg: Udsigt nord for Kronborg Vold (1829)
- J.Th. Lundbye: En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Isefjorden
(1842-43)
- David Friedrich: Vandreren over Tågehavet (1818)
Læst: ca. 55 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10. Guldkæder og håndtegn - dansk rap
Forløb med et sprogligt perspektiv, hvor der er fokuseret på danske raptekster.
Centrale analyseredskaber og begreber:
- Sproglige virkemidler (f.eks. låneord, multietnolekt, rap-lingo, rimstrukturer, semantiske sammenhænge, metaforer, ordvalg)
- Implicit og eksplicit rapper
- Hardcore rap (verbal vold)
- Player-rap
- Jamrap (Et ord – to betydninger, idiomer/ døde metaforer, usammenhængende sammenligning)
- Centrale tematikker (Modkultur, drengerøvskultur, kritisk blik på samfundet – udefra eller indefra, politisk rap, bagsiden af iscenesættelsen, grotesk realisme)
- Perkerrap
- Autenticitet (Keep it real!, undergrund – overgrund, intern og ekstern intertekstualitet)
Baggrundsmateriale:
- "Lyrikkens historie" fra Rod-ord.dk ( http://rod-ord.dk/lyrikkens-historie/)
- Læreroplæg om danskraps historie
Følgende er lærerproduceret, men bygger på Meesenburg, Thomas & Lund-Olsen, Søren: RAP – Historie og analyse, Systime, 2012; Petersen, Jan Aasbjerg: Det’ sprog til et beat. Hiphop under danskfaglig lup, Dansklærerforeningens forlag, 2010; Rødder: http://rod-ord.dk/start Af Claus Nivaa, 2014; Riisager, Magnus: Rim, rytme og reaktion, Dansklærerforeningens forlag, 2019:
- Dansk rap - sproglig analyse
- Dansk rap - klassiske roller (Hardcore)
- Dansk rap - klassiske roller (Jam-rap)
- Dansk rap - klassiske roller (Player-rap)
- Dansk rap - Centrale tematikker
- Dansk rap - Autenticitet
Analyserede tekster:
- M-Cnatet: "1 Pen og 1 blok" (2010)
- Suspekt: "Tabu Kompaner" (1999)
- L.O.C.: "Hvor de henne?" (2003)
- Tessa: "Ben" (2018)
- Malk De Kojin: "Vi tager fuglen på dig" (2002)
- Malk De Koijn: "Fem øres ting" (2011)
Uddrag af
- Benal og Suspekt: "Fri" (2018)
- Nikoline: "Sut min klit" (2018)
- Sivas: "D.A.U.A.D." (2013)
- Sivas: "Kbhavana" (2013)
- Tessa og Orgi-E: "Blæstegnen" (2020)
- Jamaika: "Interlude - Finlandsparken" (2020)
- Tobias Rahim: "Jesus" (2020)
Supplerende stof:
- P3: Den nye stil, E01: "Historien om dansk rap", (2021) fra 00:00-20:35.
- DR3: Ghettostjerner - Våben og maskeringer, E01 (2021)
- Shooter Gang: "Mask på" (2019)
- "Likvidering af en hitmager", fra Genstart, DR, Podcast (3. nov. 2021)
Læst: ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
11. Realisme og modernisme i det 20. årh.
Forløb under titlen Fra staldknægt til storbychick - realisme og modernisme i det 20. århundrede. Forløbet har haft et primært litteraturhistorisk perspektiv, hvor der er blevet arbejdet med realisme og modernisme i dansk litteratur fra det 20. og 21. århundrede.
Centrale analyseredskaber og begreber:
- Idealisme, modernisme og realisme
- Socialrealisme
- Ekspressionisme
- Eksistentialisme
- 60'er-modernisme
- Knækprosa
- Postmodernisme
- Minimalisme
- Autofiktion
Baggrundsmateriale:
- Bruglitteraturhistorien om de litteraturhistoriske perioder og strømninger (s. 130-133; 162-165; 197-199; 214-215; 217-218)
- Artline fra Krysfelt iBog (supplerende oplysninger om periode og forfattere)
Suppleret med læreroplæg og video om modernisme og realisme fra Litteraturhistorien på langs og på tværs.
Analyseret materiale:
- Martin Andersen Nexø: uddrag Pelle Erobreren (1906-1910) fra Brug litteraturhistorien
- Tom Kristensen: "Et blomstrende Slagsmaal" (1921) og "Angst"
- Rudolf Borby-Johansen: "Natlig Plads", "Lili!", "Lystmord", Bordelpige dræber ufødt (1922)
- Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
- Vita Andersen: "Lænken om min hals" (1977)
- Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
- Helle Helle: "Roligt ungt par" (1996)
- Tine Høeg: "Jeg vælger Valencia" (2015)
- Thomas Korsgaard: af Skulle der komme et menneske forbi (2017)
Supplerende materiale:
- Ron Mueck: "A Girl" (2006)
- Salvador Dali: "Erindringen fæstner sig" (1935)
- Ernest Ludvig Kirchner: "Gade" (1913)
- H. A. Brandekilde: "Udslidt" (1889)
- Erik Henningsen: En agitator (1899)
- H.C. Andersen: "En digters sidste sang" (1847)
- J.P. Jacobsen: "Så standsed" (1884)
- Sophus Claussen: af "Mennesket og digteren" (1907)
- Suspekt: "Proletar" (2007)
Ca. antal sider: 80 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
12. I krig (og kærlighed)
VÆRK: Armadillo (2010) - dokumentar
Forløb med primært sprogligt og mediemæssigt perspektiv ud fra temaet krig og kærlighed. Der er blevet arbejdet med bl.a. dokumentarfilm, taler, artikler, kampagnefilm og noveller.
Centrale analyseredskaber og begreber:
- Podcast som genre og koncept
- Dokumentargenrer (den klassiske faktadokumentar + den observerende dokumentar + den iscenesatte dokumentar)
- Autenticitets markører og fiktionalisering
- Retorisk analyse
- Argumentationsanalyse
- Diskursanalyse - dog kun berørt sporadisk
- Novelleanalyse
- Folkeviseanalyse
Baggrundsmateriale:
- Lærerproducerede skemaer over analysepunkter til retorisk og stilistisk analyse
- Diskursanalyse fra Perspektiver i dansk fra kapitlet om terror.
- Diskursanalytisk begrebsoversigt fra Diskursanalyse i dansk; Sprog, magt og identitet
Analyseret materiale:
- Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 2025 (i uddrag).
- Armadillo (2010) (tv-versionen).
- Tom Kristensen: "Til Min Ven, digteren Gustaf Munch-Petersen, der faldt som Frivillig i Spanien" (8. september 1938).
- Forsvarets kampagnefilm:
- "Det kræver mod at tage ansvar for andre" (2021).
- "Ingen kære mor" (2021).
- "Det giver mening, når det gælder" (2020).
- Puk Damsgård: "Glæden ved en buket døde roser", DR (2018).
- Anna Juul: "Da krigen endelig kommer", Politiken, 12. juli 2024.
- Alexandra Moltke: "Vilde hunde", Politiken, 25. juli 2024 (novelle).
- Ebbe Skammelsøn - Folkevise
- DR Radiofortællinger "Gennemtjekket og gennemhullet", DR, 24. august 2017: https://www.dr.dk/lyd/p1/radiofortaellinger/radiofortaellinger-2017/gennemtjekket-og-gennemhullet-11031759344
Supplerende materiale:
- Charlotte Aagaard: "Mediefolk hvidvasker Armadillo", Information, 17. juli 2010.
- Mads Kastrup: "*Armadillo' patter på journalistik", Berlingske, 14. juli 2010.
- Billede fra Statsminister Mette Frederiksens kontor nytårsdag, 2025.
- Billede af Putin med sine generaler, 2022.
- Billede af Zelenskyj med sin forsvarsminister, 2022.
- Billede af Zelenskyj til en optaget tale til nationen, 2022.
- Billede af Zelenskyj til en optaget pressekonference, 2022.
- Billede Zelenskyj foran det ukrainske parlament efter krigens udbrud, 2022.
Læst: ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
13. Fremmed, anderledes eller hvad?
Forløb med afsæt i analyse af fiktionstekster og genopfriskning af analyse af disse. Forløbet har derfor dækket både det litterære, sproglige, og mediemæssige perspektiv ud fra temaet om at være fremmed eller anderledes - og om det i det hele taget er tilfældet. Der er blevet arbejdet med bl.a. digte, noveller, romanuddrag og kortfilm.
Centrale begreber:
- Kortfilm (genopfriskning fra forløbet "Mødet med døden")
- Normteori (genopfriskning fra forløbet "Fuck normen")
- Cripteori
- Stigmatisering
- Impairment og disability
- Autofiktion (genopfriskning fra forløbet "Hjerte rimer på smerte)
- Tegneserier og grafiske romaner
- Indhold
- Form
- Hybridgenrer
Baggrundsmateriale:
- Læreroplæg om tegneserier og grafiske romaner baseret på bogen Textanalyses kapitel
- Cripteori fra bogen Fuck Normens kapitel
Analyseret materiale:
- ”En eftermiddag” (2014) af Søren Green
- ”Stevnsfortet” (2013) af Yahya Hassan
- af Institutionaliseret (2022) af Haidar Ansari
- af Barbar (2023) af Almina Elmi
- af Nye balancer (2023) af Caspar Eric
- ”Sex” (1997) af Jan Sonnergaard
- ”Den blomstrende have” (1993) af Naja Marie Aidt
- af Mestrene (2023) af Malte Tellerup
- af Sexmagasinet (2021) af Sofie Riise Nors
- af Du er min arv (2023) af Sidsel Ana Wedel Gajardo
Læst: ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition
Repetition af gennemgåede forløb for alle tre år + eksamenstræning.
Supplerende materiale:
- Folkevisen Elverskud
- Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
- Natasja: ”Gi’ mig Danmark tilbage”, 2007
- Adam Oehlenschläger: ”Fædrelands-Sang” (1819)
- Tove Ditlevsen: "Så tag mit hjerte" (1942)
Læst: ca. 10 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Eksamensorientering
Der er i undervisningen benyttet følgende materiale med adgang til nettet, som eleverne også må tilgå til eksamen:
- www.ordnet.dk
- www.sproget.dk
- www.synonymbog.com
- Gyldendals ordbøger (ordbogen.com)
- Klassenotesbog for holdet i Onenote (NAGY_2022a - Dansk-notesbogen)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52352453485",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52352453485",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52352453485"
}