Holdet 2022b_da - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lotte Regitze Hagemann Petersen
Hold 2022b_da (1b da, 2b da, 3b da)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 0. Grundforløb: Det kritiske blik
Titel 2 1. Fuck normen
Titel 3 2. Sproget handler
Titel 4 3. Det moderne gennembrud: Kvindefrigørelse (DHO)
Titel 5 4. Noget om helte
Titel 6 5. Romantikken og romantismen
Titel 7 6. Mødet med døden
Titel 8 7. Mellem generationer
Titel 9 8. Hjerte rimer på smerte
Titel 10 9. Guldkæder og håndtegn - dansk rap
Titel 11 10. Mord i medierne
Titel 12 11. Storby og provins - modernisme og realisme
Titel 13 12. Kroppen i verden
Titel 14 13. Krig og terror
Titel 15 14. Miniforløb: Skriv løs!
Titel 16 15. Repetition
Titel 17 Eksamensorientering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 0. Grundforløb: Det kritiske blik

Forløbet er et forløb med et mediemæssigt perspektiv, der har haft sit omdrejningspunkt i nyheder og fake news.
Eleverne har arbejdet med aviser og avisjournalistik.

Kendskab til følgende begreber og teorier:
- Nyhedskriterierne
- Nyhedstrekanten
- Avistyper (Omnibusavis, tabloidavis, nicheavis, regional- og lokalavis)
- Vinkling
- Avisgenrerne: Nyhedsjournalistik (nyhedshistorien og nyhedsreportagen), meningsjournalistik og den fortællende nyhedsjournalistik.
- Under den fortællende nyhedsjournalistik følgende kompositioner: Jon Franklins story-model og den tredje fortællemåde
- Det journalistiske sprog
    - Særligt om rubrikken
    - Konkretisering
        - Sproglige billeder (metaforer og sammenligninger)
    - Forenkling  
    - Sproglige figurer (allitterationer (bogstavrim) og gentagelsesfigurer)
    - Argumentation (påstand og belæg)
- Fake news
    - Click bait
    - Autenticitetsmarkører
    - Faktakontrakt


Teoritekster:
- Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime, 2019.


Analyserede tekster:
- Forsider fra Politiken og Ekstra Bladet fra d. 13. juni 2021.
- Forsider fra Information, Ekstra Bladet, Politiken, Berlingske og Jyllands-Posten d. 25. samt 26. februar 2022
- "Truer med at trykke på atomknappen”, Ekstra Bladet, d. 1. marts 2022
- ”Putins atomtrussel presser Ukraine til forhandlinger, Politiken”, d. 28. februar 2022.
- ”På flugt fra Putin”, Jyllands-Posten, d.25. februar 2022.
- "Næsten hele verden fordømmer det russiske angreb på Ukraine”, Information, d. 26. februar 2022.
- "Tiden stod stille", Ekstra Bladet, d. 13. juni 2021.
- "Årets største fodboldfestdag blev på et øjeblik ligegyldig, da Eriksen faldt om", Politiken, d. 13. juni 2021.
- Uddrag af "Mand indlagt efter skyderi i Nivå" Berlingske, 25. juni 2013 (Begreb om dansk)
- Uddrag af: "På computer-kirkegården hoster børn blod" Politiken, 2008 (Begreb om dansk)
- Uddrag af: "Frivilligt: Blod mod blod", Politiken, 24. april 2005 (Begreb om dansk)
- ”Et svin i Berlin” af Morten Sabro, Information, 2. januar 1990.
- "Blomsterberg og DR's Bagedysten" fra Begreb om dansk.


Læst: ca. 48 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1. Fuck normen

Forløb med et primært litterært perspektiv om et kritisk blik på kønnet og kønsroller i et socialkonstruktivistisk og queer-analytisk perspektiv. Forløbet indeholder en introduktion til litterær analyse, filmisk analyse og reklameanalyse.


Centrale analyseredskaber og begreber:
- Laswells kommunikationsmodel
- Socialkonstruktivisme (heteronormativitet, Det binære kønssystem, Det performative køn, Sex / gender)
- Queer-analyse (kropskøn, socialt køn og begærsretning)
- Afsenderorienteret reklame
- Modtagerorienteret reklame
- Produktorienteret reklame
- Diskursanalyse (nodalpunkt, ækvivalenskæde, antagonismen)


Baggrundsmateriale:
- "Reklameanalyse" fra Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier af Ole Schultz Larsen (iBog).
- "Det seksualiserede blik som norm" fra Fuck normen af Helle Juhl Lassen (2016): s. 30-31.
- "Socialkonstruktivisme" (definition) fra Fuck normen af Helle Juhl Lassen (2016).
- Læreroplæg om socialkonstruktivisme (på baggrund af Fuck normen)
- Læreroplæg om queer-analyse (på baggrund af Blik for køn)
- Læreroplæg om diskursanalyse


Analyseret materiale:
- af Ludvig Holberg: "Niels Klims underjordiske rejse" (1741) - kapitel 9.
- Udvalgte Dolce & Gabbana-reklamer fra kampagne 2007
- Reklame fra Toys R’ Us (Blik for køn)
- ALWAYS: Like a Girl (2014)
- Thorsen, Lind & Vestergaard: af Nynnes dagbog (1999) (Blik for køn side 135-136)
- Naja Marie Aidt: "Sår" (2006) (Blik for køn side 137-144)
- Adda Djørup: "Der er ingen ende på Paris" (2015) (Poesi og andre former for trods side 19-30)
- SKAM Trailer sæson 3 (2016)
- SKAM sæson 3, afsnit 1 (2016)
- Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt" (1899)
- Tobias Rahim: "Når mænd de græder" (2022)
- Jonatan Grau Møller: "Homoseksuelle pingviner kidnapper unge i Odense Zoo", DR, 25. sep. 2018
- Jens Anton Havskov Hansen: "Drama i Odense Zoo: Homo-pingviner amok", BT, 25. sep. 2018


Supplerende materiale:
- "Min første Latina" (øvelse fra Fuck normen).
- Chanel-reklame: "Create a Natural to Intense Look with BOY de CHANEL — CHANEL Makeup" (2020)
- Henriette Stisen: "'Giv os mande-manden tilbage': Britisk verdensstjernes kjole-forside skaber debat", DR, 17. november 2020.
- Lucas Stevns Wiingaard og Hanne Fall Nielsen: "Ligestilling i sorg og glæde: Viktor Axelsen og andre mænd lader tårerne trille", JYllands-Posten, 4. august 2021.
- Rikke Sun Mi Bjerge: "Fra hippie til sexsymbol: Her er den 'perfekte' mandekrop gennem tiden", dr.dk, 12. maj 2019.
- Anmeldelse: Mikka Tecza: "SKAM  - sæson 3" Filmmagasinet Ekko (18. december 2016)
- Anmeldelse: Lone Nikolajsen: "Fremragende ’Skam’ står for årets nok tykkeste metafor" Information (19. december 2016)


Læst: ca. 65 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2. Sproget handler

Forløbet fokuserer på sproget som kommunikationsmiddel, især i forhold til samtalen herunder hvordan sproget/samtalen foregår i såvel litterære tekster som i medietekster (film, sociale medier).


Centrale analyseredskaber og begreber:
- kommunikationsmodel (f.eks. afsender, meddelelse, modtager, feedback, kontekst)
- turtagning
- gambitter (f.eks. aflevering af taletur, fastholdelse af taletur)
- typer af sproghandlinger (følelses- og holdningsudtrykkende, handlingsregulerende, informationsudvekslende, rituelle og samtalestrukturerende)
- samarbejdsprincippet (Sandhedsmaksimen, Kvantitetsmaksimen, Relevansmaksimen, Klarhedsmaksimen)
- høflighedsprincippet (Vær hensynsfuld, gavmild, positiv, beskeden og enig)
- indirekte/direkte sproghandlinger
- op-og nedtoning (f.eks. negation, spørgsmål, satellithandlinger)
- facework (ansigtstruende handlinger mod andre og en selv, dæmpning)
- undertekst
- transaktionsanalyse (forældrejeg, barnejeg og voksenjeg)
- sproget på sociale medier
   - Økonomisering
   - Kompensation
   - Ekspressivitet


Baggrundsmateriale:
- "Kommunikationsanalyse" fra Ole Schultz Larsen, "Håndbog til Dansk", Systime, i-bog: p210
- "Indirekte sproghandlinger" fra Jann Scheuer, "Sproghandlinger", Dansklærerforeningens Forlag 2009: side 30-31
- Jensen, Tine: Dansk i praksis, Systime, 2023, i-bog, p242.


Analyseret materiale:
- Klovn: "Knæk cancer - med Lars Løkke Rasmussen" (2013)
- Sidsel Falsig Pedersen: "Samtale" (2000)
- Klip: Pigen og vandpytten: Tømmerflåden-scenen (1958)
- Ernest Hemingway: "Bjerge som hvide elefanter" (1927) - oversat litteratur
- Klip "Puste æg" fra Anders Thomas Jensen: Blinkende lygter (2000)
- ”Undertekst” fra Måns Herngren og Hannes Holm:  Adam og Eva (1997)
- Helle Helle, "Køreplaner", fra "Rester" 1996: side 45-51


Supplerende materiale:
- Tegneserie Jacob Martin Strid: "Manden og katten" 1, 2, 6, Politiken 5., 6. og 10. marts 2005.


Læst: ca. 45 s
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3. Det moderne gennembrud: Kvindefrigørelse (DHO)

VÆRK 1: Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879) (Drama)

Et forløb med primært et litterært perspektiv, der har fungeret som en del af klassens DHO.
Forløbet har haft udgangspunkt i den litteraturhistoriske periode det moderne gennembrud og har i beskæftiget sig med dramaet Et dukkehjem med perspektiv frem til i dag med #MeToo-kampagnen. Det tematiske fokus har været på kvindefrigørelse.


Centrale analyseredskaber og begreber:
- Det moderne gennembrud
- Realisme
- Naturalisme
- Impressionisme
- KKK: Kirke, klasse, køn
- Sædelighedsfejden
- Det naturalistiske drama
- Replikanalyse
- Regibemærkninger


Baggrundsmateriale:
- Fra Brug litteraturhistorien af Mimi Sørensen og Mads Rangvid, 2014 (s. 102-104; 106-107; 110-114; 121-122):
     * "Da Danmark blev moderne"
     * "1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud"
     * "Litteraturens moderne gennembrud"
     * "Retninger i det moderne gennembrud"
     * "Mande- og kvinderoller til debat"
     * "Henrik Pontoppidan: ud med Gud"
     * "Impressionisme"
- "Sædelighedsfejden" Fra Det moderne gennembrud #Metoo af Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose, Gyldendal, 2021 (iBog).


Analyseret materiale:
- Georg Brandes: af ”Indledningen til emigrantlitteraturen”, 1872. Fra Krydsfelt: s. 134-136.
- Henrik Pontoppidan: uddrag ”Ane-Mette”, 1887. Fra Brug litteraturhistorien s. 110-114.
- Herman Bang "Irene Holm" (1890)
- Amalie Skram: af Lucie, 1888. Fra Krydsfelt: s. 175-177. - NORSK
- Henrik Ibsen: Et dukkehjem, 1879, Dansklærerforeningens Forlag 1984.
- Et dukkehjem, DR, 1974.


Suppleret materiale:
- Jørgen Roed: "Haven med den gamle døbefont", 1850.
- H.A. Brendekilde: "Udslidt", 1889.
- #MeToo mosai, Meta Film
- Carrie Cracknell: Nora now: A Doll's House film for the modern world (2012) - kortfilm.
- SKAM:
        *1. sæson, afsnit 7: fra 9:06-10:33 +  fra 14:14-17:10
        *1. sæson, afsnit 8: fra 8:30-13:01 + fra 18:20-SLUT
        *1. sæson, afsnit 11: fra 8:15-8:50 +  fra 15:02-21:10
        *2. sæson, afsnit 12: fra 25:49-31:26.


Læst: ca. 185 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. Noget om helte

VÆRK 2: Jesper Dalgaard: Kandis for livet (2021) (Dokumentar)

Et forløb med primært fokus på det mediemæssige og sproglige perspektiv, hvor omdrejningspunktet var heltefiguren og helten som symbol.


Centrale analyseredskaber og begreber:
- Helten som figur
- Helten i en symbolsk verden, i en sproglig verden og i en ritualiseret bevægelsesverden
- Antihelten
- Metafor, sammenligning, kliche (idiom), semantiske skemaer
- Fortællende nyhedsjournalistik
   - Signalerer fakta
   - Bruger virkemidler fra litteraturen
   - "Don't tell it, show it"
   - Scenisk fremstilling
   - Indre komposition:
      - Jon Franklins story-model
      - Den tredje fortællemåde


Baggrundsmateriale:
- "HELTEN", "HVAD ER EN IDRÆTSHELT?", Philipson: Atlet, supporter, helt. Idrætslitteratur, Dansklærerforeningens forlag, 2023.
- Læreroplæg om den græske helt, Jungs arketyper og heltetemaet i superheltefilm


Analyserede tekster:
- Disney: "En helt man vil huske" fra Herkules (1997)
- Jeppe Laursen Brock: REPORTAGE: "»SIMON ER LIGE PRÆCIS, SOM HAN REAGEREDE I DEN SITUATION«: VERDEN RUNDT HYLDER DE KAPTAJN KJÆR FOR STORT LEDERSKAB PÅ EN TRAUMATISK AFTEN”, Politiken (13.06.2021)
- Stéphanie Surrugues: "En massepsykose af den hyggelige slags"
- Johannes V. Jensen: "Til Seksdagesløb" (1934)
- Morten Sabroe: "Otte sekunder" (1989)
- Jesper Dalgaard: Kandis for livet (2021) - biografversionen
- Halfdan Rasmussen: "Noget om helte" (1955)
- Niarn: "Antihelt" (2006)


Supplerende materiale:
- Caspar Eric: "Nye tider, nye guder" (2021)
- Olga Ravn: “Tiden VM. Til Tom” (2018)
- Maria Gerhardt: “Nummer 10 …” (2015)
- Jørgen Leth: af Den gule trøje i de høje bjerge
- Brian Holm: af Smerten, Glæden - erindringer fra livet på cykel
- Joachim Talbro Paulsen: Lektor: »Helt vildt mærkeligt« at DR beklager efter kritik af Kandis-film, Berlingske, 10. feb. 2022


Læst: ca. 80 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. Romantikken og romantismen

Forløb med et litterært perspektiv med udgangspunkt i den litteraturhistoriske periode romantikken og romantismen.
Der er arbejdet med romantikkens forgreninger: Universalromantik, nyplatonisme/dualisme, nationalromantik og romantismen.


Analyseredskaber og begreber:
- Universalromantik (Organismetanken)
- Nyplatonisme/ dualisme (Fænomenernes og ideernes verden, eros-længsel)
- Nationalromantik
- Romantisme (dobbeltgængermotivet, det interessante)
- Biedermeier
- Ånden i naturen

Baggrundsmateriale:
- Rather Homemade: "Romantikken - hvad skete der lige der?"
- Mimi Sørensen, Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime: side 64-67, 73, 81-82.
- Videooplæg af Søren Vrist Christensen, Marselisborg Gymnasium:
   - Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
   - Nationalromantikken - dansk litteratur
- Læreroplæg baseret på Litteraturens veje.


Analyserede tekster:
- Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1803)
- A.W. Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
- Adam Oehlenschläger - "Der Er Et Yndigt Land" (1823)
- Richard Dybeck: "Du gamla, du fria" (1844) (SVENSK)
- Bjørnstjerne Bjørnson: "Ja, vi elsker" (1859) (NORSK)
- H.C. Andersen: "Skrubtudsen" (1866)
- Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (1838)
- J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs. 1839. Olie på lærred.
- C. W. Eckersberg: Udsigt nord for Kronborg, 1810, olie på lærred.
- J.Th. Lundbye: En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Isefjorden. 1842-43. Olie på lærred.
- David Friedrich: Vandreren over Tågehavet, 1818
- Den gamle fabrik: "Molly (original)" (2012)
- DBU: Danmarks præsentation af VM-truppen i fodbold (2022)
- Disney: Pocahontas: "Vindens Farver" (1995)
- Disney: Den Lille Havfrue: ”Leve Som Dem” (1989)
- David Fincher: uddrag Fight Club (1999)


Supplerende materiale/ perspektivtekster:
- Nik & Jay: "Vi vandt i dag" (2012)
- Folkeklubben og Suspekt: "Danmark" (2015)
- Carl Bloch: Fra et romersk Osteria (1866)
- Martinus Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue, 1825
- Emil Bærentzen: Familiebillede, 1828


Læst: ca. 45 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. Mødet med døden

VÆRK 3: Naja Marie Aidt: "Har døden taget noget fra dig, så tag det tilbage" 2018 (Digtsamling læst som interaktionslyrik)

Forløb med primært sprogligt og litterært perspektiv i kraft af lyrikanalyse. Udgangspunktet for forløbet har været lyriske tekster om døden.
Derudover arbejdes der også med opgavegenren den reflekterende artikel.


Centrale analyseredskaber og begreber:
- Storgenrerne (lyrik, epik og drama)
- Typer af lyrik (brugs- central- og interaktionslyrik)
- Sproglige virkemidler i lyrik
     * Metafor herunder personifikation/ besjæling
     * Sammenligning
     * Interjektion (udråb)
     * Modsætning (antitese)
     * Apostrofe (direkte henvendelse)
     * Retorisk spørgsmål
     * Gentagelse herunder anafor og epifor
     * Allitteration (bogstavrim)
- Rim, rytme
     * Allitteration (bogstavrim)
     * Assonans (vokalrim)
     *  Enderim herunder parrim, klamrerim og krydsrim
- Symboler (herunder vanitassymboler)
- Ydre komposition
     * Fast/ bunden
     * Fri/ ubunden
     * Strofisk
     * Ustrofisk
- Indre komposition
     * Tidsligt
     * Kontrast/overgang
     * Cirkel
     * Pointeret slutning/vending
     * Sidste linje
     * Gentagelse
     * Springet
- Semantiske felter
- Intertekstualitet


Baggrundsmateriale:
- Lærerproduceret materiale om lyrikanalyse og dens begreber
- Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime, 2019: s. 51-52; 71-72; 80-81; 106-108.


Analyseret materiale:
- Kingo: "Ked af verden, og kær ad himmelen" (1681)
- H. C. Andersen: ”Det døende barn” (1830)
- St. Steensen Blicher: ”Præludium” (1838)
- Søren Huss: ”Som mejslet i granit” (2010)
- Dan Turéll: ”Igennem byen en sidste gang” (1977)
- Mette Moestrup: ”at mælken løber til” (2012)
- Naja Marie Aidt: "Har døden taget noget fra dig, så tag det tilbage" 2018 (læst som interaktionslyrik)


Supplerende materiale:
- Pieter Claesz: "Vanitas", 1625
- Jan van Kessel: "Vanitas Stilleben", 1665


Læst: ca. 145 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7. Mellem generationer

Forløb med et primært sprogligt perspektiv, men suppeleret med det litterære og det mediemæssige perspektiv ud fra et ungdommen. Her der der blevet arbejdet med forskellige taler og kampagnefilm.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Appelformerne (patos, logos og etos (forventnings- og situationsetos))
- Taleformer (lejligheds-, informerende og politisk tale)
- Det retoriske pentagram
- Udvalgte retoriske og stilistiske virkemidler
- Lav- og høj stilleje
- Udvalgte argumentationstyper, , fejltyper og ordvalgsargument
- Laswells kommunikationsmodel
- Reklametyper (afsender-, produkt- og modtagerorienterede reklamer)


Baggrundsmateriale:
- "Retorik" fra Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- "Reklamer" fra Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- "Argumentation" fra Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- Lærerproduceret skema over retoriske og stilistiske virkemidler
- Andet stilistisk lærersammensat ud fra: Petersen, Jan Aasbjerg Haugaard: "Stilistik - andet" i: Dansk i gymnasiet (www.gymdansk.dk) (2020); Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- Argumenttyper, fejltyper, argumentationskneb og ordvalgsargument lærersammensat ud fra: Petersen, Jan Aasbjerg Haugaard: "Stilistik - andet" i: Dansk i gymnasiet (www.gymdansk.dk) (2020); Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- Videooplæg af Søren Vrist Christensen, Marselisborg Gymnasium:
   - Retoriske virkemidler
   - Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel
- Klip om appelformer fra Illum og Søndergaard: Textur. Tekstarbejde i dansk, Systime, i-bog, 2023.
- Læreroplæg om nytårstalen som genre


Analyseret materiale:
- Dronning Margrethes nytårstale (31. december 2023)
- Tessas nytårstale, DR2 Deadline (1. januar 2021)
- Prins Christians tale ved hans 18-års fødselsdag (15. oktober 2023)
- Sundhedsstyrelsen: "Gå nu hjem"-kampagne (2021)
- Ørsted: "Act Now" (2020)
- Alex Vanopslaghs budskab til de unge (Folketingets åbning 2021)
- Greta Thunbergs tale ved klimatopmødet i Polen (2018)


Læst: ca. 65 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8. Hjerte rimer på smerte

VÆRK 4: Tine Høeg: Tour de chambre (2020) (roman)


Forløb med et primært litterært perspektiv i form af folkevisegenren og lyrik. Dog har forløbet også trukket på de mediemæssige- og sproglige perspektiver i form af reality-tv, fiktionserier og lyrik.


Centrale analyseredskaber og begreber:
- Folkevisegenren:
   - De 4 æ'er
   - Tryllevise og riddervise
   - Natur vs. kultur
   - Syrebadsteknikken
   - Overgangsfasen - forlovelsessituationen
   - Drifter og de overnaturlige væsner
   - Folkevisens tre faser
- Retoriske og stilistiske virkemidler - lærerproduceret skema
Fra Håndbog til dansk:
- Reality-tv:
   - Reality-magasinet
   - Reality-serien
   - Reality-showet
- Backstage, frontstage og middle stage (middle region)
- Dobbeltkontrakt
- Den Blicherske novelle
- Den upålidelige jeg-fortæller


- "Reality-tv" fra Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier af Ole Schultz Larsen (iBog).
- Mimi Sørensen, Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime: 12-18.
- Lærerproducerede noter om folkeviser.
-  Interview med Tine Høeg, Louisiana LIVE (2020)


Analyseret materiale:
- Gift ved første blik S2:E1, DR (2014)
- Ku godt må godt, S1:E4 DR (2018)
- Nøkkens svig (folkevise fra Genrer i dansk - Folkevisen)
- Ebbe Skammelsøn (folkevise fra Genrer i dansk - Folkevisen)
- Klaus Rifbjerg: "At elske" (1956)
- af Martin A. Hansen: Løgneren (1949) (introen)
- Jens Rosendal: "Forelskelsessang" (1981)
- N.F.S. Grundtvig: ”Det er så yndigt at følges ad” (1855)
- Lone Hørslev: ”Jeg ved ikke om den slags tanker er normale” fra Skilsmissedigte (2009)
- Karen Blixen: "Ringen" (1958)
- Uddrag Kristoffer Nyholms version af "Ringen" (1988) (fåretyv-scenen)
- Tine Høeg: Tour de chambre (2020) (VÆRK 4)
- St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen (1828)

Supplerende materiale:
- Klip fra Game of Thrones sæson 1, episode 7, HBO (2011)


Læst: ca. 230 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 9. Guldkæder og håndtegn - dansk rap

Forløb med et sprogligt perspektiv, hvor der er fokuseret på danske raptekster.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Sproglige virkemidler (f.eks. låneord, multietnolekt, rap-lingo, rimstrukturer, semantiske sammenhænge, metaforer, ordvalg)
- Implicit og eksplicit rapper
- Hardcore rap (verbal vold)
- Player-rap
- Jamrap (Et ord – to betydninger, idiomer/ døde metaforer, usammenhængende sammenligning)
- Centrale tematikker (Modkultur, drengerøvskultur, kritisk blik på samfundet – udefra eller indefra, politisk rap, bagsiden af iscenesættelsen, grotesk realisme)
- Autenticitet (Keep it real!, undergrund – overgrund, intern og ekstern intertekstualitet)

Baggrundsmateriale:
- "Lyrikkens historie" fra Rod-ord.dk ( http://rod-ord.dk/lyrikkens-historie/)
- Læreroplæg om danskraps historie
Følgende er lærerproduceret, men bygger på Meesenburg, Thomas & Lund-Olsen, Søren: RAP – Historie og analyse, Systime, 2012; Petersen, Jan Aasbjerg: Det’ sprog til et beat. Hiphop under danskfaglig lup, Dansklærerforeningens forlag, 2010; Rødder: http://rod-ord.dk/start Af Claus Nivaa, 2014; Riisager, Magnus: Rim, rytme og reaktion, Dansklærerforeningens forlag, 2019:
- Dansk rap - sproglig analyse
- Dansk rap - klassiske roller (Hardcore)
- Dansk rap - klassiske roller (Jam-rap)
- Dansk rap - klassiske roller (Player-rap)
- Dansk rap - Centrale tematikker
- Dansk rap - Autenticitet

Analyserede tekster:
- M-Cnatet: "1 Pen og 1 blok" (2010)
- Klumben feat. Raske Penge: "Faxe Kondi" (2012)
- Suspekt: "Tabu Kompaner" (1999)
- L.O.C.: "Hvor de henne?" (2003)
- Tessa: "Ben" (2018)
- Malk De Koijn: "Fem øres ting" (2011)
- Malk De Kojin: "Vi tager fuglen på dig" (2002)
- Troo.L.S og Orgie-E: "Inden det er for sent" (2005)

Uddrag af
- Nikoline: "Sut min klit" (2018)
- Ukendt Kunstner: "Neonlys" (2013)
- Suspekt: "Gonzo" (2020)
- Artigeardit: "Vildedage" (2018)
- Sivas: "D.A.U.A.D." (2013)
- Tessa og Orgi-E: "Blæstegnen" (2020)
- Gilli: "Knokler hårdt" (2014)
- Gilli: "Tidligt op" (2016)
- Shooter Gang: "Mask på" (2019)
- Natasja, Karen Mukupa og Tessa: ”Til Banken” (2020)
- Jamaika: ”Interlude – Finlandsparken” (2020)
- Artigeardit: "Tetovo" (2023)


Supplerende materiale:
- DR3: Ghettostjerner - Våben og maskeringer (2021)
- Kesi & Gilli - Fissehul (Prod. Benny Jamz) (2010)


Læst: ca. 55 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 10. Mord i medierne

Et medieforløb om nyhedsformidlingen af mord og andet kriminalstof. Fokus på nyhedshistoriens sprog, vinkling, den fortællende journalistik, podcast og presseetik.


Centrale analyseredskaber og begreber:
- vinkling
- kilder
- nyhedskriterierne
- ydre komposition: layout
- indre komposition: nyhedstrekanten
- nyhedshistorien
- fortællende nyhedsjournalistik (John Franklins story model og den tredje fortællemåde)
- true crime
- podcast
- dokumentar
- autenticitetsmarkører


Baggrundsmateriale:
- Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime, 2019: s. 199-200, 203-208.
- "Nordic Noir og True Crime" fra Dansk i praksis af Tina Jensen, Systime, 2020, iBog.
- "True crime" og "Etisk downside?" fra Olsen, Mimi m.fl.: Podcast, Dansklærerforeningens Forlag, 2022, i-bog, pp. 161 & 170
- DR LYD: Genstart "Livet uden Kim" (2022)
- DR LYD: Genstart: "Mia og de mange andre" (2022)


Analyseret materiale:
- Jespersen: ”Mentalundersøgelse: Madsen fremstår svært seksuelt afvigende”. Ekstra-Bladet.dk, 8. mar. 2018.
- Frich, Morten: "Peter Madsen søgte vores blik og fik det", Information,  23. april 2018.
- Jyllands-Posten, ”PORTRÆT: Her er hovedpersonerne i ubådssagen”, 25. april 2018.
- DR LYD: Djævlen i detaljen: "Dræbt i jalousi", afsnit 1 (2022)
- Rasmus Karkov: "Feature: Drabet på Stine Geisler", avisen.dk, 19. sep. 2007.
- Uddrag af TV2: Drabet uden lig E1 (2018)


Supplerende materiale:
- Klip med kritik af true crime-genren fra Radio 24syv (https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-04-13-radiovaert-flammende-arrig-over-tonen-i-populaer-mord-podcast?fbclid=IwAR3Xzh_yP_EC3qAOj-om9M5BVD5aluQz-Aoo_qwSLshEiTloMI1fZnW8UXw)
- uddrag af Politiken: Stine Geisler – mordet uden ende: "Mordet" (2023)
- uddrag af DR: Piger i Vestre Fængsel (1996)
- Caspar Eric: "TEXT ME WHEN YOU GET HOME" (2021)


Læst: ca. 45 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 11. Storby og provins - modernisme og realisme

VÆRK 5: Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022)

Forløb med et litteraturhistorisk perspektiv, hvor der er blevet arbejdet med realisme og modernisme i dansk (og oversat) litteratur fra det 20. og 21. århundrede.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Idealisme, modernisme og realisme
- Socialrealisme
- Ekspressionisme
- 70'er realisme (bekendelseslitteratur, knækprosa)
- 80'er modernisme (kropsmodernisme, storbymodernisme)
- Minimalisme (tomme pladser)
- Autofiktion (dobbeltkontrakt)

Baggrundsmateriale:
- Mimi Sørensen, Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime: side 146-147, 150-151, 196-199, 201, 203-205, 217. (læst og gennem læreroplæg)
- "1900-tallets stilretninger" baseret på  Litteraturhistorien – på lang og på tværs af Tinne Serup Bertelsen, Peter Kennebo, Barbara KjærHansen, Systime, 2018. iBog + Sørensen/Rangvid, "Brug litteraturhistorien", Systime. Ibog.
- Videooplæg af Søren Vrist Christensen, Marselisborg Gymnasium:
   - Minimalisme og Helle Helle - Dansk litteratur

Analyseret materiale:
- H.C. Andersen: "En digters sidste sang" (1847)
- J.P. Jacobsen: "Så standsed" (1884)
- Sophus Claussen: af "Mennesket og digteren" (1907)
- Martin Andersen Nexø: uddrag Pelle Erobreren (1906-1910) fra Brug litteraturhistorien
- Tom Kristensen: "Et blomstrende Slagsmaal" (1921)
- Rudolf Borby-Johansen: "FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN" (1922)
- Vita Andersen: "Lænken om min hals" (1977)
- Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
- Helle Helle: "Roligt ungt par" (1996)
- Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022) (VÆRK 5)

Supplerende materiale:
- Ron Mueck: "A Girl" (2006)
- Salvador Dali: "Erindringen fæstner sig" (1935)
- Ernest Ludvig Kirchner: "Gade" (1913)
- H. A. Brandekilde: "Udslidt" (1889)
- Suspekt: "Proletar" (2007)


Læst: ca. 90 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 12. Kroppen i verden

Forløb med et tematisk fokus på kroppen i forskellige sammenhænge. Forløbet indeholder litterær analyse, filmisk analyse, kampagnefilmsanalyse og diskursanalyse.


Centrale analyseredskaber og begreber:
- 60'er-modernisme og eksistentialisme
- Humor som virkemiddel
- Diskursanalyse (nodalpunkt, ækvivalenskæde, antagonismen)
- Crip-teori (stigmatisering)
- Analysemodel til kampagnefilm (fra TEXTUR) (Lineære fortællinger: Storytelling, Ikke-lineære fortællinger: Collage, Setup og pay off, caseperson)
- AIDA-modellen


Baggrundsmateriale:
- Læreroplæg om 60'er-modernisme og eksistentialisme
- Læreroplæg om Humor som virkemiddel
- Crip-teori fra Fuck normen af Helle Juhl Lassen (2016) s. 86-88
- Om kampagnefilm fra Illum & Søndergaard: TEXTUR, Systime, I-bog, 2023, p389 og p142 (redigeret).
- Om SKAM fra Fibiger: Den litterære virkelighed, s. 283-284.


Analyserede tekster:
- Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
- Mette Moestrup: "Min kittel er for kort" (2012)
- Selvvalgte tekster om sundhed
- Caspar Eric: af Nike (2015) fra Fuck normen af Helle Juhl Lassen (2016) s. 89-92
- Red hjernen: Stræk. Snak. Smil. (2023)
- Red hjernen: Strike. Snak. Smil. (2024)
- Gigtforeningen: Lyt til din krop (2024)
- NRK: SKAM S2:E9 (2019)
- DR: Salsa, S1:E1: "Drifter i natten" (2022)


Supplerende materiale:
- She's a Show: Min kittel er for kort/ My Uniform's too Short (2014)
- Annika Aakjær - ZULU Comedy Galla 2019
- Kristine Tiedt: Hvad Er Porno? En Tegneserie Om Sex Og Lyst (2023)
- Mads Ananda Lodahl: "Volvo" (2023)


Læst: ca. 75 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 13. Krig og terror

VÆRK 6: Janus Metz: Armadillo (2010) - dokumentar

Forløb med primært sprogligt og mediemæssigt perspektiv ud fra temaet krig og terror. Der er blevet arbejdet med bl.a. dokumentarfilm, taler, artikler.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Dokumentargenrer (den dybdeborende + den observerende dokumentar + den iscenesatte dokumentar)
- Autenticitetsmarkører og fiktionalisering
- Kampagnefilmsanalyse
- Retorisk analyse
- Argumentationsanalyse

Baggrundsmateriale:
- Lærerproducerede skemaer over analysepunkter

Analyseret materiale:
- Janus Metz: Armadillo (2010) (tv-versionen)
- Forsvarets kampagnefilm:
   - "Det kræver mod at tage ansvar for andre" (2021)
   - "Ingen kære mor" (2021)
   - "Det giver mening, når det gælder" (2020)
- Avisforsider:
   * Jyllands-Posten, 15. februar 2015
   * Ekstra Bladet, 15. februar 2015
- Puk Damsgård: "Glæden ved en buket døde roser", DR (2018).
- Helle Thorning-Schmidt: "Tale ved mindehøjtidelighed på Østerbro" (16. februar 2015).
- Lars Løkke Rasmussen: Tale ved Mindegudstjenesten i Vor Frue Kirke, 2011 fra Rangvid & Sørensen: Perspektiver i dansk - Antologi, Dansklærerforeningen, 2018, side 44-45.
- Vladimir Putin: "Krigserklæring 2022"
- Volodymyr Zelenskyj: "Tale til det europæiske parlament 2022"
  
Supplerende materiale:
- Charlotte Aagaard: "Mediefolk hvidvasker Armadillo", Information, 17. juli 2010.
- Mads Kastrup: "Armadillo' patter på journalistik", Berlingske, 14. juli 2010.
- Alexandra Moltke Johansen: "Vilde hunde" (2024).


Læst: ca. 75 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 14. Miniforløb: Skriv løs!

Løbende skriftlighedsforløb med fokus på skrivegenrene på STX.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Den analyserende artikel
- Den debatterende artikel
- Den reflekterende artikel
- Tragtindledning og -afrunding
- Perspektivering
- Emnesætninger + PEE

Baggrundsmateriale:
- Lærerudformede vejledninger til de tre skrivegenrer
- Lærerudformet vejledning til den skriftlige terminsprøve og eksamen


Læst: ca. 1 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 15. Repetition

Repetition af de forskellige analytiske tilgange, forløb, tekster og begreber samt forberedelse til skriftlig og mundtlig eksamen.

Analyseret materiale:
- Rådet for sikker trafik: "Hjelm har alle dage været en god idé" (2021)
- Natasja: ”Gi’ mig Danmark tilbage”, 2007
- Adam Oehlenschläger: ”Fædrelands-Sang” (1819)

Supplerende materiale:
- Første 5 min. af "Pigedrabet i Benløse" fra De 7 drab fra TV2 (2010)


Læst: ca. 10 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Eksamensorientering

Der er i undervisningen benyttet følgende materiale med adgang til nettet, som eleverne også må tilgå til eksamen:
- www.ordnet.dk
- www.sproget.dk
- www.synonymbog.com
- www.ordbogen.com (Gyldendals ordbøger)
- Klassenotesbog for holdet (NAGY_2022b da - Dansk-notesbogen)


Antal sider i alt: ca. 1259 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer