Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Christa Schmidt-Nielsen
|
Hold
|
2022g SPB (1g SPB, 2g SPB, 3g SPB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til spansk sprog og kultur
Introduktion til spansk sprog og kultur
Forløbet tager udgangspunkt i begyndersystemet "A que sí" og introducerer eleverne for den elementære grammatik samt kendskab til spansk kultur og interkulturelle kompetencer. Indføring i basal ordforråd, verber i præsens, nærfremtid adjektiver, genitiv osv. Eleverne skal kunne præsentere sig selv, hilse på hinanden, tale om vejret, klokken, mad, restaurantbesøg, indkøb, personbeskrivelse, tøj, farver, billedbeskrivelse, familie osv. Eleverne laver små rollespil om hverdagssituationer såsom indkøb, restaurantbesøg osv. De har bla. lavet en introduktionsvideo for begynderspansk med temaet "comida".
Forløbet munder ud i en længere opsamlingsopgave, hvor eleverne skal skrive en samlet drejebog med dialoger til forskellige scener/situationer i en spansktalende by.
Indhold:
"A que sí" - begyndersystem af Eva Liebana og Birgit Tengerg. Systime, 2005.
Marc Anthony "Vivir la vida"
"Los días de la semana" https://www.youtube.com/watch?v=GFYtTKAdfNU
Spanish sitcom – presentaciones https://www.youtube.com/watch?v=87lHD5xHPTU
ar-verbernes bøjning sang: https://www.youtube.com/watch?v=2Ailgb8mB3Q
La comida: http://www.videoele.com/A1-La-comida.html
Klokken: http://www.videoele.com/A1_Que_hora_es.html
Qué tiempo hace hoy? https://www.youtube.com/watch?v=amh8Sovhn5g
Números 0-20 http://www.videoele.com/A1-numeros-20.html
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Encanto
Indhold:
Film "Encanto" (2021)
Sang "Dos oruguitas" af Sebastián Yatra.
Eleverne har arbejdet med filmen Encanto og lavet fremlæggelser af filmen. Fokus på personbeskrivelse og familiegloser. Eleverne har desuden lavet stamtræ over deres egen familie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Caminando
Forløbet anvender Caminando-bøgerne og bygger videre på begyndersystemet og emner som restaurantbesøg, skole, familie osv.. Vi arbejder desuden med byen Barcelona som optakt til studietur.
Fokus på verbet gustar og eleverne arbejder innovativt med en undervisningsvideo om verbet gustar.
Grammatisk fokus: diftongerende verber, muy/mucho, gustar, perfektum, estar gerundium
Indhold:
Margrethe Clausen et al. "Caminando". 1. udgave, 4. oplag, 2014.
"Me gustas tú (sang) Manu Chao.
"Bailando" sang af Enrique Iglesias
"Esta es Barcelona" https://videoele.com/A2-Esta-es-barcelona.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Día de los muertos
Et kort forløb hvor eleverne har fået kendskab til den mexicanske tradition "Día de los Muertos". Vi læser om traditionen og træner ordforråd til at tale og skrive om emnet. Vi har set filmen "Coco" og arbejdet med den samt en anden dokumenter, der fortæller om de kulturelle aspekter ved Día de los muertos. Vi har også fejret Día de los muertos, hvor eleverne har medbragt mad, pyntet op og lavet alter.
Indhold:
"Al sonar las 12 de la noche" (sang) http://www.youtube.com/watch?v=ZpqoO7LkgF0&feature=related
Tekst om el día de los muertos (kopi)
Film. Lee Unkrich. "Coco" (2018)
Dokumentar om El día de los muertos
Vægtning: 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Caminando II
Vi anvender Caminandobøgerne og har almene emner som el deporte og la vivienda. Eleverne skal beskrive deres hjem og værelse på spansk. Derudover har vi arbejdet med la quinceañera samt Navidad y año nuevo.
Kernestof:
Margrethe Clausen et al. "Caminando". 1. udgave, 4. oplag, 2014.
Rosi - a quinceañera story" (dokumentar)
"Quinceañeras" fra Viva la vida s. 225.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Aspectos de Colombia
Forløbet fokuserer på landet Colombia dertilhørende kultur. Mundtlige oplæg om forskellige aspekter af Colombia.
Kernestof:
Film: "María llena eres de Gracia" Joshua Marston, 2004.
"Mario de Colombia". Fra La identidad Contrastada, Ole Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La familia
Forløbet fokuserer på emnet "la familia", herunder begreberne "una familia disfuncional" og "una familia feliz". Vi har arbejdet med filmen "El Bola" og herunder "violencia en la familia" og karakteristik af personerne samt sammenligninger af Alfredos og Pablos familier.
Desuden har vi arbejdet med teksten "Aby de México" og hendes hjemland Mexico. Hvor Aby er en moderne og ukonventional kvinde, der vil være selvstændig, er der andre kvinder, som er mere fastlåste i traditionelle katolske familiemønstre og kønsroller.
Vi har også arbejdet med filmen "Volver" med fokus på Raimunda og hendes famileforhold.
I forløbet har vi desuden læst eventyret "Ricitos de oro y los tres ositos" med fokus på datid.
Indhold:
Achero Mañas. "El Bola"(film), 2002.
Aby de México" Fra: Mikkelsen, Ole Nikolaj og Pablo Riismøller. La identitad contrastada,. Gyldendal, 2013. S. 51-65.
Pedro Almodóvar, "Volver" (film), 2006
Escenas 15-21 i drejebogen "Volver", Hanne Petersen. L&R Uddannelse.
"Entrevista con Rosa Molina" fra www.encuentros.dk
Vægtning: ca 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
El amor (eksamen)
Forløbet fokuserer på emnet kærlighed; dels den passionerede og turbulente kærlighedshistorie, som udspiller sig mellem Frida Kahlo og Diego Riviera, og dels søgen efter kærlighed, som ses i ”La historia de Jorge", og endelig kærlighed og homoseksualitet i et katolsk land som Argentina, som er tilfældet i teksten om Mariángeles.
Eleverne har endvidere i grupper lavet fremlæggelser af Frida Kahlos malerier og sat dem i relation til hendes eget liv. De har også lavet en tv-udsendelse/talkshow med emnet "amor y relaciones de pareja".
Indhold:
Kernestof:
”Frida Kahlo og Diego Riviera” i Amor y Amistad, Elisabeth Walenström et al. Dansk udgave ved Inge Margrethe Clausen, Ulla Ringgaard. København: Kaleidoscope, 1998. s. 12
”Estás preparado/a para el amor” (quiz) i Amor y Amistad, Elisabeth Walenström et al. Dansk udgave ved Inge Margrethe Clausen, Ulla Ringgaard. København: Kaleidoscope, 1998.s. 6.
Film: ”Frida” (2002), dir. Julie Teymor.
"Mariángeles de Argentina". Fra: Mikkelsen, Ole Nikolaj og Pablo Riismøller. La identitad contrastada,. Gyldendal, 2013. S. 7-20.
”La historia de Jorge” i Retratos – doce historias de la España actual. Ole Loumann, Gyldendalske boghandel, 1995. S. 14-16.
"Mariángeles de Argentina". Fra: Mikkelsen, Ole Nikolaj og Pablo Riismøller. La identitad contrastada,. Gyldendal, 2013. S. 7-20
Supplerende stof:
Frida Kahlos malerier:
”Frida Kahlo: mis abuelos, mis padres y yo”, 1936
”Frida Kahlo: Las dos Fridas”, 1939
”La columna rota”, 1944
”Self-portrait with Cropped Hair”, 1940
"Henry Ford Hospital" (1940)
"Frida Kahlo y Diego Rivera" (1931)
Vægtning: ca 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Migración (eksamen)
Forløbet fokuser på migration, herunder push- og pull-faktorer, samt kulturmøder (encuentros culturales). Vi har arbejdet med forskellige tekster og film, der belyser forskellige aspekter ved migration fra Latinamerika til Spanien, USA og Danmark.
Vi har dels fokuseret på grunde til udvandring (push-faktorer) såsom de pågældende samfundsforhold og levevilkår i hjemlandet, herunder bander (Maras Salvatruchas). Eleverne har også kendskab til den farefulde rejse på toget "La Bestia" fra Mexico til USA.
Vi har også fokuseret på livet som immigrant i det nye land,
kulturforskelle og hvorvidt drømmene opfyldes. Herunder har vi arbejdet med filmen ”Princesas”, som belyser den ilegale immigrants liv i prostitutionsmiljøet i Madrid. Ligeledes har vi læst om spansktalende immigranter, der bor i Danmark, herunder Juan García, der kommer fra Guatemala og bor i Danmark, da han blev gift med en dansk kvinde, men er nu skilt og bor i DK. Ligeledes har vi læst om spanieren Teresa, der er gift med en dansk mand og bor i Danmark, hvor hun blogger om livet i Danmark og kulturforskelle mellem Danmark og Spanien.
Indhold:
Film: ”Sin nombre” (2009) dir. Cary Juki Fukunaga.
”Juan García, historia personal” + introduktion til Guatemala i Retratos centroamericanos desde Dinamarca. Sidse G.O Ærstrøm, Tove N. Petersen, Gyldendal, S. 58-67
Film: “Princesas” dir. Fernando León de Aranoa, 2001.
Udsendelse: Horistont ”Børnene på dødstoget”, DR1 2014. (på spansk "Los ñinos en el tren de la muerte").
”Dinamarca es mi país, Chile es mi cultura”, 2010. Taget fra Retratos chilenos. Christina Berg Jakobsen og Jette Sindberg Martinsen, Gyldendal, 2010. s. 43-48.
Fra i-bogen “Encuentros” Camilla Jürgensen og Lærke Marie Ryge
Kursusvirksomhed og forlag: www.mitdigitalegym.com
“Teresa- todo tenemos una historia” https://www.encuentros.dk/teresa-presentacion/
“Teresa y la cultura” https://www.encuentros.dk/teresa-y-la-cultura/
Supplerende stof: "MS-13-banden alle de andre bander er bange for"
https://mmm.dk/ms-13-banden-alle-de-andre-bander-er-bange-for.4032.html
Eleverne har bl.a. lavet oplæg om filmen "Sin nombre".
Vægtning: svarer til 35 side
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Chile (eksamen)
Forløbet fokuserer på Chile, herunder chilensk kultur, samfundsforhold og historie samt unge i Chile i dag. Eleverne har fået kendskab til perioden under Salvador Allende samt militærkuppet i 1973 og det efterfølgende diktatur under Augusto Pinochet.
Eleverne har arbejdet med filmen "Machuca", som foregår i 1973 i Chile og handler om venskabet mellem den fattige dreng Machuca og den mere velstillede dreng Gonzalo. .
Ligeledes har vi læst om Nicolás fra Chile, og om Claudio fra Chile, der bor i Danmark.
Eleverne har holdt oplæg om Chile, herunder bl.a. chilensk mad, kultur, geografi.
Indhold:
Qué sabes de Chile? (quiz) fra Retratos Chilenos, Gyldendal.
Qué sabes de Chile (quiz) fra Revista Ahora
Film: Machuca (2004), dir. Andrés Wood.
Wood, Andrés. Machuca (drejebog). "om sproget" s. 8 1-3 Ved Inge Margrethe Clausen. Gyldendal, 2006 samt kapitel 1-2.
“Nicolás de Chile”+ “El país de Nicolás: Chile” fra La identidad contrastada. Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller. Gyldendal, 2013. S. 68-76.
”Dinamarca es mi país, Chile es mi cultura”, 2010. Taget fra Retratos chilenos. Christina Berg Jakobsen og Jette Sindberg Martinsen, Gyldendal, 2010. s. 43-48.
Supplerende stof:
Baggrundsviden om Chiles historie: “Den politiske situation før og under Salvador Allende”, ”Militærkuppet d. 11. september 1973”, ”Militærdiktaturet 1973-1990”, ”Overgang til demokrati”, ”Om befolkningen”. . Taget fra Machuca (drejebog). Ved Inge Margrethe Clausen. Gyldendal, 2006. s. 65-76.
Vægtning: 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Qué sabes de Chile_2_Retratos chilenos.pdf Qué sabes de Chile_1_Revista Ahora.pdf Turen går til Chile 3g 2025.docx
-
Nicolas de Chile (1).PDF
-
Nicolas de Chile (1) (4) OCR.pdf
-
Min ven Machuca
-
Afsnit
-
konditionalis øvelser.pdf konditionalis.pdf Skabelon, delprøve 1 Machuca.doc
-
Machuca spørgsmål til filmen.docx
-
Vi færdiggør arbejde med Mahuca og samler op på spørgsmålene til filmen, som I lavede før SRP. Det er lektie. Medbring også delprøve 1 La escuela, hvis I ikke har afleveret den.
-
Machuca
-
Dinamarca es mi país Chile es mi cultura (1).PDF Dinamarca es mi país, Chile es mi cultura
-
Dinamarca es mi país Chile es mi cultura spørgsmål.docx
-
Machuca spørgsmål til filmen svar fra timen.docx Svar på de to sidste spørgsmål til Machuca, vi ikke har samlet op på. Øv jer også 10 minutter på quizlet.
-
Quizlet Machuca
-
Læs som min. tekst A til delprøve 1
-
Dinamarca es mi país Chile es mi cultura (1).PDF
-
Quizlet Dinamarca es mi país
-
Øv mindst 10 minutter på quizlet.
-
All eyes on you
-
ubestemte pronominer spansk øvelser.pdf
-
Dinamarca es mi país Chile es mi cultura spørgsmål 3g 2025.docx
-
Medbring Tag tyren ved hornene
-
Spansk 3g grammatik repetition doc.docx
-
Dagens hitverber: conocer, saber, tener, ser, estar, seguir (I skal kunne bøje dem og vide hvad de betyder).
-
Spansk grammatik rep til eksamen bootcamp.docx
-
Dagens hitverber: sentirse, poder, querer, trabajar, contar, decir, tener, ayudar.
-
Spansk 3g grammatik repetition doc.docx Lav opgaver A-F i vedhæftede dokument (spansk 3g grammatik repetition. I skal også kunne hitverber (bøjning i præsens og betydning). Øv jer på quizlet med småord.
-
Quizlet småord spansk
-
Konjunktiv i hypotetiske dobbeltsætninger.docx
-
I skal kunne følgende hitverber(husk det er for jeres eget bedste) : dar, ver, ir, jugar, conocer og øv 15 minutter på quizlet. Vi samler op på spansk 3g grammatikrepetition. Prøv også at lave en del på bootcamp øvelserne.
-
quizlet hitverber
-
Quizlet hitverber
-
Lav ark med bootcamp og husk at læse i Tag tyren ved hornene. Vi prepper til eksamen + uddeler pronominer.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hjælpemidler
I undervisningen er anvendt følgende elektroniske hjælpemidler:
elektroniske ordbøger:
ordbogen.com
i-bog
www.encuentros.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52532386557",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52532386557",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52532386557"
}