Holdet 2022c_da - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Boris Flindt-Jensen, Pernille Pedersen
Hold 2022c_da (1c da, 2c da, 3c da)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Litterært introforløb
Titel 2 2. Medier
Titel 3 3. Litteratur og DHO
Titel 4 4. Det moderne gennembrud og litterær analyse
Titel 5 5. Sprog og handling
Titel 6 6. Skriftlighedsforløb: Det gode afsnit
Titel 7 7. Slægt og ære
Titel 8 8. Skriftlighedsforløb: Den analyserende artikel
Titel 9 9. Skriftlighedsforløb: Debatterende artikel
Titel 10 10. Køn, krop og normer
Titel 11 11. Klima: Argumenter for forandring
Titel 12 12. Mødet med døden
Titel 13 13. Romantikkens strømninger
Titel 14 14. Midt i krig og terror
Titel 15 15. Skriftlighedsforløb: Den reflekterende artikel
Titel 16 16. Autofiktive tendenser: Kultur og identitet
Titel 17 17. Realisme og modernisme
Titel 18 Repetition
Titel 19 Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 3. Litteratur og DHO


CS-del af forløbet:
VÆRK: Et dukkehjem af Henrik Ibsen (1879)

Et forløb med primært et litterært perspektiv, der har fungeret som en del af klassens DHO.
Forløbet har haft udgangspunkt i den litteraturhistoriske periode det moderne gennembrud og har i DHOen beskæftiget sig med dramaet Et dukkehjem i sammenhæng med kvinderoller under industrialiseringen i historie.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Det moderne gennembruds temaer (kirke, klasse, køn)
- Naturalisme
- Sædelighedsfejden
- Det naturalistiske drama
- Replikanalyse
- Regibemærkninger

Baggrundsmateriale:
- Brug litteraturhistorien af Mimi Sørensen og Mads Rangvid, Systime (2014): s. 102-104 + 106-108:
     - "Da Danmark blev moderne"
     - "1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud"
     - "Litteraturens moderne gennembrud"
     - "Mande- og kvinderoller til debat"
- Det moderne gennembrud #MeToo af Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose, Dansklærerforeningens forlag (2019): s. 49-53:
     - "Det naturalistiske drama"

Analyseret materiale:
- Amalie Skram: af Lucie (1888) fra Krydsfelt: s. 175-177. - NORSK
- Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879


Værklæsning 1: Henrik Ibsen, "Et dukkehjem, 1879 (drama)

Omfang: ca 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Det moderne gennembrud og litterær analyse

Et miniforløb med fokus på repetition af Det moderne gennembrud som litteraturhistorisk periode samt de væsentligste litterære analysebegreber i forbindelse med lærerskift

Centrale begreber:
Tid og miljø
Personkarakteristik
Komposition
Fortæller og synsvinkel
Fremstillingsformer
Tekstens motiv og tema
Sproglige billeder & symbolik


Omfang: ca 40 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Sprog og handling

Perspektiv: sprog, (medier, litteratur)

Forløbet fokuserer på sproget som kommunikationsmiddel, især i forhold til hvordan sproget/samtalen foregår i såvel litterære tekster som i medietekster (film, sociale medier)

Centrale begreber/analyser
- pragmatik
- kommunikationsmodel
- turtagning
- gambitter
- samarbejdsprincippet
- høflighedsprincippet
- typer af sproghandlinger
- indirekte/direkte sproghandlinger
- op- og nedtoning
- facework
- undertekst


Omfang: ca 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Skriftlighedsforløb: Det gode afsnit

Fokus på:

- det gode afsnit (emnesætning, støttende sætninger og afsluttende sætning)
- citatteknik (PEE-modellen)
- indledning og afslutning


Omfang: ca 15 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Slægt og ære

Perspektiver: Litteratur, sprog, medier
- Litteratur: litterær analyse m. fokus på miljø, komposition, fortælleteknik, personkarakteristik
- Sprog: analyse af sprogbrugen i folkevise, lyrik, herunder rap med udgangspunkt i bl.a. valg af ordklasser, syrebadsteknik, lyrisk sprog over for episk sprog
-  Medier: kommunikationsmodel, filmteknisk analyse med vægt på lyd, klipning, kameraindstilling,

I forløbet har vi arbejdet med betydningen af slægt og ære før og nu med afsæt i elevernes hverdag, litterære tekster samt medietekster.
Forløbet blev indledt med kommunikationsmodellen samt fortælleteknik i levende billeder, herunder kampagnefilmen som genre og rappens sproglige udtryk. Herefter fortsatte forløbet med en definition af slægtssamfundet og det moderne samfund som afsæt for arbejdet med  folkevisen, dens sproglige stil, komposition og typer, og endelig moderne lyrik.


Centrale begreber/analyser:
- syrebadsteknik
- den mundtlige fortællestil
- fremstillingsformer
- ridderviser
- trylleviser
- de fire æ'er
- filmtekniske begreber (billedbeskæring, perspektiv, kamerabevægelser, - lyd, lys/skygge, klipning)
- Laswells kommunikationsmodel


Værklæsning 2: Haidar Ansari, "Institutionaliseret", 2022 (digtsamling)


Omfang: ca 200 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 8 8. Skriftlighedsforløb: Den analyserende artikel

Om den analyserende artikel


Omfang: ca 10 sider
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10. Køn, krop og normer

Perspektiver: Litteratur, sprog (og medier)
Litteratur: litterær analyse (fortæller, synsvinkel, komposition, tema osv)
Sprog: normerne i det sproglige udtryk
Medier: reklameanalyse (Laswell), kampagnefilm

Et forløb med fokus på temaerne køn, krop og normer i litteratur, sprog og medier

Centrale begreber/analyser
- socialkonstruktivisme
- binære kønssystem
- det seksualiserede blik
- boying/girling
- heteronormativitet
- queerteori
- filmiske virkemidler

Omfang: ca 100 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diskussion og debat: Institutionaliseret 23-02-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Pararbejde
Titel 12 12. Mødet med døden

Perspektiver: Sprog (og litteratur)

Forløb med udgangspunkt i lyriske tekster om døden.

Centrale begreber/analyser
- typer af lyrik (brugs- central- og interaktionslyrik)
- intertekstualitet
- digtets komposition og udsigelse
- stilistiske og sproglige virkemidler i lyrik (sproglige billeder og figurer)
- semantiske felter,
- rim, rytme



Omfang: ca 70 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Pararbejde
Titel 13 13. Romantikkens strømninger

Perspektiver: Litteratur

Litteraturhistorisk forløb om romantikken og romantismen (særligt studeret litteraturhistorisk periode før 2000) med inddragelse af norsk og svensk samt verdenslitteratur.
Der er i forløbet arbejdet med romantikkens strømninger: universalromantik, nyplatonisme/dualisme, nationalromantik, biedermeier, romantismen

Centrale begreber/analyser:  
- organismetanken
- monismen/dualismen
- panteisme
- nyplatonisme
- guldalder
- genidyrkelsen
- national identitet, nationalsange
- biedermeier
- romantismen (det interessante, skyggesiden, det normbrydende)

Værklæsning 4: St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen", 1828 (novella)

Omfang: ca 150 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 14 14. Midt i krig og terror

Perspektiver: Medier og sprog

Forløb med primært sprogligt og mediemæssigt perspektiv ud fra temaet krig og terror. Der er blevet arbejdet med bl.a. dokumentarfilm, taler, artikler.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Dokumentargenrer (dybdeborende/observerende/deltagende/performative dokumentar)
- Autenticitetsmarkører og fiktionalisering
- Retorisk analyse
- Argumentationsanalyse
- Diskursanalyse (nodalpunkt, ækvivalenskæde)
- Kampagnefilm

Værklæsning 5: Janus Metz: "Armadillo" (dokumentar)

Omfang: 130 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 15 15. Skriftlighedsforløb: Den reflekterende artikel

Introduktion til den reflekterende artikel
om vekselvirkningen mellem det abstrakte og det konkrete
det personlige udtryk

Omfang: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 16. Autofiktive tendenser: Kultur og identitet

Perspektiver: Litteratur

Forløbet har et litterært fokus på autofiktionen i den nyeste tids litteratur med kulturmødet, identitet og skam som tematiske omdrejningspunkter.

Centrale begreber/analyser:
- selvbiografisk
- fiktiv
- dobbeltkontrakt
- Paratekst (avanttekst, peritekst og epitekst)
- virkelighedsreferencer
- fiktionsmarkører
- indadvendt autofiktion
- udadvendt autofiktion

Værklæsning 6: Tine Høeg: "Tour de chambre" (roman)
Værklæsning 7: Peter Schønau Fog: "Kunsten at græde i kor" (spillefilm)

Omfang: ca 150 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 17 17. Realisme og modernisme

Perspektiver: Litteratur

Litteraturhistorisk forløb med oversigt over de væsentligste modernistiske og realistiske strømninger i det 20. århundrede. Forløbet blev indledt med repetition af og tråd tilbage til det moderne gennembrud med fokus på Pontoppidans kritiske realisme i slutningen af 19. århundrede, som fungerede som baggrund for det videre arbejde med strømningerne. Herudover repetition af de litterære analysebegreber samt lyrikkens analyseværktøjer.

Centrale begreber/analyser:
- Modernitetserfaring, fremmedgørelse, frihed
- Modernisme,
   - ekspressionisme, eksistentialisme
- Realisme
   - kritisk realisme, socialrealisme, 90'ernes minimalisme (tomme pladser, isbjergteknikken)

Omfang: ca 85 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Pararbejde
Titel 19 Eksamen

Følgende websider er tilladte ved mundtlig og skriftlig eksamen

- www.ordbogen.com
- www.sproget.dk
- www.synonymbog.com
- www.denstoredanske.lex.dk,
- www.ordnet.dk
- https://abc.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer