Holdet 2022b_hi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Cæcilie Stougaard
Hold 2022b_hi (1b hi, 2b hi, 3b hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Romerriget
Titel 2 2 DHO Industrialisering og kvindefrigørelse
Titel 3 3. Spanien og borgerkrig
Titel 4 4. En frygtelig historie - folkemord
Titel 5 5. Kan det virkelig passe? Pseudohistorie og kons.
Titel 6 6. Krig i tre nedslag (vol. 1)
Titel 7 6. Krig i tre nedslag (vol. 2 - 3.g)
Titel 8 7. Hjelme uden horn: Fra asatro til kristendom
Titel 9 8. Japan
Titel 10 9. Revolutioner - fra tale til handling
Titel 11 10. Den kolde krig: Det delte Europa
Titel 12 11. Kronologiforløb
Titel 13 12. Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Romerriget

Forløb om Romerrigets historie og udvikling fra rigets dannelse til imperiets udvikling og fald.

Centrale begreber for forløbet:
- Historiebevidsthed
- Årsagsforklaringer
- Historiebrug - 6 typer af historiebrug:
     - Videnskabelig
     - Eksistentiel
     - Moralsk
     - Ideologisk
     - Ikke-brug
     - Kommerciel/underholdende
- Republik (vs. demokrati i dag) - og den politiske strutkur
- Kejserstyre (vs. demokrati i dag)
- Slaver (forskel mellem slaver + slaveopgør)
- Det romerske samfund og kultur (herunder kulturmøder)

Materiale:
Fremstillingsstof:
- Fra Ahle, Allan: Historieportalen. Fra Romerriget til vor tid
Afsnittet: "Forløb om Romerriget" i uddrag (så langt fra alt læst):
     - Kapitel 1 Rom
     - Kapitel 2 Republikken og det politiske magtspil
     - Kapitel 3 Rige og fattige
     - Kapitel 4 Rom erobrer Italien og Middelhavsområdet
     - Kapitel 5 Republikkens fald
     - Kapitel 6 Augustus og Pax Romana
     - Kapitel 7 Det romerske kejserdømme
     - Kapitel 8 Religion
     - Kapitel 9 Den romerske kultur
[Link: https://historieportalen.systime.dk/?id=129]

- Fra Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, kap. "Rom Middelhavets hersker"- kortet
[Link: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=358]

- Fra Frederiksen, Peter: Vores verdenshistorie, kap. 3: Romerriget: Pax Romana, afsnit: "Den romerske republik" + afsnit: ”Det romerske kejserdømme”
[Link: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145 + https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146]

- fra Ørsted, Peter: Fokus 1 - fra antikken til europæisk ekspansion ”Religion” i kap. "Antikkens samfund"
[Link: https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=157]

Lærerproducerede oplæg om:
- Den romerske republik (det romerske politiske system under republikken (censorer, konsuler, prætorer, ædiler, folketribuner (plebejer og patricier) og kvæstorer).
- Romerrigets undergang (m. udgangspunkt i Historieportalen kap. 10)
- Om tre mulige årsagsforklaringer på Romerrigets fald (Gibbon, Ørsted og Ward-Perkins)

Kildemateriale:
- Quintus Tullius Cicero: "Vejledning til valgkamp" (fra Historieportalen)
- Varro og Columella: "Om slaven i det romerske landbrug" (fra Historieportalen)
- Livius: "Senatet træffer forberedelser til krigen mod Makedonien" (fra Historieportalen)
- 36 Eusebius: ”I dette tegn skal du sejre”. Konstantin ser korstegnet (Fra Kilder til verdens historie – fra de ældste tider til 1750 af Claus Friisberg, Vestjysk Kulturforlag 1988: s. 70-72)

Supplerende materiale:
- Klip fra filmen Gladiator (c. 02:03-12:18) (2000)
- Traileren til Gladiator (2000)
- Fra Astreix ”Lus i pelsen” s. 3-9
- Turistbilleder fra Rom 2022
- Kloakdæksel fra Rom
- Thorvaldsen: Rytterstatue af den polske general og frihedshelt Józef Poniatowski
- Den antikke rytterstatue af Marcus Aurelius
- Tegninger på vingerne af de italienske krigsfly under 2. verdenskrig
- Mosaik af ulvinden, Romulus og Remus

I alt ca. 65 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 DHO Industrialisering og kvindefrigørelse

Et forløb i forbindelse med danskhistorieopgaven (DHO) i 1.g. I historie var fokus på den danske industrialisering og derigennem kvindefrigørelse (med primært fokus på det politiske liv).
Opstart med et kort oprids over kvinders rolle og rettigheder igennem tiden og frem til i dag.

I selve DHO'en blev der arbejdet ud fra følgende problemformulering:
Hvordan var kvindens rolle og rettigheder under industrialiseringen/det moderne gennembrud i perioden 1849-1915?

Centrale begreber for forløbet:
- Patriarkalsk samfundsstruktur
- Lejermål/hor
- Umyndiggørelse (og Grundloven 1949)
   - Stemmeret
   - De 7 F'er (fruentimmer, fattige, fjolser, fremmede, folkehold, fallenter, forbrydere)
- Næringsfrihedsloven 1857
- Retten over egne penge (1880 + 1899)
- Arbejderklassen

Materiale:
Fremstillingsstof:
- Uddrag fra Danmark – tider og temaer. Digital danmarkshistorie af Carl-Johan Bryld, Systime, i-bog, 2023:
   - "1. Klasse og køn - Vikingetiden 800-1050"
   - "2. Klasse og køn - Middelalderen 1050-1500"
   - "3. Fra reformation til enevælde 1500-1600"
   - "4. Enevælde og oplysning 1660-1814"
   - "5. Klasse og køn: Nationalisme, demokrati og klassesamfund
1814-1901"
   - "6. Klasse og køn: Det moderne velfærdssamfund 1945-nu
Det traditionelle klassesamfund"
- "Anne Løkke om kvinderne i 1800-tallet: Kvindernes retsstilling i 1800-tallet"

- Uddrag fra De danske kvinders historie af Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen, Systime, i-bog, 2023:
   - "1. 1770-1850 Den tidlige kvindesag":
      - "Oplysningstidens tanker om kvinder"
      - "Kvindesag i verden"
   - "2: 1850-1915 Fra grundlov til stemmeret""

- Fra Danmarkshistorien – lex.dk af Kristian Hvidt: ”Den bedre halvdel” i: Danmarkshistorien på lex.dk. Hentet
d. 26. februar 2023: https://danmarkshistorien.lex.dk/Den_bedre_halvdel

- Uddrag fra Kampe for ligestilling – køn og seksualitet i historisk perspektiv af Elisabeth Lollike Ørsted og Denise Lindegaard
Nielsen, Columbus, i-bog, 2023:
   - "Kampen for politisk ligestilling i Danmark 1849-1915"

- danmarkshistorien.dk: "1915: demokrati og valgret - historien om 'de syv F'er'" (https://vimeo.com/129639593)

Kildemateriale:
- Plakater fra "I CAN'T BELIEVE I STILL HAVE TO PROTEST THIS SHIT":
   - "Votes for Women", 1911, Bertha Margaret Boyé
   - "Hell kvinnan", 1920'erne, Ukendt kunster
   - "We Can Do It!", 1943, J. Howard Miller
   - "We are the resistance", 2017, Vanessa Witter
   - "We All Can Do It!", 2022, Elisabeth Marttala

- Fra De danske kvinders historie af Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen, Systime, i-bog, 2023:
   - "En højre politikers holdning til kvinders stemmeret" (Carl Ploug i Landstinget i 1888).
   - "Dansk Kvindesamfunds holdning" (Caroline Testman indlæg i Dagbladet d. 9. januar 1887).
   - "Socialdemokratiets holdning" (Frederik Borgbjerg forslag i Folketinget om stemmeret til kvinder og tjenestefolk d. 9. oktober 1907).

- Fra kvinfo.dk:
   - "Resolution fra Nordisk Kvindesagsmøde 1888: Kvindens valgret, Lørdag Aften den 14de Juli 1889".


Supplerende materiale:
- Klip fra filmen "Little Women" (2019) (HBO Max: 1:00:37-1:04:40).
- "Åbent formelt brev fra de danske kvinder til den danske regering", d. 5. juni 1915 fra De danske kvinders historie af Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen, Systime, i-bog, 2023.
- "To svar på kvindernes brev" fra De danske kvinders historie af Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen, Systime, i-bog, 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Spanien og borgerkrig

Et forløb, der har handlet om den spanske borgerkrig med afsæt primært i Catalonien, da forløbet med afholdt ifm. klassens studietur til Barcelona.

Centrale begreber:
- Catalonien og spanske regioner
- Borgerkrig vs. terrorisme
- Konflikter (socioøkonomisk, ideologisk, religiøs, regional)
- Ideologier ift. borgerkrigen (anarkisme, kommunisme, socialisme, konservatisme, fascisme, nationalisme, nazisme)
- Demokrati vs. diktatur
- Folkefronten vs. falangen (lederen, individet, staten)
- Slaget om Madrid
- Slaget om Teruel (1938)
- Slaget om Ebro
- Bombardementet af Guernica (1937)
- Den Internationale Brigade
- Tyskland, Italien vs. Sovjetunionen
'- El Clásico

- Brud og kontinuitet
- Erindringshistorie
   - Det materielle lag
   - Det symbolske lag
   - Det funktionelle lag

Materialer:
Fremstillingsstof:
- "Catalonien" fra lex.dk: https://lex.dk/Catalonien.

- "borgerkrig" fra Den danske ordbog: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=borgerkrig.
- "borgerkrig" fra lex.dk: https://denstoredanske.lex.dk/borgerkrig.

- "Den spanske borgerkrig" fra faktalink.dk: https://faktalink.dk/emner/den-spanske-borgerkrig.

- "Det delte samfund" fra: Frederiksen, Peter: ”Projektforløb: Den spanske borgerkrig”, i: Ideologiernes kamp, Systime, i-bog 2023.

- "Anarkismen i Spanien" fra: Frederiksen, Peter: ”Projektforløb: Den spanske borgerkrig”, i: Ideologiernes kamp, Systime, i-bog 2023.

- "Fænomener, der ligner civil terrorisme" fra Hansen, Birthe og Jensen, Carsten: Terrorisme på tværs, Frydenlund, i-bog 2023.

- "Foran Picassos ’Guernica’ aner man, at man aldrig vil kunne overskue rædslernes omfang", Nielsen, Bodil Skovgaard: ”Foran Picassos ’Guernica’ aner man, at man aldrig vil kunne overskue rædslernes omfang”, i: Information, 10. juni 2022.

Kilder:
- "Folkefrontens valgprogram, 1936" fra Ideologiernes kamp af Peter Frederiksen, Systime, i-bog, 2023.

- "Falangens 26 punkter" fra Ideologiernes kamp af Peter Frederiksen, Systime, i-bog, 2023.

- "Jeg kæmpede for Franco" fra Ideologiernes kamp af Peter Frederiksen, Systime, i-bog, 2023.

- "Erindringer fra borgerkrigen (uddrag)" fra Ideologiernes kamp af Peter Frederiksen, Systime, i-bog, 2023.
   - Enric Ripoll i Borrel, Barcelona (1936-39)
   - Juan Garcia, Madrid (1936-39)

- Plakater fra University of California, San Diego: The Visual Front – Posters of the Spanish Civil War:
   - "Al Front! [Til fronten]" – Plakat af Carles Frontseré. C.N.T. F.A.I, fra jun. 1936–sep. 1937
   - "Protege con tu donativo a los huérfanos de los antifascistas asesinados en Campo Faccios"
    - "What are you doing to prevent this? [Hvad gør du for at modvirke dette?]"

- Maleriet: ’Guernica’ (1937) af Pablo Picasso

- Fodboldlogoer fra: https://logos-world.net/atletico-madrid-logo/
   - Atlético Madrid – Logoer igennem klubbens historie fra 1903-2023.
   - Real Madrid – Logoer igennem klubbens historie fra 1902-2023.
   - FC Barcelona – Logoer igennem klubbens historie fra 1899-2023.

Supplerende materiale:
- "Den Spanske Falange" fra lex.dk: https://lex.dk/Den_Spanske_Falange.

- Læreroplæg pm erindringshistorie.

- Læreroplæg om El Clásico (fodbold).

- How the Spanish Civil War shaped El Clásico: Real Madrid vs. Barcelona (Roots of Rivalry): ca. 00:35-10:38: https://youtu.be/2WpkS9AUdLY?si=qTbDVnZwK0D6vy6H&t=35.

- af "FC Barcelona har brug for Franco i sin historiefortælling" Schultz, Lauritz Korfix: ”FC Barcelona har brug for Franco i sin historiefortælling”, i: POV. International, 16.07.2019.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. En frygtelig historie - folkemord

Et forløb omhandlende folkedrab, der tager udgangspunkt Holocaust som direkte eksempel.

Centrale begreber:
- Folkedrab (eksempler)
   - Udryddelsen af Hereroerne, folkedrabet på armenierne, Holocaust, stalinismens forbrydelser, de Røde Khmerer i Cambodja, Saddam Husseins folkedrab på kurderne i Irak, folkedrab i 1990’erne, folkedrab i Darfur
- FN's folkedrabskonvention (og dens folkedrabs definition som bevidst forsøg på helt eller delvist at tilintetgøre en af følgende fire grupper:
    - nationale, etniske, racemæssige, religiøse)
- Bevisliggørelse af hensigt
- Barbara Harffs teori om folkedrab
- Gregory Stantons ti stadier:
   1. Klassificering
   2. Symbolisering
   3. Diskriminering
   4. Dehumanisering
   5. Organisering
   6. Polarisering
   7. Forberedelse
   8. Forfølgelse
   9. Udryddelse
   10. Benægtelse
- Ervin Staubs teori om folkedrabets psykologi
- Os og dem
- Fordomme, stereotyper og fjendebilleder
- Antisemitisme (i korte historiske træk cs. 2000) og jødedom
- Propaganda (Førerkult, folkefællesskab og fælles fjende)
- Massesuggestion
- Racehygiejne
- Nürnberglovene
- Koncentrationslejre (KZ-lejre) og udryddelseslejre

- Historiebrug (Videnskabelig, eksistentiel, moralsk, ideologisk, ikke-brug, underholdning/kommerciel)
- Årssagsforklaringer - udløsende og bagvedliggende
- Aktør og struktur
    

Materialer:
Fremstillingsstof:
- Fra folkedrab.dk:
   - "Hvad er folkedrab?"
   - "FN's folkedrabskonvention"
   - "Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud"
   - "Kan folkedrab forebygges?"
   - "Holocaust"
      - "Før folkedrabet"

- Fra Berlau, Solvej; Thuge, Stine: Vejen til folkedrab – Før, under og efter Holocaust, Columbus, i-bog, 2023:
   - "Farlige forestillinger"
   - "Propaganda til folket"
   - "Når videnskab slår ihjel"
   - "Restriktioner og rettigheder"
   - "Krystalnatten 1938"
   - "Livet i lejrene"


Kilder:
- Fra Folkedrab.dk:
   - "FN’s Konvention om forebyggelse af og straf for folkedrab (1948)"

- Fra Vejen til folkedrab – Før, under og efter:
   - “Den sorthårede jødedreng lurer i timevis”
   - "Tysk børnebog fra 1930’erne"
   - "Jøder var monstre og ikke mennesker"
   - "Ord kan virke som bitte små doser arsenik"
   - "JEG VIL GERNE VISE JER, HVORDAN EN JØDE SER UD"
   - "PATIENTER (…) KAN TILDELES NÅDEDØDEN"
   - "»Rigsborgerloven« (15. september 1935)"
   - “Jødelov fulgte efter jødelov”
   - “Mange tilskuere så til”
   - “Hjælp! Hvorfor er der ingen, der hjælper os?”
   - “Et mindeværdigt blad i vor historie (...) som aldrig vil blive skrevet”
   - "Mit navn er 174517"

- Af Der Ewige Jude + Plakat til filmen

- Plakat: Die NSDAP Sichert die Volksgemeinschaft

- Jojo Rabbit af Taika Waititi, 2019.


Supplerende materiale:
- "Infest like rats or cockroaches" - Donald J. Trump, 19. juni 2018 Twiter.
- TV2-sport: "Denne protest er et klart signal til resten af verden, lyder budskab": https://sport.tv2.dk/fodbold/2024-02-08-denne-protest-er-et-klart-signal-til-resten-af-verden-lyder-budskab.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Kan det virkelig passe? Pseudohistorie og kons.

Et kort tematisk forløb om pseudohistorie og konspirationsteorier og deres betydning for historie.
Der har været fokus på elevoplæg og at gennemskue falsk historieskrivning ud fra følgende overordnede spørgsmål:
- Hvilken betydning vil I så tillægge pseudohistorie og konspirationsteorier ift. samfundet og dets institutioner?

Centrale begreber:
- Pseudohistorie
- Konspirationsteorier (venstre- og højreorienterede)
- Fortidsfortolkninger
- Occams ragekniv

Materiale:
Fremstillingsstof:
- Fra: Fra fortid til historie – Historiefagets identiteter og metoder af Anders Hassing og Christian Vollmond,
Columbus, i-bog, 2024:
   - "Kan det virkelig passe? - om konspirationsteorier og misbrug af fortid".
- Fra Hvem stod bag? af Christian Vollmond og Mads Aamand Hansen, Frydenlund, i-bog, 2024:
   - "Hvilke konspirationsteorier er udbredt i hvilke miljøer?" (overbliksskema over venstre- og højreorienterede konspirationsteorier)

Kildemateriale og -arbejde:
- "Opgave 1" fra Arbejdsopgaver til Jødekonspirationen i Hvem stod bag?
- "USA og månen" (opgave 1) fra "Kan det virkelig passe? - om konspirationsteorier og misbrug af fortiden"
- "Journalist Tommy Hansen interviewet om 9/11 af Roskilde Dampradio": http://www.911avisen.dk/911_roskilde-dampradio-tommy-hansen_9-11.html (besøgt d. 29.02.24)
- "Isreal Årsagen - interview med Dave Duke": https://www.mosaisk.com/Arkiv-2012/911_Israel_aarsagen.php (besøgt d. 29.02.24).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Krig i tre nedslag (vol. 1)

Et temahistorisk forløb med fokus på nedslag på tre forskellige eksempler på krig.
Formålet er at kunne definere krig som begreb og komparativt sammenligne de tre krige; 30-årskrigen, 1. verdenskrig og krigen mod Islamisk Stat. I tilfældet med de to første krige også lave en kort sammenligning af fredsslutningerne.

Forløbets problemstillinger:
- Hvad er krig?
    - Hvordan teoretiseres krig?
       - Hvad er krig som begreb?
       - Hvad er krigens elementer?
       - Hvilke nybrud ses i krigens historie?
   - Hvordan slutter krig - fredsaftaler
- Hvad adskiller og ligner hinanden i følgende krige:
   - 30-årskrigen
   - Første verdenskrig
   - Krigen mod Islamisk Stat

Centrale begreber fra forløbet:
- Tabstal ifm. krig:
   - Døde som følge af kamphandlinger
      - Soldater vs. civile
   - Døde uden for kamphandlinger
      - Stigning i ensidig voldsudøvelse
      - Stigning i kriminalitets relateret vold
      - Stigning i dødelighed
- Krigens elementer
   - Strategi og taktik
   - Ressourcer
   - Logistik
   - Teknologi
   - Styrkens sammensætning
   - Lederskab
- Militær revolution (nybrud)
- Fredsslutninger
- Krigen i erindringen
   - Fremstillinger
   - Talmateriale
   - Fiktion
   - Krigsmindesmærker
       - Internationalt - Nationalt - Regionalt - Privat
- Terror
   - Frihedskamp eller terrorisme
   - National terror
   - Global terror
   - Statsterrorisme
   - Antikolonial terrorisme
   - Etnisk-national terrorisme
   - Ideologisk-politisk terrorisme
   - Religiøs terrorisme
   - Postmoderne terrorisme
   - Terrorisme i 2000-tallet


Materiale:
Fremstillingsstof:
- Meier, Jeppe Bæk; Østergaard, Rasmus Thestrup: Krigens historie, Columbus, i-bog, 2022:
   - "Kapitel 1: Hvad er krig?"
   - "Kapitel 2: Tidlig moderne krig - Trediveårskrigen 1618-1648"
      - "2.6: Trediveårskrigen i erindringen"
   - "Kapitel 3: Den industrialiserede krig - Første Verdenskrig 1914-1918" (kun intro)
      - "3.6: Første Verdenskrig i erdringen"
   - "Kapitel 4: Den nye krig - Krigen mod Islamisk Stat"
      - "4.1: Årsager og forløb"
      - "4.5: Krigens afslutning - mulighederne for fred"
      - "4.6: Krigen mod Islamisk Stat i erindringen"

- Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime, i-bog, 2023.
   - "Trediveårskrigen 1618-1648"
   - "Industrialiseringen og modernisteringen"

- Lex.dk:
   - "krigen mod terror", i: "Krigen mod terror" af Lars Erslev Andersen (2024): https://lex.dk/krigen_mod_terror
   - "terrorisme" af Mellemøst-Information, 2024: https://lex.dk/terrorisme

Kilder:
- Fra Verden før 1914 - i dansk perspektiv:
     - 17. Fritz Dickmann om Den Westfalske fred.
     - 18. Magdeburgs erobring og plyndring 1631 – et eksempel.
     - Gimmelshausen: Simplicissimus, 1669.

- Georg Bush: Tale til nationen efter terrorangrebet 11. september, 2001.

- Berger, Edward: Intet nyt fra Vestfronten, Netflix, 2022.


Supplerende materiale:
- In Flanders Fields af John McCrae.
- "Explainer: Derfor er Ukraine vigtigt for Rusland", DR, 23. feb. 2022 (Link: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-derfor-er-ukraine-vigtig-for-rusland_303209).
- "Forstå Ukraines blodige fortid: Historien bliver brugt som et våben", DR, af Anders Holm Nielsen og Lasse From (Link: https://www.dr.dk/historie/webfeature/ukraine-historisk).
- "Explainer: Hvem er Hamas?", DR, 28. feb. 2024 (Link: https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/explainer-hvem-er-hamas).


Materiale i alt ca.  67 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. Krig i tre nedslag (vol. 2 - 3.g)

Forløbet "6. Krig i tre nedslag (vol. 1 - 2.g)" er fortsat i 3.g - for overblikkets skyld er undervisningsbeskrivelsen samlet under vol. 1-forløbet.

Forløbet blev i anden del udvidet med eksamenstræning med et bilagssæt med kendte og ikke kendte kilder:
Bilag 1: ”Magdeburgs erobring og plyndring 1631 – et eksempel” fra Verden før 1914 – i dansk perspektiv, af Carl-Johan Bryld, Systime, i-bog, 2024.

Bilag 2: ”Wilsons 14 punkter” fra Verden før 1914 – i dansk perspektiv, af Carl-Johan Bryld, Systime, i-bog, 2024.

Bilag 3: ´”Georges Clemenceau d. 7. maj 1919” fra Krigens historie af Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard, Columbus, i-bog, 2024.

Bilag 4: ”Præsident Wilson d. 8. januar 1918” fra Krigens historie af Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard, Columbus, i-bog, 2024.

Bilag 5: ”Karen Jespersen og Ralf Pittelkow om islam og terrorisme, 2010” fra Krigens historie af Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard, Columbus, i-bog, 2024.

Bilag 6: ”Amerikansk forskningsrapport om truslen fra Islamisk Stat, 2016” fra Krigens historie af Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard, Columbus, i-bog, 2024.

Bilag 7: ”Putin bruger historieskrivning som et våben mod Ukraine. Men hvad er den virkelige historie?” Fra Information af Martine Amalie Krogh og Mikkel Vuorela, 26. februar 2022: https://www.information.dk/moti/2022/02/putin-bruger-historieskrivning-vaaben-ukraine-virkelige-historie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7. Hjelme uden horn: Fra asatro til kristendom

Et forløb der handler om vikingetiden i Danmark med et fokus på overgangen fra asatroen og til kristendommen.

Centrale begreber fra forløbet:
- Erindringsfællesskab
- 'viking'
- Farvede kilder
- Jernalder og bronzealder (+stenalder) = forhistorisk tid
- Landsbyer/by
- Trosskifte
- Monoteisme og polyteisme
- Historiebrug (genopfriskning)

Materialer:
Fremstillingsstof:
- Fra Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel af Kristian Iversen og Ulla Nedergård Pedersen, Columbus, i-bog 2024:
   - "Vigtige begivenheder"
   - "Vikingetiden - en opfindelse fra 1800-tallet?"
   - "Kilder til vikingetiden"

- Fra Grundbog til Danmarkshistorien af Poul Steiner Jensen, Knud Ryg Olsen, Olaf Søndberg og Peter Frederiksen, Systime, i-bog 2024:
   - "Landsbyer og byer"
   - "Kongemagt"
   - "Harald Blåtand"
   - "Trosskifte"
   - "Vikingetogterne"

- Fra Vores Danmarkshistorie af Peter Frederiksen, Columbus, i-bog 2024:
   - "Harald Blåtand og kristendommen"

Kildemateriale:
- Fra Grundbog til Danmarkshistorien af Poul Steiner Jensen, Knud Ryg Olsen, Olaf Søndberg og Peter Frederiksen, Systime, i-bog 2024:
   - "Ibn Fadlans beskrivelse af skandinaver ved Volga-floden, ca. 922"
   - "Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen (o. 1075)"

- Fra Historieportalen af Ulrik Grubb (red.), Systime, i-bog 2024:
   - "Rimbert: Ansgars liv, ca. 875"
   - "Thietmar af Merseburgs beskrivelse af offerfester i Lejre, ca. 1000"
   - "Den store Jellingsten, ca. 965"

- Historiebrug:
   - Viking blyanter
   - Gøl-logo
   - SS-Ersatzkommando Dänemark: For Danmark! Mod Bolchevismen!


Supplerende materiale:
- Vikings, S01:E01 (2013)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8. Japan

Forløbet har fokuseret på Japans modernisering. Det er gjort med et tilbageblik påJapans præmoderne feudalsamfund, Japans imperialistiske ageren i Østasien og dets involvering i begge verdenskrige.


Overordnet problemstilling:
Hvordan kunne Japan blive den stærkeste ikke-europæiske imperiemagt i starten af 1900-tallet, og hvordan fremstilles landets dramatiske historie i nutiden?

Centrale begreber fra forløbet:
- Sakoku
- Shogu og shogunat
- Daimyo
- Samurai
- Kongfuzianisme
- Deshima/Dejima
- Meiji-restaurationen
- Imperialisme
- Manchuriet
- Manchukuo
- Femtenårskrigen og krigsforbrydelser
- De progressive, de moderat progressive, de konservative, nationalister/revisionister

- Brud og kontinuitet
- Historiebrug
   - Videnskabelig
   - Eksistentiel
   - Moralsk
   - Ideologisk
   - Ikke-historiebrug
   - Kommerciel og underholdende
- Erindringshistorie
- Etnocentrisme og Eurocentrisme


Materialer:
Fremstillingsstof:
- Annette Skovsted Hansen og Lene Ipsen: Japan mellem øst og vest, Systime, 2011: s. 10-20; 23-28; 32-40; 47-54; 62-70; 76-82; 118-124; 145-153.

- Johnny Thiedecke: Det gamle Kina og Japan – Magt og samfund, (Pantheon, 2011: s. 69-72 + kortet s. 9.

- 00:00-30:00 af dokumentaren: Japanske krigsforbrydelser, DRKultur, 2014: https://absalon.mitcfu.dk/TV0000031431.


Kilder:
- "Sakoku. Lov om det lukkede land, juni 1636" fra Verden efter de store opdagelser 1500-1750, af Thomas Ohrt, Systime, i-bog, 2025.

- "Tokugawa Nariaki: Brev til bakufu. 14. august 1853" fra Japans modernisering 1853-1912, af Helmer Jørgensen, Gyldendal, 1985.

- Valgfrie billeder s. 58-61 fra Japan mellem øst og vest.

- "Den kommende generation i Taishoperioden og fremtiden for Japans Imperium" fra Japan mellem øst og vest: s. 84-85.

- Uddrag af Pearl Harbor af Micheal Bay, 2001:
   - Ca. 32:40 - 40:30
   - Ca. 1:07:50 - 1:12:05
   - Ca. 1:20:39 - 1:21:05
   - Ca. 1:21:58 - 1:31:25
   - Ca. 1:55:45 - 1:59:05


Supplerende materiale:
- ca. 35:00-43:00: Japan: Storhed og fald (1), Discovery Channel, 2013: https://absalon.mitcfu.dk/TV0000024245.

- "Japan - kultur og livsstil" fra lex.dk af Esben Andreasen: https://lex.dk/Japan_-_kultur_og_livsstil.

- Læreroplæg om Japan under 2. verdenskrig:
   Baseret på:
   - ”Tre parallelle krige og et nederlag (1931-1947)”, i: Annette Skovsted Hansen og Lene Ipsens Japan mellem øst og vest, Systime, 2011-2019, 1. udg., 2. opl.: s. 87-95.
   - BBC’s ”Japan profile – Timeline”, 26. april 2019:
https://www.bbc.com/news/world-asia-pacific-15219730 (besøgt 14.09.23).

- Læreroplæg om erindringshistorie
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 9. Revolutioner - fra tale til handling

Et forløb der dykker ned i den amerikanske og franske revolution i 1700-tallet med afsæt i opbruddet fra enevælden.

Centrale begreber:
- Typer af revolutioner:
   - Politiske, sociale, nationale (evt. en fjerde i teknologisk)
- Reform og oprør
- Feudal samfundsstruktur
- Enevælde
- Stænderforsamling
- Kongeloven
- Naturtilstand og samfundskontrakt/-pagt.
- Magtens tredeling
- Oplyst enevælde
- Uafhængighedserklæring og forfatning
- Stormen på Bastillen
- Boldhuseden
- Frihed, lighed og broderskab
- Menneskerettighedserklæringen
- Rædselsregimet
- Revolutionen æder sine egne børn

Materialer
Fremstillingsstof:
- "revolution" fra ordnet.dk: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=revolution&tab=for.
- "Hvad er en revolution?" fra Historieportalen, Systime, i-bog, 2024.
- "7. Enevælden og oplysningstiden" fra Verden før 1914 af Carl-Johan Bryld, Systime, i-bog, 2024.
- "8. Revolutionernes epoke" fra Verden før 1914 af Carl-Johan Bryld, Systime, i-bog, 2024.


Kilder:
- Kongeloven, 1665 fra Verden før 1914 af Carl-Johan Bryld, Systime, i-bog, 2024.

- Biskop Bossuets forsvar for enevælden, 1679 fra Verden før 1914 af Carl-Johan Bryld, Systime, i-bog, 2024.

- Af den amerikanske uafhængighedserklæring, 4. juli 1776, fra Verden før 1914 af Carl-Johan Bryld, Systime, i-bog, 2024.

- Fortalen til USA's forfatning, fra Verden før 1914 af Carl-Johan Bryld, Systime, i-bog, 2024.

- Jean-Jacques Rousseau: Contrat Social, 1762, fra Verden før 1914 af Carl-Johan Bryld, Systime, i-bog, 2024.

- Af tredjestands erklæring d. 17. juni 1789, fra Verden før 1914 af Carl-Johan Bryld, Systime, i-bog, 2024.

- Den parisiske avis 'Journal de Ville' om urolighederne i juli 1789, fra Verden før 1914 af Carl-Johan Bryld, Systime, i-bog, 2024.

- Af den franske menneskerettighedserklæring, vedtaget 26.august 1789, fra Verden før 1914 af Carl-Johan Bryld, Systime, i-bog, 2024.


Supplerende stof:
- Læreroplæg om Hobbes og Lockes politiske filosofi
- Læreroplæg om senere revolutioner og demonstrationer
   - Den danske "revolution" - omkring Grundloven 1848-1849
   - Slaget på Fælleden 5. maj 1872
   - Den russiske revolution 1917 (Februar- og Oktoberrevolutionen)
   - DDR's opløsning og Berlinmurens fald 1989
   - Det arabiske forår
   - Black Lives Matter
   - Stormen på Kongressen 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 10. Den kolde krig: Det delte Europa

Et forløb med fokus på den kolde krigs betydning for opdelingen af Europa og derfor med et afsæt i Tysklandsopdeling og med indblik i livet i DDR og livet som østtyskborger - særligt i det delte Berlin.

Centrale begreber:
- Stormagter vs. supermagter
- Stål- og kulunionen - EF - EU
- Vestlig- og østlig blok
- Marshall-hjælpen
- Vesttyskland (BRD) vs. Østtyskland (DDR)
- Berlinmuren 1961-1989
- Stasi og SED
- Indoktrinering
- 'Perestrojka' og 'Glasnost'
- Genforening

Materialer:
Fremstillingsstof:
- "Den kolde krig: Det delte Europa" fra Vores verdenshistorie, af Peter Frederiksen, Columbus, i-bog, 2025.

Kilder:
Fra Vores verdenshistorie:
- Churchill om samarbejde i Europa, 1946.
- De Gaulle afviser engelsk medlemskab, 1963.
- Fædrelandenes Europa, 1988 (på engelsk, Thatcher).
-  SED's slagsang Die Partie, 1950.
- Det socialistiske menneske, 1958.
- Dom for opstand mod staten, 1953.
- DDR’s skolepolitik, 1952.
- En opposition er nyttesløs, 1957.
- DDR er en ren stat, 1965.

- De andres liv af Florian Henckel von Donnersmarck, 2006.

- Af Hvis krigen kommer, 1962 (s. 2-3; 14-17; 21; 23-24).

Supplerende stof:
- Læreroplæg om livet i DDR med fokus på Stasi.
- Læreroplæg og rundvisning på campus om kold krig i Danmark og civilbefolkningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 11. Kronologiforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer