Holdet 2022a_MU - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Gitte Skovgaard Ibsen
Hold 2022a_MU (2a MU, 3a MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skriftlig musik 2g
Titel 2 Poprock-forløb fra Elvis til Eilish
Titel 3 Sammenspil 2g
Titel 4 Sang 2g
Titel 5 Soloinstrument 2g
Titel 6 SRO
Titel 7 Skriflig musik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skriftlig musik 2g

2aMu har i 2g arbejdet med poprock-arrangement ud fra Thomas Hammers bog: Bastarden - Arrangementsteknikker til poprock

Klassen har primært arbejdet med:
- 3-klange og 4-klange i starten af  skoleåret.
- Musikteori 1 (M1) (brug af funktionsfont i Word) med fokus på akkordlæsning, Harmonik, melodisk analyse og rytmisk analyse:

I forhold til Musikteori 2 har der været fokus på poprockarrangementets kordel:
1) flydekor på langetoner
2) flydekor med tekst på lange stavelser
3) Melodirytmefordobling
4) Korsvar
5) 3-klangsmedstemme


Litteratur:

Hammer, Thomas: Bastarden - Arrangementsteknikker til poprock. Lindhardt og Ringhof Uddannelse, s. 2-32

links: www.tartelet.dk
Eleverne har gennemsnitligt afleveret ugentligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 72 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Poprock-forløb fra Elvis til Eilish

Poprock-forløb fra Elvis til Eilish

I starten af skoleåret blev eleverne introduceret til musikhistorisk tidslinje fra ca. 850 til i dag. Efterfølgende er dette forløb påbegyndt.

I forløbet er der fokus på at kunne sætte et givent poprock nummer ind i sin musikhistoriske samtid og kunne analysere nummeret ud fra musikalske auditive og visuelle metoder med fokus på at bestemme (se poprock-tjeklisten i dokumenter i Lectio):
1) Form
2) Harmonik og skala/modus samt placering af nummeret i den harmoniske trekant
3) Melodisk analyse
4) Groove/rytme

Analyse:
Elvis Presley: Hound Dog (1950'erne)
The Beatles: Please, please Me (1960'erne)
The Beatles: Lucy in the Sky with Diamonds
Bob Dylan: Blowin' in the Wind
Gasolin: Langebro (DK 1970'erne)
Eurythmics: Sweet Dreams (1980'erne)
Sting: Englishman in New York (00’erne)
2010’erne
Billie Eilish: 2020'erne


Litteratur:
Dengsø, Ejvind: The Beatles: s. 8-11, 15-19, 60-62

Film:
Elvis af Baz Luhrmann
Gasolin (dokumentar)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 72 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sammenspil 2g

Eleverne startede skoleåret med at spille et rotationsnummer for at afprøve forskellige instrumenter og hermed have et bedre grundlag for at kunne afgøre hvilket instrument de kunne have lyst til at dygtiggøre sig på. Der har primært været fokus på: vokal, trommer, guitar, bas og klaver.
Eleverne har optrådt for indbudt publikum for en fyldt Nakskov teatersal ved årets gallafest.

Sammenspilnumre:

Prince: 1999
Arctic Monkeys: Do I wanna know
Alannah Myles: Black Velvet
Andreas Odbjerg: Hvad skal verden med sådan en som mig?
Coldplay: In my Place
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 72 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sang 2g

2aMU-holdet er et hold med få elever og vi har derfor haft mindre fokus på kor. Det forventes at 2aMU deltager i korarrangentet SYNG med regionale gymnasier fra august til oktober 2024 når eleverne går i 3.g. Her vil Eleverne kunne komme til at arbejde med 4-6 stemmige poprock-korarrangementer af nyere kunstnere og dygtige arrangører.

Der er i årets løb blevet arbejdet arbejdet med: stemmetræning, støtte, intonation, klang, flerstemmighed.

Sang:
Diverse opvarmningsøvelser (mest énstemmige)
Korsats: Vanderlust (flerstemmigt)
Julesange

Prince: 1999
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 72 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Soloinstrument 2g

Eleverne har fra årets begyndelse arbejdet med soloklaver.
De har været medbestemmende på hvilke stykker de havde motivation for at øve samt om det skulle være klassisk eller rytmisk klaver.

Fokus var at tilegne sig soloinstrumentfærdigheder samt færdighed i at læse G-nøgle og F-nøgle.

Eleverne har været igennem 2-4 klaverstykker af varierende sværhedsgrad.

Eleverne har løbende spillet deres solostykker eller dele heraf for hinanden.

En enkelt elev har arbejdet med både klaver, sang og mikrofon som soloinstrument: herunder fortolkning og udtryk i både klaver og sang.

Eleverne har været introduceret til sologuitar og tablaturlæsning på nummeret "Black Bird" af George Harrison (tabs.), samt på nummeret Do I wanna know.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 72 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SRO

Eleverne har skrevet SRO i engelsk og musik om:

Hvilken indflydelse havde Bob Dylan og The Beatles på ungdomsoprøret i 1960’erne?

Empiri til analyse:

The Beatles: Lucy in the Sky with Diamonds
Bob Dylan: Blowin' in the Wind

Der har indgået:
1) vejledning og struktur i akademisk opgave
2) Videnskabsteori: med fokus på humaniora, hermeneutiske spiral, musikvidenskabelige metoder
3) Skrivemoduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Skriflig musik

Eleverne har i 3.g arbejdet fokuseret med poprock-arrangement med særligt fokus på groove delen og at disponere et helt arrangement for kor, groove.
Herunder fokus på: anvendelse og disponering af de forskellige korteknikker, særlige musikalske begivenheder i melodien, samt det prosodiske arbejde.
Eleverne har i alt arbejdet med og afleveret 15 aflevering dette skoleår varierende fra 2-5 elevtimer.

Litteratur: Thomas Hammer: "Bastarden".

Eleverne skal kunne tilgå siden:
https://www.musikipedia.dk/virtuelt-klaver?1d.1f
på siden www.musikipedia.dk

http://thomashammer.dk/

https://tartelet.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer