Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Gitte Skovgaard Ibsen
|
Hold
|
2022a_MU (2a MU, 3a MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skriftlig musik 2g
2aMu har i 2g arbejdet med poprock-arrangement ud fra Thomas Hammers bog: Bastarden - Arrangementsteknikker til poprock
Klassen har primært arbejdet med:
- 3-klange og 4-klange i starten af skoleåret.
- Musikteori 1 (M1) (brug af funktionsfont i Word) med fokus på akkordlæsning, Harmonik, melodisk analyse og rytmisk analyse:
I forhold til Musikteori 2 har der været fokus på poprockarrangementets kordel:
1) flydekor på langetoner
2) flydekor med tekst på lange stavelser
3) Melodirytmefordobling
4) Korsvar
5) 3-klangsmedstemme
Litteratur:
Hammer, Thomas: Bastarden - Arrangementsteknikker til poprock. Lindhardt og Ringhof Uddannelse, s. 2-32
links: www.tartelet.dk
Eleverne har gennemsnitligt afleveret ugentligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
72 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Poprock-forløb fra Elvis til Eilish
Poprock-forløb fra Elvis til Eilish
I starten af skoleåret blev eleverne introduceret til musikhistorisk tidslinje fra ca. 850 til i dag. Efterfølgende er dette forløb påbegyndt.
I forløbet er der fokus på at kunne sætte et givent poprock nummer ind i sin musikhistoriske samtid og kunne analysere nummeret ud fra musikalske auditive og visuelle metoder med fokus på at bestemme (se poprock-tjeklisten i dokumenter i Lectio):
1) Form
2) Harmonik og skala/modus samt placering af nummeret i den harmoniske trekant
3) Melodisk analyse
4) Groove/rytme
Analyse:
Elvis Presley: Hound Dog (1950'erne)
The Beatles: Please, please Me (1960'erne)
The Beatles: Lucy in the Sky with Diamonds
Bob Dylan: Blowin' in the Wind
Gasolin: Langebro (DK 1970'erne)
Eurythmics: Sweet Dreams (1980'erne)
Sting: Englishman in New York (00’erne)
2010’erne
Billie Eilish: 2020'erne
Litteratur:
Dengsø, Ejvind: The Beatles: s. 8-11, 15-19, 60-62
Film:
Elvis af Baz Luhrmann
Gasolin (dokumentar)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
72 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sammenspil 2g
Eleverne startede skoleåret med at spille et rotationsnummer for at afprøve forskellige instrumenter og hermed have et bedre grundlag for at kunne afgøre hvilket instrument de kunne have lyst til at dygtiggøre sig på. Der har primært været fokus på: vokal, trommer, guitar, bas og klaver.
Eleverne har optrådt for indbudt publikum for en fyldt Nakskov teatersal ved årets gallafest.
Sammenspilnumre:
Prince: 1999
Arctic Monkeys: Do I wanna know
Alannah Myles: Black Velvet
Andreas Odbjerg: Hvad skal verden med sådan en som mig?
Coldplay: In my Place
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
72 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sang 2g
2aMU-holdet er et hold med få elever og vi har derfor haft mindre fokus på kor. Det forventes at 2aMU deltager i korarrangentet SYNG med regionale gymnasier fra august til oktober 2024 når eleverne går i 3.g. Her vil Eleverne kunne komme til at arbejde med 4-6 stemmige poprock-korarrangementer af nyere kunstnere og dygtige arrangører.
Der er i årets løb blevet arbejdet arbejdet med: stemmetræning, støtte, intonation, klang, flerstemmighed.
Sang:
Diverse opvarmningsøvelser (mest énstemmige)
Korsats: Vanderlust (flerstemmigt)
Julesange
Prince: 1999
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
72 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Soloinstrument 2g
Eleverne har fra årets begyndelse arbejdet med soloklaver.
De har været medbestemmende på hvilke stykker de havde motivation for at øve samt om det skulle være klassisk eller rytmisk klaver.
Fokus var at tilegne sig soloinstrumentfærdigheder samt færdighed i at læse G-nøgle og F-nøgle.
Eleverne har været igennem 2-4 klaverstykker af varierende sværhedsgrad.
Eleverne har løbende spillet deres solostykker eller dele heraf for hinanden.
En enkelt elev har arbejdet med både klaver, sang og mikrofon som soloinstrument: herunder fortolkning og udtryk i både klaver og sang.
Eleverne har været introduceret til sologuitar og tablaturlæsning på nummeret "Black Bird" af George Harrison (tabs.), samt på nummeret Do I wanna know.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
72 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SRO
Eleverne har skrevet SRO i engelsk og musik om:
Hvilken indflydelse havde Bob Dylan og The Beatles på ungdomsoprøret i 1960’erne?
Empiri til analyse:
The Beatles: Lucy in the Sky with Diamonds
Bob Dylan: Blowin' in the Wind
Der har indgået:
1) vejledning og struktur i akademisk opgave
2) Videnskabsteori: med fokus på humaniora, hermeneutiske spiral, musikvidenskabelige metoder
3) Skrivemoduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriflig musik
Eleverne har i 3.g arbejdet fokuseret med poprock-arrangement med særligt fokus på groove delen og at disponere et helt arrangement for kor, groove.
Herunder fokus på: anvendelse og disponering af de forskellige korteknikker, særlige musikalske begivenheder i melodien, samt det prosodiske arbejde.
Eleverne har i alt arbejdet med og afleveret 15 aflevering dette skoleår varierende fra 2-5 elevtimer.
Litteratur: Thomas Hammer: "Bastarden".
Eleverne skal kunne tilgå siden:
https://www.musikipedia.dk/virtuelt-klaver?1d.1f
på siden www.musikipedia.dk
http://thomashammer.dk/
https://tartelet.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
78 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56182072270",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56182072270",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56182072270"
}