Holdet 2023p_da - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Cæcilie Stougaard
Hold 2023p_da (1p da, 2p da)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skriv løs! vol. 1
Titel 2 1. Fuck normen
Titel 3 2. Det kritiske blik
Titel 4 3. Ulven kommer
Titel 5 4. Slægt og ære
Titel 6 5. Krimi - bang du er død!
Titel 7 6. Problemer under debat - det moderne gennembrud
Titel 8 7. At rejse
Titel 9 8. Noget om helte
Titel 10 9. Hjerte rimer på smerte
Titel 11 10. Guldkæder og håndtegn - dansk rap
Titel 12 11. Danskopgaven: fagpakkeprojekt
Titel 13 12. Taler til ungdommen - fra boomer til Gen.Z
Titel 14 13. Natur, fædreland og erotik - romantik og roman
Titel 15 14. Samtalen på spil
Titel 16 15. Fra staldknægt til storbychick - real. + mode.
Titel 17 16: I krig (og kærlighed)
Titel 18 Repetition
Titel 19 Eksamensorientering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skriv løs! vol. 1

Løbende forløb i gennem skoleåret med fokus på skriftlighed og nogle enkeltdele herunder.

- Hvordan skrives en diskussion.
- Styr på syntaks:
     - Subjekt og verbal
     - Forbinderord og sætninger
     - Ordklasse og adjektiver
- Kommaregler
- Afsnitsopbygning og PEE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1. Fuck normen

Forløb med et primært litterært perspektiv om et kritisk blik på kønnet og kønsroller i et socialkonstruktivistisk og queer-analytisk perspektiv.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Socialkonstruktivisme (heteronormativitet, Det binære kønssystem, Det performative køn, Sex / gender)
- Queer-analyse (kropskøn, socialt køn og begærsretning)
- Laswells kommunikationsmodel
- Afsenderorienteret reklame
- Modtagerorienteret reklame
- Produktorienteret reklame
- AIDA-modellen
- Analysemodel til kampagnefilm (fra TEXTUR)


Baggrundsmateriale:
- "Reklameanalyse" fra Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier af Ole Schultz Larsen (iBog).
- "Det seksualiserede blik som norm" fra Fuck normen af Helle Juhl Lassen (2016): s. 30-31.
- "Socialkonstruktivisme" (definition) fra Fuck normen af Helle Juhl Lassen (2016).
- Læreroplæg om socialkonstruktivisme (på baggrund af Fuck normen)
- Læreroplæg om queer-analyse (på baggrund af Blik for køn)
- Anmeldelse: Mikka Tecza: "SKAM  - sæson 3" Filmmagasinet Ekko (18. december 2016)
- Anmeldelse: Lone Nikolajsen: "Fremragende ’Skam’ står for årets nok tykkeste metafor" Information (19. december 2016)

Analyseret materiale:
- af Ludvig Holberg: "Niels Klims underjordiske rejse" (1741) - kapitel 9: "Cocklecu"
- Reklame fra Toys R’ Us (Blik for køn)
- ALWAYS: Like a Girl (2014)
- Dolce & Gabbana-reklame fra kampagne i 2007
- Thorsen, Lind & Vestergaard: af Nynnes dagbog (1999) (Blik for køn side 135-136)
- Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt" (1899) (Blik for køn side 140-149)
- H.C. Andersen: "Prindsessen pa Ærten" (1835) (Blik for køn side 145)
- Herman Bang: "Franz Pander" (1885) (Blik for køn side 121-134)
- SKAM Trailer sæson 3 (2016)
- SKAM sæson 3, afsnit 1 (2016)
- Tobias Rahim: "Når mænd de græder" (2022)
- TEKNIQ: "Tag mig ned" (2023)
- Rådet for sikker trafik: "Hjelm har alle dage været en god idé" (2021)


Supplerende materiale:
- "Min første Latina" (øvelse fra Fuck normen).
- Den store bagedyst, S5:E4, DR (2016)
     1. Begyndelsen på mesterværket (ca. min. 35:00-36:00)
     2. Bedømmelsen af Gunnars kage (ca. min. 51:15-52:00)
- "Heteronormativ mandehørm i Den Store Bagedyst", Tue og Tony, DR P3: https://www.youtube.com/watch?v=cH03JFtjyjo
- Chanel-reklame: "Create a Natural to Intense Look with BOY de CHANEL — CHANEL Makeup" (2020)
- Lucas Stevns Wiingaard og Hanne Fall Nielsen: "Ligestilling i sorg og glæde: Viktor Axelsen og andre mænd lader tårerne trille", Jyllands-Posten, 4. august 2021.
Læst: ca. 125 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2. Det kritiske blik

Et forløb med et mediemæssigt perspektiv, der har haft sit omdrejningspunkt i nyheder, falske nyheder, reklamer og sociale medier.
Eleverne har arbejdet med aviser, reklamer, og sociale medieplatforme.

Kendskab til følgende begreber og teorier:
- Nyhedskriterierne
- Nyhedstrekanten
- Avistyper (Omnibusavis, tabloidavis, nicheavis, regional- og lokalavis, netavis, gratisavis)
- Vinkling
- Avisgenrerne: Nyhedsjournalistik (nyhedshistorien og nyhedsreportagen), meningsjournalistik (anmeldelsen) og den fortællende nyhedsjournalistik.
- Under den fortællende nyhedsjournalistik følgende kompositioner: Jon Franklins story-model og den tredje fortællemåde
- Det journalistiske sprog
    - Særligt om rubrikken (handlingsverber, signalord, undladelse af verballed)
    - Konkretisering
    - Sammenligning
    - Sproglige billeder (metaforer og sammenligninger)
    - Forenkling
    - Idiomer
    - Sproglige figurer (allitterationer (bogstavrim) og gentagelsesfigurer og modsætningsfigurer)
- Fake news
    - Click bait
    - Autenticitetsmarkører
    - Faktakontrakt
    - Satirer
- Reklamer
    - Lawells kommunikationsmodel (afsender, meddelelse (afsender-, produkt- og modtagerorienteret), medie, modtager, effekt)
    - Virale reklamer
    - Reklamefilm (faktaorienterede og fiktionsorienterede)
- Sociale medier – den personlige blog
    - Emneorienterede-, holdnings- og den personlige blog
    - Selvfremmtiling
    - Blogroll, blogskabelon og kommentar
    - Forskellige typer af indlæg eller statusopdateringer (øjebliksrapporterende, episodiske, dramatiske, fremtidsrettede og forhandlingsopfordrende, meningstilkendegivende og kommenterende og metareflekterende).

Teoritekster:
- Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime, 2019: s. 199-200; 208-210; 212-213; 218-221.

Analyserede tekster:
- Forsider fra Politiken, B.T. og Ekstra Bladet fra d. 13.06.2021.
- Forsider fra Berlingske fra d. 15., 21. og 22. juni 2023
- Forsider fra Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken fra d. 15. og 21. juni 2023.
- Forside fra Information fra d. 21. juni 2023.
- ”Svævede mellem liv og død” Ekstra Bladet, 13.06.2021.
- ”Årets største fodboldfestdag blev på et øjeblik ligegyldig, da Eriksen faldt om” Politiken, 13.07.2021.
- Uddrag af: "Skam - sæson 3", Ekko Filmmagasin, 18. december 2016.
- "Mand indlagt efter skyderi i Nivå" Berlingske, 25. juni 2013 (Begreb om dansk)
- Uddrag af: "På computer-kirkegården hoster børn blod" Politiken, 2008 (Begreb om dansk)
- "Den danske drukkultur hylder den stangstive fulderik", Information, 29. januar 2021.
- ”Et svin i Berlin” af Morten Sabro, Information, 2. januar 1990.
- Uddrag af: "Frivilligt: Blod mod blod", Politiken, 24. april 2005 (Begreb om dansk)
- Uddrag af: "Debat: Terror i London (1): Jeg anklager", Politiken, 12. juli 2005 (Håndbog til dansk).
- Uddrag af: "Blomsterberg: Den Virkelige Grund Til Det Pludselige Bagedyst Exit" (fra Håndbog til dansk) - Falsk nyhed


Supplerende materiale:
- Hans Davidsen-Nielsen: "80 meldes druknet i bådforlis", Politiken, 15. juni 2023.
- "Fiskerbåd forlist på Middelhavet: Mindst 78 immigranter er druknet", Jyllands-Posten, 15. juni 2023.
- "Fiskerbåd på Middelhavet: Mindst 78 immigranter er druknet", Berlingske, 15. juni 2023.
Mads Juul: "Mindst 78 døde efter migrant-båd forliser", Ekstra Bladet, 14. juni 2023.
- Nicklas Krarup: "Håber svinder i dybet", Ekstra Bladet, 22. juni 2023.
- Matias Grønbord: "Førende ekspert ombord", Ekstra Bladet, 21. juni 2023.
- Jacob Heinel Jensen: "'Titaniacs' venter på et mirakel - eller på døden", Berlingske, 21. juni 2023.
- Caroline Kamil: "To skibskatastrofer vidner om enorm ulighed", Berlingske, 24. juni 2023.

Læst: ca. 80 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3. Ulven kommer

Forløb med et primært litterært perspektiv, hvor der har været fokus på ulven som symbol.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Myten om ulven (fra førkristne fortællinger, varulven)
- Ulvemyten i fiktionen (fabler, Grimms eventyr, Disney-udgaven)
- Ulven som noget positivt (ulveunger, et sexet dyr, tilbage til naturen)
- Basalt om eventyrtræk og eventyr
- Basalt om tegneserier
- Argumentationsteori (Toulmins model & den udvidede model - påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkør, gendrivelse)

Baggrundsmateriale:
- Lærerproduceret materiale om eventyr og eventyrtræk

Analyseret materiale:
- Silly Symphony - The Three Little Pigs (https://www.youtube.com/watch?v=Olo923T2HQ4&frags=pl%2Cwn)
- Klip fra Disneys Junglebogen (https://www.youtube.com/watch?v=CNcBAI6iOn0&t=5s&frags=pl%2Cwn og https://www.youtube.com/watch?v=l7sjQPvvP3g)
- The Howlin´ Wolf cartoon (https://www.youtube.com/watch?v=vrQzGNNvFIE)
- Brødrene Grimm: "Rødhætte og ulven" (1812-1815)
- Charlotte Weitze: "Villy" (1999)
- Martin Andersen Nexø: "Ulven og fårene" 1915)
- Karen Blixen: "Ringen" (1958)

Supplerende materiale:
- Kristoffer Nyholm: Ringen (DR)


Læst: ca. 70 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. Slægt og ære

1. VÆRK: Susanne Bier: Brødre (2004) (Film)
2. VÆRK: Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022) (Digtsamling)

Et forløb med et primært litterært perspektiv om folkeviser (middelalderens litteratur) og en tematisering af forholdet mellem slægt og ære.

Centrale analyseberedskaber og begreber:
- Ridderviser & trylleviser
- Overlevering & rødder (mundtlig tradition)
- Opbygning (mellemkvæd og omkvæd)
- Formelsprog
- Syrebadsteknik
- Overnaturlige naturvæsener
- Rummet, rejsen, døgnet (kultur-natur, orden-kaos, hjem-ude, natten)
- Individ & samfundsorden (slægtssamfundet)
- Basal filmanalyse
- Basal lyrikanalyse

Baggrundsmateriale:
- "Middelalderen: Slægt, ære og hævn" i: Brug litteraturhistorien s. 13-18.
- Lærerproducerede noter.

Analyseret materiale:
- Folkevisen Ebbe Skammelsøn fra Genrer i dansk - Folkevisen
- Folkevisen Nøkkens Svig fra Genrer i dansk - Folkevisen
- Susanne Bier: Brødre (2004)
- Martin A. Hansen: "Roden" (1953)
- Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022)

Supplerende materiale:
- Trailer til filmen En familie (2010)
- Klip fra Game of Thrones sæson 1, episode 7, HBO (2011)
- Klip fra Frederik IX, episode 4 (ca. 50:00-58:30), DR (2019)


Læst: ca. 115 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. Krimi - bang du er død!

Et ledelsesbestemt virtuelt modul i forløbet.

Forløb med et litterært og mediemæssigt perspektiv med udgangspunkt i krimigenren.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Krimigenren (arketyperne offer, forbryder/skurk, efterforsker)
- Nordic Noir
- Krimiens to dele (Den skjulte historie og den synlige historie)
- Fabula og Sjuzét
- True Crime
- Novellegenren
- Dokumentargenren (den klassiske faktadokumentar, den observerende dokumentar og den iscenesatte dokumentar)

Baggrundsmateriale:
- "Krimi" fra Litteraturens veje, Systime. iBog
- "Nordic Noir" fra Dansk i praksis, Systime. iBog
- "True Crime" fra Dansk i praksis, Systime. iBog
- "Novelle" fra Dansk på ny, Systime. iBog
- Lærerproduceret materiale om dokumentargenren med udgangspunkt i DR Skole.

Analyseret materiale:
- Kastanjemanden afsnit 1, Netflix, 2021.
- Ofrene: "Janni vidste ikke, at hun skulle dø", afsnit 1, 2021.
- Drabet uden lig afsnit 1, TV2, 2018.
- Anders Bodelsen: "Harlekins millioner", 1973.
- A. Conan Doyle: af "Papæsken", 1893.
- Jens Lapidus: "Business Class", 2013.

Supplerende materiale:
- Mørkeland: Særafsnit: En snak om Mørkeland og fascinationen af true crime (18. april 2019) - fra start indtil 23:45.
- True crime-debat: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-04-13-radiovaert-flammende-arrig-over-tonen-i-populaer-mord-podcast?fbclid=IwAR3Xzh_yP_EC3qAOj-om9M5BVD5aluQz-Aoo_qwSLshEiTloMI1fZnW8UXw
- Freja Sofie Madsen: "Beskrivelse af påklædning og fund af ligdele: Er medierne gået for tæt på i Mia-sagen?", TV-2, 13. februar 2022.
- Anna Sol Jørgensen og Sebastian Goos: "Medier dækker sag om drab og partering af Mia Skadhauge vidt forskelligt", Journalisten, 8. juni 2023.

Læst: ca. 85 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. Problemer under debat - det moderne gennembrud

3. VÆRK: Et dukkehjem af Henrik Ibsen (1879)

Et forløb med primært et litterært perspektiv, der har fungeret som en del af klassens DHO.
Forløbet har haft udgangspunkt i den litteraturhistoriske periode det moderne gennembrud og har i DHOen beskæftiget sig med dramaet Et dukkehjem med perspektiv frem til i dag med #MeToo-kampagnen.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Det moderne gennembrud
- Naturalisme
- Impressionisme
- Sædelighedsfejden
- Det naturalistiske drama
- Replikanalyse
- Regibemærkninger


Baggrundsmateriale:
- Fra Brug litteraturhistorien af Mimi Sørensen og Mads Rangvid, 2014 (s. 102-104; 106-107; 110-114; 121-122):
     * "Da Danmark blev moderne"
     * "1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud"
     * "Litteraturens moderne gennembrud"
     * "Retninger i det moderne gennembrud"
     * "Mande- og kvinderoller til debat"
     * "Henrik Pontoppidan: ud med Gud"
     * "Impressionisme"
- Øgendahl og de store forfatter - Herman Bang, DR (2018)
- "Sædelighedsfejden" Fra Det moderne gennembrud #Metoo af Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose, Gyldendal, 2021 (iBog).


Analyseret materiale:
- Jørgen Roed: "Haven med den gamle døbefont", 1850.
- J. Th. Lundbye: "Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde", 1847.
- H.A. Brendekilde: "Udslidt", 1889.
- Erik Henningsen: "Sat ud", 1892.
- Erik Henningsen: "Barnemordet", 1886.
- Georg Brandes: af ”Indledningen til emigrantlitteraturen”, 1872. Fra Krydsfelt: s. 134-136.
- Henrik Pontoppidan: uddrag ”Ane-Mette”, 1887. Fra Brug litteraturhistorien s. 110-114.
- Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt", 1893.
- Herman Bang: "Pernille", 1899.
- Amalie Skram: af Lucie, 1888. Fra Krydsfelt: s. 175-177. - NORSK
- Henrik Ibsen: Et dukkehjem, 1879, Danklærerforeningens Forlag 1984.
- Et dukkehjem, DR, 1974.
- Tobias Gundorff Boesen: Et dukkehjem, 2013 - kortfilm

Suppleret materiale:
- #MeToo mosai, Meta Film


Læst: ca. 95 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7. At rejse

VÆRK: Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv (1956) (digtsamling)

Forløb med primært sprogligt og litterært perspektiv i kraft af lyrikanalyse. Forløbet er gennemført i forbindelse med klassens studietur til Aalborg og Hirtshals.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Brugs-, central- og interaktionslyrik.
- Semantiske felter
- Indre- og ydre komposition.
- Udvalgte retoriske og stilistiske virkemidler
- Udsigelsen

Baggrundsmateriale:
- Uddrag af kapitlet "Ud & se - rejser i lyrik" fra Perspektiver i dansk
- Læreroplæg
- Lærerproducerede noter til komposition og skema for retoriske og stilistiske virkemidler

Analyseret materiale:
- H.C. Andersen: "Berlin" (1831)
- Nordstrøm: "Berlin" (2006)
- Sofia Sølander Andreasen, 3.g: "At rejse" (2015) fra Grundbog til retorik - at vise og overbevise
- Karoline Follemand Nielsen: "Tale til dimension fra Nakskov Gymnasium og HF" (2023)
- Steen Steensen Blicher: "Præludium" (1838) (fra Perspektiver i dansk)
- Adam Oehlenchläger: "Hiemvee (I Fraværelsen)" (1805) (fra Perspektiver i dansk)
- Mette Moestrup: "En stor sten af en lille sten at være" (2006)
- Tom Kristensen: "Et blomstrende Slagsmaal" (1921)
- Tom Kristensen: "Fribytter" (1920)
- Michael Strunge: "Berlin, mit hoved" (1984)
- Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv (1956) (VÆRK - digtsamling)
- Morten Sabroe: "Svin i Berlin" (02.01.1990)


Læst: ca. 70 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8. Noget om helte

VÆRK: Kandis for livet (dokumentar)

Et kort forløb med primært fokus på det mediemæssige og sproglige perspektiv, hvor omdrejningspunktet var heltefiguren og helten som symbol.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Helten som figur
- Metafor, sammenligning, kliche (idiom), semantiske skemaer
- Fortællende nyhedsjournalistik
   - Signalerer fakta
   - Bruger virkemidler fra litteraturen
   - "Don't tell it, show it"
   - Scenisk fremstilling
   - BBI
   - Indre komposition:
      - Jon Franklins story-model
      - Den tredje fortællemåde
- Dokumentaranalyse
   - Dokumentargenrer (den klassiske faktadokumentar + den observerende dokumentar + den iscenesatte dokumentar)
   - Gængse filmiske virkemidler

Baggrundsmateriale:
- "helt og heltinde", i: Symbolleksikon, 17. august 2012
- "helt", i: Nordisk Mytologi
- Lærerproduceret kompendium om dokumentargenrer og filmiske virkemidler.

Analyserede tekster:
- Disney: "En helt man vil huske" fra Herkules, (1997).
- "UEFA bør lærer af Simon Kjær, hvordan man opfører sig, når det gælder", Leder, Politiken, 14.06.2021.
- Stéphanie Surrugues: "En massepsykose af den hyggelige slags"
- Johannes V. Jensen: "Til Seksdagesløb" (1934), i: "Øjeblikke i Danmarkshistorien", Weekendavisen, 22. december 2017.
- Morten Sabroe: "Otte sekunder" (1989).
- Jesper Dalgaard: Kandis for livet (2021).

Supplerende materiale:
- Jørgen Leth: af Den gule trøje i de høje bjerge - en personlig beretning om Tour de France (1996)
- Brian Holm: af Smerten og glæden - erindringer fra et liv på cykel (2002)


Læst: ca. 125 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 9. Hjerte rimer på smerte

VÆRK: Tine Høeg: Tour de chambre (roman)

Forløb med et primært litterært perspektiv i form af folkevisegenren og lyrik. Dog har forløbet også trukket på de mediemæssige- og sproglige perspektiver i form af reality-tv, fiktionserier og lyrik.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Folkevisegenren:
   - De 4 æ'er
   - Tryllevise og riddervise
   - Natur vs. kultur
   - Syrebadsteknikken
   - Overgangsfasen - forlovelsessituationen
   - Drifter og de overnaturlige væsner
   - Folkevisens tre faser
- Retoriske og stilistiske virkemidler - lærerproduceret skema
Fra Håndbog til dansk:
- Reality-tv:
   - Reality-magasinet
   - Reality-serien
   - Reality-showet
- Backstage, frontstage og middle stage (middle region)

Analyseret materiale:
- Ku godt må godt, S1:E4 DR (2018)
- Gift ved første blik, S2:E:1, DR (2014) - fra start til ca. 28:00.
- Gift ved første blik, S2:E:6, DR (2014) - fra ca. 26.53 til ca. 31:40.
- Anders Bodelsen: "Drivhuset" (1965)
- "Elverskud" - folkevise
- N.F.S. Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad" (1855)
- Lone Hørslev: "Jeg ved ikke om den slags tanker er normale" (2009)
- Tine Høeg: Tour de chambre (2020)


Læst: ca. 180 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 10. Guldkæder og håndtegn - dansk rap

Forløb med et sprogligt perspektiv, hvor der er fokuseret på danske raptekster.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Sproglige virkemidler (f.eks. låneord, multietnolekt, rap-lingo, rimstrukturer, semantiske sammenhænge, metaforer, ordvalg)
- Implicit og eksplicit rapper
- Hardcore rap (verbal vold)
- Player-rap
- Jamrap (Et ord – to betydninger, idiomer/ døde metaforer, usammenhængende sammenligning)
- Centrale tematikker (Modkultur, drengerøvskultur, kritisk blik på samfundet – udefra eller indefra, politisk rap, bagsiden af iscenesættelsen, grotesk realisme)
- Perkerrap
- Autenticitet (Keep it real!, undergrund – overgrund, intern og ekstern intertekstualitet)

Baggrundsmateriale:
- "Lyrikkens historie" fra Rod-ord.dk ( http://rod-ord.dk/lyrikkens-historie/)
- Læreroplæg om danskraps historie
Følgende er lærerproduceret, men bygger på Meesenburg, Thomas & Lund-Olsen, Søren: RAP – Historie og analyse, Systime, 2012; Petersen, Jan Aasbjerg: Det’ sprog til et beat. Hiphop under danskfaglig lup, Dansklærerforeningens forlag, 2010; Rødder: http://rod-ord.dk/start Af Claus Nivaa, 2014; Riisager, Magnus: Rim, rytme og reaktion, Dansklærerforeningens forlag, 2019:
- Dansk rap - sproglig analyse
- Dansk rap - klassiske roller (Hardcore)
- Dansk rap - klassiske roller (Jam-rap)
- Dansk rap - klassiske roller (Player-rap)
- Dansk rap - Centrale tematikker
- Dansk rap - Autenticitet

Analyserede tekster:
- M-Cnatet: "1 Pen og 1 blok" (2010)
- Suspekt: "Tabu Kompaner" (1999)
- L.O.C.: "Hvor de henne?" (2003)
- Tessa: "Ben" (2018)
- Malk De Koijn: "Fem øres ting" (2011)
- MC Einar: "Jul Det' Cool" (1988)

Uddrag af
- Artigeardit: "Vildedage" (2018)
- Artigeardit: "Tetovo" (2023)
- Ham fra Syd: "Stick Talk" (2019)
- Jamaika: ”Interlude – "Finlandsparken” (2020)
- Klumben feat Raske Penge: ”Faxe Kondi” (2012)
- Malk De Kojin: "Vi tager fuglen på dig" (2002)
- Nikoline: "Sut min klit" (2018)
- Sivas: "D.A.U.A.D." (2013)
- Sulka: "Babuska" (2020)
- Suspekt: "Gonzo" (2020)
- Tessa og Orgi-E: "Blæstegnen" (2020)
- TopGunn feat Benjamin Hav: "Nik og Jay" (2019)
- Ukendt Kunstner: "Neonlys" (2013)

Supplerende stof:
- DR3: Ghettostjerner - Våben og maskeringer, E01 (2021)
- Shooter Gang: "Mask på" (2019)
- "Bandeboss på hitlisten", fra Genstart, Podcast (2021)
- Yasin the Don (Yasin Bun): "Chicago (STOCKHOLMCITY)" (2018)


Læst: ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 11. Danskopgaven: fagpakkeprojekt

7. FAGPAKKEVÆRK: Dokumentar, der passer til fagpakke

Forløbet har været en blanding af danskmoduler og projektmoduler.

Forløbet har haft skriftlighed som fokus, hvorved der er arbejdet med akademisk opgaveskrivning som forberedelse til SSO.
Udgangspunktet for opgaven har en dokumentar knyttet til deres valg af fagpakke (VÆRK 4).

Faglige mål:
- beherskelse af korrekt og fagligt skriftssprog
- fremstillingsformerne redegørende, analyserende og diskuterende
- at arbejde ud fra problemformulering
- at strukturere en større opgave
- at læse og anvende sekundærlitteratur
- at beherske formalia som fodnoter
- at strukturere sin tid i en selvstændig arbejdsproces
- at formidle tilegnet viden

Analyseret materiale:
- DR: Forfulgt af politiet, 2023. (uniformspakkeelever)
- TV Dokumentar: Herlufsholms hemmeligheder, 2022 (pædagogpakkeelever)
- DR: Helt væk på piller, 2023 (sundhedspakkeelever)
- Jakob Gottschau: Løgnefabrikken – de falske nyheder fra Rusland, Jakob Gottschau, 2018 (teknikpakkeelever)

Udleveret sekundærlitteratur:
- Granild og Wolfhagen: DOX, L&R U 2016 (uddrag)
- Kjærland og Blankholm: Fat om dokumentarfilm, Det danske filminstitut, 2001
- Horsbøl og Harboe: Den iscenesatte virkelighed, Systime, 2009 (uddrag)
- Hjarvard, Stig (red.): medieDK, L&R Uddannelse (uddrag)
- Quist (m.fl.): Krydsfelt, Gyldendal, 2010 (uddrag)


Bilag til diskussionen:
- Christensen, Claus: "Ekspert: DR sætter troværdigheden over styr", i: Ekko, d. 10. januar 2024: https://www.ekkofilm.dk/artikler/forfulgt-af-politiet_/. (uniformspakkeelever).

- Bjerre, Lasse: "TV 2-redaktør svarer på kritik: Herlufsholm-dokumentar er fyldt med fakta", i: Kristeligt Dagblad, d. 20. maj 2022: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/tv-2-redaktoer-svarer-paa-kritik-herlufsholm-dokumentar-er-fyldt-med-fakta. (pædagogpakkeelever).

- Særkjær, Michael: "Dokumentar om unges pillemisbrug vidner om et stort problem. Netop derfor bør forældre se med", i: Kristelig Dagblad, d. 29. november 2023: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/dokumentar-om-unges-pillemisbrug-vidner-om-et-stort-problem-netop-derfor-boer-foraeldre-se.(sundhedspakkeelever).

- Blenstrup, Steen: "Løgnefabrikken: Brænde til mistillidens bål", i: POV International, d. 7. juni 2018: https://pov.international/lognefabrikken-braende-til-mistillidens-bal/. (teknikpakkeelever).


Læst: ca. 45 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 12. Taler til ungdommen - fra boomer til Gen.Z

Forløb med et primært sprogligt perspektiv, men suppeleret med det litterære og det mediemæssige perspektiv ud fra et ungdommen. Her der der blevet arbejdet med forskellige taler og kampagnefilm.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Appelformerne (patos, logos og etos (forventnings- og situationsetos + etosdyder)
- Taleformer (lejligheds-, informerende- og politisk tale)
- Det retoriske pentagram
- Udvalgte retoriske og stilistiske virkemidler
- Lav- og høj stilleje
- Laswells kommunikationsmodel
- Reklametyper (afsender-, produkt- og modtagerorienterede reklamer)
- Kampagnefilmanalysemodellen
- AIDA-modellen

Baggrundsmateriale:
- "Retorik" fra Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- "Reklamer" fra Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- Lærerproduceret skema over retoriske og stilistiske virkemidler
- Andet stilistisk lærersammensat ud fra: Petersen, Jan Aasbjerg Haugaard: "Stilistik - andet" i: Dansk i gymnasiet (www.gymdansk.dk) (2020); Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- Argumenttyper, fejltyper, argumentationskneb og ordvalgsargument lærersammensat ud fra: Petersen, Jan Aasbjerg Haugaard: "Stilistik - andet" i: Dansk i gymnasiet (www.gymdansk.dk) (2020); Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)

Analyseret materiale:
- Dronning Margrethes nytårstale (31. december 2023)
- Tessas nytårstale, DR2 Deadline (1. januar 2021)
- Prins Christians tale ved hans 18-års fødselsdag (15. oktober 2023)
- Sundhedsstyrelsen: "Gå nu hjem"-kampagne (2021)
- Ørsted: "Act Now" (2020)
- Alex Vanopslaghs budskab til de unge (Folketingets åbning 2021)



Læst: ca. 35 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 13. Natur, fædreland og erotik - romantik og roman

Forløb med et litterært perspektiv med udgangspunkt i den litteraturhistoriske periode romantikken og romantismen.
Der er arbejdet med romantikkens forgreninger: universalromantik, nyplatonisme/dualisme, nationalromantik, nationalsange, poetisk realisme, romantismen.

Analyseredskaber og begreber:
- Universalromantik
- Nyplatonisme/ dualisme
- Nationalromantik
- Romantisme (dobbbeltgængermotivet, det interessante)

Baggrundsviden fra:
- Mimi Sørensen, Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime: side 64-67, 73, 81-82.
- Videooplæg af Søren Vrist Christensen, Marselisborg Gymnasium:
   - Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
   - Nationalromantikken - dansk litteratur
- Læreroplæg baseret på Litteraturens veje.

Analyserede tekster:
- Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1803)
- A.W. Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
- Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819)
- Richard Dybeck: "Du gamla, du fria" (1844) (SVENSK)
- Bjørnstjerne Bjørnson: "Ja, vi elsker" (1859) (NORSK)
- Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (1838)

Supplerende materiale/ perspektivtekster:
- Suspekt og Folkeklubben: "Danmark" (2015)
- Natasja: "Gi' mig Danmark tilbage" (2007)
- Nik & Jay: "Vi vandt i dag" (2012)
- Disneys Pocahontas: "Vindens farver" (1995)
- DF: Valgvideo (2007)
- Uddrag Fight Club (1999) (Letting Yourself Become Tyler Durden-scenen)
- Disneys Den lille havfrue: "Leve som dem" (1989)
- Trailer til Helium (2013)
- Uddrag Black Swan (2010) (Den sorte svanes scene)
- Trailer til Drive (2011)
- Reklame TV2: "FIFA VM 2022 - 4-0"

Malerier:
   - J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs
     (1839)
   - C. W. Eckersberg: Udsigt nord for Kronborg Vold (1829)
   - J.Th. Lundbye: En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Isefjorden
     (1842-43)
   - David Friedrich: Vandreren over Tågehavet (1818)


Læst: ca. 55 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 14. Samtalen på spil

Forløbet fokuserer på sproget som kommunikationsmiddel, især i forhold til samtalen herunder hvordan sproget/samtalen foregår i såvel litterære tekster som i medietekster.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- kommunikationsmodel (f.eks. afsender, meddelelse, modtager, feedback, kontekst)
- turtagning
- gambitter (f.eks. aflevering af taletur, fastholdelse af taletur)
- typer af sproghandlinger (følelses- og holdningsudtrykkende, handlingsregulerende, informationsudvekslende, rituelle og samtalestrukturerende)
- samarbejdsprincippet (Sandhedsmaksimen, Kvantitetsmaksimen, Relevansmaksimen, Klarhedsmaksimen)
- høflighedsprincippet (Vær hensynsfuld, gavmild, positiv, beskeden og enig)
- indirekte/direkte sproghandlinger
- op-og nedtoning (f.eks. negation, spørgsmål, satellithandlinger)
- facework (ansigtstruende handlinger mod andre og en selv, dæmpning)
- undertekst

Baggrundsmateriale:
- "Kommunikationsanalyse" fra Ole Schultz Larsen, "Håndbog til Dansk", Systime, i-bog: p210
- "Indirekte sproghandlinger" fra Jann Scheuer, "Sproghandlinger", Dansklærerforeningens Forlag 2009: side 30-31

Analyseret materiale:
- Klovn: "Knæk cancer - med Lars Løkke Rasmussen" (2013)
- Sidsel Falsig Pedersen: "Samtale" (2000)
- Klip: Pigen og vandpytten: Tømmerflåden-scenen (1958)
- Klip "Puste æg" fra Anders Thomas Jensen: Blinkende lygter (2000)
- ”Undertekst” fra Måns Herngren og Hannes Holm:  Adam og Eva (1997)
- Helle Helle, "Køreplaner", fra "Rester" 1996: side 45-51

Supplerende materiale:
- Tegneserie Jacob Martin Strid: "Manden og katten" 1, 2, 6, Politiken 5., 6. og 10. marts 2005.


Læst: ca. 25 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 15. Fra staldknægt til storbychick - real. + mode.

Forløb med et litteraturhistorisk perspektiv, hvor der er blevet arbejdet med realisme og modernisme i dansk (og oversat) litteratur fra det 20. og 21. århundrede.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Modernisme og realisme
- Socialrealisme
- Ekspressionisme
- Eksistentialisme
- 60'er-modernisme
- Knækprosa
- Postmodernisme
- Minimalisme
- Autofiktion

Baggrundsmateriale:
- Bruglitteraturhistorien om de litteraturhistoriske perioder og strømninger (s. 130-133; 162-165; 197-199; 214-215; 217-218)
- Artline fra Krysfelt iBog (supplerende oplysninger om periode og forfattere)
Suppleret med læreroplæg og video om modernisme og realisme fra Litteraturhistorien på langs og på tværs.

Analyseret materiale:
- Martin Andersen Nexø: uddrag Pelle Erobreren (1906-1910) fra Brug litteraturhistorien
- Tom Kristensen: "Et blomstrende Slagsmaal" (1921)
- Martin A. Hansen: "Roden" (1953) fra Brug litteraturhistorien
- Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
- Vita Andersen: "Lænken om min hals" (1977)
- Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
- Helle Helle: "Roligt ungt par" (1996)
- Thomas Korsgaard: af Skulle der komme et menneske forbi (2017)
- Tine Høeg: "Jeg vælger Valencia" (2015)

Supplerende materiale:
- Ron Mueck: "A Girl" (2006)
- Salvador Dali: "Erindringen fæstner sig" (1935)
- Ernest Ludvig Kirchner: "Gade" (1913)
- H. A. Brandekilde: "Udslidt" (1889)
- Erik Henningsen: En agitator (1899)
- Suspekt: "Proletar" (2007)
- Rudolf Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt" fra Brug litteraturhistorien

Læst: ca. 55 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 16: I krig (og kærlighed)

VÆRK: Armadillo (2010) - dokumentar

Forløb med primært sprogligt og mediemæssigt perspektiv ud fra temaet krig og kærlighed. Der er blevet arbejdet med bl.a. dokumentarfilm, taler, artikler, kampagnefilm og noveller.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Podcast som genre og koncept
- Dokumentargenrer (den klassiske faktadokumentar + den observerende dokumentar + den iscenesatte dokumentar)
- Autenticitets markører og fiktionalisering
- Retorisk analyse
- Argumentationsanalyse (sporadisk m. fokus på påstand + belæg, og udvalgte argumenttyper)
- Novelleanalyse

Baggrundsmateriale:
- Lærerproducerede skemaer over analysepunkter til retorisk og stilistisk analyse.
- Læreroplæg om podcast som genre.

Analyseret materiale:
- Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 2025 (i uddrag).
- Armadillo (2010) (tv-versionen).
- Tom Kristensen: "Til Min Ven, digteren Gustaf Munch-Petersen, der faldt som Frivillig i Spanien" (8. september 1938).
- Forsvarets kampagnefilm:
   - "Det kræver mod at tage ansvar for andre" (2021).
   - "Ingen kære mor" (2021).
   - "Det giver mening, når det gælder" (2020).
- Puk Damsgård: "Glæden ved en buket døde roser", DR (2018).
- Alexandra Moltke: "Vilde hunde", Politiken, 25. juli 2024. (novelle)
- DR Radiofortællinger "Gennemtjekket og gennemhullet", DR, 24. august 2017: https://www.dr.dk/lyd/p1/radiofortaellinger/radiofortaellinger-2017/gennemtjekket-og-gennemhullet-11031759344
- George W. Bush: Tale til Nationen efter terrorangrebet 11. september 2001

Supplerende materiale:
- Charlotte Aagaard: "Mediefolk hvidvasker Armadillo", Information, 17. juli 2010.
- Mads Kastrup: "*Armadillo' patter på journalistik", Berlingske, 14. juli 2010.
- Billede fra Statsminister Mette Frederiksens kontor nytårsdag, 2025.


Læst: ca. 85 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Repetition

Repetition af gennemgåede forløb for begge år + eksamenstræning.

Supplerende materiale:
- Folkevisen Elverskud
- Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
- Natasja: ”Gi’ mig Danmark tilbage”, 2007
- Adam Oehlenschläger: ”Fædrelands-Sang” (1819)
- Tove Ditlevsen: "Så tag mit hjerte" (1942)

Læst: ca. 8 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Eksamensorientering

Der er i undervisningen benyttet følgende materiale med adgang til nettet, som eleverne også må tilgå til eksamen:
- www.ordnet.dk
- www.sproget.dk
- www.abc.ordbogen.com
- www.synonymbog.com
- Gyldendals ordbøger (ordbogen.com)
- Klassenotesbog for holdet i Onenote (NAGY_2023p - Dansk-notesbogen)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer