Holdet 2023q_da - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lotte Regitze Hagemann Petersen
Hold 2023q_da (1q da, 2q da)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 0. Skriv løs! Vol. 1
Titel 2 1. Fuck normen
Titel 3 2. Det kritiske blik
Titel 4 3. Ulven kommer!
Titel 5 4. Slægt og ære
Titel 6 5. Krimi
Titel 7 6. Problemer under debat - Det moderne gennembrud
Titel 8 7. Noget om helte
Titel 9 8. Mødet med døden
Titel 10 9. Hjerte rimer på smerte
Titel 11 10. Guldkæder og håndtegn - dansk rap
Titel 12 11. Romantikken og romantismen
Titel 13 12. Danskopgaven (fagpakkeværk)
Titel 14 13. Mellem generationer
Titel 15 14. Storby og provins - modernisme og realisme
Titel 16 15. Skriv løs! vol. 2(løbende skriftlighedsforløb)
Titel 17 16. Sproget handler
Titel 18 17. Krig og terror
Titel 19 18. Repetition
Titel 20 Eksamensorientering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 0. Skriv løs! Vol. 1

Løbende forløb i gennem skoleåret med fokus på skriftlighed med følgende fokuspunkter:

- At sætte sætninger sammen:
     - Subjekt og verbal
     - Forbinderord og sætningskoblere
- At skrive et afsnit:
    - PEE
- At skrive en indledning
- At skrive en diskussion.

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1. Fuck normen

Forløb med et primært litterært perspektiv om et kritisk blik på kønnet og kønsroller i et socialkonstruktivistisk og queer-analytisk perspektiv. Forløbet indeholder en introduktion til litterær analyse, filmisk analyse og reklameanalyse.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Laswells kommunikationsmodel
- Socialkonstruktivisme (heteronormativitet, Det binære kønssystem, Det performative køn, Sex / gender)
- Queer-analyse (kropskøn, socialt køn og begærsretning)
- Afsenderorienteret reklame
- Modtagerorienteret reklame
- Produktorienteret reklame
- AIDA-modellen
- Analysemodel til kampagnefilm (fra TEXTUR)


Baggrundsmateriale:
- "Reklameanalyse" fra Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier af Ole Schultz Larsen (iBog).
- "Det seksualiserede blik som norm" fra Fuck normen af Helle Juhl Lassen (2016): s. 30-31.
- "Socialkonstruktivisme" (definition) fra Fuck normen af Helle Juhl Lassen (2016).
- Læreroplæg om socialkonstruktivisme (på baggrund af Fuck normen)
- Læreroplæg om queer-analyse (på baggrund af Blik for køn)


Analyseret materiale:
- af Ludvig Holberg: "Niels Klims underjordiske rejse" (1741) - kapitel 9: "Cocklecu"
- Reklame fra Toys R’ Us (Blik for køn)
- ALWAYS: Like a Girl (2014)
- Dolce & Gabbana-reklame fra kampagne i 2007
- Thorsen, Lind & Vestergaard: af Nynnes dagbog (1999) (Blik for køn side 135-136)
- Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt" (1899) (Blik for køn side 140-149)
- H.C. Andersen: "Prindsessen pa Ærten" (1835) (Blik for køn side 145)
- Herman Bang: "Franz Pander" (1885) (Blik for køn side 121-134)
- SKAM Trailer sæson 3 (2016)
- SKAM sæson 3, afsnit 1 (2016)
- Tobias Rahim: "Når mænd de græder" (2022)
- TEKNIQ: "Tag mig ned" (2023)
- Rådet for sikker trafik: "Hjelm har alle dage været en god idé" (2021)


Supplerende materiale:
- "Min første Latina" (øvelse fra Fuck normen).
- Den store bagedyst, S5:E4, DR (2016)
     1. Begyndelsen på mesterværket (ca. min. 35:00-36:00)
     2. Bedømmelsen af Gunnars kage (ca. min. 51:15-52:00)
- "Heteronormativ mandehørm i Den Store Bagedyst", Tue og Tony, DR P3: https://www.youtube.com/watch?v=cH03JFtjyjo
- Chanel-reklame: "Create a Natural to Intense Look with BOY de CHANEL — CHANEL Makeup" (2020)
- Lucas Stevns Wiingaard og Hanne Fall Nielsen: "Ligestilling i sorg og glæde: Viktor Axelsen og andre mænd lader tårerne trille", Jyllands-Posten, 4. august 2021.

Læst: ca. 125 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2. Det kritiske blik

Et forløb med et mediemæssigt perspektiv, der har haft sit omdrejningspunkt i nyheder, falske nyheder, reklamer og sociale medier.
Eleverne har arbejdet med aviser, reklamer, og sociale medieplatforme.

Kendskab til følgende begreber og teorier:
- Nyhedskriterierne
- Nyhedstrekanten
- Avistyper (Omnibusavis, tabloidavis, nicheavis, regional- og lokalavis, netavis, gratisavis)
- Vinkling
- Avisgenrerne: Nyhedsjournalistik (nyhedshistorien og nyhedsreportagen), meningsjournalistik (anmeldelsen) og den fortællende nyhedsjournalistik.
- Under den fortællende nyhedsjournalistik følgende kompositioner: Jon Franklins story-model og den tredje fortællemåde
- Det journalistiske sprog
    - Særligt om rubrikken (handlingsverber, signalord, undladelse af verballed)
    - Konkretisering
    - Sproglige billeder (metaforer og sammenligninger)
    - Sproglige figurer (allitterationer (bogstavrim) og gentagelsesfigurer og modsætningsfigurer)
- Fake news
    - Click bait
    - Autenticitetsmarkører
    - Faktakontrakt
- Censur


Teoritekster:
- Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime, 2019: s. 199-200; 208-210; 212-213; 218-221.


Analyserede tekster:
- Forsider fra Politiken og Ekstra Bladet fra d. 13.06.2021.
- Forsider fra Berlingske fra d. 15., 21. og 22. juni 2023
- Forsider fra Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken fra d. 15. og 21. juni 2023.
- Forside fra Information fra d. 21. juni 2023.
- "Tiden stod stille", Ekstra Bladet, d. 13. juni 2021.
- ”Årets største fodboldfestdag blev på et øjeblik ligegyldig, da Eriksen faldt om” Politiken, 13.07.2021.
- ”Et svin i Berlin” af Morten Sabro, Information, 2. januar 1990.
- Uddrag af: "Skam - sæson 3", Ekko Filmmagasin, 18. december 2016.
- "Mand indlagt efter skyderi i Nivå" Berlingske, 25. juni 2013 (Begreb om dansk)
- Uddrag af: "På computer-kirkegården hoster børn blod" Politiken, 2008 (Begreb om dansk)
- Uddrag af: "Frivilligt: Blod mod blod", Politiken, 24. april 2005 (Begreb om dansk)
- Uddrag af: "Debat: Terror i London (1): Jeg anklager", Politiken, 12. juli 2005 (Håndbog til dansk).
- Uddrag af: "Blomsterberg: Den Virkelige Grund Til Det Pludselige Bagedyst Exit" (fra Håndbog til dansk) - Falsk nyhed
- Hans Davidsen-Nielsen: "80 meldes druknet i bådforlis", Politiken, 15. juni 2023.
- "Fiskerbåd forlist på Middelhavet: Mindst 78 immigranter er druknet", Jyllands-Posten, 15. juni 2023.
- "Fiskerbåd på Middelhavet: Mindst 78 immigranter er druknet", Berlingske, 15. juni 2023.
- Mads Juul: "Mindst 78 døde efter migrant-båd forliser", Ekstra Bladet, 14. juni 2023.
- Nicklas Krarup: "Håber svinder i dybet", Ekstra Bladet, 22. juni 2023.
- Matias Grønbord: "Førende ekspert ombord", Ekstra Bladet, 21. juni 2023.
- Jacob Heinel Jensen: "'Titaniacs' venter på et mirakel - eller på døden", Berlingske, 21. juni 2023.


Supplerende materiale:
- "Den danske drukkultur hylder den stangstive fulderik", Information, 29. januar 2021.


Læst: ca. 80 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3. Ulven kommer!

Forløb med et primært litterært perspektiv, hvor der har været fokus på ulven som symbol.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Eventyrtræk og eventyrgenren
- Ulven som symbol på det farlige, det seksuelle og det omsorgsfulde

Baggrundsmateriale:
- Lærerproduceret materiale om eventyr og eventyrtræk

Analyseret materiale:
- Silly Symphony - The Three Little Pigs (https://www.youtube.com/watch?v=Olo923T2HQ4&frags=pl%2Cwn)
- Klip fra Disneys Junglebogen (https://www.youtube.com/watch?v=fmZ34PJxY8c og https://www.youtube.com/watch?v=ZgD5xLEeURs)
- The Howlin´ Wolf cartoon (https://www.youtube.com/watch?v=vrQzGNNvFIE)
- Brødrene Grimm: "Rødhætte og ulven" (1812-1815)
- Martin Andersen Nexø: "Ulven og fårene" 1915)
- Karen Blixen: "Ringen" (1958)

Supplerende materiale:
- Kristoffer Nyholm: Ringen (DR)


Læst: ca. 30 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. Slægt og ære

VÆRK 1:  Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022) (Digtsamling)

Et forløb med et primært litterært perspektiv om folkeviser (middelalderens litteratur) og en tematisering af forholdet mellem slægt og ære. Forløbet indeholder også et mediemæssigt perspektiv, hvor der er arbejdet med filmanalyse.

Centrale analyseberedskaber og begreber:
- Ridderviser & trylleviser
- Overlevering & rødder (mundtlig tradition)
- Opbygning (mellemkvæd og omkvæd)
- Formelsprog
- Syrebadsteknik
- Overnaturlige væsener
- Rummet, rejsen, døgnet (kultur-natur, orden-kaos, hjem-ude, natten)
- Individ & samfundsorden (slægtssamfundet)
- Basal filmanalyse
- Basal lyrikanalyse

Baggrundsmateriale:
- "Middelalderen: Slægt, ære og hævn" i: Brug litteraturhistorien s. 13-18.
- Lærerproducerede noter.

Analyseret materiale:
- Folkevisen Ebbe Skammelsøn fra Genrer i dansk - Folkevisen
- Folkevisen Nøkkens Svig fra Genrer i dansk - Folkevisen
- Susanne Bier: Brødre (2004)
- Martin A. Hansen: "Roden" (1953)
- Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022) (VÆRK 1)

Supplerende materiale:
- Trailer til filmen En familie (2010)
- Klip fra Game of Thrones sæson 1, episode 7, HBO (2011)


Læst: ca. 115 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. Krimi

Forløb med et litterært og mediemæssigt perspektiv med udgangspunkt i krimigenren.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Krimigenren (arketyperne offer, forbryder/skurk, efterforsker)
- Nordic Noir
- Antihelten
- Krimiens to dele (Den skjulte historie/ fabula og den synlige historie/ sjuzét)
- True Crime
- Novellegenren
- Dokumentargenren (den dybdeborende dokumentar, den observerende dokumentar, den iscenesatte dokumentar og den poetiske dokumentar)


Baggrundsmateriale:
- "Krimi" fra Litteraturens veje, Systime. iBog
- "Nordic Noir" fra Dansk i praksis, Systime. iBog
- "True Crime" fra Dansk i praksis, Systime. iBog
- "Novelle" fra Dansk på ny, Systime. iBog
- Stefan Brockhoff: Kriminalromanens ti bud
- Lærerproduceret materiale om dokumentargenren med udgangspunkt i DR Skole.


Analyseret materiale:
- Kastanjemanden afsnit 1, Netflix, 2021.
- Ofrene: "Janni vidste ikke, at hun skulle dø", afsnit 1, 2021.
- Drabet uden lig afsnit 1, TV2, 2018.
- Anders Bodelsen: "Harlekins millioner", 1973.
- A. Conan Doyle: af "Papæsken", 1893  - oversat litteratur.
- Jens Lapidus: "Business Class", 2013.


Supplerende materiale:
- Klip med kritik af true crime-genren fra Radio 24syv (https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-04-13-radiovaert-flammende-arrig-over-tonen-i-populaer-mord-podcast?fbclid=IwAR3Xzh_yP_EC3qAOj-om9M5BVD5aluQz-Aoo_qwSLshEiTloMI1fZnW8UXw)
- Mørkeland: Særafsnit: En snak om Mørkeland og fascinationen af true crime (18. april 2019)
- DR LYD: Genstart: "Mia og de mange andre" (2022)
- TV2 Presselogen: "For tæt på voldsomme drabssager?" (11. juni 2023)


Læst: ca. 110 s.

(Forløbet indeholder et ledelsesbestemt virtuelt modul.)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. Problemer under debat - Det moderne gennembrud

VÆRK 2: Et dukkehjem af Henrik Ibsen (1879) (Drama)

Et forløb med primært et litterært perspektiv.
Forløbet har haft udgangspunkt i den litteraturhistoriske periode det moderne gennembrud og har i beskæftiget sig med dramaet Et dukkehjem med perspektiv frem til i dag med #MeToo-kampagnen. Det tematiske fokus har været på kvindefrigørelse.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Det moderne gennembrud
- Realisme
- Naturalisme
- Impressionisme
- KKK: Kirke, klasse, køn
- Sædelighedsfejden
- Det naturalistiske drama

Baggrundsmateriale:
- Fra Brug litteraturhistorien af Mimi Sørensen og Mads Rangvid, 2014 (s. 102-104; 106-107; 110-114; 121-122):
     * "Da Danmark blev moderne"
     * "1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud"
     * "Litteraturens moderne gennembrud"
     * "Retninger i det moderne gennembrud"
     * "Mande- og kvinderoller til debat"
     * "Henrik Pontoppidan: ud med Gud"
     * "Impressionisme"
- Øgendahl og de store forfatter - Herman Bang, DR (2018)
- "Sædelighedsfejden" Fra Det moderne gennembrud #Metoo af Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose, Gyldendal, 2021 (iBog).

Analyseret materiale:
- Georg Brandes: af ”Indledningen til emigrantlitteraturen”, 1872. Fra Krydsfelt: s. 134-136.
- Henrik Pontoppidan: uddrag ”Ane-Mette”, 1887. Fra Brug litteraturhistorien s. 110-114.
- Herman Bang: "Pernille", 1899.
- Amalie Skram: af Lucie, 1888. Fra Krydsfelt: s. 175-177. - NORSK
- Henrik Ibsen: Et dukkehjem, 1879, Dansklærerforeningens Forlag 1984. (VÆRK 2)
- Et dukkehjem, DR, 1974.

Suppleret materiale:
- Jørgen Roed: "Haven med den gamle døbefont", 1850.
- J. Th. Lundbye: "Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde", 1847.
- C.W. Eckersberg: Landskab med stente, Møn (1810)
- H.A. Brendekilde: "Udslidt", 1889.
- Erik Henningsen: "Sat ud", 1892.
- Erik Henningsen: "Barnemordet", 1886.
- #MeToo mosai, Meta Film
- SKAM:
        *1. sæson, afsnit 7: fra 9:06-10:33 +  fra 14:14-17:10
        *1. sæson, afsnit 8: fra 8:30-13:01 + fra 18:20-SLUT
        *1. sæson, afsnit 11: fra 8:15-8:50 +  fra 15:02-21:10
        *2. sæson, afsnit 12: fra 25:49-31:26.


Læst: ca. 115 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7. Noget om helte

VÆRK 3: Jesper Dalgaard: Kandis for livet (2021) (Dokumentar)

Et forløb med primært fokus på det mediemæssige og sproglige perspektiv, hvor omdrejningspunktet var heltefiguren og helten som symbol.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Helten som figur
- Helten i en symbolsk verden, i en sproglig verden og i en ritualiseret bevægelsesverden
- Metafor, sammenligning, kliche (idiom), semantiske skemaer
- Fortællende nyhedsjournalistik
   - Signalerer fakta
   - Bruger virkemidler fra litteraturen
   - "Don't tell it, show it"
   - Scenisk fremstilling
   - Indre komposition:
      - Jon Franklins story-model
      - Den tredje fortællemåde

Baggrundsmateriale:
- "HELTEN", "HVAD ER EN IDRÆTSHELT?", Philipson: Atlet, supporter, helt. Idrætslitteratur, Dansklærerforeningens forlag, 2023.
- Læreroplæg om den græske helt, Jungs arketyper og heltetemaet i superheltefilm

Analyserede tekster:
- Disney: "En helt man vil huske" fra Herkules (1997)
- Stéphanie Surrugues: "En massepsykose af den hyggelige slags"
- Johannes V. Jensen: "Til Seksdagesløb" (1934)
- Morten Sabroe: "Otte sekunder" (1989)
- Jesper Dalgaard: Kandis for livet (2021) - biografversionen (VÆRK 3)

Supplerende materiale:
- LEDER: “UEFA BØR LÆRE AF SIMON KJÆR, HVORDAN MAN OPFØRER SIG, NÅR DET GÆLDER”, Politiken (14.06.2021)
- Jørgen Leth: af Den gule trøje i de høje bjerge
- Brian Holm: af Smerten, Glæden - erindringer fra livet på cykel
- Daniel Dencik: traileren til Moon Rider (2012)
- Joachim Talbro Paulsen: Lektor: »Helt vildt mærkeligt« at DR beklager efter kritik af Kandis-film, Berlingske, 10. feb. 2022


Læst: ca. 50 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8. Mødet med døden

Forløb med primært sprogligt og litterært perspektiv i kraft af lyrikanalyse. Udgangspunktet for forløbet har været lyriske tekster om døden.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Storgenrerne (lyrik, epik og drama)
- Typer af lyrik (brugs- central- og interaktionslyrik)
- Sproglige virkemidler i lyrik
     * Metafor herunder personifikation/ besjæling
     * Sammenligning
     * Interjektion (udråb)
     * Modsætning (antitese)
     * Apostrofe (direkte henvendelse)
     * Retorisk spørgsmål
     * Gentagelse herunder anafor og epifor
     * Allitteration (bogstavrim)
- Rim, rytme
     * Allitteration (bogstavrim)
     * Assonans (vokalrim)
     *  Enderim herunder parrim, klamrerim og krydsrim
- Symboler (herunder vanitassymboler)
- Ydre komposition
     * Fast/ bunden
     * Fri/ ubunden
     * Strofisk
     * Ustrofisk
- Indre komposition
     * Tidsligt
     * Kontrast/overgang
     * Cirkel
     * Pointeret slutning/vending
     * Sidste linje
     * Gentagelse
     * Springet
- Semantiske felter
- Intertekstualitet

Baggrundsmateriale:
- Lærerproduceret materiale om lyrikanalyse og dens begreber
- Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime, 2019: s. 51-52; 71-72; 106-108.

Analyseret materiale:
- H. C. Andersen: ” En digters sidste sang" (1844)
- H. C. Andersen: ”Det døende barn” (1830)
- St. Steensen Blicher: ”Præludium” (1838)
- Søren Huss: ”Som mejslet i granit” (2010)
- Dan Turéll: ”Igennem byen en sidste gang” (1977)
- Mette Moestrup: ”at mælken løber til” (2012)
- Naja Marie Aidt: af "Har døden taget noget fra dig, så tag det tilbage" 2018 (læst som interaktionslyrik)

Supplerende materiale:
- Emil Aarestrup: ”Angst” (1838)
- Pieter Claesz: "Vanitas", 1625
- Jan van Kessel: "Vanitas Stilleben", 1665


Læst: ca. 50 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 9. Hjerte rimer på smerte

VÆRK 4: Tine Høeg: Tour de chambre (2020) (Roman)

Forløb har et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv på parforhold, kærlighed, lyst og begær i forskellige tider. Forløbet indeholder litterær analyse, lyrikanalyse samt analyse af reality-tv.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Reality-genrer: Reality-magasin, reality-serie, reality-show
- Frontstage, backstage, middle stage.
- Folkeviser: Ridderviser & trylleviser (Overlevering & rødder (mundtlig tradition), opbygning (mellemkvæd og omkvæd), formelsprog, syrebadsteknik, overnaturlige naturvæsener, rummet & rejsen & døgnet (kultur-natur, orden-kaos, hjem-ude, natten), individ & samfundsorden (slægtssamfundet))
- Dobbeltkontrakt

Baggrundsmateriale:
- "Reality-tv" fra Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier af Ole Schultz Larsen (iBog).
-  Interview med Tine Høeg, Louisiana LIVE (2020)
- Lærerproducerede noter om folkeviser.

Analyseret materiale:
- Ku' godt må godt, episode 4, DR (2018)
- Gift ved første blik S2:E1 og S2:E8, DR (2014) (uddrag)
- Klaus Rifbjerg: "At elske" (1956)
- Elverskud (folkevise)
- Tine Høeg: Tour de chambre (2020) (roman, VÆRK 4)
- N.F.S. Grundtvig: ”Det er så yndigt at følges ad” (1855)
- Lone Hørslev: ”Jeg ved ikke om den slags tanker er normale” fra Skilsmissedigte (2009)


Læst: ca. 210 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 10. Guldkæder og håndtegn - dansk rap

Forløb med et sprogligt perspektiv, hvor der er fokuseret på danske raptekster.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Sproglige virkemidler (f.eks. låneord, multietnolekt, rap-lingo, rimstrukturer, semantiske sammenhænge, metaforer, ordvalg)
- Implicit og eksplicit rapper
- Hardcore rap (verbal vold)
- Player-rap
- Jamrap
- Centrale tematikker (Modkultur, drengerøvskultur, kritisk blik på samfundet – udefra eller indefra, politisk rap, bagsiden af iscenesættelsen, grotesk realisme)
- Autenticitet (Keep it real!, undergrund – overgrund, intern og ekstern intertekstualitet)

Baggrundsmateriale:
- "Lyrikkens historie" fra Rod-ord.dk ( http://rod-ord.dk/lyrikkens-historie/)
- Læreroplæg om danskraps historie
Følgende er lærerproduceret, men bygger på Meesenburg, Thomas & Lund-Olsen, Søren: RAP – Historie og analyse, Systime, 2012; Petersen, Jan Aasbjerg: Det’ sprog til et beat. Hiphop under danskfaglig lup, Dansklærerforeningens forlag, 2010; Rødder: http://rod-ord.dk/start Af Claus Nivaa, 2014; Riisager, Magnus: Rim, rytme og reaktion, Dansklærerforeningens forlag, 2019:
- Dansk rap - sproglig analyse
- Dansk rap - klassiske roller (Hardcore)
- Dansk rap - klassiske roller (Jam-rap)
- Dansk rap - klassiske roller (Player-rap)
- Dansk rap - Centrale tematikker
- Dansk rap - Autenticitet

Analyserede tekster:
- M-Cnatet: "1 Pen og 1 blok" (2010)
- Klumben feat. Raske Penge: "Faxe Kondi" (2012)
- Suspekt: "Tabu Kompaner" (1999)
- L.O.C.: "Hvor de henne?" (2003)
- Tessa: "Ben" (2018)
- Malk De Koijn: "Fem øres ting" (2011)
- Malk De Kojin: "Vi tager fuglen på dig" (2002)
- Troo.L.S og Orgie-E: "Inden det er for sent" (2005)

Uddrag af
- Nikoline: "Sut min klit" (2018)
- Ukendt Kunstner: "Neonlys" (2013)
- Suspekt: "Gonzo" (2020)
- Artigeardit: "Vildedage" (2018)
- Sivas: "D.A.U.A.D." (2013)
- Tessa og Orgi-E: "Blæstegnen" (2020)
- Gilli: "Knokler hårdt" (2014)
- Gilli: "Tidligt op" (2016)
- Shooter Gang: "Mask på" (2019)
- Jamaika: ”Interlude – Finlandsparken” (2020)
- Artigeardit: "Tetovo" (2023)


Supplerende materiale:
- DR3: Ghettostjerner - Våben og maskeringer (2021)


Læst: ca. 55 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 11. Romantikken og romantismen

Forløb med et litterært perspektiv med udgangspunkt i den litteraturhistoriske periode romantikken og romantismen.
Der er arbejdet med romantikkens forgreninger: Universalromantik, nyplatonisme/dualisme, nationalromantik og romantismen.

Analyseredskaber og begreber:
- Universalromantik (Organismetanken)
- Nyplatonisme/ dualisme (Fænomenernes og ideernes verden, eros-længsel)
- Nationalromantik
- Romantisme (dobbeltgængermotivet, det interessante)
- Ånden i naturen

Baggrundsmateriale:
- Rather Homemade: "Romantikken - hvad skete der lige der?"
- Mimi Sørensen, Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime: side 64-67, 73, 81-82.
- Videooplæg af Søren Vrist Christensen, Marselisborg Gymnasium:
   - Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
   - Nationalromantikken - dansk litteratur
- Læreroplæg baseret på Litteraturens veje.

Analyserede tekster:
- Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1803)
- A.W. Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
- Adam Oehlenschläger - "Der Er Et Yndigt Land" (1823)
- Richard Dybeck: "Du gamla, du fria" (1844) (SVENSK)
- Bjørnstjerne Bjørnson: "Ja, vi elsker" (1859) (NORSK)
- H.C. Andersen: "Skrubtudsen" (1866)
- Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (1838)
- J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs. 1839. Olie på lærred.
- C. W. Eckersberg: Udsigt nord for Kronborg, 1810, olie på lærred.
- J.Th. Lundbye: En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Isefjorden. 1842-43. Olie på lærred.
- David Friedrich: Vandreren over Tågehavet, 1818
- TV2: "4-4-4-0" tv-reklame for VM 2022
- DBU: Danmarks præsentation af VM-truppen i fodbold (2022)
- Disney: Pocahontas: "Vindens Farver" (1995)
- Disney: Den Lille Havfrue: ”Leve Som Dem” (1989)
- Darren Aronofsky: Black Swan - "Odile appears" (2010)

Supplerende materiale/ perspektivtekster:
- Nik & Jay: "Vi vandt i dag" (2012)
- Folkeklubben og Suspekt: "Danmark" (2015)
- Carl Bloch: Fra et romersk Osteria (1866)
- Martinus Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue, 1825
- Emil Bærentzen: Familiebillede, 1828


Læst: ca. 35 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 12. Danskopgaven (fagpakkeværk)

Forløbet har haft skriftlighed som fokus, hvorved der er arbejdet med akademisk opgaveskrivning som forberedelse til SSO.
Udgangspunktet for opgaven har en dokumentar knyttet til deres valg af fagpakke (VÆRK 5).

Faglige mål:
- beherskelse af korrekt og fagligt skriftsprog
- fremstillingsformerne redegørende, analyserende og diskuterende
- resume
- at arbejde ud fra problemformulering
- at strukturere en større opgave
- at læse og anvende sekundærlitteratur
- at beherske formalia som fodnoter
- at strukturere sin tid i en selvstændig arbejdsproces
- at formidle tilegnet viden

Analyseret materiale:
- TV2 Dokumentar: Herlufsholms hemmeligheder, 2022 (pædagogik)
- Jakob Gottschau: Løgnefabrikken – de falske nyheder fra Rusland, Jakob Gottschau, 2018 (teknik og IT)

Udleveret sekundærlitteratur:
- Granild og Wolfhagen: DOX, L&R U 2016 (uddrag)
- Kjærland og Blankholm: Fat om dokumentarfilm, Det danske filminstitut, 2001
- Horsbøl og Harboe: Den iscenesatte virkelighed, Systime, 2009 (uddrag)
- Hjarvard, Stig (red.): medieDK, L&R Uddannelse (uddrag)
- Quist (m.fl.): Krydsfelt, Gyldendal, 2010 (uddrag)


Læst: ca. 105 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 13. Mellem generationer

Forløb med et primært sprogligt perspektiv, men suppeleret med det mediemæssige perspektiv ud fra et tema om fra en generation til en anden. Her der der blevet arbejdet med forskellige taler og kampagnefilm.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Appelformerne (patos, logos og etos (forventnings- og situationsetos))
- Taleformer (lejligheds-, informerende og politisk tale)
- Det retoriske pentagram
- Udvalgte retoriske og stilistiske virkemidler
- Lav- og høj stilleje
- Udvalgte argumentationstyper, , fejltyper og ordvalgsargument
- Laswells kommunikationsmodel
- Reklametyper (afsender-, produkt- og modtagerorienterede reklamer)

Baggrundsmateriale:
- "Retorik" fra Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- "Reklamer" fra Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- "Argumentation" fra Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- Lærerproduceret skema over retoriske og stilistiske virkemidler
- Andet stilistisk lærersammensat ud fra: Petersen, Jan Aasbjerg Haugaard: "Stilistik - andet" i: Dansk i gymnasiet (www.gymdansk.dk) (2020); Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- Argumenttyper, fejltyper, argumentationskneb og ordvalgsargument lærersammensat ud fra: Petersen, Jan Aasbjerg Haugaard: "Stilistik - andet" i: Dansk i gymnasiet (www.gymdansk.dk) (2020); Larsen, Schultz Ole: Håndbog til dansk, Dansklærerforeningens Forlag, iBog (2020)
- Videooplæg af Søren Vrist Christensen, Marselisborg Gymnasium:
   - Retoriske virkemidler
   - Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel
- Klip om appelformer fra Illum og Søndergaard: Textur. Tekstarbejde i dansk, Systime, i-bog, 2023.
- Læreroplæg om nytårstalen som genre

Analyseret materiale:
- Dronning Margrethes nytårstale (31. december 2023)
- Tessas nytårstale, DR2 Deadline (1. januar 2021)
- Prins Christians tale ved hans 18-års fødselsdag (15. oktober 2023)
- Sundhedsstyrelsen: "Gå nu hjem"-kampagne (2021)
- Alex Vanopslaghs budskab til de unge (Folketingets åbning 2021)


Læst: ca. 45 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 14. Storby og provins - modernisme og realisme

Forløb med et litteraturhistorisk perspektiv, hvor der er blevet arbejdet med realisme og modernisme i dansk litteratur fra det 20. og 21. århundrede. Skildringen af storbyen og provinsen har været omdrejningspunktet.
Der har også været arbejdet med sproglig analyse i forbindelse med analyse af lyrik.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Modernisme
- Realisme
- Ekspressionisme
- Eksistentialisme
- 70'er realisme (bekendelseslitteratur, knækprosa)
- 80'er modernisme (kropsmodernisme, storbymodernisme)
- Minimalisme (tomme pladser)
- Autofiktion (dobbeltkontrakt)

Baggrundsmateriale:
- Mimi Sørensen, Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime: side 146-147, 150-151, 162-164, 196-199, 201, 214, 217, 224. (gennem læreroplæg)
- "1900-tallets stilretninger" baseret på  Litteraturhistorien – på lang og på tværs af Tinne Serup Bertelsen, Peter Kennebo, Barbara KjærHansen, Systime, 2018. iBog + Sørensen/Rangvid, "Brug litteraturhistorien", Systime. Ibog.
- Videooplæg af Søren Vrist Christensen, Marselisborg Gymnasium:
   - Minimalisme og Helle Helle - Dansk litteratur

Analyserede tekster:
- Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920)
- Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
- Vita Andersen: ”Lænken om min hals” (1977)
- Michael Strunge: ”Natmaskinen” (1981)
- Helle Helle: ”Roligt ungt par” (1996)
- Haidar Ansari: af Institutionaliseret (2022)

Supplerende materiale:
- Ron Mueck: "A Girl" (2006)
- Salvador Dali: "Erindringen fæstner sig" (1935)
- Ernest Ludvig Kirchner: "Gade" (1913)
- H. A. Brandekilde: "Udslidt" (1889)
- Rudolf Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt" fra Brug litteraturhistorien

Læst: ca. 75 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 15. Skriv løs! vol. 2(løbende skriftlighedsforløb)

Forløbet er et skriftlighedsforløb med fokus på de skriftlige eksamensgenrer og de forskellige skrivehandlinger knyttet til dem.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Den analyserende artikel
- Den debatterende artikel
- Tragtindledning og -afrunding
- Emnesætninger + PEE (afsnitsopbygning)

Baggrundsmateriale:
- Lærerudformede vejledninger til de to skrivegenrer
- Lærerudformet vejledning til den skriftlige terminsprøve og eksamen


Læst: ca. 5 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 16. Sproget handler

Forløbet fokuserer på sproget som kommunikationsmiddel, især i forhold til samtalen herunder hvordan sproget/samtalen foregår i såvel litterære tekster som i medietekster (film, sociale medier).

Centrale analyseredskaber og begreber:
- kommunikationsmodel (f.eks. afsender, meddelelse, modtager, feedback, kontekst)
- turtagning
- gambitter (f.eks. aflevering af taletur, fastholdelse af taletur)
- typer af sproghandlinger (følelses- og holdningsudtrykkende, handlingsregulerende, informationsudvekslende, rituelle og samtalestrukturerende)
- samarbejdsprincippet (Sandhedsmaksimen, Kvantitetsmaksimen, Relevansmaksimen, Klarhedsmaksimen)
- høflighedsprincippet (Vær hensynsfuld, gavmild, positiv, beskeden og enig)
- indirekte/direkte sproghandlinger
- op-og nedtoning (f.eks. negation, spørgsmål, satellithandlinger)
- facework (ansigtstruende handlinger mod andre og en selv, dæmpning)
- undertekst

Baggrundsmateriale:
- "Kommunikationsanalyse" fra Ole Schultz Larsen, "Håndbog til Dansk", Systime, i-bog: p210
- "Indirekte sproghandlinger" fra Jann Scheuer, "Sproghandlinger", Dansklærerforeningens Forlag 2009: side 30-31
- Jensen, Tine: Dansk i praksis, Systime, 2023, i-bog, p242.

Analyseret materiale:
- Klovn: "Knæk cancer - med Lars Løkke Rasmussen" (2013)
- Sidsel Falsig Pedersen: "Samtale" (2000)
- Klip "Puste æg" fra Anders Thomas Jensen: Blinkende lygter (2000)
- ”Undertekst” fra Måns Herngren og Hannes Holm:  Adam og Eva (1997)
- Helle Helle, "Køreplaner", fra "Rester" 1996: side 45-51
- Codan Forsikring A/S: "Codan Sikker Online - Eksperimentet" (2017): https://www.youtube.com/watch?v=xs9Mkgq3Tog (fagpakketekst)
- "Parforhold - Hos parterapeuten" fra Sprogbrug s. 197-198 (fagpakketekst)

Supplerende materiale:
- Tegneserie Jacob Martin Strid: "Manden og katten" 1, 2, 6, Politiken 5., 6. og 10. marts 2005.


Læst: ca. 45 s
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 17. Krig og terror

VÆRK 6: Janus Metz: Armadillo (2010) - dokumentar

Forløb med primært sprogligt og mediemæssigt perspektiv ud fra temaet krig og terror. Der er blevet arbejdet med bl.a. dokumentarfilm, taler, artikler.

Centrale analyseredskaber og begreber:
- Dokumentargenrer (den dybdeborende + den observerende dokumentar + den iscenesatte dokumentar)
- Autenticitetsmarkører og fiktionalisering
- Kampagnefilmsanalyse (lineær storytelling, ikke-lineær collage, univers herunder case-person)
- Retorisk analyse
- Argumentationsanalyse

Baggrundsmateriale:
- Lærerproducerede skemaer over analysepunkter

Analyseret materiale:
- Janus Metz: Armadillo (2010) (tv-versionen)
- Forsvarets kampagnefilm:
   - "Det kræver mod at tage ansvar for andre" (2021)
   - "Ingen kære mor" (2021)
   - "Det giver mening, når det gælder" (2020)
- Avisforsider:
   * Jyllands-Posten, 15. februar 2015
   * Ekstra Bladet, 15. februar 2015
- Puk Damsgård: "Glæden ved en buket døde roser", DR (2018).
- Helle Thorning-Schmidt: "Tale ved mindehøjtidelighed på Østerbro" (16. februar 2015).
- Lars Løkke Rasmussen: Tale ved Mindegudstjenesten i Vor Frue Kirke, 2011 fra Rangvid & Sørensen: Perspektiver i dansk - Antologi, Dansklærerforeningen, 2018, side 44-45.
- George Bush tale til nationen 9. september 2001
- Alexandra Moltke Johansen: "Vilde hunde" (2024).
  
Supplerende materiale:
- Charlotte Aagaard: "Mediefolk hvidvasker Armadillo", Information, 17. juli 2010.
- Mads Kastrup: "Armadillo' patter på journalistik", Berlingske, 14. juli 2010.


Læst: ca. 75 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 18. Repetition

Repetition af de forskellige analytiske tilgange, forløb, tekster og begreber samt forberedelse til skriftlig og mundtlig eksamen.

Analyseret materiale:
- Rådet for sikker trafik: "Hjelm har alle dage været en god idé" (2021)
- Natasja: ”Gi’ mig Danmark tilbage”, 2007
- Adam Oehlenschläger: ”Fædrelands-Sang” (1819)

Supplerende materiale:
- Første 5 min. af "Pigedrabet i Benløse" fra De 7 drab fra TV2 (2010)


Læst: ca. 5 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Eksamensorientering

Der er i undervisningen benyttet følgende materiale med adgang til nettet, som eleverne også må tilgå til eksamen:
- www.ordnet.dk
- www.sproget.dk
- www.synonymbog.com
- www.ordbogen.com (Gyldendals ordbøger)
- Klassenotesbog for holdet (NAGY_2023q da - Dansk-notesbogen)


Antal sider i alt: ca. 1330 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer