Nakskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nakskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023p_En - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Nakskov Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Jens Illum, Pernille Pedersen
Hold
2023p_En (
1p En
,
2p En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Family Ties
Titel 2
Gun Culture in The US
Titel 3
Australia and the Stolen Generation
Titel 4
Being Different (ikke eksamensforløb)
Titel 5
War and Conflict
Titel 6
Evil Minds
Titel 7
Dystopian Worlds and Post-Apocalyptic Fiction
Titel 8
Multicultural UK
Titel 9
Repetition
Titel 10
Eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Family Ties
Et tematisk forløb om familie, forældre/barn-relationen og at finde sig selv med særlig vægt på introduktion til analytiske begreber til læsning af fiktion og film.
Grammatik: Udsagnsordetst tider (kongruens, datid, førtiderne), do-omskrivning
Læst: ca 50 sider
Indhold
Kernestof:
Pink: ”Family Portrait”, the album Missundaztood 2001
Nutid og kongruens, Den lille fejlstøvsuger, Bøgh & Hovggard, Musagetes 1981, s. 13-14, 20
Richard Wright: ”The Right to the Streets of Memphis”, from the autobiography Black Boy, 1945
Kongruens, Den lille fejlstøvsuger, Bøgh & Hovggard, Musagetes 1981, s. 15
Datid, lærerproduceret videomateriale
Raymond Carver, "Popular Mechanics", reading guide.docx
Førnutid og førdatid, Den lille fejlstøvsuger, Bøgh & Hovggard, Musagetes 1981, s. 21
Førtiderne, Stifinderen – øvebog, Wacher & Kjærgaard, s. 36-37
Den korte tillægsform, Stifinderen, øv 1, s. 36.pdf
Førnutid og førdatid, Den blå fejlstøvsuger, s. 21, øv B
A Marriage of Inconvenience: https://vimeo.com/860618335?share=copy
Det gode afsnit (topic sentence, supporting sentence, concluding sentence, PEE-model)
Ernest Hemingway, "Indian Camp", (1921),Engberg-Pedersen m.fl, Contexts, Gyldendal 2015
"Precious", dir. Lee Daniels, 2009
Do-omskrivning i not-sætninger, Den lille fejlstøvsuger, Bøgh & Hovgaard, Musagetes 1981, s. 26
Do-omskrivning i spørgende sætninger, Den lille fejlstøvsuger, Bøgh & Hovgaard, Musagetes 1981, s. 27
Supplerende stof:
https://www.youtube.com/watch?v=hSjIz8oQuko
om Summary-genren, lærerproduceret materiale
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Gun Culture in The US
Et forløb om våbenkultur i USA og våbenlovgivningens konsekvenser i forhold til skoleskyderi med særlig vægt på ofre og gerningsmænd.
Fokus på non-fiction analyse og dertilhørende fagbegreber
Grammatik: ordstilling
Læst: ca 30 sider
Indhold
Kernestof:
Second amendment, the Constitution, 2nd Amendment, NRA, gun laws, lærerproduceret materiale
Zed Nelson: ”Gun Nation” The Guardian September 16, 2016 from https://www.youtube.com/watch?v=lUpCqBonOFw
Arguments for and against gun ownership, lærerproduceret materiale
Ordstilling, lærerproduceret introduktionsvideo
Ordstilling, Den lille fejlstøvsuger, Bøgh & Hovgaard, Musagetes 1985, s. 9
Ordstilling, Getting Started, Hermann & Tornøe, 2017, s. 34
Andrew Romano: “A School-Day Calm Shattered” from Newsweek December 24, 2012; sider: 12-13
Andrew Romano: “A Pain Beyond Reason” from Newsweek December 24, 2012; sider: 14-15
Andrew Romano: “A Pledge to Action” from Newsweek December 24, 2012; sider: 16-17
Forster the People: "Pumped Up Kicks”https://genius.com/Foster-the-people-pumped-up-kicks-lyrics
Burch and Mazzei, "Death TolIs at 17 and Could Rise in Florida School Shooting", New York Times, Feb 14th 2018
Emma Gonzalez, March for Our Lives speech, March 24, 2018
Supplerende stof:
Sandy Hook, Google search
“Inside the Horror: A Comprehensive Look at Sandy Hook” (2021) https://www.youtube.com/watch?v=2W0n44W0Ki0&t=170s
Evan, The Sandy Hook Promise, (547) Evan | Sandy Hook Promise - YouTube
”I skudlinjen – USA's magtfulde våbenlobby”, DR, 50 min, introen, https://www.dr.dk/drtv/program/i-skudlinjen_-usas-magtfulde-vaabenlobby_185912
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Billedbeskrivelse
01-11-2023
Grammatik: ordstilling
24-11-2023
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Australia and the Stolen Generation
Commonwealth, engelsk som lingua franca i et forløb om kultur og historie i andet engelsktalende land. Fokus på konsekvenserne af koloniseringen af Australien for den indfødte befolkning, med særlig vægt på The Stolen Generations.
Grammatik: ordstilling, foreløbigt grundled
Læst: ca 40 sider
Læst med vikar
Indhold
Kernestof:
Australia – history and background knowledge,in Jonna Engberg-Pedersen (red.), Contexts, Gyldendal 2004, cd-rom, pp. 4-5
Australian national anthem, Advance Australia Fair, 1871 in Hanne Kjeldsen, "Australia Fair – An anthology of Australian Texts", Gyldendal 1990, s. 1
Kevin Gilbert, “The New True Anthem”, 1988In "Inside black Australia: an Anthology of Aboriginal Poetry", ed. Kevin Gilbert, Penguin 1988, pp.197-198
Film: “Rabbit Proof Fence”, directed by Phillip Noyce, 2002
Kevin Rudd: from “The Apology Speech” (2008) From https://www.smh.com.au/national/kevin-rudds-sorry-speech-20080214-gds0xh.html
Shaimaa Khalil “Aboriginal Australians 'still suffering effects of colonial past”, BBC News July 16, 2020From https://www.bbc.com/news/world-australia-53436225
Laura Rademaker: “Why do so few Aussies speak an Australian language?” The Conversation UK January 17, 2019From https://theconversation.com/why-do-so-few-aussies-speak-an-australian-language-109570
Supplerende stof:
idioms-AEUK.pdf
Prepare a presentation of an Australian landmark
https://www.songhotels.com.au/2019/03/03/stories-sydney-street-life/
Diverse billedmateriale
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Australian national anthem
05-02-2024
Analytical essay
20-03-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Being Different (ikke eksamensforløb)
Læst med vikar
Omfang: ca 15 sider
Indhold
Kernestof:
John Pilger's historic expose
Psychology Today Normal.docx
August 2023_template.docx
2hf232-ENG-B-11082023.zip
Being Different project.docx
Projekt
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
War and Conflict
Et forløb om krigsoplevelsen for soldaten og konsekvensen for individet og samfundet (Afghanistan/Irak). Særligt fokus er lagt på begreber som på combat stress disorder og PTSD.
Grammatik: navneord (bøjning, utællelige, ejefald)
Læst ca: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Navneordenes bøjning, Hermansen & Tornøe, "Getting Started", s. 47
Navneordenes bøjning, Bøgh & Hougaard, "Den lille Fejlstøvsuger", s. 40-41
Navneordenes bøjning, øvelse, Hermansen & Tornøe, "Getting Started, s. 47 The odd man out, GS øv 4.docx
"The Hurt Locker", opening scene, dir. Kathryn Bigelow 2009
The Hurt Locker, the taxi scene, dir. Kathryn Bigelow, 2009, https://vimeo.com/649412219?share=copy (kode: Pernille)
Utællelige navneord, Den blå fejlstøvsugeren, s. 42
Utællelige navneord, Bøgh & Hougaard, "Den lille fejlstøvsuger", s, 42-43
PTSD (Post Traumatic Stress Disorder) – an overview.Christopher Bisgaard Olesen: From Battlemind to Homemind, Columbus 2013, p. 114-116
Ed Pilkington: from “US military struggling to stop suicide epidemic among war veterans”, The Guardian, February 1 2013, https://www.theguardian.com/world/2013/feb/01/us-military-suicide-epidemic-veteran
Ejefald, Bøgh & Hougaard, "Den lille Fejlstøvsuger", s. 44
Phil Klay: from “Redeployment” (2014), in Jonna Engberg Pedersen mfl.: Contexts, Gyldendal, 2. udg, 2015, p. 251-261
Ejefald med of, Bøgh & Hougaard, "Den lille fejlstøvsuger", s. 45
Supplerende stof:
Make a poster for redeployed soldiers with information about the symptoms of PTSD and/or advice on how to adapt to ordinary life.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Initiativ
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 6
Evil Minds
Et forløb med ondskab som tematisk fokus. Særligt vægt er lagt på analysebegreberne ' mood' og 'atmosphere'.
I forbindelse med forløbet har klassen læst romanen "Stone Cold"
Grammatik:
Ejefald, fortsat
Stedord, særlig vægt på henførende stedord
Læst: ca 125 sider
Indhold
Kernestof:
Robert Swindells, "Stone Cold", Penguin Books, 2016
Ejefald, Ib Poulsen, "Down-To-Earth Grammar", Klim 1994, s.25
Repetition af ejefald, Hermansen & Tornøe, "Getting Started", opg 3, s. 53, Gyldendal 2017
Daniel Ransom, “Rendezvous” Jonna Engberg Pedersen mfl.: Contexts, Gyldendal, 2. udg, 2015, p. 251-261
Henførende stedord, Bøgh & Hougaard, "Den blå Fejlstøvsuger" s, 53
Henførende stedord, Hermansen & Tornøe, "Getting Started", s. 93
Short film: "The Gatherer", DownHomeFilms 2014 https://www.youtube.com/watch?v=f8MTjP6wQ_Y
About True Crime, Brøndsted & Larsen, "Narrating Truth", Alt i ord, 2021, p.128-130
Spotify podcast: Serial killers (selvvalgt)https://open.spotify.com/show/4ruq7mH0jg1sFi8KQhnGb8
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Summary
23-10-2024
Grammatik II
28-10-2024
Discussion
13-11-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Dystopian Worlds and Post-Apocalyptic Fiction
Et forløb om den dystopiske/post-apokalyptiske fortælling med særlig vægt på den dystopiske helt samt på det dystopiske samfunds karakteristika, herunder repetition af analyseredskaber til fiktions- og filmteknisk analyse.
Grammatik: stedord, tillægsord, biord, forholdsord
Læst: ca 50 sider
Indhold
Kernestof:
Stedord (personlige, ejested-, tilbagevisende, henførende, påpegende, spørgende), lærerproduceret materiale
Tillægsord, Den lille Fejlstøvsuger, s. 34-35
Suzanne Collins: The Hunger Games, from ch. 1, Scholastic Press, 2008
Dystopian fictionTrine Østergaard: The English Handbook, Systime 2017, pp.66-69
Gary Ross, "The Hunger Games" (2012)
Biord, Den lille fejlstøvsuger, s. 36-37
Helen Simpson: “Diary of An Interesting Year” (2009) The New Yorker, December 9, 2009
“The Luckiest”, dir. Aneta Baldovici, 2018, https://www.youtube.com/watch?v=tD0hog6Bls8
Forholdsord, lærerproduceret materiale
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Multicultural UK
Forløb med fokus på UKs multikulturelle aspekter, herunder kultursammenstød,, generationsforskelle, identitetsopfattelse etc. Herudover har forløbet naturligt ledt frem til en repetition af lingua franca og 'the many Englishes'
Som afsluttende forløb har tekstudvalget endvidere fokuseret på at repetere værktøjer og fagbegreber til analyse af fiktion, non-fiktion og film
Grammatik: repetition (udsagnsord, navneord, tillægsord/biord, stedord)
Læst: ca 50 sider
Indhold
Kernestof:
John Agard: “Mr. and Mrs. Xenophobia” Anne Mette Finderup m.fl., Worlds of English, Systime 2010, p.72-73
Hanif Kureishi: from “My Son the Fanatic” (1997) Jonna Engberg-Pedersen m.fl, Contexts, Gyldendal 2004, p.193-201
"East is East", directed by Damien O’Donnell 1999
Safraz Manzoor: “Second Generasians” (2004) Ruth Flensted m.fl., What’s Up, Britain, Gyldendal 2009, p.136-137
From Tony Blair, “Speech at Downing Street”, 8 December 2006. Jakob Sinding Skött m.fl., UK Now, Columbus 2023
From David Cameron, “Munich Speech”, 5 February 2011.Jakob Sinding Skött m.fl., UK Now, Columbus 2023
From Suella Braverman’s address at the London National Conservatism Conference on May 15, 2023, (22:05 until 27:15) https://www.youtube.com/watch?v=NS5nh1aD-qM&t=3s
Laura Blake, "Home is not Here", 2021
Lingua Franca, fra The English Handbook, Systime 2017, p.171-172
Standard and non-standard English: Dialect and Accent, fra David Trudgill, from "Dialects", Routledge, 1994, chapter 2, p.5-8
"Black Sheep", The Guardian, documentary, directed by Ed Perkins 2018, Black Sheep - Oscars 2019 Short Documentary Nominee
Supplerende stof:
Multicultural UK
Googl Suella Braverman and find three facts about her
Klip fra "Gamle mænd i nye biler", instr. Lasse Spang Olsen, 2002https://www.youtube.com/watch?v=UgdceI098dQ&fbclid=IwAR3sWW7S5C9TUrDDPLG6VWMcmOAbcQbVVuLAEX_tYgw2vDdZ_InbUVDQamE
The many Englishes: diverse "Accent tag" videoer, Youtube
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Discussion II
21-03-2025
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Repetition
Repetition og eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Kongruens, Snow White.docx
Henførende stedord.docx
Genlæs vores noter om tillægsord og biord i klassenotesbogen/grammatik pkt 11 og 12
https://opgaver.nakskov-gym.dk/
Opg. 6: Analytical essay: https://opgaver.nakskov-gym.dk/
Prøvespørgsmål, War and Conflict.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Eksamen
Følgende websider er tilladte ved mundtlig og skriftlig eksamen
-
www.ordbogen.com
+ ABC-ordbogen
- Synonymordbogen
https://www.thesaurus.com/
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59135949376", "T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59135949376", "H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59135949376" }