Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Martin Blak Jensen
|
Hold
|
2023g_TyF (1g TyF, 2g TyF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ab ins Deutsche (introforløb)
Forløbet har til formål gennem samtaleøvelser at ryste holdet sammen socialt samt afdække grammatiske vanskeligheder gennem screening og træne basal grammatik. I dette forløb øver vi udtaleregler, samtalestrategier, regelmæssige verbers bøjning, spørgeord og sætningsanalyse.
Kate Fuchs; Mathilde Sinding: Intro: Ab ins Deutsche, i: Auf uns, Systime (2020)
Mette Hermann: Du, ich und wir, i: Los geht's, Systime (2020)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Landeskunde
I dette forløb har vi haft et interkulturelt fokus på tysktalende lande. Vi har arbejdet med følgende emner:
- Deutsche Bundesländer
- Präsentationen von deutschen Städten
- Über eine Reise reden
- Alpelandene Schweiz, Liechtenstein og Østrig
- Made in Germany med fokus på historien om Haribo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Märchen (Eksamen)
I dette forløb har der været fokus på den literære opbygning og analyse af eventyr med hovedfokus på folkeeventyr
Brüder Grimm: Häsischenbraut
Brüder Grimm: Rotkäppchen (1812):
Brüder Grimm: Rumpelstilzchen (1812)
Skema over genretræk ved eventyrgenren fra "Gattungen"
Supplerende stof:
Film: Tischlein deck dich: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=3&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Bord%20d%C3%A6k%20dig&fui=83&fromdate=0&orderby=title&SearchID=e5cef9e8-505a-4c48-9507-84652cb3e01b&index=1
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede
tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med,
samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd
og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den
centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet
med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner
med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I
mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og
samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deutschland als Einwanderungsland (Eksamen)
I dette forløb fokuserer vi på indvandringen til Tyskland fra omkring 1960'erne og frem. Hovedfokus lægges på de tyrkiste gæstearbejdere, der kom til landet, hvorfor de gjorde det, hvordan disse har været med til at forme det moderne Tyskland kulturelt, og hvordan de oplever at bo og leve i Tyskland på godt og ondt.
Der fokuseres både på positive og de negative opfattelser af det at være indvandrer (og at have migrationsbaggrund i Tyskland).r.
Materiale:
Canan Büyü: "Macht der Kulturen" fra Hier ist meine Heimat - Deutsch-Türkisches Leben, Kirsten Blume og Mette Hermann, Tyskforlaget, 2010
Nevfel Cumart: "Über die Heimat I + II" fra Hier ist meine Heimat - Deutsch-Türkisches Leben, Kirsten Blume og Mette Hermann, Tyskforlaget, 2010
Film: Almanya wilkommen in Deutschland + opgavemateriale fra Helle Egendal ”Gattungen”
I opgavematerialet fokuseres der på historien om gæstearbejdernes historie, mundtlig fremstilling og filmens komposition - i alt ca. 10 sider.
Kortfilm: Schwarzfahrer: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/sort-passager
Supplerende materiale:
Fakta om migration i Tyskland:
Die Geschichte der Deutschtürken: https://www.youtube.com/watch?v=x2m8LgYF8jc&t=90s
Videoen på siden: "Es gibt Rassismus in Deutschland":
https://www.dw.com/de/studie-es-gibt-rassismus-in-deutschland/a-61697388
19. Februar 2020: Anschlag in Hanau: https://www.bpb.de/kurz-knapp/hintergrund-aktuell/505333/19-februar-2020-anschlag-in-hanau/
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede
tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med,
samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd
og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den
centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet
med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner
med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I
mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og
samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vebrechen (Eksamen)
I dette forløb skal eleverne arbejde med forskellige former for forbrydelser. Igennem forløbet vil der være fokus på, hvilken motivation mennesker har for at begå en forbrydelse. Vi har særligt talt om ideologiske/politiske motiver og hævnmotiver
Materiale
- Ferdinand von Schirach: Anatomie, 2010 - Fra: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016
- Ingrid Noll: Nasentropfen
https://www.srf.ch/audio/schreckmuempfeli/nasentropfen-von-ingrid-noll?id=12264193
- Rammstein: Wienerblut: https://www.youtube.com/watch?v=Hx-aN3K82Po
Film: Der Baader-Meinhof Komplex (2008)
Supplerende stof:
- Materiale om krimi-genren fra Helle Egendal: Gattungen
Tilladte digitale hjælpemidler ved eksamen:
Online-ordbøger som "ordbogen.com" / "Gyldendals Røde Ordbøger
Lærerforedrag om sagen om Josef Fritzl
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede
tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med,
samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd
og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den
centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet
med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner
med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I
mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og
samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Helden und Vorbilder (Eksamen)
Hvad kendetegner hhv det gode og det dårlige forbillede? Er forbilleder vigtige? Hvad kan de? Hvorfor har vi dem?
Disse spørgsmål vil blive besvaret, når eleverne arbejder med helte og forbilleder i forskellige kontekster.
Vi har arbejdet med følgende underemner:
Dårlige forbilleder
Influencere som forbilleder
Fodboldspillere som forbilleder
Materiale:
„Wenn dich täglich Millionen Menschen anschauen, merkst du, welche Macht du hast“: https://www.wiwo.de/my/unternehmen/dienstleister/social-media-star-millane-friesen-wenn-dich-taeglich-millionen-menschen-anschauen-merkst-du-welche-macht-du-hast/28827802.html
Melodie Michelbergers Instagram profil: https://www.instagram.com/melodie_michelberger/?hl=da
„Ich habe mich nicht geoutet “DFB-Star Lena Oberdorf macht Liebesbeziehung öffentlich: https://www.express.de/sport/fussball/frauen-wm-lena-oberdorf-macht-beziehung-zu-freundin-oeffentlich-6-612093
Aysegül Acevit: Tante Marianne, Aus: Was lebst Du? Jung, deutsch, türkisch - Geschihcten aus Almanya (2005)
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede
tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med,
samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd
og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den
centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet
med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner
med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I
mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og
samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60592204957",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60592204957",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60592204957"
}