Nakskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nakskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023b_Ma - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Nakskov Gymnasium
Fag og niveau
Matematik B
Lærer(e)
Ulla Juul Franck, Ulrik de la Motte
Hold
2023b_Ma (
1b Ma
,
1b Ma omlag
,
2b Ma
,
2b Ma opg
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Genopfrisk og rep af lineært på flere plane
Titel 2
procenter og renteformlen
Titel 3
Eksponentialfunktionerne
Titel 4
potenssammenhænge
Titel 5
regression og residualer
Titel 6
2 grads- og flergrads- polynomier
Titel 7
vektorregning grundlæggende
Titel 8
dåb og retvinklede trekanter
Titel 9
Repetition: Alt stof og træning til mundtlig årspr
Titel 10
Skriftlighed i matematik
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Genopfrisk og rep af lineært på flere plane
Grundlæggende regningsarter
Grundlæggende om lineært, (de 4 repræsentationsformer) graf, forskrift, tabel og sprog.
to punktsformlen
skæringspunkter
proportionalitet.
stykkevist linæert
Dm og Vm
Indhold
Kernestof:
Kære 1.b
studieretningsstart opsamlende opgaver.docx
skrivevejledning 2023.docx
eduap.com/da/download-wordmat/
Hej 1 b.
Gruppeinterview 1g 2023,Gruppeinterview 1g 2023, spørgeskema.docx
201119-Mat-B-stx-formelsamling-2udg-web-okt-2019.pdf
Sørg for at medbringe blyant, viskelæder og gerne A4 notesblok
Repetition:
Kapitel-1-Lineaere-funktioner.pdf siderne 2 -10
opstil forskrift ud fra graf.docx
lineært at beregne x udfra f(x) og omvendt.docx
At tegne graf fra enten tabel eller a og b.docx
Dybden:
lineært sprog til mat 2.docx
lineært sprog til mat.docx
2 små beviser for formlen for lineært a beregnet fra 2 punkter som grafen skærer.docx
Lineært lynhurtigt arbejder med siderne 6-10 i kopien I fik ( der desværre manglede en klips)
Lineært lynhurtigt arbejder med siderne 6-10 + 14, 15
opgaver i beregning af forskrift fra 2 pkt og at afkode punkterne fra sprog.docx
fremgangmetode til at beregne a og b for lineær sammenhæng.docx
Langhåret lineært arbejder på klassen med:
Hele klassen samlet gennemgår og BEREGNER med 2-punktsformlen, dvs. formlen til beregning af hældningen, a for en lineær sammenhæng. Bagefter beregner vi y-skæringen, b. Derpå kan forskriften opstilles.
lineære sammenhænge div eks. opg forskrift fra 2 punkter.docx
opgaver om proportionalitet.docx
opgaver proportionalt 2.docx
Lektie hjemme: Alle har regnet alle 7 opgaver i filen:
Og regn helst også hjemme, (lommeregner er ok ;-) ) :
Alle løser opgave 1 og 2 i filen:
Målet, hints og regler til ligningsløsning.docx
Vi taler mere om definitionsmængde og værdimængde,
Dm(f) og Vm(f).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
procenter og renteformlen
procenter og om-og be-regninger med procent
procentændring med nyværdi (fremskrevet værdi)
Udvikling af rentefomlen og fremskrivnignsfaktoren
beregning af procenten fra fremskrivningsfaktoren
Beregning af én ukendt når de øvrige er kendt udfra omskrevet renteformel
Alle beregninger foretaget i hånden uden pc, kun med lommeregner
Indhold
Kernestof:
Jens Carstensen m.m: STX MAT B1, Systime; sider: 74-79, 90
Alle downloader wordmat, OBS, hvis du har mac så husk lige at se under "om denne mac" (oppe under æblet) hvilken udgave den er, (Mac intel eller Mac M1/2 ) og vælg det rette program at downloade.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Eksponentialfunktionerne
Eksponentialfunktionerne og at en underfamilie er rentefomlen.
Repetition af det er en procentvækst
Dm og Vm for eksponentialfunktioner.
Konstnaterne b og a's betydning for grafen
repetition af procenten er "inde i a ".
Fordobling og halvering
to punktsformlen for a
Indhold
Kernestof:
samlede Formler.docx
Formler fra kort til lang rente og omvendt.docx
repetitionsskema rentesregning.docx
kom i gang igen om procenter og rentesregning jan '24.docx
Titel
Kære alle
Grafens udvikling og betydningen af a og b.docx
Bagefter repeterer vi at beregne en ukendt værdi i en eksponentielvækst (dvs procentvækst) ved at løse ligningen i wordmat.
Eksponentialfunktioner opgaveark 2c løse lignigner.docx
Sammenlign med siderne:
Jens Carstensen m.m: STX MAT B1, Systime; sider: 92-97, 101-106, 109-110
Du har færdiggjort filen:
Vi hygger med:
Svarende til siderne:
Vi samler kort op på: Eksponentialfunktioner opgaveark 2c løse lignigner.docx
Vi arbejder med det sjove fænomen at der er en fast fordoblingskonstant ( eller halveringskonstant) for den enkelte eksponentialfunktion.
Eksponentialfunktioner opgaveark 5 om graffordobling.docx
Eksponentialfunktioner opgaveark 6 om grafhalvering svar.docx
Dvs siderne:
Vi repeterer kort om aflæsning af T2 og T1/2, og går videre med at beregne T2 for de voksende og T1/2 for de aftagende.
Formlerne er præsenteret på siderne:
Eksponentialfunktioner opgaveark 5a.docx
Eksponentialfunktioner opgaveark 6a.docx
Alle har regnet begge opgavefiler:
Du har gennemlæst opgaverne i de to følgende filer og markeret nøgleordene/informationerne:
Eksponentialfunktioner opgaveark 7 beregning T2 T_.docx
Eksponentialfunktioner opgaveark 8 tekst til mat.docx
Helt som for de lineære sammenhænge kan vi beregne eksponentielt a ud fra 2 punkter som grafen skærer.
fremgangmetode til at beregne a og b for eksponentiel sammenhæng.docx
Eksponentialfunktioner opgaveark 4 mere beregn a.docx
Læs opgaverne igennem hjemme og understreg de vigtige informationer ( altså både ord matematik figurer...)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
potenssammenhænge
Indhold
Kernestof:
Jens Carstensen m.m: STX MAT B1, Systime; sider: 116-119
Vi ser på endnu en type funktioner/sammenhænge/ vækstformer: Nemlig potensfunktionerne.
Vi ser på endnu en type funktioner / sammenhænge, de kaldes potensfunktioner, fordi den uafhængige variable (x) er grundtallet i en potens, dvs "x er opløftet i et tal", f.eks. er arealet af et kvadrat, afhængigt af sidelængden, en potenssammenhæng.
undersøgelse af potensfunktioner.docx
Vi arbejder videre med at undersøge påstandene i bogen.
Måske når vi at arbejde med:
Potensfunktioner 1.docx
Potensfunktioner 2.docx
Potensfunktioner 3.docx
I afgør om vi regner flere opgaver om potenssammenhænge eller vi går videre :-D
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
regression og residualer
REgression - lineært, eksponentielt og potens
residualer, dvs den rest der er tilbage, på et målepunkt, når der er opstillet forskrift.
Miniprojekter med at generere data i virkeligheden og modellere. Overvejelse om trods god model at modellen giver mening.
Regnearbejde med modellen
Indhold
Kernestof:
Sørg for at have regnet "Undersøgelse af potensfunktioner", "potensfunktioner 1", og helst også "potensfunktioner 2" - se filerne fra sidste uge.
Vi fortsætter med regression
regression dataplot og residualplot i wordmat med excel.docx
regression og residualplot i Geogebra.docx
lineær regression - opgaver.docx
eksponentiel regression - opgaver.docx
dataplot regression og residual.xlsm
211028-Vejledende-enkeltopgaver-om-regression-stx.pdf
Kolesterol.xlsx
Korndata.xlsx
OldFaithful.xlsx
vandmænd.xlsx
terningekast og bolde.docx
Vi arbejder med de modeller I lavede torsdag eftermiddag - og trækker sammenligning til hvor matematiske modeller anvendes i den virkelige verden
Nike Sneakers - find alt det fedeste fra Nike her! – Sneakerzone
Vi regner opgaver i regression og residual
regression og residual afl s opgaver.docx
Vi regner de sidste opgaver fra i går.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
2 grads- og flergrads- polynomier
2 gradspolynomier, og deres graf - parablen, eksperimentiel tilgang til afgøre a, b, og c's, betydning for parablens udseende ( herunder lodret forskydning) dvs resonnementstræning.
2gradslingningen løst i hånden (flowdiagram), kvadratiske ligninger i hånden ( b=0) og dem hvor c=0 og grafisk og algebraisk løsning af ligningerne, nulpunkter og beregning med kendt yværdi. nulreglen og faktorisering.
flergradspolynomier, nulpunkter, løsnign af flergradsplo, grafisk og med wordmat, og fra faktoriseret form. skæringer med andre grafer og anvendte polynomier. modellering med 2 gradspolynomier. undersgøesel af koefficienters betudning for flergradspol. vandret forskydning og toppunkt.
Anvendte polynomier
Indhold
Kernestof:
2 grads polynomier graf og betydningen af a.docx
2 grads polynomier graf og betydningen af b.docx
2 grads polynomier graf og betydningen af c.docx
Afsnit
Lektie hjemme: Alle har regnet de 3 filer fra tirsdag, om betydningen af a, b og c for parablens placering.
Vi "regner" opgaver om parabler.
Flowdiagram løsning af andengradspolynomium.docx
Jeg håber I har nydt ferien😀 men at I nu glæder jer til at give den gas med matematikfest😜
parablers placeringer og 2 gradsligninger i hånden.docx
2 grads pol og beregning for en y-værdi.docx
Vi regner opgaver med 2 gradspolynomier, dvs både de “lange” med værdier for a, b og c men også de kvadratiske hbor b=O og også nogle sjovere hvor c=O😀
kvadratiske ligninger og 2 grads pol uden c.docx
2 grads pol nulpunkter etc.docx
Vi arbejder jo virtuelt: Tryk på linket og tryk deltag i mødet - husk at sætte kamera og mikrofon til.
Regn opgaverne der ligger nedenfor. Vi starter sammen, og aftaler hvordan modulet skal forløbe.
I samler op på opgaverne fra i fredags
flergrads polynomier opgaver.docx
Alle har regnet opgaverne fra fredag, dvs også filen:
2 grads pol faktorisering.docx
flergradspolynomier fra faktoriseret form.docx
Vi samler op på faktorisering og faktoriserede flergradspolynomier, fra sidst
Vi arbejder med skæringer mellem polynomier og andre grafer2 grads pol med skæring med andre grafer.docx
opg anvendte polynomier.docx
Alle har regnet mindst de 2 første opgaver i filen:flergradspolynomier fra faktoriseret form.docx
Vi gennemgår eksemplet om kirken i Barcelona: Sagrada Familia - og ro på, det skal nok stå lysende klart for jer ;-)
sagrada familia.docx
I samler op på faktoriserede flergradspolynomier som I fik allerede mandag.
Vi ser på formlen om vandret forskydning af parablen
opsamlende opgaver på 2 gradspol.docx
Alle har regnet opgave 1-4 i opgavefilen fra i går
Alle har regnet til og med opgave 10 på opgavefilen fra mandag
toppunktsformen og geogebra.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
vektorregning grundlæggende
vektor: en længde og en retning. eksperimentiel tilgang til flere forskelligrettede kræfter/Eksempler fra virkeligheden. indføring af koordinater vhja basisvektorerne / resonnementstræning.
Regnereglerne for vektorer
Indhold
Kernestof:
Vi starter i fællesskab med nogle eksperimenter/fænomener :-)
Alle har papirerne fra mandag med, og du har sørget for at opskrive dine vektorer som vist på side 2.
Jens Carstensen m.m: STX MAT B1, Systime; sider: 142-151
Vi opvarmer med at beregne længden af en vektor og at lægge vektorer sammen. Alle der ikke fik vektoren med koordinaterne "20 over 20 ", tjekker aflæsningen af vektorerne igen og tjekker beregningen af den samlede vektor.
Lektie til idag: alle har gennemgået begreberne i bogen, s 143-144, ved at tegne de forskellige vektorer ud fra egne vektorer. Dvs det vi startede på i dag hvor nogle ikke blev helt færdige
Vi arbejder med multiplikation af vektorer, både med en konstant
Vi opsummerer hvad vi ved indtil videre om vektorer
Husk! Vi dyster hold mod hold.
At taste vektorer i wordmat.docx
repeterende grundlæggende mat.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
dåb og retvinklede trekanter
Enhedscirklen m enhedsvektor, omløbsretning, indføring af sinus og cosinus som hhv y og x koordinat til regningspunkter. (invers sin, invers cos, invers tan). Grundrelationen (sætning 1 s 175).
Indføring af tangens. De "små" cos sin tan formler sætning 3 og 3 (omformuleret) s 181 og 182. Retningsvinklen, polære koordinater og deres sammenhæng til alm koordinater.
Indhold
Kernestof:
Jens Carstensen m.m: STX MAT B1, Systime; sider: 170-174, 176-177
Sidst indså vi at vi kan beskrive en vinkel ud fra retningspunktets koordinater, cos(V) og sin(V).
Strategi til at vælge formel til beregning i retvinklede trekanter.docx
trigonometri opgaver de små trekantsformler.docx
trigonometri opgaver retvinklede.docx
Strategi til at vælge formel til beregning i retvinklede trekanter rev 30 maj.docx
Vi afslutter trekanterne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Repetition: Alt stof og træning til mundtlig årspr
Indhold
Kernestof:
Repetition til mundtlig eksamen, vi arbejde med spørgsmål og repeterer
Hvis ikke du har fået gemt disse filer, kommer de her:
mundtlige spørgsmål.docx
Repetition til mundtlig eksamen, vi regner repeterende opgaver
Vi øver os, og tager diverse spørgsmål
Vi tager de sidste panik spørgsmål - og mat.-hygger den sidste halvdel af modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Skriftlighed i matematik
Terminsprøvegennemgang
Hvad kræves af en besvarelse for at får højeste antal point?
Krav til dokumentation.
CAS vejledninger er lagt op - vi ser på dem.
Om den skriftlige prøve i matematik A på stx med baggrund i formand for opgavekommisionen Gert Schomackers FIP 2022 materiale.
Indhold
Kernestof:
Terminsprøven tilbageleveres.
f'(x) = 0. Max og min. Monotoniforhold ud fra monotonitabel. Monotoniforhold.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61631405790", "T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61631405790", "H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61631405790" }