Holdet 2024g3a_bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Lotte Regitze Hagemann Petersen
Hold 2024g3a_bk (1g3a bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. (Selv)portræt
Titel 2 2. Kunst i det offentlige rum
Titel 3 3. Japanomania - japansk kunst
Titel 4 4. Eat me - mad i kunsten
Titel 5 5. Det magiske foto
Titel 6 6. Det relationelle byrum - byrumsdesign
Titel 7 7. Eksamensprojekt
Titel 8 8. Repetition
Titel 9 Eksamensorientering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. (Selv)portræt

Forløbet er tematisk bygget op omkring genren portræt og selvportræt, hvor der er arbejdet med forskellige stilretninger gennem tiden samt introduktion til formalanalytiske begreber indenfor billedanalyse.
Forløbet dækker kunst før og efter 1800-tallet samt de seneste 10 år.
Problemstilling: Hvordan kan man skildre mennesket?

Indhold:
- Renæssancen (humanisme, harmoni, symmetri, balance, perspektivet, geometriske grundformer)
- Ekspressionisme (den indre oplevelse, fremmedgørelse, malerstil)
- Popkunsten (hverdagsmotiver, massemedier)
- Iscenesættelse (selfien = positivt selvbillede)
- Betydningsanalyse

Teoribegreber inden for formalanalyse:
- Farvelære (primærfarver, sekundærfarver, tertiærfarver, lys-mørke kontrast, kold-varm-kontrast, komplementærkontrast, kvalitetskontrast)
- Dybde (indadgående linjer (ortogonaler), forsvindingspunkt, horisontlinje, kold-varm-kontrast)
- Synsvinkel (frø-, normal-, fugleperspektiv)
- Komposition (statisk, dynamisk, lukket, åben)
- Lys (formgivende lys og skygge)

Praktiske øvelser:
- Selvportræt med ekspressionistisk (følelsesmæssig)
strategi
- Grid-portræt
- Statisk og dynamisk gruppeportræt
- Form gennem skyggelægning
- Foto (Hvordan kan man underbygge dybden med tydelige perspektiviske linjer?)
- Farvelægning med kold-varmekontrast (Hvordan kan man underbygge dybden med farvekontrast?)

Teori:
- Youtube-kanalen "Billedkunst": Renæssancens portræt (https://www.youtube.com/watch?v=Ft4MdCwsi9o)
- "Renæssancen" fra Henrik Oxvig m.fl. Grundbog i kunst og arkitektur, Systime, i-bog.
- Læreroplæg om  renæssancens historie og idealer baseret på Maleriets historie.
-  Youtube-kanalen "Billedkunst": Analyse af Mona Lisa (https://www.youtube.com/watch?v=vDYBFDDCIds&list=UUeSGoYR2t48e3Lvm6WRhw8Q&index=23)
- "Ekspressionismen" fra Henrik Oxvig m.fl. Grundbog i kunst og arkitektur, Systime, i-bog.
- "Popkunst" fra Maleriets historie, side 380-382
- "Fra selvportræt til selfie", lærerproduceret baseret på undervisningsmateriale fra Louisiana.
- Lærerproduceret analysekompendier til billede på flade, skulptur og installation.

Værker:
- Leonardo da Vincis: Mona Lisa, omkring 1503
- Sarah Lucas: Selvportræt med spejlæg, 1996.
- Gillian Wearing: Self Portrait of Me Now in Mask, 2011, 115.6 x 89.2 cm
- Niels Strøbæk: Tre Slægtled. 2012. Det Nationalhistoriske Museum. Frederiksborg Slot
- Andy Warhol: Marilyn Monroe, 1967, Louisiana
- Petra Kleis: Tobias Rahim, fotografi, 2020
- Apolonia Sokol, Dina, olie på lærred, 2022
- Frida Kahlo: Selvportræt med tornehalskæde og kolibri, 1940
- Ernst Ludwig Kirchner: Selvportræt som soldat, 1915
- Udvalgte foto fra Cindy Shermans instagramprofil
- Roy Lichtenstein, M-Maybe (A Girl’s Picture), 1965
- Andy Warhol: Marilyn Monroe

Supplerende værker:
- Michelangelo Buonarrotis: Den Hellige familie, ca. 1503
- Beyoncé, instagramfoto som Frida Kahlo
- Cindy Sherman: Untitled Film Still #14, 1978, fotografi
- Cindy Sherman: Untitled #360, 2000, "Hollywood/Hampton Types", fotografi

Antal sider: 16 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Kunst i det offentlige rum

Forløbet har hovedvægt på den internationale samtidskunst inden for street art. Der er arbejdet med genrer som stencil og performance.
Derudover er der arbejdet med skulpturanalyse og det stedspecifikke.
Problemstilling: Hvad er kunst i det offentlige rum? Hvad er street art?

Indhold:
- Socialanalyse
- Street art (ulovlig, samfundskritisk/ aktivistisk, humoristisk, gade eller galleri?)
- Street art-genrer (stencil, paste-up, graffiti, performance)
- Skulpturanalyse (materiale, komposition, sokkel, overfalde, skala, synsvinkel, skulpturelle virkemidler)
- Det stedsspecifikke

Praktiske øvelser:
- Stencil, der forholder sig samfundskritisk til sin egen samtid
- Skulptur-attack på en af byens skulpturer

Teori:
- Lærerproduceret oplæg om street art baseret på Ring, Kathrine: Walk this way - om gadekunst, Forlaget Radius, 2011
- DR3: "Graffiti er sygt grineren", 04.12.2020 (https://www.youtube.com/watch?v=5NPFIfLE4s8)
- Læreroplæg om socialanalyse og det stedsspecifikke baseret på materiale fra tilbygningen.dk
- Læreroplæg om street art-genrer baseret på Ring, Kathrine: Walk this way - om gadekunst, Forlaget Radius, 2011
- Læreroplæg om performancegenren baseret på Den store danske

Analyserede værker:
- Analyse af udvalgte værker af Banksy
- Elmgreen og Dragset: Han, 2012
- Mark Jenkins, skulptur af tape og husholdningsfilm samt tøj, 2006, Washington DC
- Isaac Cordal, skulptur
- Dave Mercer: viewTM, 2012
- Chong Fah Cheong: First Generation, 2000
- Ai Weiwei: Forever Bicycles, 2014, Austin, Texas.
- PINK ARMY - OPERATION K.Ø.S. (https://www.youtube.com/watch?v=WOZCBFpdGKE)


Antal sider: 5 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Japanomania - japansk kunst

Tematisk forløb om japansk kunst og japansk visuel kultur som en undersøgelse af ikke vestlig kunst. Der er arbejdet med fokus på samtidskunsten og inden for forskellige genrer. Der har været arbejdet med japanisme, samtidsskulpturer med inspiration i japanske teknikker og installation.
Problemstilling: Hvordan er formsproget i japansk kunst og visuel kultur?

Indhold/ begreber:
- Japanisme
- Japansk foto (Yokohama-skolen)
- Purikura
- Metamorfoser og transformationer
- Das unheimliche
- Det grimmes æstetik
- Affekt - sanseligt ubehag
- Kintsugi
(- Manga)

Praktiske øvelser:
- Skulptur i porcelæn - metamorfose
- Installation med inspiration i Kusama eller Shiota
- Purikura-foto i snapchat
Supplerende øvelser:
- Tegning i mangastil
- Farvelægning af fotografier i stil med Yokohama-skolen

Teori:
- Læreroplæg om japansk fotografihistorie
- Læreroplæg ud fra "Affekt" fra Andersen & Porse: TAP - Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, s. 29-33.
- Læreroplæg ud fra "Det grimmes æstetik" fra Andersen & Porse: TAP - Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, s. 83-88.
- Læreroplæg ud fra Ordrupgaard: MØDE MED JAPAN. DEGAS, MONET, GAUGUIN… (https://ordrupgaard.dk/portfolio_page/mode-med-japan-degas-monet-gauguin/) (red.)
- Læreroplæg ud fra Seramikku: KINTSUGI - SKØNHEDEN I DET UPERFEKTE  (htps://seramikku.dk/blogs/japansk-kultur/kintsugi-skonheden-i-det-uperfekte oktober 2023).
- "Das Unheimliche" fra Andersen & Porse: TAP - Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, s. 65-67.
- Yayoi Kusama fra Den store danske: htps://denstoredanske.lex.dk/Yayoi_Kusama, oktober 2023.
- "Chiharu Shiota - Invisible Line" fra ARoS
- Nationalmuseet: Japan i dag: Purikurafotomaskiner (https://natmus.dk/historisk-viden/verden/asien/japan/japansk-fotokunst/japan-i-dag-purikurafotomaskiner/)
- How to Use Japanese Purikura Machine (https://www.youtube.com/watch?v=0WttXC6-rwc)
(- Faktalink: Manga (https://faktalink.dk/titelliste/mang))

Analyserede værker:
- Glen Martin Taylor: Detached, 2022
- Glen Martin Taylor: The Dilemma of Being Human, 2022
- Glen Martin Taylor: Scissors plate, 2022
- Glen Martin Taylor: Cup of thorns, 2022
- Yayoi Kusama: Gleaming Lights of the Souls (Sjælenes funklende lys), 2008
- Yayoi Kusama: Phallis's Field, 2016
- Yayoi Kusama: Dots Obsession - Love Transformed into Dots, 2007
- Yayoi Kusama: The Eternal Love I have for Pumpkins, 2016
- Yayoi Kusama: Dots Obsession, 2012
- Chiharu Shiota: Last Hope, 2022
- Chiharu Shiota: One Thousand Springs, 2021
- Chiharu Shiota: Uncertain Journey, 2019
- Udvalgte purikura-fotos

Supplerende værker:
- Camille Pissarro: Blomstrende blommetræer, Éragny. Kunstnerens hjem, 1894, olie på lærred, Ordrupgård.
- Utagawa Hiroshige II, 11. måned, 1862
- Utagawa Hiroshige II: Tokaido, 4. måned, 1863
- Claude Monet: Waterloo Bridge, gråvejr, 1903
- Hokusai: Fuji seen from the katakura tea plantation of the province of Sugura from 36 Views of Mont Fuji, 1830-33
- Cézanne: Mont Sainte-Victoire, 1886-87
- Mary Cassatt: The Letter, 1890-1
- Kitagawa Utamaro: The Courtesan Hinazuru, 1794
- Katsushika Hokusai: Den store bølge, fra serien 36 udsigter til Fuji-bjerget, 1830-32
- Frank Lloyd Wright: Herbert Jacobs House 1936
- Mies van der Rohe: Farnsworth House, 1951
- Michael Kvium: En køkkenscene, 1986
- Lauren Kalman: Hard Wear (Pearls), 2006, 30 x 23
- Christian Lemmerz: Tyler Ziegel (An American Hero), 2015
- Claes Oldenburg: Soft Toaster, 1964.


Antal sider: 22 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Eat me - mad i kunsten

Forløbet er et tematisk forløb med forestillingen om mad som omdrejningspunkt. Eleverne har arbejdet med værker spredt over tid og genrer fra maleri til installation til videokunst.
Forløbet har i sin didaktiske form fungeret som forberedelse til eksamensprojektet, da eleverne i grupper har arbejdet med høj grad af selvstændighed med opgaveformuleringen frem mod en fremlæggelse.
Problemstilling: Hvordan tematiseres mad i kunsten?

Indhold:
- Mad som tema i forhold til sanser, samfund, kultur, natur, videnskab, forbrug og identitet.
- Stilleben
- Vantias-motiver (husk du skal dø)
- Installation (tredimensionalitet, beskuerinddragelse, sanseindtryk)
- Samtidskunst (konceptkunst, dialog med beskuer, hverdagsemner)

Praktiske øvelser:
- Et værk, der undersøger: Hvad betyder mad for os?
- Farveinstallation i glas (fællesværk for skolen)

Teori:
- Trapholt: "EAT ME full video" (https://www.youtube.com/watch?v=D8cJoIUY1Kg)
- Læreroplæg om stilleben
- "Mad" fra Andersen & Porse: TAP - Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, s. 177-179.
- "Vanitas og memento mori" fra Andersen & Porse: TAP - Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, s. 249-252.
- Lærerproduceret tekst om samtidskunst baseret på bl.a. "Manual til dansk samtidskunst" og kunststeder.dk

Analyserende værker:
- Selvvalgte værker fra udstillingen EAT ME på Trapholt 2017
- Anya Gallaccio: Stroke, 1994/2017
- Marije Vogelzang: Teardrop, 2013
- Simone Brühl: The Globe of Kolding, 2017
- Thomas Rentmeister: Uden titel, 2017
- Three: Eat Me, 2017
- LEE Mingwei: The Dining Project, 2017
- Charlotte Brocard: Jeux Cuisine - Extra-Long Forks, 2007

Supplerende værker:
- Jan Davidsz. de Heem (1606-1684), Stilleben med en Roemer, 1652
- Juan Sanches Cotán: Quince, Cabbage, Melon and Cucumber, 1602
- Dan Bannino: Lady Gaga "Baby Food Diet", fra Still Diets II, 2014
- Dan Bannino: Matthew McConaughey, fra Still Diets, 2014


Antal sider: 16 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Det magiske foto

Et tematisk forløb, hvor international samtidskunst og billeder på flade er i fokus. Derudover arbejdes der med visuel kultur i form af filmplakater som reference til tidligere stilarter. Der er lagt særlig vægt på fotografiet som genre. Værker har en spredning fra efter 1800 samt de seneste 10 år.
Det praktiske arbejde har koncentreret sig om det digitale foto.
Problemstilling: Hvad er det magiske billede?

Indhold:
- Det ubestemmelige (Tony Oursler)
- Natur: Ekspressiv og naturfænomener som lys og tåge
- Nostalgi: Historiske stilreferencer til f.eks. prærafaelitterne og romantikken
- Historier: Brug af folkemyter og litteratur.
- Fantasy æstetik
- Fotografiet som objektivt sandhedsvidne
- Surrealistisk fotografi (ultrakort intro)
- Lys (Formgivende lys og skygge, diffust, naturligt, symbolsk)
- Fotografiets genrer (Det iscenesatte fotografi, Snapshot-æstetik, Reportagefotografi, Snapshot-fotografiet)

Praktiske øvelser:
- Lav et magisk fotografi: Hvad gør et billede magisk?

Teori:
- Læreroplæg om det magiske billede og fotografiet som genre.
- "Det magiske" fra Andersen & Porse: TAP - Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, s. 93-96.

Analyserede værker:
- Ryan Mcginley Deep Well, 2015
- Ryan Mcginley Amanda (Falling Leaves), 2010
- Timothy H. O’Sullivan Fotojournalistik 3.7 1863, Battle of Gettysburg
- Valgfrit Ryan Mcginley-fotografi

Supplerende stof:
- Astrid Kruse Jensen The house inside her, videostill, 2011
- Rikke Benborg When you see a witch in the forest who is imagining who? videostill, 2001
- Film still fra Tony Oursler: ”Imponderable, 2016
- Ryan Mcginley Alex (Hurricane), 2010
- Filmplakat: Harry Potter og flammernes pokal
- Filmplakat: Ringenes herre - De to tårne
- John Everett: Millais Ofelia (1851-1852)
- Ryan Mcginley: Ivy (Minnewaska), 2015
- Jacob A. Riis How the Other Half Lives,1890 (taget i NY 1888)
- Still featuring Jehanne d'Alcy, actress and wife of Georges Méliès in his film La source enchantée, cirka 1890.
- Man Ray: Le Violon d'Ingres , 1924
- Clarence John Laughlin Farewell to the Past No. 4, 1946
- Jerry Uelsmann Magritte's Touchstone, 1965
- René Magritte: Le Château des Pyrénées, 1959
- Jerry Uelsmann Philosopher's Desk, 1974
- Astrid Kruse Jensen: Within The Landscape #19, 2014
- Per Bak Jensen: Vandresten /Wandering Rock, 2008
- Sarah Lucas: Selvportræt med spejlæg, 1996
- Dan Bannino: Lady Gaga "Baby Food Diet", fra Still Diets II, 2014
- Ukendt, fra Nakskov Gymnasium og HF’s instagram
- Robert Capa: Militsmand i dødsøjeblikket, Cerro Muriano, September 5, 1936, fotografi, 1936.
- Ricki Rosen, fotografi, 1993.

Antal sider: 5 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Det relationelle byrum - byrumsdesign

Arkitekturforløb om det relationelle byrummet herunder byrummets historie. Eleverne har arbejdet med byrumsdesignet med et fagpakkeorienteret blik. Eleverne har kunnet vælge mellem 1) Byrum omkring sygehus 2) Byrum for børnehaver 3) ”Byrum” / uderum for indsatte.
Afslutningsvis har eleverne fremlagt deres projekter.
Problemstilling: Hvad er et relationelt byrum?

Indhold:
- Bunden kunstart
- Decorum
- Byrummets historie (Grid'et vs. den organiske by)
- Byrumsanalyse (skala, funktion, materiale, anvendelse, brugere, afgræsning, grundform, inventar, klimapåvirkning, identitet)

Praktisk projektarbejde:
- Model af et relationelt byrum ud fra valgmulighederne 1) Byrum omkring sygehus 2) Byrum for børnehaver 3) ”Byrum” / uderum for indsatte. (Hvordan udformer man et byrum, så det åbner mulighed for at skabe menneskelige relationer?)

Teori:
- Hvad er arkitektur? fra DAC.dk
- Læreroplæg om byrummets historie baseret på Porse & Carlsen: Byrumsdesign, Det ny forlag, 2018
- Porse & Carlsen: Byrumsdesign, Det ny forlag, 2018, side 29, 49, 62-68, 106-107 (redigeret version)

Analyserede værker:
- Modified Social Benches her i Auckland, New Zealand (Jeppe Hein, 2011-2015)
- The Meeting Place i Sydney (2009)
- Cirkelbroen i Købehavn (Olafur Eliasson, 2015)
- The Cascade Project i Hong Kong
- Den røde plads på Nørrebro i København (BIG og Superflex, 2012)
- Selvvalgt byrum i Nakskov


Antal sider: 13 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Eksamensprojekt

Eksamensprojektforløb med valget mellem følgende overordnede emner:
1) Sygt nok! - Hvordan bearbejder vi sygdom kunstnerisk?
2) Natur - Hvordan fremstilles opfattelser af naturen kunstnerisk?
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Repetition

Repetition af de forskellige analytiske tilgange, forløb, værker og begreber samt forberedelse til eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Eksamensorientering

Der er i undervisningen benyttet følgende materiale med adgang til nettet, som eleverne også må tilgå til eksamen:
- Klassenotesbog for holdet (NAGY_2024g3a_ bk - Billedkunst-notesbogen)



Antal sider i alt: 77 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer