Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Gitte Skovgaard Ibsen
|
Hold
|
2024g_mu (1g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. tematiske forløb: Værktøjskassen i musik
Fokus: at eleverne opbygger et grundlæggende musikteoretisk fundament som forudsætning for de næste tematiske forløb. Fokus på grundlæggende nodelæsning, rytmegenkendelse, akkorder, grundlæggende kendskab til guitar, bas, trommer, klaver og stemmetræning. Opøve kompetencer i den sociale interaktion omkring det at indgå i sammenspil som kræver at man øver sig, er tålmodig, tager hensyn og er koncentreret.
Følgende litteratur er læst:
Johannes Grønager: C-nøglen:
s. 7-10 (toner, nodesystemet, G- og F-nøgle)
• Nodelinjer og mellemrum
• G-nøglen
• Tonerne og nøglehuls c
• F-nøglen (der er også en c-nøgle ligger på h)
s. 10-11 (Om fortegn = #, b og opløsningstegn)
s. 30-34 (om akkorder: grundtone, terts og kvint, store og små tertser (3+4 (mol) og 4+3 (dur) og hvordan man læser en becifring (som står over melodien i noden)
s. 74-78 (Om guitar og bas og hvor man finder tonerne på instrumenterne. Skemaer til guitarens spanske akkorder og guitarens barré-akkorder)
s. 44-46 (Om rytme (som vi også skal bruge til at analysere groovet i MJ's numre: Beat It, Billie Jean og Heal The World) og nodeværdier: puls, faner, bjælker, noder og punkteringer, taktarter (hvad betyder øverste tone i taktarten og hvad betyder nederste tone)
Sang:
Get up stand up (flerstemmigt)
Eric Clapton: Let It Grow (Flerstemmigt)
U2: I Still haven't found what Im looking for
Bill Withers: Ain’t no sunshine
Magtens Korridorer: Kom og Mærk
Mary Mary: Shackles
Sammenspil:
Kunne spille "Rock 1 på trommesæt"
U2: I Still haven't found what I'm looking for (på klaver: fokus på akkorder)
Bill Withers: Ain’t no sunshine (sang, trommer, bas, guitar, klaver)
Magtens Kooridorer: Kom og Mærk
Elementære (rytme) læseøvelser: gennemgået og klappet øvelse 1-7 (Kompendium s. 45-46)
Auditiv formanalyse:
U2: I Still haven't found what I'm looking for.
Installeret app: Guitartuna: Så I selv kan stemme jeres bas og guitar.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. tematiske forløb: Mozart og Musikken
Fokus: At lære om Wolfgang Amadeus Mozarts liv og tid i Wien. At lære om instrumenterne i symfoniorkestret. Der har musikteoretisk været fokus på dur (11½111½) og mol-skala (1½11½11) ved at kigge på nodens fortegn og kvintcirklen, med henblik på at kunne læse hvilke akkorder der kan læses ud af noden til Mozarts Confutatis og bestemme om det er Tonika (T), Subdominant (S) og Dominant (D) i t. 1-10. Der har været fokus på rytme og groove i Confutatis t. 1-10.
Litteraturen er forsøgt inddelt i parametrene 1) FORM, 2) MELODI, 3) HARMONIK, 4) RYTME/GROOVE OG 5) KLANG. Men tilsammen udgør de musikken
Følgende litteratur er læst i forløbet:
I Kompendiet om:
MELODI OG HARMONIK s. 24-31 (om en melodi, kromatik, dur og mol-skala, flerstemmighed og tertsstablinger og kvintcirklen)
HARMONIK: Sangene s. 32 (Hvem sidder der bag skærmen) og s. 33 (Det var en lørdag aften) har vi kigget på skalaerne og sat funktionerne T, D og S på.
KLANG: s. 51-52: Tekst om; Benjamin Britten: Young persons guide to the orchestra (for at lære symfoniorkestrets instrumenter og instrumentgrupper at kende hertil læst s. 79-93 i C-nøglen, se nedenstående)
FORM: s. 38-42: Groove (med forkus på at kunne skelne mellem de 4 standardforme i poprock: 1) Strofisk form (AAA), 2) AABA, 3) Popform (ABAB) og 4) udvidet popform (ABABC) (kan læses igen under Tematiske forløb FORM)
(MUSIKHISTORIE) s. 55-60: Wolfgang Amadeus Mozart (Tekst om Mozart fra barn til voksen)
Johannes Grønager: "C-nøglen":
FORM: s. 12-14 (Om form: musikkens hus, definition på de forskellige formled i et poprock-nummer)
HARMONIK: s, 21-24 (Dur skala og ren mol skala) (går under HARMONIK: da vi sammen skulle undersøge hvilke toner der kan laves på dur-skalaens stamtoner og på mol-skalaens stamtoner med fokus på harmonik i Confutatis t. 1-10 - altså).
s. 27 (Gennemgang af kvintcirklen)
HARMONIK: s. 37-38: Vi har kigget på hvad der sker, når man bygger en 4. node oven på en treklang, så det bliver til en 4-klang. Vi kiggede på den lille 7'er og den store maj 7'er i forbindelse med akkorderne vi kom frem til i Confutatis i nogle af takterne t. 1-10 ved at kigge på hvilke noder akkorderne i takterne udgør.
KLANG: s. 79-93 (Musikkens instrumenter: strygere, blæsere, strengeinstrumenter, blæseinstrumenter, tangentinstrumenter, slagtøj)
Sang:
The Beatles: Imagine
Minds of 99: Under din Sne
Sammenspil:
The Beatles: Imagine (på klaver)
Minds of 99: Under din Sne
Links:
Benjamin Britten: Young Persons Guide to the Orchestra
https://www.youtube.com/watch?v=4vbvhU22uAM
Mozarts: Confutatis (Sats fra: Mozarts Requiem)
https://www.youtube.com/watch?v=fjtwyZAhCcs
Klip fra: Operarejsen: se minuttal: 19.07 til 24.00
https://www.dr.dk/drtv/se/operarejsen_-et-vrid-i-bananen_287576
Film: Amadeus. Directors cut.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gallafest - optrådt for publikum
Eleverne har optrådt for hele skolen og elevernes forældre og lærere ved årets gallafest på en stor scene i Nakskov Idrætscenter.
Til de har de øvet op, lavet lydprøve og givet koncert.
Nummeret de sang og spillede:
Mary Mary: Shackles
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Særligt studeret område: MJ - en superstjerne
I dette forløb er tematiske forløb 3: Form og tematiske forløb 4: rytme/groove indkluderet.
Det musikhistoriske samtidsfokus har været at kende til Michael Jacksons historie fra han var barn (hvad han er rundet af (opvokset som sort i USA i 1960'erne og 1970'erne), hvad der har drevet ham til succes, men også refleksioner over hans noget tidlige død/deroute. Der har været særligt fokus på albummet Thriller og på numrene Beat It, Billie Jean og Heal The World.
Der har været lavet sammenligning mellem Michael Jackson og Mozart.
Litteratur læst i forløbet:
J. Randy Taraborrelli: Michael Jackson:
s. 14-17 (Early Days)
s. 222-227 (Thriller is a Thriller)
s. 245-248 (Billie Jean and Beat It)
Dokumentar:
Michael Jackson: Life, Death and Legacy (FULL MOVIE)
https://www.youtube.com/watch?v=Itpikn__PY4
Kort uddrag fra dokumentaren: Quinzy. (som baggrund for at forstå noget af den hjælp Michael Jackson fik til sin succes og hvad han som sort musiker muligvis er rundet af).
Værker gennemgået i det særligt studerede område:
1. Michael Jackson: Beat It fra albummet "Thriller", 1982.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=oRdxUFDoQe0
Fokus i nummeret har været på: 1) FORM, 2) HARMONIK, 3) RYTME(nodeværdier)/GROOVE og 4) MELODI med fokus på begrebet AMBITUS: den dybeste tone til lyseste tone i melodien som MJ synger i noden og tagen stilling til om det så er en stor eller lille ambitus.)
2. Michael Jackson: Billie Jean fra albummet "Thriller", 1982.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=Zi_XLOBDo_Y
(Samme fokus som i Beat It)
3. Michael Jackson: Heal the World fra albummet "Dangerous", 1991.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=BWf-eARnf6U
(Samme fokusområder som i Beat It og Billie Jean)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
3. tematiske:Mere FORM; i særligt studeret område.
Vi dykker i denne del af det særligt studeret område ned i Michael Jacksons numre for at se på hvilken FORM numrene: Beat It, Billie Jean og Heal The World er opbygget af. Vi laver auditive analyser med fokus på formled, takter og instrumentering og andre observationer. Vi husker, at når vi kigger i analyseskemaerne, følger vi samtidig med i noden, så vi hele tiden ved hvor vi er henne i formen. Men musikken er vores empiri, det som er det egentlige vi analyserer.
Læs i Kompendiet:
s. 21 om Omkvædsformer
Repetér og genlæs evt. i komp s. 12-19 om definition på de forskellige formled (hvad karakteriserer et vers, et omkvæd og et c-stykke osv) og læs igen om STANDARDFORMTYPERNE: 1) strofisk form, 2) AABA-form, 3) POP-form (vers/omkvædform) og 4) UDVIDET pop-form (vers/omkvædform med kontraststykke)
Læs om Mozarts KONCERT Rondo i D-dur s. 61-63 i Kompendiet
Hør musikken igen og se den her:
https://www.youtube.com/watch?v=vJvVQ1_RPE0
Auditive analyser lavet til:
Billie Jean, Beat og Heal The World. Musikken der er anvendt kan du finde i nedenstående links:
MUSIKVIDEOER BRUGT til analyser:
Billie Jean: https://www.youtube.com/watch?v=Zi_XLOBDo_Y
Beat It: https://www.youtube.com/watch?v=oRdxUFDoQe0
Heal The World: https://www.youtube.com/watch?v=BWf-eARnf6U
Thriller: https://www.youtube.com/watch?v=sOnqjkJTMaA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
4.MELODI og HARMONIK; i særligt studeret område
Melodi og Harmonik hænger godt sammen. Man kan se på de to begreber hver for sig og lave melodisk analyse og lave harmonisk analyse, men her på c-niveau indvirker de på hinanden:
I forhold til parameteret MELODI har vi haft fokus på at se på hvilke fortegn der er i vores empiri: Beat It, Billie Jean og Heal The World og ud fra det finde ud af hvilke toner melodien i noden, som MJ synger, består af. og om hvilket mønster melodien laver. Vi har altså kigget på tonematerialet i melodien. Man kan også kigge på om han anvender alle tonerne fra skalaen i sin melodi
Eleverne skal kunne læse tonerne i melodien i G-nøgle og F-nøgle i Beat It, Billie Jean, og Heal the World
Vi har arbejdet med begrebet AMBITUS i forhold til MELODI. Hvad er den dybeste tone i melodien som MJ synger i f.eks. et vers og hvad er den lyseste tone i samme vers og hvilket interval er så det? En oktav, mindre eller større? (genlæs s. 12 i C-nøglen) Så har vi talt om det er en stor ambitus hans register spænder indenfor eller en lille ambitus i forhold til de 3 sange. Vi har også talt om at instrumenter kan have større ambitus end den menneskelige stemme.
HARMONIK: Med fokus på hvor mange fortegn der er i noden til Billie Jean, Beat It eller starten af Heal The World, så kan man i kvintcirklen se hvilken toneart nummert går i (dur el. mol). Hvis man skriver skalaen op med grundtonen først og stabler tertser oven på disse toner så man får man nogle bestemte treklange som passer ind i kvintcirklen. Vi har haft fokus på at finde de 3 vigtigste akkorder i en toneart nemlig: T (tonika), D (dominant) og S (subdominant) i kvintcirklen. Hvis ikke de passer ind i T, D eller S kan man bruge trinene: I, IV og V.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
5. tema:Fokus på RYTME/GROOVE-samt årets afrunding
Fokus på parameteret RYTME/GROOVE altså det at kunne genkende nodeværdier og sige dem højt, kende til taktarter og læse et grooveskema hvor rytmen fra flere forskellige instrumenter og rytmen fra f.eks. MJ's vokal er skrevet i et skema. Samt at kunne finde de steder som grooveskemaet er taget fra i noden til f.eks. Beat It (som f.eks. at kunne finde stedet i noden hvor grooveskemaet til vers/A-stykke i Beat It er taget fra).
Også kunne sammenligne med groovet i f.eks. Confutatis ved at lytte til Confutatis eller kigge i de nodeværdier som er i de forskellige instrumenter/stemmer.
Læs eller genlæs om rytme og nodeværdier i 1. tematiske forløb.
genlæs F.eks. C-nøglen s. 41-46
genlæs Kompendiet s. 45 (Elementære læseøvelser)
Kompendiet s. 34-36 (om underdeling og nodeværdier)
genlæs Kompendiet s. 38-42
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65344163301",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65344163301",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65344163301"
}