Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Ann-Mai Hansen
|
Hold
|
2022y_AF (3y AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Virksomheders promotion-aktiviteter
Formål:
Eleverne skal forstå omfang og betydning af virksomheders promotion-indsats, samt bruge den viden i praksis til at optimere virksomhedens situation.
Der ud over arbejdes der med forståelse for forskellen på redegørelse, analyse, samt diskussion og vurdering i relation til virksomhedernes promotion-aktiviteter.
Faglige mål fra bekendtgørelse):
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
Metode:
Med udgangspunkt i en selvvalgt gennemgående case-virksomhed, og mindre særskilte øvelser, kommer eleverne omkring det nødvendige kernestof således at de kan opfylde de faglige mål. Forløbet evalueres med en kort mundtlig præsentation gruppevis.
Evaluering:
Forløbet afsluttes med at udarbejde en komplet kunderejse (i canva), og komme med et konkret, kreativt eksempel på hvordan et af punkterne i kunderejsen kunne se ud.
Materiale:
Herunder angivne kapitler fra Systimes ibog "Marketing - En grundbog i afsætning", af Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase.
Samt yderligere supplerende materiale der også måtte være angivet i oversigten her under.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Internationalisering del 1
Formål:
Eleverne skal opnå viden inden for kernestoffet Internationalisering, her under, Kulturelle forhold, Markedsudvælgelse, Internationaliseringsmodeller, således at de sættes i stand til at vurdere virksomhedens grad af internationalisering, samt dens internationaliserings-potentiale, og ikke mindst hvilke forhold der er afgørende for virksomhedens succes internationalt.
Faglige mål fra bekendtgørelse:
- identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold
Metode:
Tavleundervisning, samt gruppeøvelser og mundtlig præsentationer
Evaluering:
Eleverne afslutter de enkelte emner med klasse-diskussion, her under præsentation af konkrete eksempler på emnet.
Materiale:
Herunder angivne kapitler fra Systimes ibog "Marketing - En grundbog i afsætning", af Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase.
Samt yderligere supplerende materiale der også måtte være angivet i oversigten her under.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
SO7 - Globalisering (internationalisering del 2)
Formål:
Gennem et tværfagligt forløb i samspil med historie og engelsk, skal eleverne opnå forståelse for, hvilken rolle amerikanske virksomheder spiller, historiske set og frem til i dag, i globaliseringens udvikling?
Helt konkret skal eleverne både opnå forståelse for globaliserings rolle generelt set gennem tiden, USA’s og de amerikanske virksomheders rolle i den globale udvikling, samt virksomheders evne til at påvirke globalisering, samt hvordan de påvirkes af globalisering.
Faglige mål fra bekendtgørelse:
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere
informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
– fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag
Metode:
I grupper skal eleverne arbejde case-orienteret med at belyse en generel tendens ud fra en konkret virksomhed.
Evaluering:
Eleverne præsenterer deres resultater via en planche/poster, samt valgfri video-genre, men med materiale af sammenlagt 10 minutters varighed. På baggrund af dette modtager eleverne skriftlig feedback.
Materiale:
Herunder angivne kapitler fra Systimes ibog "Marketing - En grundbog i afsætning", af Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase.
Samt yderligere supplerende materiale der også måtte være angivet i oversigten her under.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SO7 - Globalisering
|
30-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Lær at lave en skriftlig aflevering
Formål:
At eleverne lærer at forstå opbygning, sammenhæng og proces i de skriftlige eksamensopgaver.
Faglige mål fra bekendtgørelse:
Identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante
afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere
informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
Metode:
Eleverne introduceres til de forskellige typer af opgaver, faldgrubber og fordele, hvorefter de arbejder med dem individuelt, men lærerstyret i klassen.
Evaluering:
Mindre elementer af skriftlige opgaver afleveres til peerreview, samt fælles gennemgang i klassen
Materiale:
Herunder angivne kapitler fra Systimes ibog "Marketing - En grundbog i afsætning", af Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase.
Samt yderligere supplerende materiale der også måtte være angivet i oversigten her under.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Find den rette teori
|
08-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Segmentering - udvidet
Formål:
At eleverne får forståelse for de mere komplekse segmenterings-forhold, såsom segmentering internationalt og på producent markedet.
Faglige mål fra bekendtgørelse:
Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Metode:
Klasseundervisning, såvel individuelt som gruppearbejde
Evaluering:
Løbende mundtlig feedback på besvarelse og forespørgsler
Materiale:
Herunder angivne kapitler fra Systimes ibog "Marketing - En grundbog i afsætning", af Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase.
Samt yderligere supplerende materiale der også måtte være angivet i oversigten her under.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig eksamensopgave 1
|
28-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Produkt-parameter - International
Formål:
At eleverne opstår forståelse for produktparameter i internationalt perspektiv
Faglige mål fra bekendtgørelse:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere
viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Metode:
Klasseundervisning, både praksis- og teoriorienteret, individuelt og i grupper
Evaluering:
Løbende mundtlig lærer-feedback
Materiale:
Herunder angivne kapitler fra Systimes ibog "Marketing - En grundbog i afsætning", af Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase.
Samt yderligere supplerende materiale der også måtte være angivet i oversigten her under.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Promotion Internationalt
Formål:
At eleverne opstår forståelse for promotionparameter i internationalt perspektiv
Faglige mål fra bekendtgørelse:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Metode:
Klasseundervisning, både praksis- og teoriorienteret, individuelt og i grupper
Evaluering:
Løbende mundtlig lærer-feedback
Materiale:
Herunder angivne kapitler fra Systimes ibog "Marketing - En grundbog i afsætning", af Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase.
Samt yderligere supplerende materiale der også måtte være angivet i oversigten her under.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Strategi Udvidet
Formål:
At eleverne opstår forståelse for strategi i et udvidet perspektiv
Faglige mål fra bekendtgørelse:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
Metode:
Klasseundervisning, både praksis- og teoriorienteret, individuelt og i grupper
Evaluering:
Løbende mundtlig lærer-feedback
Materiale:
Herunder angivne kapitler fra Systimes ibog "Marketing - En grundbog i afsætning", af Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase.
Samt yderligere supplerende materiale der også måtte være angivet i oversigten her under.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig eksamensopgave 2
|
25-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pris internationalt
Formål:
At eleverne opstår forståelse for prisparameter i internationalt perspektiv
Faglige mål fra bekendtgørelse:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Metode:
Klasseundervisning, både praksis- og teoriorienteret, individuelt og i grupper
Evaluering:
Løbende mundtlig lærer-feedback
Materiale:
Herunder angivne kapitler fra Systimes ibog "Marketing - En grundbog i afsætning", af Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase.
Samt yderligere supplerende materiale der også måtte være angivet i oversigten her under.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Strategi i samspil med VØ
Formål:
Eleverne skal opstå forståelse for såvel samspil som overlap mellem VØ og afsætning, i arbejdet med strategier og disse indvirkning på virksomheder.
Faglige mål fra bekendtgørelse:
- identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
– udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante
afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
Metode:
Med udgangspunkt i en case-virksomhed (Proshop), skal eleverne både analysere sig frem til aktuelle strategier, samt komme med handlingsforslag til potentielle nye strategier.
Evaluering:
Der udarbejdes et mindre skriftlig produkt, individuelt, som der gives skriftlig feedback på.
Materiale:
Herunder angivne kapitler fra Systimes ibog "Marketing - En grundbog i afsætning", af Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase.
Samt yderligere supplerende materiale der også måtte være angivet i oversigten her under.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Strategi (VØ + Afsætning)
|
09-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
International Distribution
Formål:
At eleverne opstår forståelse for distributionsparameter i internationalt perspektiv
Faglige mål fra bekendtgørelse:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Metode:
Klasseundervisning, både praksis- og teoriorienteret, individuelt og i grupper
Evaluering:
Løbende mundtlig lærer-feedback
Materiale:
Herunder angivne kapitler fra Systimes ibog "Marketing - En grundbog i afsætning", af Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase.
Samt yderligere supplerende materiale der også måtte være angivet i oversigten her under.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve Afsætning
|
24-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Marketingmix og Marketingplan
Formål:
At eleverne opstår forståelse for det samlede parametermix, samt indsigt i hvordan teorien hænger sammen, fra analyser til handlingsforslag
Faglige mål fra bekendtgørelse:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
Metode:
Klasseundervisning, både praksis- og teoriorienteret, individuelt og i grupper
Evaluering:
Løbende mundtlig lærer-feedback
Materiale:
Herunder angivne kapitler fra Systimes ibog "Marketing - En grundbog i afsætning", af Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase.
Samt yderligere supplerende materiale der også måtte være angivet i oversigten her under.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition og Eksamenstræning
Formål:
Repetition og eksamens-øvelser
Faglige mål fra bekendtgørelse:
afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere
viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
– udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante
afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere
informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
– fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag
– udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.
Metode:
Forskellige arbejdsmetoder efter behov
Evaluering:
Mundtlig feedback, løbende..
Materiale:
Herunder angivne kapitler fra Systimes ibog "Marketing - En grundbog i afsætning", af Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase.
Samt yderligere supplerende materiale der også måtte være angivet i oversigten her under.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig eksamens-opgave 3
|
06-04-2025
|
Mundtlig eksamen - Artikler
|
13-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
15
|
Eksamensprojekt til mundtlig eksamen
Formål:
Eleverne skal bruges deres samlede viden i en reelt virksomhedscase, hvor de som "eksterne konsulenter" skal komme med forslag til forbedringer.
Faglige mål fra bekendtgørelse:
afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere
viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere
informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
– fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag
Metode:
Med udgangspunkt i en overordnet problemstilling "Hvordan kan vi få de lollandske unge til at prioritere køb af eksklusive lokale produkter?" og et udleveret projektoplæg, laver eleverne lave et selvstændigt stykke arbejde, med først en marketingplan inkl. analyser der udarbejdes grupper, afsluttet med et mindre skriftlig produkt i form af en en række handlingsforslag og tilhørende handlingsplan udarbejdet individuelt.
Evaluering:
Projektet indgår ved eventuel mundtlig eksamen og evalueres i den forbindelse.
Materiale:
Herunder angivne kapitler fra Systimes ibog "Marketing - En grundbog i afsætning", af Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase.
Samt yderligere supplerende materiale der også måtte være angivet i oversigten her under.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamens-projekt Del 1
|
07-05-2025
|
Eksamens-projekt INDIVIDUELT del 2 (Spørgsmål 5+6)
|
16-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66321159935",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66321159935",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66321159935"
}