Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Mia Helveg Olsen
|
Hold
|
2024y_sa (1y sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Køn og ligestilling
Forløbet om køn og ligestilling har taget udgangspunkt i en introduktion til samfundsfag og en diskussion om de biologiske og samfundsmæssige forskelle mellem mænd og kvinder, samt hvorfor disse forskelle eksisterer. Centrale begreber som ligestilling, lighed, aktør/struktur, og forskelsdilemmaet er blevet defineret for at forstå den komplekse dynamik bag kønsforskelle.
Forløbet har også inkluderet en gennemgang af statistiske forskelle mellem kønnene, og hvordan man kan forholde sig kritisk til databehandling i denne sammenhæng. Eleverne er blevet introduceret til kønssocialisering gennem primær, sekundær og tertiær socialisering, samt hvordan kønsneutral og normkritisk pædagogik kan udfordre traditionelle kønsnormer. Desuden er eleverne kort blevet introduceret til Giddens (traditionelle, moderne og senmoderne samfund) og kønsroller.
Teorier om køn er blevet gennemgået, herunder forskellen mellem biologisk og socialt køn, patriarkatsteori, diskursivt køn, intersektionalitet, samt mande- og maskulinitetsforskning. Endelig har forløbet set på køn i et politisk perspektiv, hvor ideologier som liberalisme, konservatisme og socialisme er blevet diskuteret i forhold til køn, med særligt fokus på øremærket barsel.
Forløbet afsluttes med et produktarbejde, hvor eleverne skal besvare spørgsmålet: "Er der ligestilling i Danmark i dag?" Gennem arbejdet skal de definere ligestilling, undersøge forklaringer på kønsrolleforskelle, og analysere ligestillingssituationen i Danmark med perspektiver fra to artikler.
Eleverne har selv kunne vælge deres præsentationsform, f.eks. gennem teater, film, rollespil, PowerPoint, plancher, sange eller andre kreative medier.
31 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dansk og amerikansk politik
Fokus på at danne os et overblik over, hvad staten egentlig dækker herunder velfærdstrekanten. Arbejde med de tre klassiske ideologier, de ideologiske forgreninger og forskellen på fordelings- og værdipolitik. Desuden et fokus på vælgeradfærd og partiadfærdsmodeller.
Et fokus på amerikansk præsidentvalg og aktualitet i dansk politik.
88,9 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Udfordringer i den universelle velfærdsmodel
Udfordringerne ved at finansiere den danske velfærdsstat og generelt at fordele (velfærds)ydelserne er et kernefokus i samfundsfag.
Først vil forløbet behandle, hvad der er velfærdsstat og, hvad er velfærdsydelser? Herunder forskellen på indkomstoverførsler og offentlige serviceydelser. Forløbet vil dernæst behandle forskellige måder at tilrettelægge velfærdssamfundet på. Dette gøres ved at kigge på velfærdsmodellerne: den universelle, selektive/korporative og residuale model.
Dernæst vil forløbet behandle, hvilke faktorer der udfordrer velfærdsstaten. Altså hvad gør, at velfærdsstatens udgifter bliver større end indtægter? Herunder et stort fokus på den demografiske udfordring.
15,7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det senmoderne samfund
En indføring i sociologiens verden med fokus på, hvordan socialisering påvirker os samt, hvordan især sociale medier påvirker den unge generation. Fokus på en introduk-tion af kendte sociologer som Anthony Giddens, Erving Goffman, Ulrich Beck og Hartmut Rosa. Ligeledes vil der være et stort fokus på ungdomskultur, og hvordan den har ændret sig i takt med den teknologiske udvikling.
45,6 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Social karakter.docx i Samfundsfag C (1 side)
-
"8.2 Identitet" i Samfundsfag C (1,3 ns)
-
+Samfundstyper.docx (inkl. industrisamfundet og informationssamfundet) i Samfundsfag C (4,7 ns)
-
8.3 uden social karakter.docx. Grupper og roller i Samfundsfag C (3,4 ns)
-
8.4 socialisering og identitet i det senmoderne samfund.docx i Samfundsfag C (7,3 ns)
-
9.4 Kulturmøder | Samfundsfag C (inkl. integrationsformer og -strategier + konsekvenser af kulturmøder) (3,1 ns)
-
9.3 Ungdomskultur (inkl. kulturel frisættelse) | Samfundsfag C (2,7 ns)
-
9.2 Subkulturer (inkl. underemner) | Samfundsfag C (3,7 ns)
-
9.1 National kultur | Samfundsfag C (1,1 ns)
-
11.2 Social arv (inkl. "Social arv og uddannelse" og "Social arv og andre områder") | Samfundsfag C (4,2 ns)
-
11.3 Chanceulighed | Samfundsfag C (1,3 ns)
-
11.1 Socialklasser | Samfundsfag C (2,2 ns)
-
11.4 Social mobilitet og mønsterbrydere | Samfundsfag C (1 ns)
-
11.5 Et teoretisk bud på social arv | Samfundsfag C (2,5 ns)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Samfundsøkonomi
Forløbet har fokus på at give eleverne en konkret forståelse af, hvad økonomi som fagområde beskæftiger sig med, og hvordan fagøkonomien adskiller sig fra hverdags-forståelse af økonomiske sammenhænge. Følgende områder kommer vi ind på:
• Introduktion til økonomiens grundbegreber.
• Introduktion til udbud og efterspørgsel, det økonomiske kredsløb, BNP, økonomiske konjunkturer, penge, valuta og konkurrenceevne.
• Introduktion til produktionstrekanten (stat, marked, civilsamfund).
• Læsning af tabeller og grafer
• Makroøkonomiske sammenhænge og styring, herunder politisk regulering af markedsøkonomi økonomiske styringsinstrumenter og økonomiske mål.
38,8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De økonomiske sektorer | Samfundsfag C (0,2 ns)
-
Udgifter er også indtægter | Samfundsfag C (0,9 ns)
-
Bruttonationalproduktet | Samfundsfag C (0,9 ns)
-
BNP som et mål for et lands velstand | Samfundsfag C (2,1 ns)
-
15.2 Skat og afgifter (inkl. underemner) | Samfundsfag C (4,4 ns)
-
12.2 Samfundsøkonomiske mål (inkl. underemner) (5,1 ns)
-
12.4 Konflikt mellem målene (1 ns)
-
18.3 Pengepolitik (inkl. underemner) | Samfundsfag C (2,2 ns)
-
18.2 Finanspolitik (inkl. underemner) | Samfundsfag C (2,8 ns)
-
18.4 Valutapolitik (inkl. underemner) | Samfundsfag C (2,4 ns)
-
Betalingsbalancens løbende poster | Samfundsfag C (1,7 ns)
-
17.1 Betalingsbalancen | Samfundsfag C (1,5 ns)
-
17.3 Danmarks konkurrenceevne (inkl. underemner) | Samfundsfag C (4,6 ns)
-
21.1 Kvantitativ metode – "de hårde data" (inkl. underemner) | Samfundsfag C (6,3 ns)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EU og globaliseringen
Forløbet sætter fokus på globaliseringen, den tiltagende globaliserings indflydelse på politik, økonomi og samværsformer i Danmark især fremhæves. Sammenhænge mellem teknologiske muligheder og samfundsmæssige forhold betones i den forbindelse.
Der introduceres til EU som institution og hvordan overnational politik indvirker på vores hverdag. Særlig fokuseres der på den frie bevægelighed i EU, og de aktuelle udfordringer og diskussioner omkring EU.
28,9 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66321195680",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66321195680",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66321195680"
}