Holdet 2023y_TyF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Martin Blak Jensen
Hold 2023y_TyF (2y TyF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb fra 1g med anden lærer på en anden skole
Titel 2 Märchen (Eksamen)
Titel 3 Deutschland als Einwanderungsland (Eksamen)
Titel 4 Verbrechen (Eksamen)
Titel 5 Unternehmen (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb fra 1g med anden lærer på en anden skole

Eleverne gik i 1g på en anden skole og flyttede først til Nakskov Gymnasium dette skoleår. De anførte forløb blev læst med anden lærer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Märchen (Eksamen)

I dette forløb har der været fokus på den literære opbygning og analyse af eventyr med hovedfokus på folkeeventyr


Brüder Grimm: Häsischenbraut

Brüder Grimm: Rotkäppchen (1812):

Brüder Grimm: Rumpelstilzchen (1812)

Skema over genretræk ved eventyrgenren fra "Gattungen"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Deutschland als Einwanderungsland (Eksamen)

I dette forløb fokuserer vi på indvandringen til Tyskland fra omkring 1960'erne og frem. Hovedfokus lægges på de tyrkiste gæstearbejdere, der kom til landet, hvorfor de gjorde det, hvordan disse har været med til at forme det moderne Tyskland kulturelt, og hvordan de oplever at bo og leve i Tyskland på godt og ondt.

Der fokuseres både på positive og de negative opfattelser af det at være indvandrer (og at have migrationsbaggrund i Tyskland).



Materiale:

Canan Büyü: "Macht der Kulturen" fra Hier ist meine Heimat - Deutsch-Türkisches Leben, Kirsten Blume og Mette Hermann, Tyskforlaget, 2010

Nevfel Cumart: "Über die Heimat I + II" fra Hier ist meine Heimat - Deutsch-Türkisches Leben, Kirsten Blume og Mette Hermann, Tyskforlaget, 2010



Film: Almanya wilkommen in Deutschland + opgavemateriale fra Helle Egendal ”Gattungen”
I opgavematerialet fokuseres der på historien om gæstearbejdernes historie, mundtlig fremstilling og filmens komposition - i alt ca. 10 sider.

Kortfilm: Schwarzfahrer: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/sort-passager


Supplerende materiale:

Fakta om indvandringen til Danmark/Tyskland:
100 års indvandring: https://www.youtube.com/watch?v=uyvcVbcZRS4


Videoen på siden: "Es gibt Rassismus in Deutschland":
https://www.dw.com/de/studie-es-gibt-rassismus-in-deutschland/a-61697388

19. Februar 2020: Anschlag in Hanau: https://www.bpb.de/kurz-knapp/hintergrund-aktuell/505333/19-februar-2020-anschlag-in-hanau/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Verbrechen (Eksamen)

I dette forløb skal eleverne arbejde med forskellige former for forbrydelser. Igennem forløbet vil der være fokus på, hvilken motivation mennesker har for at begå en forbrydelse. Vi har særligt talt om ideologiske/politiske motiver og hævnmotiver


Materiale

- Ferdinand von Schirach: Anatomie, 2010 - Fra: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016

- Ingrid Noll: Nasentropfen
https://www.srf.ch/audio/schreckmuempfeli/nasentropfen-von-ingrid-noll?id=12264193


Film: Der Baader-Meinhof Komplex (2008)


Supplerende stof:

- Materiale om krimi-genren fra Helle Egendal: Gattungen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Unternehmen (Eksamen)

I dette forløb beskæftiger eleverne sig med to forskellige virksomheder, der dog begge har et fokus omkring bæredygtighed. Hovedfokus har ligget på at kunne præsentere konzeptet bag den pågældende virksomhed, men vi har også talt om muligheder og farer ved det.
Derudover har vi beskæftiget os med omgangsformer i Tyskland i både erhvervsmæssige og sociale sammenhænge. Vi har i den forbindelse arbejdet med forretningsbreve og med en case om kommunikation med en mulig tysk handelspartner.

Tekster:

Virksomheden "Kleiderei"
Stil hast du! Kleider leihst du! - Die KLEIDEREI Stuttgart: https://www.youtube.com/watch?v=YAlSnWP089g

Virksomheden "Bio4Pack":
DLG-Lebensmittel: Schluss mit „Ex und Hopp“. dlg.org, 2019, fra: Sita Hessenbruch, Maren Erhardt: Im Unternehmen, Systime (2022)

Erklärvideo - Unverpacktladen: https://www.youtube.com/watch?v=cDTxKNTmcDY

Wie trenne ich den Müll in Deutschland: https://www.youtube.com/watch?v=rQcjEY4Kruc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer