Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Martin Blak Jensen
|
Hold
|
2023y_TyF (2y TyF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb fra 1g med anden lærer på en anden skole
Eleverne gik i 1g på en anden skole og flyttede først til Nakskov Gymnasium dette skoleår. De anførte forløb blev læst med anden lærer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Märchen (Eksamen)
I dette forløb har der været fokus på den literære opbygning og analyse af eventyr med hovedfokus på folkeeventyr
Brüder Grimm: Häsischenbraut
Brüder Grimm: Rotkäppchen (1812):
Brüder Grimm: Rumpelstilzchen (1812)
Skema over genretræk ved eventyrgenren fra "Gattungen"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deutschland als Einwanderungsland (Eksamen)
I dette forløb fokuserer vi på indvandringen til Tyskland fra omkring 1960'erne og frem. Hovedfokus lægges på de tyrkiste gæstearbejdere, der kom til landet, hvorfor de gjorde det, hvordan disse har været med til at forme det moderne Tyskland kulturelt, og hvordan de oplever at bo og leve i Tyskland på godt og ondt.
Der fokuseres både på positive og de negative opfattelser af det at være indvandrer (og at have migrationsbaggrund i Tyskland).
Materiale:
Canan Büyü: "Macht der Kulturen" fra Hier ist meine Heimat - Deutsch-Türkisches Leben, Kirsten Blume og Mette Hermann, Tyskforlaget, 2010
Nevfel Cumart: "Über die Heimat I + II" fra Hier ist meine Heimat - Deutsch-Türkisches Leben, Kirsten Blume og Mette Hermann, Tyskforlaget, 2010
Film: Almanya wilkommen in Deutschland + opgavemateriale fra Helle Egendal ”Gattungen”
I opgavematerialet fokuseres der på historien om gæstearbejdernes historie, mundtlig fremstilling og filmens komposition - i alt ca. 10 sider.
Kortfilm: Schwarzfahrer: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/sort-passager
Supplerende materiale:
Fakta om indvandringen til Danmark/Tyskland:
100 års indvandring: https://www.youtube.com/watch?v=uyvcVbcZRS4
Videoen på siden: "Es gibt Rassismus in Deutschland":
https://www.dw.com/de/studie-es-gibt-rassismus-in-deutschland/a-61697388
19. Februar 2020: Anschlag in Hanau: https://www.bpb.de/kurz-knapp/hintergrund-aktuell/505333/19-februar-2020-anschlag-in-hanau/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Verbrechen (Eksamen)
I dette forløb skal eleverne arbejde med forskellige former for forbrydelser. Igennem forløbet vil der være fokus på, hvilken motivation mennesker har for at begå en forbrydelse. Vi har særligt talt om ideologiske/politiske motiver og hævnmotiver
Materiale
- Ferdinand von Schirach: Anatomie, 2010 - Fra: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016
- Ingrid Noll: Nasentropfen
https://www.srf.ch/audio/schreckmuempfeli/nasentropfen-von-ingrid-noll?id=12264193
Film: Der Baader-Meinhof Komplex (2008)
Supplerende stof:
- Materiale om krimi-genren fra Helle Egendal: Gattungen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Unternehmen (Eksamen)
I dette forløb beskæftiger eleverne sig med to forskellige virksomheder, der dog begge har et fokus omkring bæredygtighed. Hovedfokus har ligget på at kunne præsentere konzeptet bag den pågældende virksomhed, men vi har også talt om muligheder og farer ved det.
Derudover har vi beskæftiget os med omgangsformer i Tyskland i både erhvervsmæssige og sociale sammenhænge. Vi har i den forbindelse arbejdet med forretningsbreve og med en case om kommunikation med en mulig tysk handelspartner.
Tekster:
Virksomheden "Kleiderei"
Stil hast du! Kleider leihst du! - Die KLEIDEREI Stuttgart: https://www.youtube.com/watch?v=YAlSnWP089g
Virksomheden "Bio4Pack":
DLG-Lebensmittel: Schluss mit „Ex und Hopp“. dlg.org, 2019, fra: Sita Hessenbruch, Maren Erhardt: Im Unternehmen, Systime (2022)
Erklärvideo - Unverpacktladen: https://www.youtube.com/watch?v=cDTxKNTmcDY
Wie trenne ich den Müll in Deutschland: https://www.youtube.com/watch?v=rQcjEY4Kruc
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329700534",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329700534",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329700534"
}