Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Brian Johansen
|
Hold
|
2024_2h3abc Id (2h3abc Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodboldfitness - fysisk træning og sundhed
Vi har arbejdet med forskellige småspil, 3 mod 3, 6 mod 6 mv.
Træning af maksimal iltoptagelse:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
kropsspænding, tillid og balance (parkour & spring
Kropsspænding, tillid og balance hører ind under færdighedsområdet "klassiske- og nye idrætter".
Akrobatik (1 modul)
Parkour (3 moduler)
- Roll
- Precision Jump
- Gap jump and roll
- Drop to precision
- Cat Balance
- Diverse vaults (lazy, two handed, speed, monkey)
- Cat Leap
- Under bar
Spring (3 moduler)
- Rulle (forlæns og baglæns)
- Flyverulle
- Håndstand (og rulle)
- Vejrmølle og araberspring
- kraftspring/strakt overslag
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opvarmningsprogrammer (repetition)
Forløbet er ét af de 2 forløb eleverne har valgt at opgradere fra c-niveau.
Timerne er blevet brugt på at repetere, finpudse programmerne i de nye gruppekonstellationer. Grupperne har desuden fremvist deres programmer på skift i løbet af skoleåret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Netspil og danskernes idrætsvaner
Netspil og danskernes idrætsvaner
Forløbet hører ind under genren: Klassiske og nye idrætter
Indhold:
4 modulers badminton
Høj-lang serv, clear, drop, netspil og smash
3 modulers minitennis
For- og baghånd, serv, flugtninger
3 modulers Pickleball:
Dink, lob, drop, returneringer og serv
1 modul til arbejdskravsanalyse
Teoretisk har vi læst om danskernes idræts- og motionsvaner. Data er primært rapporten fra IDAN (2016).
Badminton er blevet brugt som et eksempel på den klassiske idrætsforening værende under pres af faldende medlemstal.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bachata og lanciers - Motorisk indlæring
Bachata og lanciers hører ind under genren "musik- og bevægelse"
Lanciers, som primært er repetition fra C-niveau, er repeteret op til Gallafesten på skolen.
Bachata er et eksempel på en pardans, hvor fokus har været mere på udtrykket samt eleverne har arbejdet innovativt ved selv at skulle medbringe "moves" til undervisningen og dermed videreudvikle.
Derudover har der været en "Gruppeperformance", en rueda, som eleverne har arbejdet med i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Volleyball - plyometrisk træning og hoppetest
Volleyball hører ind under genren: Boldspil
Grundlæggende tekniske færdigheder (finger- og baggerslag), serv (selvvalgt)
Smash + spilnær øvelse (modtagning, hævning og smash)
Taktisk opstilling (3-2-1)
Eksempler på plyometrisk træning
Der er desuden udført en hoppetest ved starten og afslutningen af forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamenstræning/repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66470281246",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66470281246",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66470281246"
}