Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Sebastian Mathias Nybo Lavallée
|
Hold
|
2023a_Fy (2a Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mekanik 2
Forløbet introducerer begreberne bevægelser og kræfter. Der udvides ift. friktionskraft og arbejde.
Vi introducerer bevægelse i en dimension, herunder bevægelsesligningen og sammenhængene mellem acceleration, hastighed og position.
Vi forklarer Newtons love og kraftbegrebet, herunder kræfter som vektorer og kraftdiagrammer.
Der udvides med regneopgaver ift. specifikke kræfter, samt forsøg med friktion.
Endelig udvides der med begrebet arbejde. Sammenhængen mellem kraft og energi undersøges, herunder udledning af formler for kinetisk og potentiel energi.
Forsøg: Bestemmelse af gnidningskoefficient.
Materiale:
(For HTX; Delvist repetition fra 1.g) Systime, Orbit B HTX / EUX
Kapitlerne 7, 8.1-8.9, 9.1-9.2, 9.5-9.7.
(For STX) Orbit BA, 2. Udgave
Kapitel 2.1-2.4 (s. 59-110)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ellære
Forløbet introducerer emnet ellære.
Først introduceres størrelserne Ladning, Strøm, Spændingsforskel og Modstand, samt deres indbyrdes sammenhæng, herunder Ohms lov og Joules lov.
Vi foretager et forsøg på et simpelt kredsløb og laver en U, I - karakteristik, forsøger at bestemme forskellige komponenters modstand og introducerer her resistivitet.
Vi introducerer serie- og parallelforbindelser, og ser på, hvordan de påvirker strøm, spænding og modstand.
Forsøg: U, I-Karakteristik (Ohms lov)
Materiale:
Orbit BA, 2 Udgave.
Kap 1 (bortset fra 1.6). s. 7-34, 40-51.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lys (SO4 Htx)
Der laves et projektforløb, som repeterer og udvider emnet Bølger, med specielt fokus på Lys & Farver.
For HTX foregår forløbet som et tværfagligt samarbejde med Kemi og Teknologi, og kravet er selvstændigt at formulere et problem, som behandles med metoder fra alle tre fag.
For STX er forløbet begrænset til egne moduler, og eleverne introduceres til forskellige eksempler på projektarbejde, men fokus er på en repetition af bølgebegrebet fra 1.g samt at udvide forståelsen af farver.
Forsøg: Gitterligningen. Lysets spredning i linser.
Materiale:
(Repetition fra 1.g)
Systime, Orbit C STX: Kap 3.1-3.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Energiforsyning
I forløbet arbejder vi med verdens energiforsyning.
Vi starter med at se på vores nuværende forbrug og diskuterer kort global opvarmning. Dernæst ser vi på forskellige metoder til at dække vores behov; både hvordan forskellige måder at 'skaffe' energi fungerer, og hvor effektive de er. Nedenunder følger en liste med emner:
1. Verdens energiforbrug og global opvarmning
2. Energikvalitet; Carnotcyklus og omdannelse af varme til arbejde.
3. Principperne bag varmepumper.
4. Fission og Fusion: Bindingsenergi, Kernekraftværker og hvad er status for Fusionskraft.
5. Solenergi: Hvordan fungerer en solcelle
6. Vind & Vand: Hvor effektiv kan en vindmølle være?
Emnet afsluttes med at eleverne skal lave en mere dybdegående præsentation af 2 selvvalgte underemner.
Materiale:
Orbit BA, 2 Udgave.
Kapitel 8.1-8.7. s. 405-451
Suppleres med elevfundet materiale & videointroduktioner til forskellige kraftværker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Elektromagnetisme
Forløbet giver en kort introduktion til elektromagnetisme.
Det dækker kun 4 moduler før jul, og bruges primært til at give et overfladisk indtryk af hvad der forstås ved elektriske og magnetiske felter, samt sammenhængen mellem disse.
Vi regner på simple magnetfelter, samt laver små fællesforsøg med hhv. simple elektromagneter og induktion.
Orbit BA, 2. Udgave
s. 366-383
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fysikkens Historie
Forløbet giver et kort overblik over hvordan vores tilgang til naturvidenskab har ændret sig fra oldtiden til moderne tid, fra naturfilosofi til vores moderne videnskabelige metode. Vi går nærmere ind på denne metode og ideen om paradigmeskift. Konkret tages der udgangspunkt i to emner:
Mekanik og hvordan vores viden om hvad der ligger bag bevægelse har udviklet sig fra Aristoteles over Galileo og Newton til Einstein.
Astronomi og overgangen fra et Geocentrisk til et Heliocentrisk verdensbillede, herunder ser vi afsnit om Tycho Brahe fra DRs 'Store Danske Vidensskabsfolk".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kernefysik & Radioaktivitet
I forløbet ser vi først på det elektromagnetiske spektrum, og bruger dette som afsæt til at se nærmere på atomers absorption og emission af stråling. Herfra ser vi nærmere på atomets opbygning, primært med udgangspunkt i Bohrs atommodel, og bruger Rydbergformlen til at regne nærmere på hydrogenspektret.
Dernæst går vi over til radioaktivitet, hvor vi gennemgår forskellige henfaldstyper, herunder brugen af kernekort. Der udvides med begreberne aktivitet, henfaldskonstanten og halveringstider, og eleverne udfører forsøg med Absorptionsloven.
Endelig introduceres sammenhængen mellem masse og energi vha. Einsteins formel, og vi regner på Q-værdier for forskellige kernereaktioner.
Forsøg: Absorptionsloven
Systime Orbit B HTX / EUX
Kapitel 6.1-6.5
Orbit BA
s. 141-167, 180-209
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Selvstændigt Projekt (Eksamensprojekt)
Forløbet dækker over et selvstændigt projekt, hvor eleverne ud fra en selvvalgt problemstilling, skal gå nærmere i dybden med et emne i fysik. Emnet kan lægge sig op af allerede gennemgåede emner, men skal gå ud over hvad der har været i undervisningen.
Der afsluttes med en større skriftlig aflevering, samt en individuel præsentation.
For HTX er det et obligatorisk eksamensprojekt, og der skal udføres et selvstændigt eksperimentelt arbejde.
STX eleverne valgte at arbejde med den Specielle Relativitetsteori.
Materiale
HTX (Selvfundet elevmateriale)
STX: Systime, Orbit A HTX, Kapitel 11.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition & Eksamensforberedelse
Forløbet er primært repetition af tidligere emner, med vægt på regning af eksamensopgaver, samt præsentation af allerede gennemgåede emner. Der bruges ca. 1½ per emne: Hurtig opsummering (Elev / Lærer), Opgaveregning og gennemgang af opgaverne.
Gennemgåede emner:
Bølger, Lys & Lyd
Energi & Nyttevirkning
Mekanik, bevægelse & kræfter
Ellære, Ohms og Joules love.
Radioaktive henfald.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66470320534",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66470320534",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66470320534"
}