Holdet 2022ab_ol-2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Rikke Kølskov Sørensen
Hold 2022ab_ol-2 (3ab ol-2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Prometheus, guder og kvinder
Titel 2 Forløb#2 Drama Ødipus
Titel 3 Forløb#3 Arkitektur
Titel 4 Forløb#4 Epos, Iliaden
Titel 5 Forløb#5 Filosofi Staten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Prometheus, guder og kvinder

Introduktion til de Olympiske guder.
Prometheusmyten

Vi har i dette forløb arbejdet en del med kvindesynet.
Antikke basistekst:
Fra Anne Mette Borcher Hansen og Anne Chresteria Neutzsky-Wulf "Prometheus myten", Systime s. 15-25
Theogonien v. 507-616
Værker og Dage v. 42-201
Semonides Fragment 7 (findes kun i I-bogen)
Oikonomikos s. 31-38 fra Xenofon "Oikonomikos" ved Signe Isager, Klassikerforeningen 1986, s. 31-38

Perspektivtekst:

Magtens Korridor "Pandora"  Fra Anne Mette Borcher Hansen

I alt læst 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Arkitektur

Johnny Thiedecke, Antikkens Arkitektur og dens efterliv, Pantheon, 2007, s. 10-19+ 24-49 + 78-81 + 86-90 = 42 sider med fokus på monumenterne.

Særligt gennemgåede monumenter:
Arkaisk tid:
Hera templet i Pæstum ( se lektion 1 tidslinje og arkaisk tid)
Athernes Skatkammer i Delfi (se lektion 1 tidslinje og arkaisk tid))


Klassisk tid:
Propylæerne (se lektion 2 Arkaisk og klassisk tid)
Tholos i Delfi (s. 31)
Hefaistios templet/Theseion i Athen (s.11)
Parthenon (s.18)
Niketemplet (s25)
Erechteion (s. 26)
Teateret i Epidauros (32)

Romersk:
Colosseum(s.47)
Konstantins triumfbue (s.49)
Furtuna Virilis (s.37)
Pantheon (s.39)
Vestatemplet (38)

Perspektiveret til Klassicistisk arkitektur i Nakskov
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Epos, Iliaden

læsning af Iliaden med fokus på helteidealerne.

Faglige mål: Fokus på de homeriske helteidealer og deres forskellighed med vægt på Agamemnon, Achilleus og Hektor. Desuden trækkes der linjer til senere helteidealer, med det romerske ideal i Æneas den fromme som ikke kun forherliger kampene, men rent faktisk flygter fra Troja. Frem til en perspektivering til krigen i nyere tid hvor synet vender fra en forherligelse til at krigen bliver meningsløs under 1. verdenskrig med uddrag fra ”Intet nyt fra Vestfronten”.

Basistekst:

Iliaden 1 sang v. 1-430 (Achilleus, Agamemnon)

6 sang hele sangen v. 1-529 (Hektor, Paris)

16 sang v. 1-101 Agamemnon og Menelaos - Heltetyper

22 sang v. 135-413 Hektor og Achilleus

Æneiden 2 sang v. 268- 558 (Æneas)

Perspektivtekst: Uddrag fra Intet nyt fra Vestfronten

Supplerende: Troja filmen i begyndelsen af forløbet. Hertig, “Græske guder og helte” s. 20-44 (de olympiske guder) - læses gruppevis med fremlæggelse så alle hører om alle guder men kun læser om 2.

I alt læst 38 s. basistekst + 5 s. perspektivtekst + Supplerende= filmen Troja
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer