Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Rikke Kølskov Sørensen
|
Hold
|
2022ac_ol (3ac ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Prometheus, guder og kvinder
Introduktion til de Olympiske guder.
Prometheusmyten
Vi har i dette forløb arbejdet en del med kvindesynet.
Antikke basistekst:
Fra Anne Mette Borcher Hansen og Anne Chresteria Neutzsky-Wulf "Prometheus myten", Systime s. 15-25
Theogonien v. 507-616
Værker og Dage v. 42-201
Semonides Fragment 7 (findes kun i I-bogen)
Oikonomikos s. 31-38 fra Xenofon "Oikonomikos" ved Signe Isager, Klassikerforeningen 1986, s. 31-38
Perspektivtekst:
Magtens Korridor "Pandora" Fra Anne Mette Borcher Hansen
I alt læst 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Drama Medea
Antikke tekster:
Aristoteles, Poetikken, oversat af Erling Harsberg, kap. 10-13 s. 43-47
Euripides, Medea, Oversat af Marcel Lysgaard, Hans Reitzels forlag, 2016, s. 9-79
Supplerende:
Andreasen og Poulsen, Peideia- Grundbog til oldtidskundskab, Systime, 2012 (Aristoteles' dramateori) s. 115-116
Perspektivtekst:
Johnny Thiedecke, Drømme eller mareridt, Pantheon, 2006 (Magten i hjemmet) s. 85-86
Basistekster: 75 sider + Supplerende og perspektiverende 4 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Skulptur
Thiedecke, Johnny: Antikkens skulptur og dens efterliv, Pantheon s. 5-11, 15-19, 24-59, 65-67, 78-79, 86-89, 94-95
Særligt gennemgåede monumenter:
Arkaisk tid:
Peplos koren (s.10),
Kleobis og Biton,
Euthydikos kore (s.9)
Klassisk tid:
"Zeus" fra Artemision (s. 16)
Riace Bronzestatuerne (s18)
Polyklets Lansebæreren (s. 19)
Hermes med Dionysosbarnet (s. 30)
Marathondrengen (s. 31)
Vindgudinden (s.34)
Afrodite fra Knidos (PP)
Hellenistisk tid:
Pergamonalteret (s.46-47)
Gallerskulpturer (s.42)
Laookon (s. 48)
Romersk skulptur:
Augustus prima porta (s. 59),
Vespasian (s.66)
Perspektiverende skulpturer: Jason (s.88), Venus (s.95)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Epos
læsning af Iliaden med fokus på helteidealerne.
Faglige mål: Fokus på de homeriske helteidealer og deres forskellighed med vægt på Agamemnon, Achilleus og Hektor. Desuden trækkes der linjer til senere helteidealer, med det romerske ideal i Æneas den fromme som ikke kun forherliger kampene, men rent faktisk flygter fra Troja. Frem til en perspektivering til krigen i nyere tid hvor synet vender fra en forherligelse til at krigen bliver meningsløs under 1. verdenskrig med uddrag fra ”Intet nyt fra Vestfronten”.
Basistekst:
Iliaden 1 sang v. 1-430 (Achilleus, Agamemnon)
6 sang v. 1-124, 256-529 (Hektor, Paris)
16 sang v. 1-101 Agamemnon og Menelaos - Heltetyper
22 sang v. 135-413 Hektor og Achilleus
Æneiden 2 sang v. 268- 558 (Æneas)
Perspektivtekst: Uddrag fra Intet nyt fra Vestfronten
Supplerende: Troja filmen i begyndelsen af forløbet. Hertig, “Græske guder og helte” s. 20-44 (de olympiske guder) - læses gruppevis med fremlæggelse så alle hører om alle guder men kun læser om 2.
I alt læst 38 s. basistekst + 5 s. perspektivtekst + Supplerende= filmen Troja
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nyt emne - Intro til Homer
-
Homer: Homers Iliade. (Dues oversættelse), Klassikerforeningens kild; sider: 5-9, 13-15, 90-94, 96-104, 249-251, 348-354
-
1. sang v. 1-192 (s. 5-9) Vi fokuserer på : Proømiet, Forholdet til guderne. Chryses., Apollon, Achilleus, Agamemnon og sprog
-
Vi ser Troja
-
Vi ser Troja færdig 1.18
-
Ups det læste vi inden ferien => ingen ny lektie, medbring bogen så læser vi videre i timen.
-
vi samler op på personkarakteristikken af Agamemnon, Nestor og Achilleus + guddommelig indgriben, ære og magtforhold fra sidst
-
ny lektie 1 sang v. 348-430 + 6 sang v. 1-124
-
6. sang færdig v. 236-529
-
16 sang v. 1-101 + (opsamling fra 6 sang altså det vi havde lige inden ferien)
-
16. sang v. 1-101 lav spørgsmålene færdigt hjemme.
-
Arbejde med 16 sang v. 1-101
-
Afsnit
-
Vi starter med at samle op på spørgsmålene fra 16 sang + Vi hopper frem til 22. sang i kampen mellem Achilleus og Hektor Vers 135-413 så læs dette hjemme
-
Uddrag fra Æneiden 2. sang (til Iliaden).pdf
-
Læs det vedhæftede bilag - tænk over hvilke idealer der minder om idealer fra Iliaden
-
Læs det vedhæftede bilag fra Æneiden (v. 265-401)- tænk over hvilke idealer der minder om idealer fra Iliaden
-
Intet nyt fra Vestfronten s. 36-44.pdf
-
"moderne" perspektivtekst - tænk over hvordan du kan perspektivere den til Iliaden og Aeneiden (start nederst s. 36 - stop midt på s. 44 ved afsnittet) + Husk din Iliade bog!
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Filosofi, Platon Staten
Antik basistekst:
Platon, Staten, oversat af Hans Ræder, Hans Reitzels forlag 1995, s. 183-216 (5 bog)
I alt 33 s.
Perspektivtekster:
Terrorens instrument, fra Stig Hornshøj - Møller, Føremyten, Tiderne skifter, 1996,s.161-167
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66528377064",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66528377064",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66528377064"
}