Holdet 2022ac_ol - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Rikke Kølskov Sørensen
Hold 2022ac_ol (3ac ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Prometheus, guder og kvinder
Titel 2 Forløb#2 Drama Medea
Titel 3 Forløb#3 Skulptur
Titel 4 Forløb#4 Epos
Titel 5 Forløb#5 Filosofi, Platon Staten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Prometheus, guder og kvinder

Introduktion til de Olympiske guder.
Prometheusmyten

Vi har i dette forløb arbejdet en del med kvindesynet.
Antikke basistekst:
Fra Anne Mette Borcher Hansen og Anne Chresteria Neutzsky-Wulf "Prometheus myten", Systime s. 15-25
Theogonien v. 507-616
Værker og Dage v. 42-201
Semonides Fragment 7 (findes kun i I-bogen)
Oikonomikos s. 31-38 fra Xenofon "Oikonomikos" ved Signe Isager, Klassikerforeningen 1986, s. 31-38

Perspektivtekst:

Magtens Korridor "Pandora"  Fra Anne Mette Borcher Hansen

I alt læst 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Drama Medea

Antikke tekster:
Aristoteles, Poetikken, oversat af Erling Harsberg, kap. 10-13 s. 43-47
Euripides, Medea, Oversat af Marcel Lysgaard, Hans Reitzels forlag, 2016, s. 9-79

Supplerende:
Andreasen og Poulsen, Peideia- Grundbog til oldtidskundskab, Systime, 2012 (Aristoteles' dramateori) s. 115-116

Perspektivtekst:
Johnny Thiedecke, Drømme eller mareridt, Pantheon, 2006 (Magten i hjemmet) s. 85-86

Basistekster: 75 sider + Supplerende og perspektiverende 4 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Skulptur

Thiedecke, Johnny: Antikkens skulptur og dens efterliv, Pantheon s. 5-11, 15-19, 24-59, 65-67, 78-79, 86-89, 94-95

Særligt gennemgåede monumenter:

Arkaisk tid:
Peplos koren (s.10),
Kleobis og Biton,
Euthydikos kore (s.9)

Klassisk tid:
"Zeus" fra Artemision (s. 16)
Riace Bronzestatuerne (s18)
Polyklets Lansebæreren (s. 19)
Hermes med Dionysosbarnet (s. 30)
Marathondrengen (s. 31)
Vindgudinden (s.34)
Afrodite fra Knidos (PP)

Hellenistisk tid:
Pergamonalteret (s.46-47)
Gallerskulpturer (s.42)
Laookon (s. 48)

Romersk skulptur:
Augustus prima porta (s. 59),  
Vespasian (s.66)

Perspektiverende skulpturer: Jason (s.88), Venus (s.95)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Epos

læsning af Iliaden med fokus på helteidealerne.

Faglige mål: Fokus på de homeriske helteidealer og deres forskellighed med vægt på Agamemnon, Achilleus og Hektor. Desuden trækkes der linjer til senere helteidealer, med det romerske ideal i Æneas den fromme som ikke kun forherliger kampene, men rent faktisk flygter fra Troja. Frem til en perspektivering til krigen i nyere tid hvor synet vender fra en forherligelse til at krigen bliver meningsløs under 1. verdenskrig med uddrag fra ”Intet nyt fra Vestfronten”.

Basistekst:

Iliaden 1 sang v. 1-430 (Achilleus, Agamemnon)

6 sang v. 1-124, 256-529 (Hektor, Paris)

16 sang v. 1-101 Agamemnon og Menelaos - Heltetyper

22 sang v. 135-413 Hektor og Achilleus

Æneiden 2 sang v. 268- 558 (Æneas)

Perspektivtekst: Uddrag fra Intet nyt fra Vestfronten

Supplerende: Troja filmen i begyndelsen af forløbet. Hertig, “Græske guder og helte” s. 20-44 (de olympiske guder) - læses gruppevis med fremlæggelse så alle hører om alle guder men kun læser om 2.

I alt læst 38 s. basistekst + 5 s. perspektivtekst + Supplerende= filmen Troja
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer