Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Susan Petersen
|
Hold
|
2023p_ps (2p ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologifaget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Interaktion, relation og start på livet
Formål: opnå faglig viden indenfor kognition, læring, perception, hukommelse, glemsel og opmærksomhed. Hvordan lærer vi? Hvilken læringsform passer dig bedst? Hvordan bliver vi påvirket udefra? Hvilken betydning har sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskets tænkning og handlinger?
Faglige mål: Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Kernestof: Kognition og læring – psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse – perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
Udviklingspsykologi – menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stress, ungdom og grupper
STRESS, UNGDOM OG GRUPPER
Grundbog: Schultz Larsen, O. Psykologiens veje, 3. udgave (2008-2018). Systime.
Formål: Formålet er at eleverne får forståelse for betydningen af opvækstvilkår, samfundsmæssigt og kulturelt for menneskets adfærd og identitet. Eleverne lærer at perspektivere en case med psykologiske teorier og redegøre for deres tilvalg og fravalg af teorier. Der arbejdes med kritisk forholden på psykologiske analyser.
Faglige mål: ”eleverne skal kunne vurdere betydningen af kulturelle faktorer i forhold til menneskets adfærd”. ” formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”. ” - inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”.
Kernestof: Socialpsykologi – social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse. Stress. Social kapital og habitus. Udviklingspsykologi – menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur. Personlighed og identitet – individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping. Stereotyper, fordomme og diskrimination.
Omfang litteratur i dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
På modulet
-
Stress, ungdom og grupper
-
Stress
-
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje 3. udgave, Systime; sider: 186-188, 321-332, 375, 378-382, 396-400, 405-410, 426-430, 439-450, 455-457
-
På Modulet
-
Stress Samme
-
Case "Kirsten" På modulet
-
Coping
-
Ungdom
-
Yderligere opgaver
-
Noter:
-
Kapital og Habitus
-
Ungdom, grupper, CASES, Urban (3).pdf
-
Opsamling
-
Sociale arenaer, roller og identitet
-
social psykologi
-
Opsamling fra sidst
-
Stereotyper og fordomme
-
Stereotyper, fordomme og diskrimination
-
ROLLER
-
Social sammenligning
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Din forunderlige hjerne
Formål: opnå faglig viden indenfor kognition, læring, perception, hukommelse, glemsel og opmærksomhed. Hvordan lærer vi? Hvilken læringsform passer dig bedst? Hvordan bliver vi påvirket udefra? Hvilken betydning har sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskets tænkning og handlinger?
Faglige mål: Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof: Kognition og læring – psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse – perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
Udviklingspsykologi – menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
|
Indhold
|
Kernestof:
-
På modulet
-
Din forunderlige hjerne
-
Hukommelse
-
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje 3. udgave, Systime; sider: 167-172, 174-186, 189-199, 205-210, 212-218, 221-230, 232-234, 236-238
-
Studiet af menneskets informationsprocesser
-
Fremlæggelser
-
Perception
-
På Modulet
-
Jean Piaget
-
Viden, læring og undervisning
-
Vidensformer
-
Samspilsprocesser
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66539858383",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66539858383",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66539858383"
}