Holdet 2023p_ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Susan Petersen
Hold 2023p_ps (2p ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologifaget
Titel 2 Interaktion, relation og start på livet
Titel 3 Stress, ungdom og grupper
Titel 4 Din forunderlige hjerne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Interaktion, relation og start på livet

Formål: opnå faglig viden indenfor kognition, læring, perception, hukommelse, glemsel og opmærksomhed. Hvordan lærer vi? Hvilken læringsform passer dig bedst? Hvordan bliver vi påvirket udefra? Hvilken betydning har sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskets tænkning og handlinger?
Faglige mål: Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Kernestof: Kognition og læring – psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse – perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
Udviklingspsykologi – menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Stress, ungdom og grupper

STRESS, UNGDOM OG GRUPPER
Grundbog: Schultz Larsen, O. Psykologiens veje, 3. udgave (2008-2018). Systime.

Formål: Formålet er at eleverne får forståelse for betydningen af opvækstvilkår, samfundsmæssigt og kulturelt for menneskets adfærd og identitet. Eleverne lærer at perspektivere en case med psykologiske teorier og redegøre for deres tilvalg og fravalg af teorier. Der arbejdes med kritisk forholden på psykologiske analyser.  

Faglige mål: ”eleverne skal kunne vurdere betydningen af kulturelle faktorer i forhold til menneskets adfærd”. ” formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”. ” - inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”.

Kernestof: Socialpsykologi – social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse. Stress. Social kapital og habitus. Udviklingspsykologi – menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur. Personlighed og identitet – individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping. Stereotyper, fordomme og diskrimination.
Omfang litteratur i dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Din forunderlige hjerne

Formål: opnå faglig viden indenfor kognition, læring, perception, hukommelse, glemsel og opmærksomhed. Hvordan lærer vi? Hvilken læringsform passer dig bedst? Hvordan bliver vi påvirket udefra? Hvilken betydning har sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskets tænkning og handlinger?
Faglige mål: Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof: Kognition og læring – psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse – perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
Udviklingspsykologi – menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer