Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Susan Petersen
|
Hold
|
2023q_ps (2q ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
introforløb til psykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Stress, ungdom og grupper
STRESS, UNGDOM OG GRUPPER
Grundbog: Schultz Larsen, O. Psykologiens veje, 3. udgave (2008-2018). Systime.
Formål: Formålet er at eleverne får forståelse for betydningen af opvækstvilkår, samfundsmæssigt og kulturelt for menneskets adfærd og identitet. Eleverne lærer at perspektivere en case med psykologiske teorier og redegøre for deres tilvalg og fravalg af teorier. Der arbejdes med kritisk forholden på psykologiske analyser.
Faglige mål: ”eleverne skal kunne vurdere betydningen af kulturelle faktorer i forhold til menneskets adfærd”. ” formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”. ” - inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”.
Kernestof: Socialpsykologi – social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse. Stress. Social kapital og habitus. Udviklingspsykologi – menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur. Personlighed og identitet – individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping. Stereotyper, fordomme og diskrimination.
Omfang litteratur i dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Stress, ungdom og grupper
-
Stress og coping
-
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje 3. udgave, Systime; sider: 186-188, 321-326, 334-341, 375, 378-382, 396-400, 405-410, 426-430, 439-450, 455-457
-
PÅ MODULET
-
Stress
-
Fra industriarbejde til service- og vidensarbejde
-
På modulet:
-
spg. til ungdom.docx
-
På Modulet:
-
Ungdom - Pierre Bourdieus
-
På modulet
-
NOTER.
-
Stamtræ
-
Social arv og kapital, UNDERSØGELSE i egen familie (1).doc
-
Ungdom, grupper, CASES, Urban (3).pdf
-
Opsamling fra sidst
-
På Modulet
-
Socialpsykologi
-
Hvad er en gruppe?
-
Spørgsmål til Socialpsykologi
-
Stereotyper og Fordomme
-
Vi samler op fra sidst
-
Diskrimination
-
Vi fortsætter med analyse
-
Roller
-
Eventuelt
-
Social sammenligning
-
Quiz for hele forløbet
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Interaktion, relation og start på livet
INTERAKTIONER, RELATIONER OG START PÅ LIVET (Grundbog: Psykologiens veje,3. udgave 2008-2018) Systime).
Hvem siger hvad? Husk at notèr hvilken teori og ophavsmand/teoretiker det er.
Afstem med eleverne hvilke spørgsmål der forventes, de skal besvare, inden læsningen starter.
Få eleverne til at finde og forstå spørgsmålene før teksten læses, så de er opmærksomme på læseformålet
Mål: Barnets udvikling og opvækst
Formål:
Formålet er at eleverne får indsigt i den tidlige barndom, det helt lille spæde barns udvikling ud fra et kommunikationsperspektiv, både digitalt, verbalt og nonverbalt. Eleverne får indsigt i kommunikationens betydning, både den direkte, indirekte og nonverbale kommunikation. Hvilken betydning har de 5 kendetegn for kommunikation. Hvad vil der ske i kommunikationen mellem to mennesker når vi fjerner nogle at kommunikationens elementer. Hvad sker der med kommunikationen hvis vi ikke har alle sanser med, når vi kommunikerer med hinanden. Hvilken betydning har kommunikation for barnet og barnets udvikling? Hvad er en god opvækst i de tidlige år? Hvilken betydning har tilknytning ifølge John Bowlby? Hvad er barnets gode udvikling ud fra et udviklingspsykologisk perspektiv via Daniel Sterns teori og John Bowlbys tilknytningsteori. Hvad siger undersøgelser om resiliens og sårbarhed.
Faglige mål: Redegør for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
Eleverne skal kunne demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder. Vi arbejder med forløbets kerneområde og samtidig analyserer vi cases med fokus på kommunikationens betydning for barnets udvikling og opvækst.
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Kernestof: Udviklingspsykologi. Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur. Tilknytning, sårbarhed, resiliens, kulturhistorisk skole. Personlighed og identitet. Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier.
Faglig læsning og notat tagning:
• Hvad ved jeg i forvejen? (Forhåndsviden)
• Hvad ønsker jeg at vide? (læseformål)
• Hvad har jeg lært? (Læseudbytte/læring) Fastholdelse af fokus. (De centrale informationer i teksten)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Din forunderlige hjerne
Formål: opnå faglig viden indenfor kognition, læring, perception, hukommelse, glemsel og opmærksomhed. Hvordan lærer vi? Hvilken læringsform passer dig bedst? Hvordan bliver vi påvirket udefra? Hvilken betydning har sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskets tænkning og handlinger?
Faglige mål: Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof: Kognition og læring – psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse – perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
Udviklingspsykologi – menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66743913148",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66743913148",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66743913148"
}