Holdet 2023q_ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Susan Petersen
Hold 2023q_ps (2q ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 introforløb til psykologi
Titel 2 Stress, ungdom og grupper
Titel 3 Interaktion, relation og start på livet
Titel 4 Din forunderlige hjerne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Stress, ungdom og grupper

STRESS, UNGDOM OG GRUPPER
Grundbog: Schultz Larsen, O. Psykologiens veje, 3. udgave (2008-2018). Systime.

Formål: Formålet er at eleverne får forståelse for betydningen af opvækstvilkår, samfundsmæssigt og kulturelt for menneskets adfærd og identitet. Eleverne lærer at perspektivere en case med psykologiske teorier og redegøre for deres tilvalg og fravalg af teorier. Der arbejdes med kritisk forholden på psykologiske analyser.  

Faglige mål: ”eleverne skal kunne vurdere betydningen af kulturelle faktorer i forhold til menneskets adfærd”. ” formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”. ” - inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”.

Kernestof: Socialpsykologi – social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse. Stress. Social kapital og habitus. Udviklingspsykologi – menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur. Personlighed og identitet – individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping. Stereotyper, fordomme og diskrimination.
Omfang litteratur i dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Interaktion, relation og start på livet

INTERAKTIONER, RELATIONER OG START PÅ LIVET (Grundbog: Psykologiens veje,3. udgave 2008-2018) Systime).
Hvem siger hvad? Husk at notèr hvilken teori og ophavsmand/teoretiker det er.
Afstem med eleverne hvilke spørgsmål der forventes, de skal besvare, inden læsningen starter.
Få eleverne til at finde og forstå spørgsmålene før teksten læses, så de er opmærksomme på læseformålet

Mål:  Barnets udvikling og opvækst
Formål:
Formålet er at eleverne får indsigt i den tidlige barndom, det helt lille spæde barns udvikling ud fra et kommunikationsperspektiv, både digitalt, verbalt og nonverbalt. Eleverne får indsigt i kommunikationens betydning, både den direkte, indirekte og nonverbale kommunikation. Hvilken betydning har de 5 kendetegn for kommunikation. Hvad vil der ske i kommunikationen mellem to mennesker når vi fjerner nogle at kommunikationens elementer. Hvad sker der med kommunikationen hvis vi ikke har alle sanser med, når vi kommunikerer med hinanden. Hvilken betydning har kommunikation for barnet og barnets udvikling? Hvad er en god opvækst i de tidlige år? Hvilken betydning har tilknytning ifølge John Bowlby? Hvad er barnets gode udvikling ud fra et udviklingspsykologisk perspektiv via Daniel Sterns teori og John Bowlbys tilknytningsteori. Hvad siger undersøgelser om resiliens og sårbarhed.

Faglige mål: Redegør for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
Eleverne skal kunne demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder. Vi arbejder med forløbets kerneområde og samtidig analyserer vi cases med fokus på kommunikationens betydning for barnets udvikling og opvækst.
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Kernestof: Udviklingspsykologi. Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur. Tilknytning, sårbarhed, resiliens, kulturhistorisk skole. Personlighed og identitet. Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier.
Faglig læsning og notat tagning:
• Hvad ved jeg i forvejen? (Forhåndsviden)
• Hvad ønsker jeg at vide? (læseformål)
• Hvad har jeg lært? (Læseudbytte/læring) Fastholdelse af fokus. (De centrale informationer i teksten)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Din forunderlige hjerne

Formål: opnå faglig viden indenfor kognition, læring, perception, hukommelse, glemsel og opmærksomhed. Hvordan lærer vi? Hvilken læringsform passer dig bedst? Hvordan bliver vi påvirket udefra? Hvilken betydning har sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskets tænkning og handlinger?

Faglige mål: Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger

Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof: Kognition og læring – psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse – perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.

Udviklingspsykologi – menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer