Nakskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nakskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Nakskov Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Adam Wagner, Mia Helveg Olsen, Sørine Brix Larsen
Hold
2024q_ks (
1q ks
,
1q ks-hi
,
1q ks-re
,
1q ks-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktionsforløb (Nakskovs historie)
Titel 2
Verdenshistoriens lange linjer
Titel 3
Nazisme, holocaust og andre folkemord
Titel 4
Dansk politik
Titel 5
Fra enevælde til demokrati (historie)
Titel 6
"Det gode samfund"
Titel 7
Dansk politik (samfundsfag)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktionsforløb (Nakskovs historie)
Introduktion til historiefaget med Nakskovs historie som tema (inkl. byvandring).
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Verdenshistoriens lange linjer
Indhold
Kernestof:
Titel
Læs s. 17-19 om 'Romerriget' i "Verdenshistorisk oversigt" (som I har fået som PDF-fil; den ligger også i Teams).
I timen vil vi også tale om periodisering; altså hvordan man afgrænser de forskellige historiske perioder fra hinanden, og hvorfor.
"Vores Danmarkshistorie": Vikingetiden
Fremlæggelse for klassen
I "Verdenshistorisk oversigt" læses s. 33-35 (til og med afsnittet 'Osmannerriget').
Læs s. 35-38 i vores bog, "Verdenshistorisk oversigt" (om 'Osmannerriget', 'Renæssancen' og 'Reformationen').
Læs i timen: s. 39-42.
Læs også i timen: s. 42-47 øverst.
Læs s. 47-48 i "Verdenshistorisk oversigt".
Menneskerettighedserklæringen 1789
Læs s. 49-51 i "Verdenshistorisk oversigt".
I timen læses s. 21 i bogen "Det tredie Rige"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nazisme, holocaust og andre folkemord
Vi fokuserer først på baggrunden for nazismen i form af 1. Verdenskrig. Herefter dykker vi ned i baggrunden for nazismen i form af Tyskland efter 1. Verdenskrig og Versailles-traktaten. Vi skal herefter se på nazismens ideologi med fokus på jødeforfølgelserne. I den sidste del skal vi arbejde med den økonomiske årsag, nazisternes politiske metoder i form af propaganda, hvilket leder os frem til arbejdet med holocaust. Endvidere skal vi se på folkedrab i andre lande med fokus på det armenske folkedrab, og sammenligne med holocaust.
Forløbet er opbygget kronologisk ved, at vi starter med tiden omkring 1. Verdenskrig, holocaust og slutteligt andre folkedrab. Herudover er der en taksonomisk opbygning af forløbet fra et redegørende fokus i starten med fokus på, hvad baggrunden for den nazistiske ideologi var. Endelig vil vi arbejde mere analyserende og diskuterende omkring Holocaust samt andre folkemord.
Der arbejdes ud fra følgende overordnede problemformulering;
"Der ønskes en redegørelse for den nazistiske ideologi (redegørelse)
Desuden ønskes en analyse af propagandaens betydning for holocaust (analyse – husk at inddrage minimum 3 forskellige kilder).
Slutteligt ønskes en diskussion med vægt på forskelle og ligheder mellem holocaust og det armenske folkedrab (inddrag Stantons teori)."
Indhold
Kernestof:
Læs s. 21-22 og s. 25 i bogen "Det tredie rige".
I skal læse s. 29-33 i bogen "Det tredie Rige" (men kun frem til afsnittet 'Dawes-planen 1924').
I timen læser vi denne kilde: Uddrag af Hitlers "Min kamp" om 'folk og race':
I skal til timen have læst s. 21-27 i bogen "Det tredie Rige".
Skriv en redegørelse på ca. 1 side (= 2400 anslag) af indholdet s. 26-32 i bogen "Det tredie Rige".
I timen arbejder vi med at lave henvisninger i jeres tekst og indsætte fodnoter.
Lav flere henvisninger i jeres tekst (sådan som vi gjorde mandag), så I er færdige med et udkast (på 1-1½ s.) til redegørelse for den nazistiske ideologi inklusive noter med henvisninger til Peter Frederiksens bog.
I timen læser vi s. 37-40 i "Det tredie Rige".
Læs og forstå tabel 5 på s. 43 i "Det tredie Rige". Hvad fortæller den os om valgene i Tyskland og om nazisternes fremgang?
I skal i hver af følgende grupper lave en "kahoot" til klassen med fem spørgsmål til den tekst, som gruppen har fået tildelt:
Husk, at I skal lave en Kahoot med jeres spørgsmål fra sidst, så den er klar til dette modul!
I timen læste vi s. 40-43 i bogen "Det tredie Rige".
Vi så også afsn. 2, 3 og 4 af serien "The Path to Nazi Genocide"
Udskriv dette dokument og udfyld det hjemmefra. De, der er under 18, skal sørge for at have forældreunderskrift på. (Husk også at medbringe det gule sundhedskort.)
Hvad var de vigtigste oplysninger og pointer i afsn. 3 af "The Path to Nazi Genocide"? (Bemærk særligt, hvad der siges om nazi-propaganda og jødeudryddelsen.) Hav nogle svar klar til timen.
I timen læser vi s. 45-48 i "Det tredie Rige".
Se godt på tabellerne nr. 3-12 (som findes på siderne 37-55).
Læs s. 45-53 i "Det tredie Rige", hvis du ikke allerede har gjort det i timerne.
"Der ewige Jude" ("Den evige jøde"), tysk propagandafilm fra 1940
I timen begynder vi at læse kap. 8 (s. 65-71).
Læs s. 65-68 i bogen "Det tredie Rige".
I timen ser vi på denne "skabelon" til en opgave:
Her er en foreløbig oversigt over, hvad vi har læst indtil nu:
Læs s. 69-73 i bogen "Det tredie Rige".
De tre temaer i propagandaen - kildesæt (1).docx
Læs s. 75-79 i bogen "Det tredie Rige".
I timen læser vi kildetekst nr. 31 (s. 185-187), 'Hvad skal jøden med et klaver?'.
Her har jeg samlet lidt flere oplysninger om de tre antisemitiske propagandaplakater, som I har arbejdet med:
Læs s. 109-11 i bogen "Det tredie Rige" (det er kap. 13, 'Holocaust, 1942-45).
Her kan man læse om Stantons teori om folkedrabets stadier:
Læs tekst 51 og 52 i bogen "Det tredie Rige" (s. 215-216).
I timen læses denne artikel om Stantons teori om folkedrabs stadier:
Læs om indledningen på det armenske folkedrab i 1915:
Læs om folkedrabet:
I timen ser vi denne lille film om folkedrabets overlevende:
Oversigt over, hvad vi har læst, set og gennemgået.
Læs om ideologien bag folkedrabet på armenierne:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Historieopgave
29-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dansk politik
Indhold
Kernestof:
Verdensreligioner.docx
Læs side 1-4 i det vedhæftede dokument
I timen ser vi afsnittet om 'Enevælde og oplysningstid', og I skal tage noter til filmen, så I får et overblik over perioden og dens kendetegn.
Så ser vi første afsn. af 'Ludere, lommetyve og lirekassemænd'.
I timen diskuterer vi, hvad det gode samfund er med fokus på styreform.
Kompendie 1ste udgave.pdf
Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Luk samfundet op!, 3 udgave, 2019, Columbus, s. 108-112
Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Luk samfundet op!, 3 udgave, 2019, Columbus, s. 112-115
Myter.docx
Adam og Eva og Syndefaldet.docx
Husk at upload jeres svar til opgaven om verdensreligioner til modulet 6/1 (4.modul)
Vielsesritualet i kirken .docx
Madsen, Lene m.fl. Grundbogen til religion C. 2015, Systime. s. 253-256 OCR.pdf
Til i dag skal i læse om 'Oplysningsideerne' og begynde at læse om 'De tre store', dvs. at I hjemme skal have læst til og med tekst 7 (altså PDF-filens s. 3-5 (hvilket svarer til de påtrykte sidetal 5-7)).
I timen skal I (i grupper) lave en lille film om en tidsrejsende, der møder "de tre store" oplysningsfilosoffer (Montesqieu, Rosseau og Voltaire).
I timen læser vi i kompendiet frem til (men ikke med) kapitlet om 'Revolutionernes epoke'.
modul 6 - partier og ideologier - lektie.pdf
I får 20 minutter til at gøre jeres film om tidsrejse til "de tre store" oplysningsfilosoffer (Montesquieu, Voltaire og Rosseau) færdig.
Læs de første afsnit i 'Revolutionernes epoke' i kompendiet (PDF-filens s. 8-9 = de trykte sidetal 10-11):
I kompendiet skal I læse kilden "Den amerikanske uafhængighedserklæring" på PDF-filens 14. side (hvor der står "16" som sidetal"), og bagefter skal I besvare de to arbejdsspørgsmål efter kilden - svarene skrives i "elevfeedback".
Leise Buhl Jensen & Jakob Buhl Jensen Der er samfundsfag i alt, Gyldendal, 2016,
Religionsfaglige begreber til analyse af tekster.docx
Forman, Jens. De kristnes religion. 2009, Systime. s. 199, tekst 46 - moderne katolsk skilsmisse OCR.pdf
Quizlet
Læs om 'Den amerikanske revolution 1776' i kompendiet (PDF-filens s. 10-12; eller siderne med de påtrykte sidetal 12-14):
I timen læser videre i kompendiet om 'Stændersamfundet': s. 15-18 (= sidetal 17-20)
Hansen, Thor Banke m.fl. USA - historie, samfund, religion. 2015, Systime. S. 169-171 OCR.pdf
Læs om "den danske revolution" i kompendiet (PDF'ens 21. side (hvor sidetallet hedder "23").
I timen ser vi afsn. 8 om 'Grundloven, folket og magten' i "Historien om Danmark":
Leise Buhl Jensen & Jakob Buhl Jensen: ”Der er samfundsfag i alt”, Gyldendal, 2016, s. 83-86
Læs om 'Enevælden i modvind' i kompendiet (PDF'ens s. 22-24 = sidetal 24-26).
I timen læser vi Orla Lehmanns Falster-tale fra 1841 i kompendiet (PDF'ens s. 25-29 = sidetal 27-31).
Haaning, Katrine m.fl. Kristendom - tro og praksis. 2016, Systime. S. 139-140 OCR.pdf
Madsen, Lene m.fl. Grundbogen til Religion C. 3. udg. 1. oplag. 2019, Systime. S. 14-17 OCR.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fra enevælde til demokrati (historie)
Indhold
Kernestof:
I timen ser vi afsnittet om 'Enevælde og oplysningstid', og I skal tage noter til filmen, så I får et overblik over perioden og dens kendetegn.
Så ser vi første afsn. af 'Ludere, lommetyve og lirekassemænd'.
I timen diskuterer vi, hvad det gode samfund er med fokus på styreform.
Kompendie 1ste udgave.pdf
Til i dag skal i læse om 'Oplysningsideerne' og begynde at læse om 'De tre store', dvs. at I hjemme skal have læst til og med tekst 7 (altså PDF-filens s. 3-5 (hvilket svarer til de påtrykte sidetal 5-7)).
I timen skal I (i grupper) lave en lille film om en tidsrejsende, der møder "de tre store" oplysningsfilosoffer (Montesqieu, Rosseau og Voltaire).
I timen læser vi i kompendiet frem til (men ikke med) kapitlet om 'Revolutionernes epoke'.
I får 20 minutter til at gøre jeres film om tidsrejse til "de tre store" oplysningsfilosoffer (Montesquieu, Voltaire og Rosseau) færdig.
Læs de første afsnit i 'Revolutionernes epoke' i kompendiet (PDF-filens s. 8-9 = de trykte sidetal 10-11):
I kompendiet skal I læse kilden "Den amerikanske uafhængighedserklæring" på PDF-filens 14. side (hvor der står "16" som sidetal"), og bagefter skal I besvare de to arbejdsspørgsmål efter kilden - svarene skrives i "elevfeedback".
Læs om 'Den amerikanske revolution 1776' i kompendiet (PDF-filens s. 10-12; eller siderne med de påtrykte sidetal 12-14):
I timen læser videre i kompendiet om 'Stændersamfundet': s. 15-18 (= sidetal 17-20)
Læs om "den danske revolution" i kompendiet (PDF'ens 21. side (hvor sidetallet hedder "23").
I timen ser vi afsn. 8 om 'Grundloven, folket og magten' i "Historien om Danmark":
Læs om 'Enevælden i modvind' i kompendiet (PDF'ens s. 22-24 = sidetal 24-26).
I timen læser vi Orla Lehmanns Falster-tale fra 1841 i kompendiet (PDF'ens s. 25-29 = sidetal 27-31).
Læs om 'Junigrundoven 1849 og demokratiet'.
Læs 'Kampen for kvinders valgret, 1871-1915'.
I timen arbejder vi med denne kilde: Frederik Bajers tale i folketinget (1888).
Kildekritik.pdf
I timen ser vi første del af 'Det svære demokrati' (afsn. 9 af "Historien om Danmark").
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
"Det gode samfund"
Indhold
Kernestof:
Begynd ved 35:00 og notér (i "elevfeedback"), hvad I får at vide om:
Læs de to sider om grundloven i kompendiet (PDF'ens s. 4-5).
I timen arbejder vi med denne kilde: Christian Christiansen om fattigdom i 1880'erne.
I timen ser vi på den første grundlov og dens bestemmelser om frihedsrettighederne, værnepligt og fattighjælp.
Læs de første to afsnit i artiklen 'Fattighjælp og tab af rettigheder' (dvs. til og med afsnittet 'Filantropi').
Læs om 'Arbejderklassens fremmarch'.
Det Socialdemokratiske Arbejderpartis 1888-program
Læs denne artikel om andelsmejerierne.
Vi begynder også at læse denne tekst: 'Fra fattighjælp til spirende socialpolitik'.
Læs resten af artiklen 'Fra fattighjælp til spirende socialhjælp'.
Vi læser også denne artikel om 'Kanslergadeforliget 1933' i timen.
I timen ser vi også på nogle socialdemokratiske valgplakater.
I timen ser vi denne socialdemokratiske valgfilm fra 1945.
Læs disse ca. to sider om den "universelle velfærdsstat".
Folketingsvalget 1973 – Danmarkshistorien | Lex
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Dansk politik (samfundsfag)
Centrale begreber:
Demokrati i Danmark
Det politiske system i Danmark
Ideologier: Liberalisme, socialisme og konservatisme
Ideologiske forgreninger
De politiske partier i Folketinget
Fordelingspolitik og værdipolitik
Class-voting og issue-voting
Downs model
Molins model
Kaare Strøms model
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66956565050", "T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66956565050", "H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66956565050" }