Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Adam Wagner, Mia Helveg Olsen, Sørine Brix Larsen
Hold 2024q_ks (1q ks, 1q ks-hi, 1q ks-re, 1q ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktionsforløb (Nakskovs historie)
Titel 2 Verdenshistoriens lange linjer
Titel 3 Nazisme, holocaust og andre folkemord
Titel 4 Dansk politik
Titel 5 Fra enevælde til demokrati (historie)
Titel 6 "Det gode samfund"
Titel 7 Dansk politik (samfundsfag)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktionsforløb (Nakskovs historie)

Introduktion til historiefaget med Nakskovs historie som tema (inkl. byvandring).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Nazisme, holocaust og andre folkemord

Vi fokuserer først på baggrunden for nazismen i form af 1. Verdenskrig. Herefter dykker vi ned i baggrunden for nazismen i form af Tyskland efter 1. Verdenskrig og Versailles-traktaten. Vi skal herefter se på nazismens ideologi med fokus på jødeforfølgelserne. I den sidste del skal vi arbejde med den økonomiske årsag, nazisternes politiske metoder i form af propaganda, hvilket leder os frem til arbejdet med holocaust. Endvidere skal vi se på folkedrab i andre lande med fokus på det armenske folkedrab, og sammenligne med holocaust.

Forløbet er opbygget kronologisk ved, at vi starter med tiden omkring 1. Verdenskrig, holocaust og slutteligt andre folkedrab. Herudover er der en taksonomisk opbygning af forløbet fra et redegørende fokus i starten med fokus på, hvad baggrunden for den nazistiske ideologi var. Endelig vil vi arbejde mere analyserende og diskuterende omkring Holocaust samt andre folkemord.

Der arbejdes ud fra følgende overordnede problemformulering;

"Der ønskes en redegørelse for den nazistiske ideologi (redegørelse)
Desuden ønskes en analyse af propagandaens betydning for holocaust (analyse – husk at inddrage minimum 3 forskellige kilder).
Slutteligt ønskes en diskussion med vægt på forskelle og ligheder mellem holocaust og det armenske folkedrab (inddrag Stantons teori)."
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Historieopgave 29-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dansk politik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fra enevælde til demokrati (historie)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Dansk politik (samfundsfag)

Centrale begreber:
Demokrati i Danmark
Det politiske system i Danmark
Ideologier: Liberalisme, socialisme og konservatisme
Ideologiske forgreninger
De politiske partier i Folketinget
Fordelingspolitik og værdipolitik
Class-voting og issue-voting
Downs model
Molins model
Kaare Strøms model
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer