Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Anders Lund Hoyer
|
Hold
|
2024c_fy (1c fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Solsystemet
Der er arbejdet med solsystemet og den nære astronomi.
Emner
- Verdensbilledet og solsystemet dannelse og opbygning
- Jordens bevægelse omkring solen, og månens bevægelse omkring Jorden. Benyttelse af dette til beskrivelse af årstider, dagsrytmer, måne- og solformørkelser.
- Intro til Keplers love
- Planeter og planetbaner
Der er læst kap. 8 i Orbit C, systime e-bog.
Vi har set filmen "Den bevægede jord" samt flere små klip om solsystemets dannelse og planeterne.
Derudover har eleverne selv fundet supplerende materiale til projekt om forskellige planeter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Der er arbejdet videre fra NV med temaet om energi
Emner:
- Energiformer
- Energiomdannelse
- Energibevarelse
- Effekt
- Nyttevirkning
- Termisk energi
- Temperatur og tilstandsformer
- Varmefylde
- Smeltning og fordampning
- Kinetisk energi
- Potentiel energi
- Mekanisk energi
Eksperimentelt arbejde:
- Effekten af elektriske apparater
- Nyttevirkningen ved opvarmning af vand
- Bestemmelse af metals varmefylde
- Forsøg med "hoppende bolde"
- Demoforsøg med vand og temperatur
- Miniforsøg med smeltende isterning
Litteratur:
Der er arbejdet ud fra "Orbic C, systime, E-bog, kap. 2"
Der er suppleret med projektbeskrivelse om "Hoppende bolde".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger - lyd og lys
Der er arbejdet med generelle egenskaber for bølger og specifikt med lyd og lys.
Emner:
- Længdebølger og tværbølger
- Mekaniske og elektromagnetiske bølger
- Bølgelængde og amplitude
- Frekvens og periode
- Bølgers udbredelsesfart
- Dopplereffekt
- refleksion, brydning og dispersion
- Interferens og diffraktion
- Optisk gitter
Litteratur:
Der er arbejdet ud fra "Orbit C, systime, E-bog, kap 3 + 4.1+4.3 + 5
Eksperimentelt arbejde:
- Demoforsøg med mennesker som længde- og tvær-bølger
- Lydens hastighed
- Miniforsøg med lyd, frekvens og amplitude
- Brydning i glas
- Demoforsøg med laser og optisk gitter
- Bestemmelse af laserlysets bølgelængde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomer og stråling
Der er taget udgangspunkt i atomets opbygning og viden om bølger og det elektromagnetiske spektrum og videre arbejdet med atomer og stråling.
Emner:
- Det elektromagnetiske spektrum
- Atomets opbygning
- Fortoner og temperaturstråling
- Bohrs atommodel herunder emission og absorption
- Hydrogen atomets energiniveauer
- Emissions og absorptionsspektre
Eksperimentelt arbejde:
- Kvalitativ spektralanalyse af natriumlampe og andre lyskilder.
Litteratur:
Der er arbejdet ud fra "Orbit C, systime, E-bog, kap. 6 + 7.1(Første afsnit om atomets opbygning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Universet
Der er arbejdet med forståelsen af universets udvikling fra Big bang og dets videre udvidelse.
Emner:
- Afstande og afstandsbestemmelse
- Lysår og parallakse
- Rødforskydning
- Hubbles lov
- Universets udvidelse
- Universets alder
- Big Bang
Eksperimentelt arbejde:
Demoforsøg med oppustelig ballon
Litteratur:
Der er arbejdet ud fra "Orbit C, systime, E-bog, kap. 9"
Der er suppleret med udgangspunkt i dele af første kapitel i "Sigurd fortæller om naturvidenskab" og arbejdet med betydningsfulde begivenheder i ved Big bang og universets begyndelse og udvidelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68960803587",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68960803587",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68960803587"
}