Holdet 1p id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anders Lund Hoyer
Hold 2025p_id (1p id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate og teamudvikling
Titel 2 Rytmik, dans og Lanciers
Titel 3 Pickleball
Titel 4 Rytmiske opvarmningsprogrammer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate og teamudvikling

Forløbet Ultimate hører ind under genren "boldspil.

Læringsmål for Ultimate og teamudvikling

Det man skal kunne efter forløbet og bliver bedømt ud fra:
• Beherskelse af baghåndskastet og kendskab til forhåndskastet
• Beherskelse af pandekagegribning og tohåndsgribning
• Udføre et cut og modtage discen
• Pivotere og aflevere discen under pres
• Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
• Forståelse for og brug af taktikken stak samt mand-mand forsvar.
• Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
• Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
• Kunne redegøre for væsentlige dele af teamudviklings teori herunder
         • Synergieffekt, kohæsion, roller og kommunikation
• Kunne anvende sin viden om teamudvikling konstruktivt i praksis

Der er læst en sammensat tekst om "Teamudvikling" samt supplerende sider om spillet på nettet fra Dansk Frisbee Sport Union "Ultimate i gymnasiet" Ca. 6+6 sider

Kan ses under kernestof.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rytmik, dans og Lanciers

Rytme, dans og lanciers

Formål: Gennem grundlæggende rytme og bevægelsesøvelser samt arbejde med den faste koreografi Les Lanciers, skal eleverne
• Opnå grundlæggende rytmeforståelse
             o Kunne følge en rytme og danse i takt til musikken
• Udføre og sammensætte små body percussions og rytmiske
        koreografier i grupper
• Oparbejde grundlæggende bevægelseskvalitet med udgangspunkt i
        Labans BESS-koncept
• Lære de 5 ture i Les Lanciers med fokus på:
             o Kunne trinene
                      Udføre chasse og gå-trin
             o Kunne danse med partner og i kvadrille
                      Kunne føre eller blive ført
                      Danse med korrekt dansefatning og holdning
• Kunne redegøre for centrale begreber inden for Labans BESS-koncept
• Opnå forståelse for dansens historie og centrale elementer


Indhold:
• Kropssprog til musik
• Rytme/tempo
• Afprøvning af frie og koreograferede bevægelser
• Bodypercussion og rytmeserie
• Les Lanciers
• Labans bevægelsesteori – BESS-koncept


Materiale: ca. 6 sider + video
Labans BESS- koncept  
Idrætshistorie
Mestringstrappen
Gennemgang af Les Lanciers - video

Metode: Lærerundervisning, individuelt, pararbejde, gruppearbejde.

Evaluering:
Egne koreografiske sammensætninger i grupper.
Den færdige Les Lanciers
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Pickleball

Der er arbejdet med grundslag i forhånd og baghånd samt bevægelse, taktik og regler. Forløbsmålene er uddybet og beskrevet i dokumentet "Faglige mål i pickleball"

Teoretisk er forløbet koblet med træningslære. Sammensat tekst fra Idræt C, teori i praksis. Ca 5 normalsider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Rytmiske opvarmningsprogrammer

Emne: Musik og Bevægelse

Fokus:
Sammensætning af opvarmningsprogram til musik (rytmeforståelse)
Bevægelseskvalitet
Fornuftig sammensætning af program (progression og de fleste og største muskelgrupper)
Logisk øvelsesvalg og rækkefølge

Efter udarbejdelse af opvarmningsprogrammer, er de fremført i de efterfølgende forløb. Der er således overlap i lektionerne.

Teori: Vi har arbejdet med hvorfor man skal varme op (psykiske og fysiologiske faktorer) - primært er der gået mest i dybden med hvad opvarmning gør ved kroppen rent fysiologisk. Desuden med rytmeforståelse og takttælling.

Sammensat kompendium på ca. 5 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer