Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Anders Lund Hoyer
|
|
Hold
|
2025p_id (1p id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate og teamudvikling
Forløbet Ultimate hører ind under genren "boldspil.
Læringsmål for Ultimate og teamudvikling
Det man skal kunne efter forløbet og bliver bedømt ud fra:
• Beherskelse af baghåndskastet og kendskab til forhåndskastet
• Beherskelse af pandekagegribning og tohåndsgribning
• Udføre et cut og modtage discen
• Pivotere og aflevere discen under pres
• Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
• Forståelse for og brug af taktikken stak samt mand-mand forsvar.
• Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
• Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
• Kunne redegøre for væsentlige dele af teamudviklings teori herunder
• Synergieffekt, kohæsion, roller og kommunikation
• Kunne anvende sin viden om teamudvikling konstruktivt i praksis
Der er læst en sammensat tekst om "Teamudvikling" samt supplerende sider om spillet på nettet fra Dansk Frisbee Sport Union "Ultimate i gymnasiet" Ca. 6+6 sider
Kan ses under kernestof.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Rytmik, dans og Lanciers
Rytme, dans og lanciers
Formål: Gennem grundlæggende rytme og bevægelsesøvelser samt arbejde med den faste koreografi Les Lanciers, skal eleverne
• Opnå grundlæggende rytmeforståelse
o Kunne følge en rytme og danse i takt til musikken
• Udføre og sammensætte små body percussions og rytmiske
koreografier i grupper
• Oparbejde grundlæggende bevægelseskvalitet med udgangspunkt i
Labans BESS-koncept
• Lære de 5 ture i Les Lanciers med fokus på:
o Kunne trinene
Udføre chasse og gå-trin
o Kunne danse med partner og i kvadrille
Kunne føre eller blive ført
Danse med korrekt dansefatning og holdning
• Kunne redegøre for centrale begreber inden for Labans BESS-koncept
• Opnå forståelse for dansens historie og centrale elementer
Indhold:
• Kropssprog til musik
• Rytme/tempo
• Afprøvning af frie og koreograferede bevægelser
• Bodypercussion og rytmeserie
• Les Lanciers
• Labans bevægelsesteori – BESS-koncept
Materiale: ca. 6 sider + video
Labans BESS- koncept
Idrætshistorie
Mestringstrappen
Gennemgang af Les Lanciers - video
Metode: Lærerundervisning, individuelt, pararbejde, gruppearbejde.
Evaluering:
Egne koreografiske sammensætninger i grupper.
Den færdige Les Lanciers
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Pickleball
Der er arbejdet med grundslag i forhånd og baghånd samt bevægelse, taktik og regler. Forløbsmålene er uddybet og beskrevet i dokumentet "Faglige mål i pickleball"
Teoretisk er forløbet koblet med træningslære. Sammensat tekst fra Idræt C, teori i praksis. Ca 5 normalsider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Rytmiske opvarmningsprogrammer
Emne: Musik og Bevægelse
Fokus:
Sammensætning af opvarmningsprogram til musik (rytmeforståelse)
Bevægelseskvalitet
Fornuftig sammensætning af program (progression og de fleste og største muskelgrupper)
Logisk øvelsesvalg og rækkefølge
Efter udarbejdelse af opvarmningsprogrammer, er de fremført i de efterfølgende forløb. Der er således overlap i lektionerne.
Teori: Vi har arbejdet med hvorfor man skal varme op (psykiske og fysiologiske faktorer) - primært er der gået mest i dybden med hvad opvarmning gør ved kroppen rent fysiologisk. Desuden med rytmeforståelse og takttælling.
Sammensat kompendium på ca. 5 normalsider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71588822664",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71588822664",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71588822664"
}