Holdet 2022 EN/F - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Eksamenskursus HTG 11. september 9
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Benny Pedersen
Hold 2022 EN/F (1F EN, 2F EN, 3DF EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Anvendt materiale - Tilladt ved eksamen
Titel 2 Man and Nature - Eksamen
Titel 3 Christmas
Titel 4 America: United and Divided - Eksamen
Titel 5 Summer reading (novels)
Titel 6 Hong Kong: One Country, Two Systems - Eksamen
Titel 7 Harold Pinter and The Dumb Waiter
Titel 8 Gender and Inequality + VÆRK - Eksamen
Titel 9 English as a foreign language?
Titel 10 Scotland: Whit Like? - Eksamen
Titel 11 Fergal O'Byrne: The Light
Titel 12 Pride and Prejudice - Then and Now
Titel 13 English around the world: EFL and ELF
Titel 14 UK: Multicultural and anti-immigrant?
Titel 15 US Issues: Abortion rights and The Handmaid's Tale
Titel 16 Women's Rights - The Handmaid's Tale
Titel 17 Love in Eng.Lit.
Titel 18 Nigeria
Titel 19 Shakespeare - Macbeth

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Anvendt materiale - Tilladt ved eksamen

Poul Tornøe: Get It Right, Gyldendal 2012
Agnete Fog og Anne Mette Finderup: Worlds of English, Systime 2022
Agnete Fog og Anne Mette Finderup: Worlds of Scotland, Systime 2024

Online-resurser:
Engram, både basis og alm. på https://minlaering.dk  
Do It, Write på https://minlaering.dk

https://ordnet.dk/ordnetdk
https://www.ordbogen.com/ men ”Write assistant” er ikke tilladt
https://www.ldoceonline.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.dictionary.com/browse/macmillan
https://www.merriam-webster.com/
https://dictionary.cambridge.org
https://www.thesaurus.com
https://m.freecollocation.com/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Man and Nature - Eksamen

I forlængelse af studieretningsopstartens samarbejde med dansk under overskriften "Klima", hvor vi var på besøg på Concito, i den nye klimatilpassede Enghaveparken og i den bæredygtige CPH Village samt læste klimalyrik på dansk og engelsk og i den forbindelse diskuterede om klimalyrik kan redde klimaet, har vi i dette forløb et bredere fokus på hvordan menneskets forhold til naturen er kommet til udtryk i litteraturen. Vi undersøger
Analyse af fiktion og non-fiktion: Argumentation, drama, film, digt, billeder
Kreativt arbejde: egen argumentation, klimadigt

Kernestof:
Læreroplæg om climate change poetry
Christina Thatcher: How poetry can help us understand the urgency of the climate crisis (The Conversation, 5 November, 2021) (sagprosa: artikel)
TCC (video): What is a play? 2 ns (teori)
Introduction to Michael Frayn's play Copenhagen
Michael Frayn: fra Act I (the opening) i Copenhagen (1988) (drama)
Ian Hamilton Finlay: Estuary (1997) (digt)
Thomas Gainsborough: Mr and Mrs Andrews (1750) (billede)
Lin Jammet: Mr and Mrs Robert Andrews (1975) (billede)
David Simonds: How green is our Tony? (2005) (billede)
Chief Seattle: Selling our land (1854)
Robert Pack: Dominion over nature (1989)
William Blake: The Ecchoing Green (1789) + The Garden of Love (1794) + elevernes egne 'moddigte'
William Wordsworth: The Tables Turned (1794)
Jon Krakauer: Into the Wild (1992) uddrag af bogen
Sean Penn: Into the Wild (2007) film

I alt ca. 80 ns, primært fra Engberg-Pedersen m.fl.: Wider Contexts (2012)

Supplerende stof:
Theis Ørntoft: 2 digte fra Digte 2014 - i samarbejde med dansk ifm. studieretningsopstart
Copenhagen opført i Skuespilhuset - på dansk
Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No. 1 Climate Change Poetry 20-11-2022
No. 2: Eco Anxiety 18-12-2022
No. 3 Me and My Phone 05-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 3 Christmas

Christmas is (also) stories and games!
Fokus på at lytte, samtale og indlevelse. Og grammatik

Kernestof:
Jeanette Winterson: O'Brien's First Christmas (1998) novelle
Grammatiklege fra Engrams Advent Calendar
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 America: United and Divided - Eksamen

Vi tager udgangspunkt i den politiske situation i nutidens USA, som fremstår meget mere 'divided' end 'united', og ser på tidligere præsident Trumps rolle - først som nyindsat præsident, dernæst som en angiveligt væsentlig del af det der førte til angrebet på Capitol i januar 2021, godt hjulpet af bl.a. Roger Stone.
Dernæst undersøger vi hvilke værdier der ligger i Amerikas fortid, som måske ses særligt afspejlet hos dem der sympatiserer med Trumps budskaber/slagord. Vi arbejder særligt med begrebet 'the Frontier', som det blev formuleret af historikeren F.J. Turner.
Forløbet afsluttes med et gruppeprojekt om "The American Dream" - som eleverne ser den i 2023.

Grundbog: Fog og Finderup: Worlds of English, iBog (2022-udgave)

Kernestof:
Aspects of America: Geography and iconic places (baggrund) (2 ns)
Carta's Corner: on the American political system (baggrund) (5 ns)
Donald Trump: Inauguration speech, Jan. 2017 - "America First" (tale, 5 ns)
Christoffer Guldbrandsen: A Storm Foretold (dokumentarfilm, 2021, 30 ns)
Jon Swaine & Dalton Bennett: Roger Stone: The story behind the documentary, The Washington Post, March 4, 2022 (6 ns)
D. Barry et.al.: Our President Wants Us Here, The New York Times, Nov. 10, 2021 (8 ns)

Tom McAfee: This Is My Living Room (1966) novelle
America: From British colony to superpower (baggrund, 1 ns)
John Gast: American Progress (1872) (billede, 3 ns)
How the US map has changed in 200 years, fra Business Insider (video, 3 ns)
The Men Who Built America
Frederick Jackson Turner: The Frontier in American History (1893) (4 ns)
Emma Lazarus: The New Colossus (1883) (digt (sonet), 1 ns)

The American Dream as we see it: Gruppeprojekt med selvvalgte emner:
The Great Gatsby, Fast Food, The Opioid Crisis, Car Culture, "The American Dream" (painting) Equality (race), Skid Row in L.A., Hollywood (and #MeToo), The American Annexation of Hawaii

Analyse af tale: Ciceros pentagram, retoriske virkemidler, appelformer
CAIP fiction (novelleanalyse) og CAIP non-fiction (artikler, taler)

Supplerende stof:
Oplæg ifm. A Storm Foretold ved Sandra Brovall, USA-korrespondent

Samlet omfang cirka 90 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
No. 4 A Changing World 10-03-2023
No. 5 America First 16-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde

Titel 5 Summer reading (novels)

Literature is good for us!
Vi skal prøve om dette udsagn holder vand - for os alle. Alle elever vælger en engelsksproget roman som de skal læse i sommerferien. Efter ferien præsenteres romanen både mundtligt for klassekammeraterne og skriftligt i en anmeldelse til læreren.

Angus Fletcher: The science behind how literature improves our lives (2021), tekst og video fra Ohio State News. 1 ns.

Romaner læst individuelt:
J.R.R. Tolkien: The Hobbit
P.D. James: Death Comes to Pemberley
A.G. Riddle: Departure
A. Burgess: A Clockwork Orange
Gillian McAllister: Wrong Place Wrong Time
J.K. Rowling: Harry Potter and the Philosopher's Stone
Flanagan: The Red Fox Clan
George Orwell: 1984 + Animal Farm
Nicholas Sparks: The Notebook
S. Rooney: Conversations with Friends + Normal People
Delia Owens: Where the Crawdads Sing
S. Plath: The Bell Jar
Iain Reid: I'm Thinking of Ending Things
H. Lee: To Kill a Mockingbird
D. Stuart: Young Mungo
D. Adams: The Hitchhiker's Guide to the Universe

Samlet omfang: 200-500 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde

Titel 6 Hong Kong: One Country, Two Systems - Eksamen

Hong Kongs status som tidligere britisk, nu kinesisk koloni og især tilstedeværelsen af begge kulturer og politiske systemer er særlig interessant, også i sammenligning med de fleste andre tidligere britiske kolonier. Vi skal lære noget om Storbritannien som tidligere kolonimagt, set både i historisk og nutidigt perspektiv, og vi skal undersøge Hong Kong som et sted der både er britisk og kinesisk.

Kernetekster - fra Finderup og Fog: Worlds of English, iBogsudgave:
Aspects of Hong Kong
One Country, Two Systems: The Sino-British Joint Declaration of 1984, inkl. uddrag af taler af hhv. Margaret Thatcher og Zhao Ziyang samt kommentarer af Wilson Li, forfatter
Martin Booth: Gweilo (2004) uddrag af erindringer
Louise Ho: Island (1997) digt
Wilson Li: The (Un)luckiest Man in Hong Kong (2018) novelle
Peter W. Walsh: China crack-down is likely to boost migration to UK (2021) artikel fra The Conversation

Hong Kong News:
Eleverne laver indslag til en nyhedsudsendelse om/fra Hong Kong med følgende (selvvalgte) emner: Weather and Climate, Sports (football, gymnastics and the Olympics), Culture, Education, Celebrities, Gender - and commercials

Going Global with Great Britain: Elevoplæg om emner der har tilknytning til Storbritannien som kolonimagt gennem tiden:
National anthems - British, Hong Kong (2: one in Chinese, one in English) + American
Queen Victoria
Victoria and Abdul
The Scramble for Africa + Decolonisation
The East India Company
On Tea
The Century of Humiliation (of China): The Opium Wars and the Boxer Rebellion
On Opium
Food from the Colonies
The House of Windsor
The Commonwealth
British colonial architecture
Foreign Artefacts in British Museums
The relationship between India and the UK
Indian Cotton Trade
Sudan, 1956
The Virgin Queen, Elizabeth I
Lady Jane Grey, the nine-day queen
Can we still see traits of Britain in Australia?
The cultural significance of football in England
What Is a True Brit? British Values

Supplerende materiale:
Johnny Harris: China is erasing its border with Hong Kong (2018) videoartikel på Vox Borders
Peter Lee: Over 144,000 Hongkongers move to UK in 2 years since launch of BNO visa scheme (2023) artikel i Hong Kong Free Press (tekst + oplæsning)

Omfang cirka 45 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 7 Harold Pinter and The Dumb Waiter

Harold Pinter er en af de store britiske dramatikere, en af 'mildere' absurdister, sjov og sær og filosofisk på samme tid. Da That Theatre sætter The Dumb Waiter op på Krudttønden, griber vi chancen og sætter os ind i Pinters værk.

Materiale:
Harold Pinter on the occasion of the Nobel Prize (2005) radiointerview
Harold Pinter: Writing for the Theatre (1962) Sagprosa
Harold Pinter: The Dumb Waiter (1960) Drama. Læst og opført i grupper
That Theatre: The Dumb Waiter. Opførelse på engelsk med efterfølgende Q&A med skuespillerne, oktober 2023

Omfang cirka 30 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Gender and Inequality + VÆRK - Eksamen

NB! Klassen er halvt A-niveau og halvt B-niveau, og kun A-niveaueleverne har brugt forløbet i deres SRO sammen med samfundsfag på B-niveau. B-niveaueleverne har ikke haft samfundsfag som referenceramme. Hele klassen har arbejdet med nedennævnte emne og materiale.

Vi undersøger køn og ulighed med fokus på hvordan kønsidentitet formes, og hvilke konsekvenser det kan have, især for mennesker der falder uden for normen.

Materiale:
Jessica Samakov: 'Training to be Batman's Wife' T-shirt for teens sends all the wrong signals (2014) Artikel i Huffington Post
Ocean Vuong: On Earth We're Briefly Gorgeous (2019) Uddrag ('chapter' 1)
No More Boys and Girls (2018) Dokumentar fra BBC

Ali Smith: Girl Meets Boy (2007) Roman - læst som VÆRK. Fokus på flg. temaer: Coming of Age; Women; Men; Gender Bending; Water as a metaphor; Storytelling and Myths

Elevoplæg om Gender Theory (primært Judith Butler)

Omfang ca. 300 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Som i stort set alle forløb, prøver vi at træne samtlige kompetencer.
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 9 English as a foreign language?

Fokus på oversættelse fra engelsk til dansk:

I forbindelse med Gender-temaet læser vi et uddrag af Ocean Vuongs On Earth We're Briefly Gorgeous, arbejder med at oversætte det til dansk på forskellige måder, herunder ved forskellige slags AI-hjælp, ser hvordan Caspar Eric har gjort det, og møder Eric til et foredrag om at oversætte.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde

Titel 10 Scotland: Whit Like? - Eksamen

Forløbet leder op til og indeholder en studietur med engelsk og matematik/naturvidenskab til Edinburgh. I engelsk har vi fokus på skotsk identitet ud fra begrebet Caledonian Antisyzygy - et splittet land og et splittet sind.

Materiale, primært fra Finderup og Fog: Worlds of Scotland, iBog (forventet udgivet efterår 2024; gratis adgang indtil udgivelsen):

Faílte, or Welcome to Scotland; What is Scotland?
Liz Lochhead: Mary Queen of Scots got her head chopped off (1987) Drama, uddrag
Battles with England
Robert Burns: Scots Wha Hae (1794), poem, 0.8 ns.
Sabaton History: Blood of Bannockburn – War of Scottish Independence (2019), YouTubevideo, 4,5 ns.
Læreroplæg om skotsk historie: "out - in - trying to get out - of a relationship with England"
2F's History Hour: Væsentlige historiske begivenheder (afsnit i World of Scotland)
Diana Gabaldon/Ronald D. Moore: Outlander, episodes 5 + (6) ( ) Tv-serie
Undertema: Edinburgh - The Schizophrenic City:
Ian Rankin: Set in Darkness (2000) Romanuddrag
Christopher Wallace: The Resurrection Club (1999) Romanuddrag
Mark Cousins: The Great Green Rethink (2022) Novelle. Også knyttet til Man and Nature-forløbet

Supplerende materiale:
Robert Burns and Burns Night
Scottish slang with Sam Heughan, Scottish English
Val McDermid and Chris McQueer: Let's talk about the English (2021?) Talk on BBC Scotland, video
David Hayman: The Great Dictator (2014) (fiktiv) tale, kampagnevideo ifm. afstemningen i 2014
Tracey Ullman: Nicola Sturgeon confirms she will not need #IndyRef2 (2017) Sketch on YouTube

Studieturen - marts 2024, bl.a.:
Elevproducerede podcasts om seværdigheder i Edinburgh
Møde med Tam McTurk, oversætter og medlem af SNP
Møde med Emma Roddick, MSP for SNP
Guidet tour og besøg på Museum of Anatomy (Blood and Guts)
Interview med folk på gaden om Scottishness + Photo project: A Sense of Place
Desuden: Town rally, Ceilidh at Summerhall, vandretur i Callander Crags m.m.

I alt ca. 100 ns. + 250 ns. i Ali Smith: Girl Meets Boy (læst under Gender and Inequality)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Et stort og langt forløb, som inkluderede en studietur til Skotland. Alle faglige, personlige og sociale kompetencer i spil.
  • Personlige
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 11 Fergal O'Byrne: The Light

Vi benytter os af muligheden for at se et teaterstykke på engelsk: Fergal O'Byrnes The Light, som opføres på en meget lille og intime scene på Østerbro.
Vi ser blot stykket og taler med O'Byrne og de to skuespillere efter forestillingen.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Pride and Prejudice - Then and Now

Vi når lige et kort forløb om Jane Austens klassiker "Pride and Prejudice". Vi skal selvfølgelig læse lidt af originalteksten fra 1813, og så skal vi se hvordan Betty Nansen teatret remedierer en engelsk romantisk tekst til en moderne dansk kontekst.

Materiale:

Kernestof:
Jane Austen: Pride and Prejudice, chapter 1 (1813). Romanuddrag
Stolthed og fordom (2024). Teaterforestilling på Betty Nansen

Omfang: ca. 30 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 13 English around the world: EFL and ELF

Engelsk er et verdenssprog og tales både som modersmål, som (første) fremmedsprog og som lingua franca.
Vi har løbende berørt dette emne, og vi runder det af med en kort opsummering og perspektivering.
Emnet er blevet behandlet særligt i følgende forløb:

- Hong Kong, med en introduktion til The British Empire samt elevoplæg om emner i relation til dette
- Oversættelsen af Ocean Vuongs On Earth We're Briefly Gorgeous, inkl. møde med Caspar Eric
- sprogsituationen i Skotland: Gaelic, Scots, Scottish English
- elevoplæg om hvisketolkning
- feltarbejde med indsamling og behandling af data i lokalområdet (København og omegn)

Materiale:
English as a Lingua Franca. Finderup og Fog: Worlds of English (2024) Sagprosa. 3,5 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 14 UK: Multicultural and anti-immigrant?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 US Issues: Abortion rights and The Handmaid's Tale

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Women's Rights - The Handmaid's Tale

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Love in Eng.Lit.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Nigeria

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Shakespeare - Macbeth

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer