Holdet 2023 En/D - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Eksamenskursus HTG 11. september 9
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Annelise Andersen
Hold 2023 En/D (1D En, 2D En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Memory, Place and Identity
Titel 2 Black American Identity (EKSAMEN)
Titel 3 The Beat Generation (EKSAMEN)
Titel 4 NEW JOURNALISM (EKSAMEN)
Titel 5 US PRESIDENTIAL ELECTION 2024 (miniforløb)
Titel 6 Shakespeare - Macbeth (EKSAMEN)
Titel 7 On Earth We're Briefly Gorgeous (Værk)
Titel 8 India (EKSAMEN)
Titel 9 Grammar, Essay and Creative writing

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Memory, Place and Identity



I dette forløb har vi arbejdet med sammenhængen mellem sted og erindring. Vi har arbejdet med individuel erindring og kollektiv erindring. Vores erindringer kredser ofte om noget ganske centralt og konkret, og derfor er erindringssteder vigtige for den individuelle såvel som den kollektive hukommelse.
Erindringssteder kan være udtryk for mange aspekter: det kan være helt bestemte steder, som har spillet er særlig rolle for kulturens historie, fordi det være været omdrejningspunkt for centrale begivenheder i fx nationens historie, og der derfor er knyttet nogle bestemte følelser til dette sted. Vi har haft fokus på hvordan erindringssteder kan skifte betydning over tid. Her har vi særligt haft fokus på mindesmærker og statuer, og de debatter, der har været omkring dem. Hvorfor de, de seneste år, har været grobund for kritik.
Vi har arbejdet med nostalgia som begreb, og læst fiktion omhandlende barndom, ungdom og forliste forhold. Her er eleverne blevet indført i Minimalism som litterær strømning via bl.a. Carver og Beattie.
Vi har desuden set på sammenhængen mellem traume og sted, og ved hjælp af nærlæsning undersøgt, hvordan traumet udtrykkes sprogligt kobles til erindringsstedet.
Vi har arbejdet med den britiske nutidige kunstner, Mark Leckey, som har formet sin kunst efter Liverpool som erindringssted.
Eleverne har desuden selv skrevet et erindringsdigt inspireret af Joe Brainards I remember, samt et selvbiografisk digt om deres egen far inspireret af Raymond Carvers, Photograph of My Father in His Twenty-Second Year. Derudover har de fremlagt individuelt om et barndomsminde forbundet til et sted.
Kernestof:
Joe Brainard I Remember (1975)
Ann Beattie, Snow (1986)
Raymond Carver, Photograph of My Father in His Twenty-Second Year.
The Age of Nostalgia - Liberals shouldn’t leave emotion to the right-wing populists By Edoardo Campanella and Marta Dassù, MAY 14, 2019
Colson Whitehead, The Nickel Boys. (The Match) (2019)
Mark Leckey, This Strange Place In Between (2017)
‘Mark Leckey: Dream English Kid 1964-1999 AD’ (2015)
An English Kid relives his life: Mark Leckey at Liverpool Biennial
7 July 2016: https://www.bbc.co.uk/programmes/articles/2J4qZx8yx82VZ73Qq6JLrzS/an-english-kid-relives-his-life-mark-leckey-at-liverpool-biennial

Supplerende stof:
Why do we feel nostalgia? - Clay Routledge (2016)
https://www.youtube.com/watch?v=WiTgn5QH_HU&ab_channel=TED-Ed
In the Brain, Memories Are Inextricably Tied to Place, ROBINSON MEYER
AUGUST 13, The Atlantic,  (2014)
On Minimalism (udarbejdet af Sima)
Raymond Carver: king of the dirty realists? By Stuart Evers(The guardian, 2018)
On automatic writing (udarbejdet af Sima)

Faglige mål:
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og
historisk. Eleverne har således placeret den enkelte
tekst i dens samfundsmæssige, kulturelle og historiske sammenhæng.
- kendskab væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie (herunder Minimalisme)
Sprogfærdighed og Sprog, tekst og kultur
• At forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om
almene og faglige emner
• At udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder
formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk kontrol
Indenfor Sprog, tekst og kultur arbejdes der med
• At analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig
terminologi – herunder specifikt digtanalysen
• At gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i
engelsksprogede tekster
• At analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og
metode
• At perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• At analysere og perspektivere aktuelle forhold i (...) USA med anvendelse af
grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Grammatiske fokuspunkter:
Kongruens, Genitiv, Adjektiver samt Adverbier.

Omfang: ca. 60 ns
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Black American Identity (EKSAMEN)

(Dette forløb er blevet afviklet ved fysisk tilstedeværelse)

I dette forløb har vi fokuseret på fortællinger om sort amerikansk identitet. Vi har læst slaveberetninger med henblik på at få en bedre indsigt i den historiske kontekst, mange af de fremherskende sorte amerikanske stemmer efterfølgende vælger at kommentere på. Vi har læst sorte amerikanske stemmer, der har ønsket at formidle fortiden og belyse glemte eller oversete historier fra sort amerikansk perspektiv som i fx Nickel Boys.
Vi har analyseret Gil Scott Herons tekstunivers, og belyst hvordan han i sin lyrik udtrykker kritik af sorte amerikaneres livsvilkår set ift. de friheds- og lighedsprincipper, der er nedfældet i den amerikanske uafhængighedserklæring fra1776.  Vi har med afsæt i hans tekster arbejdet med aspekter som: hvilken betydning det har ikke at føle sig inkluderet i den nationale fortælling? Hvordan selvforståelsen påvirkes af en manglende repræsentation i populærkulturen? Hvordan mistillid til politikere og politiet udtrykkes? samt analyseret hvordan tilværelsen som sort amerikaner opleves i USA med udgangspunkt i italesættelsen af social ulighed, diskrimination og uretfærdighed. Vi har via Herons mange referencer til den historiske kontekst foretaget relevante nedslag i bl.a. begivenheder i USA i 60’erne og 70’erne.Vi har i forlængelse af Heron og James Baldwin haft fokus på diskurser omkring sorte amerikanere og hvilken betydning eksempelvis sproglige benævnelser har for deres selvopfattelse – herunder med særligt fokus på konsekvenserne af stigma og stereotyper. Vi har på baggrund af Queen&Slim perspektiveret til den aktuelle situation med BLM-bevægelsen samt gennem en analyse og fortolkning af filmen undersøgt hvordan den portrætterer sort amerikansk identitet samt hvilken samfundskritik, den fremsætter.
Vi har set på fællestræk inden for sort amerikansk litteratur og i den forbindelse identificeret et forsøg samt et ønske om, at hævde og stadfæste sort amerikansk identitet gennem fortællinger – et forsøg på at skabe sin egen fortælling og erindring. Eleverne er i forlængelse heraf blevet indført i debatten om reparations, og vi har set nærmere på argumenter for og imod reparations, vi har set på statistik og politisk ståsted i forhold til reparations.

Kernestof:
Frederick Douglass: Narrative of the Life of Frederick Douglass, an American Slave, chapter 1. (1845)
James Hunt, The Negro's place in nature (1863)
Malcolm X: the bullet or the ballot (1964)
Gil Scott Heron, “The Revolution Will Not Be Televised,” (1971)
Gil Scott Heron, "Bicentennial Blues", (1976)
Gil Scott Heron, The Prisoner, (1971)
Gil Scott Heron, Evolution and Flashback, (1999)
Colson Whitehead: The Underground Railroad, chapter 1 'Ajarry' (2016)
Colson Whitehead: The Nickel Boys (Prologue and The Match) (2019)
Colson Whitehead on Human Cruelty By Deborah Treisman, The New Yorker, March 25, (2019)
“My hopes, dreams, fears for my future black son” by Clint Smith (2015)
I Am Not Your Negro, Raoul Peck (2016)
Slavery Detective of the South, Akil Gibbons (2018)
Queen&Slim, Melina Matsoukas (2019)

Supplerende stof:
Danish PM apologises for historical abuse in children's homes, 13 August 2019, BBC.
Why We’re Capitalizing Black by Nancy Coleman, The New York Times, July 5, 2020.
Chimamanda Ngozi Adichie: Americanah (2013)
Artikler:Jessica Dulong: "Down home in Georgia" fra Newsweek, Nov 12, 2001
Birth of a Nation, Jstor daily: https://daily.jstor.org/the-birth-of-a-nation/ (2015)
BlacKKKlansman in Context, Jstor daily: https://daily.jstor.org/blackkklansman-in-context/ (2018)
Film/Tv-serier:
Spike Lee: BlacKKKlansman (2018)
Ava DuVernay: 13th (2016)
Blackface Minstrel Show Dance: https://www.youtube.com/watch?v=A6dXrm1YjBE
Scrub me Mama with a boogie beat (1941): https://www.youtube.com/watch?v=UacUR7bPnMM

Faglige mål:
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og
historisk. Eleverne har således placeret den enkelte
tekst i dens samfundsmæssige, kulturelle og historiske sammenhæng.
- kendskab væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie (herunder Minimalisme)
Sprogfærdighed og Sprog, tekst og kultur
• At forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om
almene og faglige emner
• At udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder
formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk kontrol.
Indenfor Sprog, tekst og kultur arbejdes der med
• At analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig
terminologi – herunder specifikt digtanalysen
• At gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i
engelsksprogede tekster
• At analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og
metode
• At perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• At analysere og perspektivere aktuelle forhold i (...) USA med anvendelse af
grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Grammatiske fokuspunkter (Passiv, relative pronominer samt do-omskrivninger)

(Omfang ca. 100 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 The Beat Generation (EKSAMEN)

I dette forløb har vi arbejdet med Beatgenerationen som litterær strømning og bevægelse. Vi har fokuseret på de mest fremtrædende forfattere herunder Allen Ginsberg, Gregory Corso og Jack Kerouac samt Neal Cassady, som kom til gruppen senere og blev et ikon for generationen. Beatforfatterne gjorde oprør mod det etablerede amerikanske samfund og blev efterkrigstidens anti-autoritære, som i dag kan ses som forløbere til ungdomsoprøret i 1960’ernes USA. I forløbet er eleverne blevet indført i Beatgenerationen som kulturfænomen, Beatgenerationens litterære metoder.  Derudover er eleverne også blevet sat ind i McCarthyismens kommunistforskrækkelse og den amerikanske middelklasses rigide værdinormer, som generationen stod i stærk kontrast til.
Kernestof

Howl (Part 1, 2 and 3 and footnote to Howl, Allen Ginsberg, (1956)
America, Allen Ginsberg, (1956)
A supermarket in California, Allen Ginsberg (1956)

Marriage, Gregory Corso, (1974)
The American Way, Gregory Corso (1961)

Chapter 1 and 3, Jack Kerouac, (1957)
Howl, Rob Epstein, Jeffrey Friedman (2010)

Howl and beyond, The Obscenity Trial, Barry Raphael, (2003)

The Beat Generation, the Marginal Social Group of the Post
WWII American Literature:
https://www.iiste.org/Journals/index.php/JLLL/article/viewFile/25878/26303
(Introduction, The Beat Generation as a Sub-culture, Sex, Drugs, and Crime, critical approach of the Beat Generation, The Cultural Aspects of the Post-World War II America, The Political Aspects, The Social Aspects,,  The Literary Aspects (p.1-8)

Background indformation on the Beat Generation, udarbejdet af Sima p.1-49 - herunder med fokus på: Movement, Post-War America, Middle Class Non-Identity, Consumption and conformity, Artificial vs Authentic, Writing and approach, Literary characteristics, Influence, Literary themes, McCarthyism and Public regard.

Supplerende stof:


The Beat Generation, Literary periods, (2011)
Elevoplæg med udgangspunkt i følgende opgave: task is to research the Beat poets and find out when, why, where, and how they created an entire literary movement and way of thinking.
Each group will conduct biographical research on one of the Beat poets named below. Your individual poet research should include information about and presented in a Power Point or Prezi:  
• The poet’s background: birthplace, education, significant life events

• The “story” behind the poet’s writing

• The poet’s style: Explain why she / he used poetry as her/ his form of expression?

• Significant works: What are your poet’s most famous poems? The themes that they addressed? Why are these so well known? What was their literary impact?  (What is your favorite poem? Note! This one is optional)



1) Allen Ginsberg

2) Gary Snyder

3) Neal Leon Cassady and Carl Solomon

4) Jack Kerouac  

5) Lawrence Ferlinghetti and Lucien Carr

6) Gregory Corso  

7) William S. Burroughs

8) Diane di Prima  

9) Anne Waldman

10) Elise Cowen

Kreativ opgave:
Hit the Road, Jack!

Inspired by Jack Kerouac’s novel On the Road you should document your own road trip using alter egos as Jack Kerouac did with for instance Sal Paradise. Your documentation should include video recordings with a voice over written in stream of consciousness. Choose one destination (The Promised Land) and use a map to plan your route. Your route must include a minimum of three stops before your ultimate destination. You will carry out this assignment Friday 13 starting from your lunch break. Remember that Kerouac wrote On the Road within 3 weeks, so you should have plenty of time.

Rules
Before your road trip:
Find your destination. Create alter-egos (a person's secondary or alternative personality.)

While on the road:
Document Document Document!
Describe what you see, feel and smell. Use sensory language.
Talk to strangers (in English)
Hitch-hike if possible
Enjoy a meal (You are not allowed to bring food from home)
Your budget on the road: 20 kr (If you need more money find a way – just not anything criminal)
Use real maps – no GPS or google maps!
Leave your rejsekort at home!
Don’t phone home!
Be safe

(Omfang ca. 65 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 Shakespeare - Macbeth (EKSAMEN)

En indføring i Shakespeares Macbeth med særligt fokus på Macbeth som karakter. Vi har set nærmere på indflydelser og påvirkning. Analyseret hvordan Shakespeare bevidst gennem værket skaber en tvetydighed, når det kommer til Macbeths valg. Hvor meget kan Macbeth reelt styre? Hvad er hans motiver? I hvor høj grad presses han af Lady Macbeth til at udføre sine handlinger? Hvilken betydning har vanvid for udfaldet af hans handlinger? Og hvilken rolle spiller det overnaturlige element i stykket i forhold til Macbeths skæbne? Vi har selvsagt arbejdet med karakterudviklingen i forhold til Macbeth og Lady Macbeth og i den forbindelse analyseret hvori tragedien består. Vi har undersøgt hvilke konsekvenser det har at udfordre en overordnet orden.
Vi har derudover analyseret fremstillingen af kvinder med udgangspunkt i Lady Macbeth samt The three witches.  Eleverne er derudover blevet indført i det jambiske pentameter. Vi har gennem de forskellige scener fokuseret på, hvornår karaktererne bryder med det jambiske pentameter og hvornår det fastholder det, og set på betydningen af eksempelvis brud og hvordan karakterenes sind ofte reflekteres i bruddene.
Macbeth er læst med fokus på: The Elizabethan Age, The Elizabethan World Picture, The Great Chain of Being. What is a tragedy? The tragic hero.
Diskussion af stykkets mange virkemidler, primært metaforikken og tvetydigheden og de komplekse følelsesmæssige faktorer.
Kernestof:
Shakespeare: Macbeth Act I: scene I, II, III, IV, V, VI, VII. Act II: scene I, II. Act V: scene V

Supplerende stof:
The Tragedy of Macbeth, Joel Coen (2021)
Sonnet 119
The story of Macbeth (p.VI-VII), The language and the Imagery of the Play (only p. VI-VII) The play as Drama (XI-XII) as background information. Dramatis Personae (xxix) and Act One scene I, II and III (p. 1-25).
The Elizabethan World Picture - Fra Ole Juul Lund: Macbeth; 25-29
From Along Literary Lines - A Key to Text Analysis, 2009:
Figurative language p. 53
Foreshadowing p. 55-56
Iambic pentameter p. 65-66
Metaphor p. 78-79
Oxymoron p. 95-96
Personification p. 97-98
Simile p. 132
Solliloquy p. 132-133
Sonnet p. 133-137
The Elizabethan Age p. 39-40

Faglige måll:
- særtræk ved ældre engelsk, fx Elizabethan English.
perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt og
historisk.
Tekstanalytiske begreber og metoder til at analysere fiktive tekster.

(Grammatiske fokuspunkter: Verber - bøjning og tid, ing-form)

(Omfang ca. 85 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 On Earth We're Briefly Gorgeous (Værk)

On Earth We're Briefly Gorgeous by Ocean Vuong (2019)

Ca. 260 sider

Ocean Vuong : (Anna P, Laura, Emilie and Alberte)
Context (Isak, Halfdan Magnus and Alma)
Characterisation of Little Dog (Frederik, Louis, Lars and Rebecca)
Characterisation of Rose (Frederikke, Sita and Therese)
Characterisation of Trevor (Olivia, Asta,Frida and Liva)
Characterisation of Lan (Liva Sne, Mathilde, Viola, Eva and Molly)
Genre, Narrative Technique, Writing style (Caroline, Anna B, Anna H and Karen)
Title and Themes (Lærke, Rigmor, Thea and Amalie)
Besøg af Caspar Eric som har oversat Ocean Vuongs værk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 India (EKSAMEN)

Forløbets fokus ligger på identitet i en postkolonial verden (både på et individuelt og kulturelt niveau). Forløbet problematiserer og forholder sig til en vanskelig fortid, og de koloniale magtstrukturer, som ligger til grund for stadige magtstrukturer set ift. Vesten og ikke-Vesten. Vi har arbejdet med et bredt udsnit af tekster og har hovedsageligt haft fokus på postkolonial litteratur. Eleverne er gennem et historisk oprids blevet indført i det koloniserede Indien såvel som det postkoloniale Indien. Vi har gennem "Minute on Indian Education" samt "The True Conception of Empire" analyseret imperialisme som ideologi og i den forbindelse berørt konsekvenserne af de imperialistiske grundtanker for det indiske samfund, dets selvopfattelse samt kulturelle identitet. Vi har arbejdet med moderne indisk litteratur, der afspejler en udpræget splittelse i samfundets selvopfattelse og kulturelle identitet formet af Indiens tid som koloni i det engelske imperium. Vi har anvendt Homi K. Bhabhas teori om Mimicry og forsøgt at identificere særligt begrebet ambivalence i flere af de læste tekster. Derudover har vi arbejdet med Westernization og læst tekster, der fremstiller indisk arv som noget tabt, og som de forskellige karakterer har glemt eller ikke længere er i føling med. Vi har derudover beskæftiget os med sprog og identitet i Indien. Hvilken betydning sprog har for indisk identitet. Beretninger om hvad det vil sige at miste sit modersmål til fordel for engelsk, og hvad der i Indien associeres med det engelsk sprog. Vi har i forlængelse heraf set nærmere på eksempler af engelsk som lingua franca. Vi har desuden kort berørt ulighed og kastesystemet i Indien og perspektiveret til den aktuelle situation i Indien.

Kernestof:
From "Minute on Indian Education" by Thomas Babington Macaulay (1835)
From "The True Conception of Empire" by Joseph Chamberlain (1897)
The White Man’s Burden  by Rudyard Kipling (1899)
"The Brown Man's Burden"  by Henry Labouchère (1899)
The Real White Man's Burden by Ernest Howard Crosby (1899)
Rabindranath Tagore's letter rejecting knighthood, (1919)
Untouchable by Mulk Raj Anand, (1935)
Excerpt from Midnight's Children by Salman Rushdie, (1981)
The Boss Came To Dinner by Bisham Sahni, (1975)
Jhumpa Lahiri, Interpreter of Maladies (1999)
Homi K Bhabha, Of Mimicry and Man: the Ambivalence of Colonial Discourse (1992)
Search for my Tongue by Sujata Bhatt (1988)
A Different history (part 2) by Sujata Bhatt (1988)
Empire of Blood by Arjun Raj Gaind issue 1 and issue 2. (2015)
The Roles We Play af Sabba Khan p. 1-57 (2021)
From Abdulrazak Gurnah’s Nobel Lecture p. 1-2 (2021)

Supplerende stof:
Colonialism vs Imperialism udarbejdet af Sima
Why inequality in India is at its highest level in 92 years, 12 September, 2017, BBC
Student presentations - India Past and Present
https://www.outlookindia.com/national/we-must-give-up-colonial-mindset-take-pride-in-indian-identity-naidu-news-187612

From Narrating India:
Indian Independence and Partition p. 16-25
The East India Company and The British Raj p. 66-71
Demarcations p. 228-231
Language and Identity p. 276-280.
Postcolonial Theory p. 322-325
The Family group of the Katarrhinen p. 320-321.

Faglige mål:
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse
af relevant faglig terminologi og metode, dvs. kunne analysere og fortolke fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder.
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
-kendskab til postkolonial litteratur.
- perspektivere tekster  kulturelt, samfundsmæssigt og
historisk.
(Grammatik: Brug af bestemt artikel, utællelige substantiver, præpositioner)

(Omfang ca. 85 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Grammar, Essay and Creative writing

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer