Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Z - Eksamenskursus HTG 11. september 9
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Birthe Petersen
|
Hold
|
2023 Ty/CE (1CE Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Märchen
Kort om emnet:
I dette forløb har eleverne arbejdet med såvel folkeeventyr som kunsteventyr. De har arbejdet med kendetegn ved eventyrgenren og set på forskellige typer af eventyr fra klassiske folkeeventyr til mere nutidige eventyr med politiske budskaber. Omfang ca. 20 sider.
Litteratur:
1. Eventyr: (http://www.ilitt.dk/data/documents/eventyr.pdf)
2. Dornröschen: Die Brüder Grimm (fra Leif Christophersen og Angela Homann: ”Der Zauberspiegel – Märchen und andere fabelhafte Geschichten”, Tyskforlaget 2006)
3. Das Märchen vom kleinen Herrn Moritz, der eine Glatze kriegte: Wolf Biermann (fra Leif Christophersen og Angela Homann: ”Der Zauberspiegel – Märchen und andere fabelhafte Geschichten”, Tyskforlaget 2006)
4. Der Dumme und die Königstochter: Wolfgang Bittner (fra Leif Christophersen og Angela Homann: ”Der Zauberspiegel – Märchen und andere fabelhafte Geschichten”, Tyskforlaget 2006)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. opgave
|
03-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Deutsche Musik
Deutsche Musik
Kort om emnet:
I dette forløb har klassen kigget på forskellige tyske bands og analyseret deres tekster. Eleverne har i grupper endvidere arbejdet med at finde tysk musik, de har præsenteret for klassen. Musikstykkerne har ud over at give en indsigt i tysk musikforståelse og tysk kultur behandlet forskellige temaer så som kærlighed, samfundskritik og det at være ung. Omfang ca. 15 sider.
Litteratur:
1.Andreas Bourani: “Auf uns”, 2014 (https://www.songtexte.com/songtext/andreas-bourani/auf-uns-6345de83.html)
2. Rio Reiser: „König von Deutschland“, 1986 (https://www.lyrics.com/lyric/14270937/Rio+Reiser/König+von+Deutschland)
3. Juli: ”Zerrissen” (http://www.magistrix.de/lyrics/Juli/Zerrissen-116920.html)
4. Stef: ”Musik in meinem Leben, 2007 ” (http://www.station9111.de/2007/04/17/musik-in-meinem-leben/)
5. Felix Kummer: „Der letzte Song“, 2023 (https://www.songtexte.com/songtext/kummer-feat-fred-rabe/der-letzte-song-alles-wird-gut-g5b46af40.html)
6. Marteria: OMG, 2014 (www.metrolyrics.com/omgFlyricsFmarteria.html)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2. opgave
|
07-01-2024
|
3. opgave
|
26-02-2024
|
4. opgave
|
24-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Großstadt Berlin
Großstadt Berlin
Kort om forløbet:
I dette forløb har klassen læst forskellige tekster om Tyskland med fokus på Berlin. Vi har kigget på Berlins historie gennem bl.a. sangen Mein Berlin af Reinhard Mey. Eleverne har også læst et uddrag af forskellige tekster om indvandringen og de udfordringer, det har haft for byen. De har arbejdet med gruppefremlæggelser af kendetegn og seværdigheder ved byen. Omfang ca. 20 sider.
Litteratur:
1. Berlin Intro: Lone Holm og Jenny Gibson: ”Wir sind wir”, Gyldendal 2010
2. Neukölln, du meine Güte: Ove R. Andersen og Poul Husum: ”Berlin von Ort zu Wort”,
Gyldendal 2008
3. Reinhard Mey: ”Mein Berlin” (www.mtholyoke.edu/acad/germ/neh/gruppe3/Meinberlin.html)
4. Die bittere Wahrheit über Multi/Kulti: Bilde.de 17/9-2012
5. Augen in der Großstadt: Bernd Bruns und Dr. Edgar Herrenbrück: ”Zeit für Gedichte”,
Bibliotheksgesellschaft Hameln, 2011
6. Erich Kästner: ”Besuch vom Lande” (Kirsten Arnvig og Niels Kyrsting: ”Vorwärtsträumen”, Gyldendal, 2000)
Film:
Pepe Danquart: "Schwarzfahrer", 1993 (Kurzfilm)
Detlev Buck: "Knallhart", 2006
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
5. opgave
|
30-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/4027/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74340923149",
"T": "/lectio/4027/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74340923149",
"H": "/lectio/4027/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74340923149"
}