Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Eksamenskursus HTG 11. september 9
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Anne Marie Overbeck Jensen
|
Hold
|
2024 mu/g (1g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sammenspil og Ostinater
I forløbet arbejdes der henimod elevernes første fremførelse for et publikum. Der arbejdes først med sammenspil som samlet hold, hvor instrumentkendskab og rotation mellem de forskellige instrumenter er i fokus.
Efterfølgende vil holdet blive delt i 3 grupper, som arbejder med hvert deres sammenspilsnummer.
Det musikteoretiske begreb "ostinat" vil bliver introduceret. De sammenspilsnumre som grupperne arbejder med, vil indeholde en tydelig brug af ostinater.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundlæggende teori og analyse 1
Vi vil i dette forløb om grundlæggende teori og analyse beskæftige og med de grundlæggende parametre til at beskrive den klingende musik.
Vi vil arbejde med melodi, rytme og enkle harmoniske strukturer.
I musikanalysen vil vi arbejde med enkel melodisk- og harmoniskannalyse, samt formanalyse.
Vi vil i musikanalysen indrage tekster, som kan hjælpe med en begrebsliggørelse af lytteprocessen. Her vil begreber som tid, rum, klang og sound blive indraget.
I arbejde med den grundlæggende teori og analyse vil undervisningen være en vekslende proces mellem tekst, lytte og praktiske musikalske aktiviteter.
Forløbet skal danne udgangspunkt for arbejdet med det særligt studerede område i foråret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Grundlæggende teori og analyse 2
Vi vil i dette forløb bygge videre på den grundlæggende teori og analyse som vi beskæftigede os med før i efteråret. Vi arbejder med grundlæggende parametre til at beskrive den klingende musik.
Vi vil arbejde med melodi, rytme og enkle harmoniske strukturer.
I musikanalysen vil vi arbejde med enkel melodisk- og harmoniskannalyse, samt formanalyse.
Vi vil i musikanalysen indrage tekster, som kan hjælpe med en begrebsliggørelse af lytteprocessen. Her vil begreber som tid, rum, klang og sound blive indraget.
I arbejde med den grundlæggende teori og analyse vil undervisningen være en vekslende proces mellem tekst, lytte og praktiske musikalske aktiviteter.
Forløbet skal danne udgangspunkt for arbejdet med det særligt studerede område i foråret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Britisk Rock - Særligt studeret område/Sammenspil
I dette forløb bruger vi den teori og analyse, som vi har arbejdet med i grundlægende teori og analyse 1 og 2. Vi bruger vores viden til analyse af forskellige rocknumre fra den britiske musikscene.
Foruden den teoretiske og analyserende anskuelse af de forskellige musiknumre, vil vi også beskæftige os med nogle overordnede sociologiske og musikhistoriske aspekter af den britiske rockmusik.
Forløbet danner grundlag for den afsluttende eksamen efter 1.g.
Vi vil i dette forløb sideløbende arbejde med sammenspil. Vi danner grupper og øver op til skolens forårskoncert. Disse numre og gruppekonstellationer vil blive brugt til den praktiske del af eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/4027/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74340924334",
"T": "/lectio/4027/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74340924334",
"H": "/lectio/4027/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74340924334"
}