Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Z - Eksamenskursus HTG 11. september 9
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Evy Hyldal Dalkoff, Lone Sandholdt Laursen
|
Hold
|
2022 id/D (1D id, 2D id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Litteratur:
Udvalgte sider (s. 6-9 + s. 12-14 + s. 19) fra kompendiet: ”ULTIMATE – En introduktion til undervisning”
Tekniske færdigheder:
-Baghåndskast
-Gribeteknik
-Cut
-Kendskab til forhåndskast
-Kendskab til stack
-Kendskab til mandsopdækning
Teori
-Regler
-Spirit of the game
-Kondition og testformer (der laves Coopertest)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning/Badminton
Eleverne deles i 2 grupper.
Der arbejdes 6 moduler med badminton og 6 moduler med opvarmning/bevægelse til musik.
Badminton:
Litteratur:
sider: 636-639, 641-643
Tekniske færdigheder:
-Kort/lang serv
-Benarbejde
-Kendskab til clear
-Kendskab til drop
-Udførelse af simple slagserier
Teori:
-Regler for single
-Introduktion og arbejde med drejebøger
Opvarmning:
Litteratur:
Kroppen i fokus, Hede og Paludan-Müller, Nucleus, 2014
Sider: 119-123
Tekniske færdigheder:
-Bevægelse i takt til musik
-Kendskab til gang-, løb, og svingserier
-Kendskab til sammensætning af opvarmningprogram
Teori:
-Opvarmnings betydning
-Kendskab til sammensætning af opvarmningprogram
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog badminton
|
20-01-2023
|
Drejebog rytmisk opvarmning
|
12-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate 2
Afslutning på ultimateforløb fra begyndelsen af 1.g.
Repetition af kast og fokus på spil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
Foldbold:
Niveauinddelt
Teknik og taktik
Øvelser:
- Fokus på afleveringer, tæmninger, skudformer
- Dribleøvelser
- Partibold
- Fodbold cirkel (bold- og styrke-øvelser)
- Angreb: sammenspil med afslutning
Spil
Forløbskrav:
- indersideafleveringer og tæmninger
- driblinger
- halvtliggende vristspark
- afslutninger på mål
- indgå i kampsituationer og vise spilforståelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Jive
Jive
Modul 1
Grundtrin og dameføring
Damedrejning
American Spin
Stop & Go
Vild med dans
Modul 2
Grundtrin
Damedrejning
American Spin
Stop & Go
Chassé ved siden af hinanden
Kick
Modul 3
Egen træning
Ovenstående trin samt øve to nye trin:
Mooch step
Vindmøllen
Vild med dans
Modul 4
Øve egen koreografi til selvvalgt musik. Introduktion til og arbejde med drejebog
Modul 5
Øve egen koreografi til selvvalgt musik. Introduktion til og arbejde med drejebog
Modul 6
Fremvise egen koreografi og arbejde med drejebog (aflevering af drejebog)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Studietur Skiløb
Studierejse med idræt og fysik til Geneve/Tignes
Studiebesøg på CERN.
Skiløb og fysik i Tignes. Niveauopdelt undervisning i skiløb.
Særligt fokus på udgangsposition, tryk på yderski og vertikalarbejde.
Teori om muskelarbejde under skiløb.
Som forberedelse bruges 1 modul på teori om skiløb samt 2 moduler på fysisk træning med særligt fokus på ben og core.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Atletik
Atletik
Spydkast
1. Løb Coopertest
2. Spydkast (Yubio s. 845-846 + spydkast videoer fra yubio)
- Greb
- Dart-spydkast
- Stående kast
- Kryds over og stemskridt
- Færdige kast
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/4027/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74340924495",
"T": "/lectio/4027/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74340924495",
"H": "/lectio/4027/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74340924495"
}