Holdet 2022 DA/C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Eksamenskursus HTG 11. september 8
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ditte Gøricke Jensen, Karsten Baagøe Johansen, Maja H.H. Kongskov, xBente Pedersen
Hold 2022 DA/C (1C DA, 2C DA, 3C DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 2. Novellen som genre
Titel 2 3. Retorik og taler
Titel 3 4. Dokumentar
Titel 4 5. Grønland, DHO og værklæsning
Titel 5 6. Klima, nyheder og den debatterende artikel
Titel 6 7. Sildig Opvaagnen (værk)
Titel 7 8. Humor
Titel 8 9. Fortællende journalistik
Titel 9 10. Oplysningstid og romantik
Titel 10 Flerfagligt forløb plastik
Titel 11 Dokumentaren som genre. Optakt til CPH:DOX
Titel 12 Forløb#12: Kognitive metaforer
Titel 13 Det Moderne Gennembrud
Titel 14 Modernisme og Realisme
Titel 15 Miniforløb om Morten Søndergaard
Titel 16 Selvvalgt værk efter 2000

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 2. Novellen som genre

I forløbet arbejder vi novellen som genre. I vores arbejde med tekstanalyse har vi særligt fokus på personkarakteristik, komposition, tema og fortælleforhold, herunder fremstillingsformer. I forløbet har vi desuden arbejdet med peer feedback på skriftligt arbejde.

Efter forløbet skal I bl.a.

Tekstanalyse
• Kende til det litterære perspektiv i dansk
• Forklare, hvad der kendetegner novellen som genre
• Kunne undersøge komposition, fortælleforhold, personkarakteristik og temaer, når analyserer noveller, samt formulere en fortolkning

Feedback og skriftlighed
• Vide, hvad peer feedback er, og hvad der kendetegner god feedback.
• Kunne give feedback på andres arbejde ud fra fokuspunkter.
• Kunne skrive en indledning med en vinkling.
• Citatteknik og afsnitsmarkering.

Teori:
Tekstanalysekompendium.
Hvad er en novelle. (Uddrag fra Litteraturhistorien på Langs og på tværs)

Skønlitterære tekster:
"Glasskabet" af B. S. Ingemann. 1847.
"En stol for lidt" fra novellesamlingen "Rester" af Helle Helle. 1996.
"Dolken”. Tove Ditlevsen. 1963.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
En stol for lidt 01-12-2022
Genaflevering En stol for lidt 07-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 3. Retorik og taler

I forløbet arbejder vi med forskellige talegenrer. Fokus vil være på den politiske tale og lejlighedstalen. Derudover har vi været inde på den informative tale. Vi har arbejdet med Toulmins udvidede argumentationsmodel, kommunikationsmodeller, Ciceros retoriske pentagram, appelformer, sproglige figurer og argumenttyper.

Efter forløbet skal I blandt andet kunne anvende kommunikationsanalyse på forskellige teksttyper, I skal kunne lave retorisk analyse af taler, og I skal kunne skrive en tale selv, hvor I anvender retoriske greb.

Teori:
”Ciceros retoriske pentagram”, https://www.gymdansk.dk/ciceros-pentagram.html
"Argumentation" fra Krydsfelt, Langdahl m.fl. 2011 side 254-257.
”Retorik” fra Krydsfelt, Langdahl m.fl. 2011 258-259,
”Kommunikationsmodellen” fra Krydsfelt, Langdahl m.fl. 2011 side 324
Talegenrer. Lærerproduceret materiale fra Køge Gymnasium.
”Retorisk analyse af taler”. Håndbog i dansk. Systime. https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=212.

Begrebsoversigter:
Argumenttyper (Lærerproduceret materiale)
Retorik og argumentation (Lærerproduceret materiale)
Sproglige figurer (Lærerproduceret materiale)

Tekster
Gretha Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019. https://dansketaler.dk/tale/gretathunbergstalevedklimamarchen2019oversaettelse/
Anna Juuls nytårstale 2022 https://dansketaler.dk/tale/anna-juuls-nytaarstale-2022/
Mette Frederiksens Nytårstale 2023 https://dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-nytaarstale-2023/

Omfang 70 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 4. Dokumentar

I forløbet arbejder vi med dokumentarfilm som genre, herunder basale filmiske virkemidler, dokumentarfilmtyper og fakta- og fiktionskoder. Som en del af forløbet ser vi ”Klub Kranium” som værk.

Teori samlet i dokumentarfilmkompendium
”11. Medieanalyse af dokumentarfilm” (analysemodel - bearbejdet) https://hbdansk.systime.dk/?id=228
”5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary” https://hbdansk.systime.dk/?id=224 (ikke afsnittet om Mockumentary)
”Filmiske virkemidler” https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
”Filmiske virkemidler i dokumentaren”, Carlsen, Susan. 2017. Fortællingens spejl. Grundforløb i dansk. Gyldendal. Side 73-75.
”3. Kilder”, uddrag fra https://hbdansk.systime.dk/?id=218
”5. Fortælleforhold”, Krydsfelt, Langdahl m.fl. 2011, side 331.

Analysetekster
”Klub Kranium” (Værk-hele filmen). 2021. Frigge Fri. https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/116067
”The social dilemma”. Netflix. 2020. (Alle har set de første 6 min.)
”Rejsen på Ophavet” https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/rejsen-pa-ophavet  (kort uddrag)
”Into Eternity” (de første 15 min). 2010. Michael Madsen. https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/eternity#.YJFHiWYzZTY
”Armadillo” (0-8 min + 38-46 min). 2010. Janus Metz. https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/armadillo


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3. Klub Kranium 28-02-2023
Genaflevering af Klub Kranium 12-03-2023
The social dilemma 27-03-2023
Genaflevering The social dilemma 02-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 5. Grønland, DHO og værklæsning

I forløbet har vi arbejdet med kolonialisme sammen med historie med fokus på Grønland. Som en del af forløbet har vi arbejdet med ”Isbjørnen” af Henrik Pontoppidan som værk. Forløbet blev afsluttet med DHO-opgaven.

Analysetekster
”Isbjørnen”, Henrik Pontoppidan. 1887.
”Profeterne i Evighedsfjorden” (uddrag). Kim Leine. 2012.
”Ode til danaiderne”, Aqqaluk Lynge. 1970
”Undertrykt”. Jens Geisler. 1983
”Pivfît Nutât (Nye Tider)”. Malik Høegh. 1973
”Blomsterdalen” (uddrag). Niviaq Korneliussen. 2020

Teori
”Danske kolonihistorier fra sukkerrør til skippermix”. Grundbog. Dansklærerforeningens forlag side 12-13, 138-154
Lyrikkompendium
Prosakompendium

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grønland 16-04-2023
Genaflevering Grønland 30-04-2023
DHO 17-05-2023
DHO refleksionspapir 09-06-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 6. Klima, nyheder og den debatterende artikel

I forløbet har vi arbejdet med klimabevidsthed, grøn omstilling og journalistik. Fokus har været på forskellen mellem traditionel journalistik og konstruktiv journalistik. Som en del af forløbet har vi haft besøg af en journalist, der holdt en workshop om konstruktiv journalistik, og vi har været på klimafolkemødet i Middelfart, hvor I deltog i en debat om klimaløsninger med en journalist og et ekspertpanel. I forløbet er I også blevet introduceret til den debatterende artikel som skriftlig genre i dansk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 7. Sildig Opvaagnen (værk)

I forløbet har vi læst Sildig Opvaagnen og haft fokus på den upålidelige fortæller.

Tekster:
Sildig Opvaagnen. Steen Steensen Blicher. 1828





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 8. Humor

I dette forløb arbejder vi med humor, ironi og satire. Vi har blandt andet fokus på brug af humoristiske virkemidler og deres funktion.

Efter forløbet skal I blandt andet kunne:
• Lave analyser af brugen og effekten af humoristiske virkemidler.
• Identificere forskellige typer af humor.
• Analysere og fortolke humorens funktion.

Materialer
Teori
”50 kg på den fede måde på en måned”, Så gælder det rumba, Auring og Svendsen, 2002.
”Definitioner på humor”, Gads Litteraturleksikon, 1999
Oplysningstiden, Rather homemade productions: https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw

Tekstmateriale
”Spørg John”, Kim Blæsbjerg, Fælder, 2002
”Om kvindernes plads blandt de underjordiske”, Uddrag af Niels Klim. Ludvig Holberg. 1741
”Fælder”, Kim Blæsbjerg, Fælder, 2002
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 9. Fortællende journalistik

Formål (faglige mål):
- anvende stilistikkens grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen

Indhold:
Forløbet tager udgangspunkt i og bygger videre på elevernes viden om traditionel nyhedsjournalistik. Forløbet skal give dem en forståelse for fakta- og fiktionskoder samt for ikke fiktive tekster, der fx ved at benytte forskellige former for fiktionsteknikker formulerer sig som blandingsgenrer. I forløbet indgår en introduktion til analyse af kognitive metaforer, herunder begreberne mål- og kildeområde.

Centrale begreber:
Faktion som overbegreb. Herunder fortællende journalistik (og herunder undergenrerne New Journalism og gonzojournalistik), de fire karakteristiske fiktionsteknikker, analyse af sproglige billeder med brug af begreberne mål- og kildeområde, fakta- og fiktionskoder + begrebet subjektiv objektivisme.

Materiale:
"New Journalism". I: Borker og Brøndgaard: Den bearbejdede virkelighed - om Faktion, 1990.
Krydsfelt: Oversigt: “Fortællende journalistik”, s. 292-293
Begreb om dansk: oversigt over fakta- og fiktionskoder
Notits fra regionalavis: "Mand dræbt i Gilleleje"
Johannes V. Jensen: “Verdens- Udstillingens Ofre” (1900)
Morten Sabroe: "Dead man walking" (Politiken 28-01-05)
Morten Sabroe: “Jagten på den store hvide røv” (Politiken 20-06-1999)
Meyhoff, Karsten Wind; Harbsmeier, Andreas: "En æstetisk fornyelse af journalistikken". Academie Internationale des Arts et Collections. la Lettre, Nr. 17, 2007.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 10. Oplysningstid og romantik

Formål
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
tekster fra tiden før 1700
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme
- fra dansk litteraturs kanon læses mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam
Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk


Indhold
Litteraturhistorisk forløb fra oplysningstiden til romantikken. Nedslag i periodeeksemplariske tekster med perspektivering til billedkunst. I forløbet indgår remedieringsopgaver samt to analyserende artikler.

Materiale
Ludvig Holberg: (uddrag) Erasmus Montanus (1723)
Præromantik: Johannes Ewald: "Rungsteds lyksaligheder" (1775)
Heinrich Steffens: af Indledning til filosofiske forelæsninger (1801)
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802)
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
Adam Oehlenschläger: "Fædrelandssang" (1819)
NFS Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820)
Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen" (1830)
St. St. Blicher: "Præsten i Thorning" (1824)
Emil Aarestrup: "Til en veninde" og "Angst" (1838)

Supplerende materiale:

Før frosten (2019)
Anmeldelse: Fattigdommen er grum i Michael Noers periodedrama ’Før frosten’
Peter Carlsen: Danmark 2009
Julius Exner: Besøget hos bedstefader, 1853 | SMK Open
L.A. Ring: I Høst, 1885 | SMK Open
Cecilie Margrethe Petersen, født Købke, kunstnerens søster, 1835 | SMK Open
Anna Seekamp. Kunstnerens søster, 1882 | SMK Open
Uddrag af tv-dokumentaren 1800-tallet på vrangen, 1. del.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Flerfagligt forløb plastik

Flerfagligt innovationsforløb med kemi og dansk om plastik.

Dansk: analyse af kampagnefilm samt udarbejdelse af kampagnemateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Dokumentaren som genre. Optakt til CPH:DOX

Formål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Indhold
Kort optakt til CPH:DOX med fokus på dokumentaren som genre, herunder forskellige dokumentartyper (undergenrer), fakta- og fiktionskoder samt filmiske virkemidler. Eleverne ser de første 5-10 minutter af en række dokumentarfilm og analyserer form og undergenre.

Armadillo
Valomanden
66 scener fra Amerika
Herlufsholms hemmeligheder (TV2)
Herlufsholm (DR)


Materiale
Afsnit om dokumentaren i Håndbog til dansk
Lise Søgaard: Er det 100 procent virkelighed? Teksten er et uddrag af et sagsinterview, lavet af journalisten Lise Søgaard. Artiklen er trykt i Kristeligt Dagblad 21. juni 2013.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 14 Modernisme og Realisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Miniforløb om Morten Søndergaard

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Myten om Vokabulantis 27-10-2024
Myten om Vokabulantis 27-10-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer