Holdet 2022 SP/CE - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Z - Eksamenskursus HTG 11. september 7
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Lone Sandholdt Laursen
Hold 2022 SP/CE (1CE SP, 2CE SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderundervisning
Titel 2 La familia y los jóvenes
Titel 3 Cuba - el período especial

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderundervisning

Vi bruger begynderbogen Viva La Vida (Lindhardt og Ringhof) samt grammatiksiden Minlæring.dk

Gennemgang af grundlæggende grammatik. Vi læser spanske tekster og arbejder desuden med udtale, ordforråd samt prøver at tale så meget spansk som muligt.

Der arbejdes med mundtlige fremlæggelser, eksempelvis om latinamerikanske lande og hovedstæder.

Der afleveres skriftligt arbejde i form af mindre oversættelser, grammatikopgaver og fri skriftlig fremstilling.

Viva la Vida, grundbog (Lindhardt & Ringhof, 2017)

Grammatiske fokuspunkter:
substantiver
adjektiver

ser, estar, hay
tener
verbalperifrasen tener + que
ir
refleksive verber

præsens
perfektum
futuro próximo (ir + a + infinitiv)

muy/mucho
nægtelsen 'no'
talord
tiltaleord 'Du' og 'De'


Film:
Todo sobre mi madre (Pedro Almodóvar)
Diario de motocicleta (om Che Guevaras rejse i Sydamerika)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1 CE Spansk opgave 1 07-12-2022
1CE Spansk opgave 2 08-01-2023
1 CE Spansk opgave 3 05-03-2023
1CE Spansk Billedbeskrivelse 23-03-2023
1CE Spansk opgave 5 30-04-2023
Comic en español 09-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 La familia y los jóvenes

I dette forløb fokuserer vi særligt på de unges situation i dagens Spanien.
Hvordan er det at være ung i Spanien? Hvilke vilkår har de unge? Uddannelses- og jobmuligheder? Under og efter Covid 19?
Hvordan er det traditionelle og det moderne spanske familiemønster?
Eleverne skal have kendskab til 15M bevægelsen og begrebet Mileruistas, La generación de los mil euros

I perioden arbejder vi sideløbende med grammatik og har særligt fokus på imperfektum/præteritum.

I grupper laver eleverne deres egen film "La Buena Vida en Dinamarca"


La Buena Vida, bog og DVD
Nuevos Retratos; La generación de los mil euros
España en la calle; pp. 6-11,pp. 16-19, pp. 24-33, pp 42-47, pp. 56-59
Film: Todo sobre mi madre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Cuba - el período especial

Vi fokuserer på situationen på Cuba i perioden efter Sovjetunionens sammenbrud: "El Período Especial" og frem til i dag.
Indledningsvis læser vi om de sociale omvæltninger og nye sociale relationer efter 1991.
Vi læser teksten Cuba en cambio samt "Patricia la jinetera"  fra Retratos Cubanos, og vi taler om de sociale, økonomiske og personlige konsekvenser ved krisen.
Vi laver den skriftlige opgave Miguel el cubano.
Vi ser dokumentarfilmen Cuba and the cameraman samt filmen Habana Blues.

Cuba en cambio (Gyldendal): Nuevas relaciones sociales
Retratos cubanos (Gyldendal): Patricia la jinetera.
Netflix: Cuba and the cameraman
Film: Habana Blues
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer