Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Eksamenskursus HTG 11. september 7
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Claus Øvre, Freddy Søndergaard Klyver
|
Hold
|
2022 SP/DF (2DF SP, 3g SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#2 - Hispanos en los Estados Unidos
Formålet med forløbet var at opnå indsigt i hispano'ers liv i og betydning for USA med udgangspunkt i afsnittet "Hispanos en los Estados Unidos" fra Viva la Vida (Gyldendal). Der ses på identitetsskabende faktorer og der stiftes bekendtskab med kendte amerikanere med hispano-rødder. Vi ser på hvordan sproget er en identitetskabende markør, og vi ser på de unges holdninger til både sprog og politik. Vi vender ligeledes hispano-amerikanernes muligheder - og stigmaer - på jobmarkedet. Slutteligt ser vi på Puerto Ricos særlige situation med fokus på tilhørsforholdet til USA.
Mexico, Puerto Rico, El Salvador, Den Dominikanske Republik, Guatemala
Kernestof:
• Spanglish
• Hispano, latino, chicano o americano
• Sonia Sotomayor: del Bronx del Tribunal Supremo
• El Movimiento Chicano
• uddrag af La Casa en Mango Street
• Los millennials y el voto latino en 2016
• Lin-Manuel pide ayuda para Puerto Rico
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#3 - Jóvenes en España
Jóvenes en España
I dette forløb fokuserer vi særligt på de unges situation i dagens Spanien.
Hvordan er det at være ung i Spanien? Hvilke vilkår har de unge? Uddannelses- og jobmuligheder?
Hvordan er det traditionelle og det moderne spanske familiemønster?
I grupper laver eleverne deres egne film om "La Buena Vida en Dinamarca"
Materiale:
• La Buena Vida, bog og DVD: Alejandro de Madrid
• Nuevos Retratos: La generación de los mil euros
• España en la calle: s. 8-11, 16-19
• Élite, S01E01
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#5 - Cuba
Cuba
Vi fokuserer på situationen på Cuba i perioden efter Sovjetunionens sammenbrud: "El Período Especial" og frem til i dag.
Indledningsvis læser vi om de sociale omvæltninger og nye sociale relationer efter 1991, og vi taler om de sociale, økonomiske og personlige konsekvenser ved krisen.
Kernestof:
• Macetas, jineteras y mantenidas
• Adela, madre soltera
• Carlos, el maceta
• Patricia la jinetera
• Netflix: Cuba and the cameraman (film)
Alle teksterne nævnt ovenfor er fra lærebogen Cuba en Cambio (Gyldendal) undtagen Patricia la jinetera (Retratos Cubanos)
Supplerende stof:
Esculturas con nombres de mujer, ubicadas en espacios públicos, de Habana Radio, publ. marts 2017
http://www.habanaradio.cu/articulos/esculturas-con-nombres-de-mujer-ubicadas-en-espacios-publicos/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#6 - El Sexo en Proceso
Med udgangspunkt i undervisningsbogen El sexo en proceso (Forlaget Columbus, 2021) af Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui ser vi på kønsroller i Latinamerika.
Vi opnår viden om køn, kønsidentitet og kønsproblematikker, særligt machismo'en, som spiller så stor en rolle i mange spansktalende lande og fastholder kvinder i traditionelle kønsroller.
Kernestof:
fra kapitel 1: Los estereotipos de género:
Introducción a los estereotipos y el machismo
Sabes qué es el micromachismo?
Catherine Cando - una reina de belleza fallecida en cirugía estética
Una carta al director: Catherine murió por culpa de nosotros
El reggaetón
Una carta al director: El machismo del reggaetón
Introducción a la violencia machista en el continente latinoamericano
Activista, periodista y feminista - mujer con muchas caras (entrevista con Pia Flores)
Supplerende stof:
Batallones femeninos (skr. afl., Delprøve 1 og Delprøve 2)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#1 - Begynderundervisning
Vi bruger begynderbogen Viva La Vida samt grammatiksiden Minlæring.dk
Gennemgang af grundlæggende grammatik. Vi læser spanske tekster og arbejder desuden med udtale, ordforråd samt prøver at tale så meget spansk som muligt.
Der arbejdes med mundtlige fremlæggelser, eksempelvis om latinamerikanske lande og hovedstæder.
Der afleveres skriftligt arbejde i form af mindre oversættelser, grammatikopgaver og fri skriftlig fremstilling.
Viva la Vida, grundbog (Lindhardt & Ringhof, 2017)
Grammatiske fokuspunkter:
substantiver
adjektiver
ser, estar, hay
tener
verbalperifrasen tener + que
ir
refleksive verber
præsens
perfektum
futuro próximo (ir + a + infinitiv)
muy eller mucho
nægtelsen 'no'
talord
tiltaleord 'Du' og 'De'
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/4029/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74344387848",
"T": "/lectio/4029/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74344387848",
"H": "/lectio/4029/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74344387848"
}