Holdet 2024 bk/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Eksamenskursus HTG 11. september 7
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Henning Christensen
Hold 2024 bk/g (1g bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Modernismen
Titel 2 Moderne kunstformer
Titel 3 Illusionsrum

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Modernismen

Fokus på de forskellige ismers måde at flytte fokus fra det narrative indhold til formen som et mål i sig selv.
I grupper arbejdet med følgende ismer: impressionisme, symbolisme, ekspressionisme, kubisme, suprematisme/konstruktivisme, dadaisme og surrealisme.

Materialer: Anne Jenen: Modernismen i en nøddeskal
                                           Modernisme
                  Samt diverse  artikler om de forskellige ismer.

Praktisk opgave:
1. "Modernistisk" genskabelse af Alfred Stieglitz fotografi " The Steerage (1917) med fokus på rum og flade.
2. Æske med 3D  "installation" skabt i stil med den pågældende isme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Moderne kunstformer


Moderne kunstformer: Installations- og performenskunst.

Med dadaismen opstod et opgør med de traditionelle kunstformer (tegning, maleri, skulptur) ved nye påfund som "ready-mades" og performancekunst. Sidstnævnte befandt sig et sted mellem billedkunst og teater. I 1960'erne genoptog man nogle af de oprørske tendenser, som dadaisterne repræsenterede i tiden efter 1. verdenskrig.
Siden 70'erne har både installations- og performancekunst været en integreret del af kunstscenen.

I Installationskunst har vi haft fokus på at skabe en interaktiv installation i det offentlige rum, som samtidig udfordrede kroppen, så den appellerer til at være mere kropslig aktiv i det daglige. Projekt-opgave med Idræt.

Værk: Planche og "artist book", der formidler placering, skala, fremtoning og mening (både den fysiske og den æstetiske) af den udtænkte installation.
Litteratur: Anne Jensen: Installationskunst
                  Lise Marke: Analyseskema til Installationskunst
                  
         
                 


Perfromancekunst: Besøg af den danske performancekunstner Sophie Dupont. Forkus på det at være, at føle kropppen i rummet og at mærke sit åndedræt.

værk: 1. Tegning af åndedrættet. Værket havde fokus på den meditative seance, hvor tegningen blev skabt.
           2. Stor kultegning af oplevelsen af at ligge på gulvet og mærke sit åndedræt. Fokus både på seancen og på tegningen som selvstændigt værk.
           3. Performance med 15 minutters krammer foran et intetvidende publikum.



Litteratur:
                  Art Hub: Sophie Dupont
                 Sophie Duponts hjemmeside: https://sophiedupont.com
                 Sophie Duponts egen projektbeskrivelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Illusionsrum

Fokus på de formelle virkemidler, der findes til at skabe en illusion af tre dimensioner på et todimensionalt billede:
linearperspekbiv, gradienter, overlapning, atmosfærisk perspektiv, forkortning, lys/skygge.

Materiale: Billedekunsbogen

Praktisk produkt:
1. Perspektivtegning med et og to forsvindingspunkter samt en kugle med lys fra siden (lys/skygge)
2. papirklip i farvet papir. Illusion af dybde ved hjælp af gradienter, overlapning, farveperskektiv og repoussiour.

(Illusionsrum er et af punkterne i formanalysen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer