Ingrid Jespersens Gymnasieskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/C - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Eksamenskursus HTG 11. september 5
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Ditte Gøricke Jensen, Karsten Baagøe Johansen, Maja H.H. Kongskov, xBente Pedersen
Hold
2022 DA/C (
1C DA
,
2C DA
,
3C DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
2. Novellen som genre
Titel 2
3. Retorik og taler
Titel 3
4. Dokumentar
Titel 4
5. Grønland, DHO og værklæsning
Titel 5
6. Klima, nyheder og den debatterende artikel
Titel 6
7. Sildig Opvaagnen (værk)
Titel 7
8. Humor
Titel 8
9. Fortællende journalistik
Titel 9
10. Oplysningstid og romantik
Titel 10
Flerfagligt forløb plastik
Titel 11
Dokumentaren som genre. Optakt til CPH:DOX
Titel 12
Forløb#12: Kognitive metaforer
Titel 13
Det Moderne Gennembrud
Titel 14
Modernisme og Realisme
Titel 15
Miniforløb om Morten Søndergaard
Titel 16
Selvvalgt værk efter 2000
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
2. Novellen som genre
I forløbet arbejder vi novellen som genre. I vores arbejde med tekstanalyse har vi særligt fokus på personkarakteristik, komposition, tema og fortælleforhold, herunder fremstillingsformer. I forløbet har vi desuden arbejdet med peer feedback på skriftligt arbejde.
Efter forløbet skal I bl.a.
Tekstanalyse
• Kende til det litterære perspektiv i dansk
• Forklare, hvad der kendetegner novellen som genre
• Kunne undersøge komposition, fortælleforhold, personkarakteristik og temaer, når analyserer noveller, samt formulere en fortolkning
Feedback og skriftlighed
• Vide, hvad peer feedback er, og hvad der kendetegner god feedback.
• Kunne give feedback på andres arbejde ud fra fokuspunkter.
• Kunne skrive en indledning med en vinkling.
• Citatteknik og afsnitsmarkering.
Teori:
Tekstanalysekompendium.
Hvad er en novelle. (Uddrag fra Litteraturhistorien på Langs og på tværs)
Skønlitterære tekster:
"Glasskabet" af B. S. Ingemann. 1847.
"En stol for lidt" fra novellesamlingen "Rester" af Helle Helle. 1996.
"Dolken”. Tove Ditlevsen. 1963.
Indhold
Kernestof:
Kompendium til analyse af prosa_ Det litterære perspektiv.pdf
Hvad er en novelle.docx
Ingemann Glasskabet.docx
novelleanalyse.pptx
Arbejdsspørgsmål til Helle Helle En stol for lidt.docx
afsnit.pptx
Helle Helle En stol for lidt (tekst).doc
Tove Ditlevsen Dolken.pdf
Opgave analyse af Dolken.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
En stol for lidt
01-12-2022
Genaflevering En stol for lidt
07-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
3. Retorik og taler
I forløbet arbejder vi med forskellige talegenrer. Fokus vil være på den politiske tale og lejlighedstalen. Derudover har vi været inde på den informative tale. Vi har arbejdet med Toulmins udvidede argumentationsmodel, kommunikationsmodeller, Ciceros retoriske pentagram, appelformer, sproglige figurer og argumenttyper.
Efter forløbet skal I blandt andet kunne anvende kommunikationsanalyse på forskellige teksttyper, I skal kunne lave retorisk analyse af taler, og I skal kunne skrive en tale selv, hvor I anvender retoriske greb.
Teori:
”Ciceros retoriske pentagram”,
https://www.gymdansk.dk/ciceros-pentagram.html
"Argumentation" fra Krydsfelt, Langdahl m.fl. 2011 side 254-257.
”Retorik” fra Krydsfelt, Langdahl m.fl. 2011 258-259,
”Kommunikationsmodellen” fra Krydsfelt, Langdahl m.fl. 2011 side 324
Talegenrer. Lærerproduceret materiale fra Køge Gymnasium.
”Retorisk analyse af taler”. Håndbog i dansk. Systime.
https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=212.
Begrebsoversigter:
Argumenttyper (Lærerproduceret materiale)
Retorik og argumentation (Lærerproduceret materiale)
Sproglige figurer (Lærerproduceret materiale)
Tekster
Gretha Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019.
https://dansketaler.dk/tale/gretathunbergstalevedklimamarchen2019oversaettelse/
Anna Juuls nytårstale 2022
https://dansketaler.dk/tale/anna-juuls-nytaarstale-2022/
Mette Frederiksens Nytårstale 2023
https://dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-nytaarstale-2023/
Omfang 70 NS
Indhold
Kernestof:
Appelformer_logos patos og etos fra Krydsfelt.pdf
Reklameopgave.docx
Arbejdsspørgsmål til Toulmins argumentationsmodel.docx
Opgave om sproglige figurer.docx
Thunbergs tale ved klimamarchen
Valg af nytårstale
Fremlæggelser af nytårstale.docx
Talegenrer.doc
Anna Juuls nytårstale 2022 - Danske Taler
Mette Frederiksens nytårstale 2023 - Danske Taler
Kompendium det sproglige perspektiv
Arbejd selv i dansk.docx
Skriv en tale.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
4. Dokumentar
I forløbet arbejder vi med dokumentarfilm som genre, herunder basale filmiske virkemidler, dokumentarfilmtyper og fakta- og fiktionskoder. Som en del af forløbet ser vi ”Klub Kranium” som værk.
Teori samlet i dokumentarfilmkompendium
”11. Medieanalyse af dokumentarfilm” (analysemodel - bearbejdet)
https://hbdansk.systime.dk/?id=228
”5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary”
https://hbdansk.systime.dk/?id=224
(ikke afsnittet om Mockumentary)
”Filmiske virkemidler”
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
”Filmiske virkemidler i dokumentaren”, Carlsen, Susan. 2017. Fortællingens spejl. Grundforløb i dansk. Gyldendal. Side 73-75.
”3. Kilder”, uddrag fra
https://hbdansk.systime.dk/?id=218
”5. Fortælleforhold”, Krydsfelt, Langdahl m.fl. 2011, side 331.
Analysetekster
”Klub Kranium” (Værk-hele filmen). 2021. Frigge Fri.
https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/116067
”The social dilemma”. Netflix. 2020. (Alle har set de første 6 min.)
”Rejsen på Ophavet”
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/rejsen-pa-ophavet
(kort uddrag)
”Into Eternity” (de første 15 min). 2010. Michael Madsen.
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/eternity#.YJFHiWYzZTY
”Armadillo” (0-8 min + 38-46 min). 2010. Janus Metz.
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/armadillo
Indhold
Kernestof:
Klub kranium
Rejsen på ophavet
Klassenoter til Klub Kranium
Reviderede klassenoter til Klub Kranium
”Virkeligheden tager røven på dig”
Armadillo
Fremlæggelse om Armadillo.docx
Link til vores nye begrebsoversigt
Dokumentarfilmkompendium
Spørgsmål til The social dilemma og into eternity.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3. Klub Kranium
28-02-2023
Genaflevering af Klub Kranium
12-03-2023
The social dilemma
27-03-2023
Genaflevering The social dilemma
02-04-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
5. Grønland, DHO og værklæsning
I forløbet har vi arbejdet med kolonialisme sammen med historie med fokus på Grønland. Som en del af forløbet har vi arbejdet med ”Isbjørnen” af Henrik Pontoppidan som værk. Forløbet blev afsluttet med DHO-opgaven.
Analysetekster
”Isbjørnen”, Henrik Pontoppidan. 1887.
”Profeterne i Evighedsfjorden” (uddrag). Kim Leine. 2012.
”Ode til danaiderne”, Aqqaluk Lynge. 1970
”Undertrykt”. Jens Geisler. 1983
”Pivfît Nutât (Nye Tider)”. Malik Høegh. 1973
”Blomsterdalen” (uddrag). Niviaq Korneliussen. 2020
Teori
”Danske kolonihistorier fra sukkerrør til skippermix”. Grundbog. Dansklærerforeningens forlag side 12-13, 138-154
Lyrikkompendium
Prosakompendium
Indhold
Kernestof:
Link til begrebsoversigt.
Kompendium til analyse af prosa
Isbjørnen Pontoppidan.docx
Analysespørgsmål til Isbjørnen.docx
Ode til danaiderne.docx
Link til lyrikkompendium
Opgaver til Blomsterdalen.docx
Korneliussen BLOMSTERDALEN uddrag.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Grønland
16-04-2023
Genaflevering Grønland
30-04-2023
DHO
17-05-2023
DHO refleksionspapir
09-06-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
6. Klima, nyheder og den debatterende artikel
I forløbet har vi arbejdet med klimabevidsthed, grøn omstilling og journalistik. Fokus har været på forskellen mellem traditionel journalistik og konstruktiv journalistik. Som en del af forløbet har vi haft besøg af en journalist, der holdt en workshop om konstruktiv journalistik, og vi har været på klimafolkemødet i Middelfart, hvor I deltog i en debat om klimaløsninger med en journalist og et ekspertpanel. I forløbet er I også blevet introduceret til den debatterende artikel som skriftlig genre i dansk.
Indhold
Kernestof:
Adgang til klimaforløb
FINT - en model til den gode klimajournalistik.pdf
Debatterende artikel.docx
Debat_ Tiden er inde til at styrke klimajournalistikken - Journalisten.pdf
Klimapsykolog_ Journalister bør engagere borgerne med håb frem for frygt, når de skriver om klimaet _ Information.pdf
Skriveopgave om klimajournalistik.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
7. Sildig Opvaagnen (værk)
I forløbet har vi læst Sildig Opvaagnen og haft fokus på den upålidelige fortæller.
Tekster:
Sildig Opvaagnen. Steen Steensen Blicher. 1828
Indhold
Kernestof:
Tidslinje Sildig opvaagnen af St. St. Blicher
Blicher Sildig opva_gnen.pdf
Opgaver_Blicher. Sildig Opvaagnen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
8. Humor
I dette forløb arbejder vi med humor, ironi og satire. Vi har blandt andet fokus på brug af humoristiske virkemidler og deres funktion.
Efter forløbet skal I blandt andet kunne:
• Lave analyser af brugen og effekten af humoristiske virkemidler.
• Identificere forskellige typer af humor.
• Analysere og fortolke humorens funktion.
Materialer
Teori
”50 kg på den fede måde på en måned”, Så gælder det rumba, Auring og Svendsen, 2002.
”Definitioner på humor”, Gads Litteraturleksikon, 1999
Oplysningstiden, Rather homemade productions:
https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
Tekstmateriale
”Spørg John”, Kim Blæsbjerg, Fælder, 2002
”Om kvindernes plads blandt de underjordiske”, Uddrag af Niels Klim. Ludvig Holberg. 1741
”Fælder”, Kim Blæsbjerg, Fælder, 2002
Indhold
Kernestof:
50 kg på den fede måde på en måned.pdf
Blæsbjerg Kim - Spørg John.pdf
Præsentation af humoristiske virkemidler.pptx
Definitioner på humor.pdf
Holberg Niels Klim uddrag (1).pdf
Spørgsmål til udrag af Niels Klim.docx
Fælder af Kim Blæsbjerg.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
9. Fortællende journalistik
Formål (faglige mål):
- anvende stilistikkens grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen
Indhold:
Forløbet tager udgangspunkt i og bygger videre på elevernes viden om traditionel nyhedsjournalistik. Forløbet skal give dem en forståelse for fakta- og fiktionskoder samt for ikke fiktive tekster, der fx ved at benytte forskellige former for fiktionsteknikker formulerer sig som blandingsgenrer. I forløbet indgår en introduktion til analyse af kognitive metaforer, herunder begreberne mål- og kildeområde.
Centrale begreber:
Faktion som overbegreb. Herunder fortællende journalistik (og herunder undergenrerne New Journalism og gonzojournalistik), de fire karakteristiske fiktionsteknikker, analyse af sproglige billeder med brug af begreberne mål- og kildeområde, fakta- og fiktionskoder + begrebet subjektiv objektivisme.
Materiale:
"New Journalism". I: Borker og Brøndgaard: Den bearbejdede virkelighed - om Faktion, 1990.
Krydsfelt: Oversigt: “Fortællende journalistik”, s. 292-293
Begreb om dansk: oversigt over fakta- og fiktionskoder
Notits fra regionalavis: "Mand dræbt i Gilleleje"
Johannes V. Jensen: “Verdens- Udstillingens Ofre” (1900)
Morten Sabroe: "Dead man walking" (Politiken 28-01-05)
Morten Sabroe: “Jagten på den store hvide røv” (Politiken 20-06-1999)
Meyhoff, Karsten Wind; Harbsmeier, Andreas: "En æstetisk fornyelse af journalistikken". Academie Internationale des Arts et Collections. la Lettre, Nr. 17, 2007.
Indhold
Kernestof:
Hej 2cGlæder mig til at møde jer! Vi begynder på et kort medie-forløb om 'fortællende journalistik', hvor vi bygger videre på jeres forløb om klimajournalistik og konstruktive nyheder. Vi ses,KhMaren
Notits mand dræbt i gilleleje.pdf
Skriveøvelse Fortællende journalistik.docx
Fakta- og fiktionskoder oversigt.pdf
Oversigt fortællende og traditionel journalistik.pdf
Som forberedelse til modulet (lektie) vil jeg bede jer læse teksten af Johannes V. Jensen: "Verdens-udstillingens Ofre" (1900) i kompendiet til Fortællende journalistik (vedhæftet og i forløbets mappe i lectio). Læsefokus: find eksempler på fiktionst
kompendie fortællende journalistik.pdf
spørgsmål Johs. v jensen verdensudstillingens ofre.docx
Plan for diskussionsarbejde En æstetisk fornyelse af journalistikken.docx
Teori New Journalism gruppe.docx
Lektie! Læs Meyhoff og Harbsmeiers artikel "En æstetisk fornyelse af journalistikken" (i kompendie til fortællende journalistik). Fokus på at finde hovedsynspunkterne i teksten. Hvilke argumenter imod blandingsgenrer nævner de i artiklen? Og hvilke a
metaforanalyse.docx
Lektie! Læs Morten Sabroe: "Dead man walking" i kompendiet. Fokus på det konkrete handlingsniveau (foretag gerne en søgning på de politikernavne, der indgår) + fiktionsteknikker i teksten.
Ingen lektie til i dag, men til torsdag!
Metaforanalyse målområder.docx
Spørgsmål til Jagten på .pdf
Lektie! Læs Mortens Sabroes tekst "Jagten på den store hvide røv" (i kompendiet) Fokus på det konkrete handlingsforløb i teksten - tempoet er højt! Lav en skitse til kompositionsanalyse, hvor du inddeler teksten i afsnit og overvejer den kronologiske
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
10. Oplysningstid og romantik
Formål
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
tekster fra tiden før 1700
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme
- fra dansk litteraturs kanon læses mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam
Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
Indhold
Litteraturhistorisk forløb fra oplysningstiden til romantikken. Nedslag i periodeeksemplariske tekster med perspektivering til billedkunst. I forløbet indgår remedieringsopgaver samt to analyserende artikler.
Materiale
Ludvig Holberg: (uddrag) Erasmus Montanus (1723)
Præromantik: Johannes Ewald: "Rungsteds lyksaligheder" (1775)
Heinrich Steffens: af Indledning til filosofiske forelæsninger (1801)
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802)
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
Adam Oehlenschläger: "Fædrelandssang" (1819)
NFS Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820)
Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen" (1830)
St. St. Blicher: "Præsten i Thorning" (1824)
Emil Aarestrup: "Til en veninde" og "Angst" (1838)
Supplerende materiale:
Før frosten (2019)
Anmeldelse: Fattigdommen er grum i Michael Noers periodedrama ’Før frosten’
Peter Carlsen: Danmark 2009
Julius Exner: Besøget hos bedstefader, 1853 | SMK Open
L.A. Ring: I Høst, 1885 | SMK Open
Cecilie Margrethe Petersen, født Købke, kunstnerens søster, 1835 | SMK Open
Anna Seekamp. Kunstnerens søster, 1882 | SMK Open
Uddrag af tv-dokumentaren 1800-tallet på vrangen, 1. del.
Indhold
Kernestof:
Overvej eventuelle spørgsmål til skriftlig aflevering. Nyt forløb - ingen lektier.
Erasmus Montanus fra Kanon I.pdf Læs uddraget af Ludvig Holbergs Erasmus Montanus. Overvej, hvilken karakter, du kunne tænke dig at spille!
Erasmus Montanus 2. akt.docx
Erasmus Montanus eller Rasmus Berg (moderne dansk retskrivning) "act2"
I har de første 15 minutter til at gøre jeres film færdig. Ingen lektier!
Grupper til fremlæggelse
Flerfagligt forløb dansk og kemi plastik.pdf
Optakt til innovationsforløb
Lad os tale realistisk om plast
Ny kampagne sætter fokus på det usynlige plastikproblem - Plastic Change
Analysearbejde kampagnefilm.docx
Introduktion til projektet-læs oplægget. Brainstorm mv Innovation 2C2023-dansk-kemi.pdf
Innovationsmetoderne_brainstorm-skipister (1).docx
Innovation i 1g - en reminder til 2D.pptx
Arbejd selv modul
Fremlæggelser
Kære 2C, Godt nytår! Vi skal videre med vores forløb om romantikken. I har ikke lektier for.
Som aftalt vil jeg bede jer læse Oehlenschlägers digt "Guldhornene" (i kompendiet i mappen). 1) Undersøg hvilke virkelige begivenheder Oehlenschläger tager udgangspunkt i. 2) Fokus på digtets handlingsforløb - prøv om I kan danne jer et overblik.
Jeg vil bede jer færdiggøre arbejdet med "Guldhornene" (til jer, der var til møde: arbejdsseddel ligger i mappen under dokumenter).
Romantikken fortsat. I har ikke lektier for til i dag.
Jeg vil bede jer læse Grundtvig "Danmarks trøst" og Oehlenschlägers "Fædrelandssang" i kompendiet. Fokus på deres fremstilling af Danmark og danskerne + den historiske baggrund for nationalromantikken. Som perspektivering skal vi arbejde med Peter Ca
Som aftalt (gen)læser I de to nationalromantiske tekster + overvej, hvad I ser/lægger særligt mærke til i Peter Carlsens billede (se link på sidste fredagsmodul).
Bag om romantikkens harmonisering. Vi ser Michael Noers Før frosten - læs gerne anmeldelse af filmen via link: Fattigdommen er grum i Michael Noers periodedrama ’Før frosten’
Den lille Karen.docx
Vi ser filmen færdig (hvis teknikken virker) og arbejder herefter videre med poetisk realisme og biedermeier. Læs derfor Thomasine Gyllembourgs "Den lille Karen" (1830). Læsefokus: at forstå den overordnede handling samt hoved personernes relation -
Familien Waagepetersen, 1830 | SMK – Statens Museum for Kunst
Besøget hos bedstefader, 1853 | SMK Open
I Høst, 1885 | SMK Open
Jeg vil bede jer læse Steen Steensen Blicher (kanonforfatter): "Præsten i Thorning" (1824) i kompendiet. Teksten er lidt tung, men se min vedlagte kompositionsoversigt (efter teksten).
Opgaver til Præsten i Thorning og Den lille Karen-3.docx
Vi arbejder med biedermeier/poetisk realisme og overgangen til romantisme. I har ikke lektier for.
Gamle Danske Sange: Hist, hvor vejen slår en bugt
Aarestrup Emil fra Litteratursiden.pdf
Romantikken kompendie.pdf
Emil Aarestrup Digte analyse.docx
Optakt til CPH:DOX: jeg vil bede jer læse side 230-237 i Håndbog til dansk.
DRTV - Den hemmelige krig
66 scener fra Amerika
Bonanza | Dokumentar | Valomanden.
DRTV - Herlufsholm
Herlufsholms hemmeligheder
Vi fortsætter med dokumentaren som genre, og jeg vil bede jer læse den vedhæftede tekst. Læsefokus: prøv at danne jer et overblik over, hvilke synspunkter, der fremsættes i artiklen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Flerfagligt forløb plastik
Flerfagligt innovationsforløb med kemi og dansk om plastik.
Dansk: analyse af kampagnefilm samt udarbejdelse af kampagnemateriale.
Indhold
Kernestof:
Introduktion til projektet-læs oplægget. Brainstorm mv Innovation 2C2023-dansk-kemi.pdf
Innovationsmetoderne_brainstorm-skipister (1).docx
Innovation i 1g - en reminder til 2D.pptx
Arbejd selv modul
Fremlæggelser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Dokumentaren som genre. Optakt til CPH:DOX
Formål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
Indhold
Kort optakt til CPH:DOX med fokus på dokumentaren som genre, herunder forskellige dokumentartyper (undergenrer), fakta- og fiktionskoder samt filmiske virkemidler. Eleverne ser de første 5-10 minutter af en række dokumentarfilm og analyserer form og undergenre.
Armadillo
Valomanden
66 scener fra Amerika
Herlufsholms hemmeligheder (TV2)
Herlufsholm (DR)
Materiale
Afsnit om dokumentaren i Håndbog til dansk
Lise Søgaard: Er det 100 procent virkelighed? Teksten er et uddrag af et sagsinterview, lavet af journalisten Lise Søgaard. Artiklen er trykt i Kristeligt Dagblad 21. juni 2013.
Indhold
Kernestof:
Optakt til CPH:DOX: jeg vil bede jer læse side 230-237 i Håndbog til dansk.
DRTV - Den hemmelige krig
66 scener fra Amerika
Bonanza | Dokumentar | Valomanden.
DRTV - Herlufsholm
Herlufsholms hemmeligheder
Vi fortsætter med dokumentaren som genre, og jeg vil bede jer læse den vedhæftede tekst. Læsefokus: prøv at danne jer et overblik over, hvilke synspunkter, der fremsættes i artiklen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#12: Kognitive metaforer
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med dokumentaren som genre, og jeg vil bede jer læse den vedhæftede tekst. Læsefokus: prøv at danne jer et overblik over, hvilke synspunkter, der fremsættes i artiklen.
Cool forskning.docx
Dansk er et landbrugssprog.pdf
2022c DA plan.docx
Ny bibel gør os klogere uden svære ord.pdf
I østen stiger solen op.pdf
Sig nærmer tiden.docx
I Danmark er jeg født.docx
Hvor smiler fager den danske kyst.docx
Stakkels lille Danmark.pdf
Kognitive metaforer teori.pdf
Kære alle elever i 2.g. I skal være ved Imperial Biograf, Ved Vesterport 4 kl. 7.45 og ikke senere! Filmforevisningen går i gang kl. 8.00.Her vedhæftet et papir med en kort introduktion til de film, I skal se.Vi glæder os til en tur ud af huset samme
Vi skal fremlægge gruppernes tekster.
Gymnasiets skraldespandsårgang - med sp.docx
Stilfigurer .docx
Symbolikken i et jernhegn.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Genafl
03-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Det Moderne Gennembrud
Indhold
Kernestof:
2022c DA plan.docx
Karens Jul.pdf
Naadsensbrød sp.docx
Naadsensbrød.docx
Tordenkalven.pdf
Vejledning til genrer mm.docx
Hej 3C,
Det moderne gennembrud. Litteraturhistorien på langs og tværs.pdf
Præsentation om DMG.docx
Grupper 3C DMG 2.docx
Hvad er realisme. Auring og Svendsen, Realismer, modernismer, Systime, 2011.pdf
Arbejdsspørgsmål til dagens tekster.docx
Adobe Reader
Herman Bang, Impressionisme. En lille replik, 1890.docx
Arbejdsspørgsmål til Herman Bangs replik om litterær impressionisme:
Impressionismen og Herman Bang.docx
standard_Pierre-Auguste_Renoir_-_La_Cueillette_des_fleurs.jpg
Ibsen, Et dukkehjem, 1879.docx
Arbejdsspørgsmål til Et Dukkehjem.docx
Kvindefrigørelse og sædelighedsfejde. Litteraturens veje.docx
Arbejdsspørgsmål til Sædelighedsfejden i Litteraturens Veje.docx
Opgaver til Den Analyserende Artikel.docx
Oversigt over stilistik og sproglige virkemidler.docx
28 Spørgsmål til Det Moderne Gennembrud - Facit.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ny opgave (3)
05-05-2024
2C DA skr. prøve
04-06-2024
3C Danskstil 1
08-09-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Modernisme og Realisme
Indhold
Kernestof:
Hej 3C,
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag (En Idyl) 1900.docx
Læsespørgsmål til Nexøs novelle “Lønningsdag (En Idyl)” fra 1900. Besvares i noteform.
Arbejdsspørgsmål til Lønningsdag.docx
Modernisme og Realisme 1890-2000 - Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime 2024).pdf
Spørgsmål til folkelig og socialrealisme.docx
Thit Jensen - Hr. Berger er søvnløs (1917).pdf
Tidlig modernisme 1890-1945 - Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime 2024).pdf
Den mytiske tekstverden.pdf Den mytiske tekstverden.docx
Noter til Myter
Arbejdsspørgsmål:
Om MS 1 - _Digte er ikke brugsgenstande_.pdf
Om MS 2 - _Dette hav af ord_.pdf
Fokusspørgsmål til Morten Søndergaards digte.docx
Nye grupper:
Nye grupper mødes kl. 11:00 og gør følgende:
Om MS 3 - Digte er et træ.pdf
Ordapoteket.docx
Arbejdsspørgsmål til Det Blomstrende Slagsmål.docx
Tom Kristensen - Det Blomstrende Slagsmål (1920).docx
Grupper til Opgave 2A-D
BrobyJohansen, Blod, 1922-OCR.pdf
Mellemkrigstiden og ekspressionismen.docx
Grupper til BLOD.docx
Broby-Johansen BLOD - Gruppeopgaver.docx
Hej allesammen,
Præsentationer skal vare 7-10 minutter, skal baseres på en PowerPoint og skal gennemøves inden!
Den reflekterende artikel - fra Eksamensgenrerne i dansk stx.docx
Skriv reflekterende.docx
Martin A. Hansen - Soldaten og Pigen, 1947.docx
Opgaver til Martin A. Hansens Soldaten og Pigen.docx
Elevspørgsmål til Soldaten og Pigen kategoriseret af ChatGPT.docx
Forfatteren Martin A. Hansen - fra Litteraturen på langs og på tværs.docx
Karen Blixen - Ringen, 1958.docx
Psykoanalytisk, socialhistorisk og læserorienteret metode.docx
Læsninger af Patienten - Hvem er hvem?
3C Selvvalgt værk oversigt
Theseus - Wikipedia, den frie encyklopædi
Efterkrigsmodernisme - Litteraturen - på langs og på tværs.docx
Opgaver til modernisme.docx
Par-præsentationer af digte
Rifbjerg - Livet i badeværelset, 1960.docx
Litterær analyse af digte - Håndbog til Dansk.docx
2 analyserende artikler - eleveksempler.docx 1 reflekterende artikel - eleveksempel.docx 1 debatterende artikel - eleveksempel.docx
Opgaver til Håndbog til Dansk.docx
Miniforløb - Selvvalgt værk.docx
Nye par – mødes kl. 10:45 (holder selv pause!)
3C - Værkpræsentationer d. 9.1.25.docx
Nyrealisme 1965-1980 - Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime 2024).pdf
Arbejdsspørgsmål til Nyrealismen og Vita Andersens digte.docx
Om komposition fra Håndbog til Dansk (Systime, 2024):
besvarelse1.pdf Jeg skal lige gøre opmærksom på, at side 13 og side 14 i opgaven er byttet om ved en fejl - vær obs på dette, når I kommer dertil!
besvarelse2.pdf formulering1.docx formulering2.docx
Se 1. modul for lektier og program
Helle Helle - Film (1996).docx
Opsamlingsøvelser til litteraturhistorisk forløb om Modernisme og Realisme 1890-2000.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Miniforløb om Morten Søndergaard
Indhold
Kernestof:
Hej 3C,
Den mytiske tekstverden.pdf Den mytiske tekstverden.docx
Noter til Myter
Arbejdsspørgsmål:
Om MS 1 - _Digte er ikke brugsgenstande_.pdf
Om MS 2 - _Dette hav af ord_.pdf
Fokusspørgsmål til Morten Søndergaards digte.docx
Nye grupper:
Nye grupper mødes kl. 11:00 og gør følgende:
Om MS 3 - Digte er et træ.pdf
Ordapoteket.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Myten om Vokabulantis
27-10-2024
Myten om Vokabulantis
27-10-2024
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Selvvalgt værk efter 2000
Indhold
Kernestof:
Hej 3C,
2 analyserende artikler - eleveksempler.docx 1 reflekterende artikel - eleveksempel.docx 1 debatterende artikel - eleveksempel.docx
Opgaver til Håndbog til Dansk.docx
Miniforløb - Selvvalgt værk.docx
Nye par – mødes kl. 10:45 (holder selv pause!)
3C - Værkpræsentationer d. 9.1.25.docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/4031/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74347874712", "T": "/lectio/4031/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74347874712", "H": "/lectio/4031/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74347874712" }