Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Eksamenskursus HTG 11. september 2
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Henning Christensen
|
Hold
|
2024 bk/g (1g bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Modernismen
Fokus på de forskellige ismers måde at flytte fokus fra det narrative indhold til formen som et mål i sig selv.
I grupper arbejdet med følgende ismer: impressionisme, symbolisme, ekspressionisme, kubisme, suprematisme/konstruktivisme, dadaisme og surrealisme.
Materialer: Anne Jenen: Modernismen i en nøddeskal
Modernisme
Samt diverse artikler om de forskellige ismer.
Praktisk opgave:
1. "Modernistisk" genskabelse af Alfred Stieglitz fotografi " The Steerage (1917) med fokus på rum og flade.
2. Æske med 3D "installation" skabt i stil med den pågældende isme.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Alfred Stieglitz.docx
-
Læs den vedhæftede tekst. Hvis der er ord, begreber, sætninger, som man ikke forstår, som ikke giver mening så noter det omhyggeligt, så gennemgår vi det hele i timen. I får naturligvis også tid til at færdiggøre jeres værker fra sidst.
-
Modernismen og dens forudsætninger.pdf
-
Modernisme i en nøddeskal.docx
-
Vi ser på jeres små modernistiske tegninger og så skal I ellers igang i grupper omkring de forskellige ismer. Det er derfor vigtigt, at I læser den korte intro, som er vedhæftet her. Husk at noter alt, I ikke forstår!
-
Modernismens forudsætninger spørgsmål.docx
-
Begrber fra teksten Nøddeskal.docx
-
Ismer I æsker. - grupper.docx
-
Ismer i æsker.doc
-
I går i gang i jeres grupper med at formulere væsentlige typiske karakteristika ved den isme, I har fået tildelt. Når I har en klar fornemmelse af det, braistormer I på, hvordan I vil omsætte det til jeres æske.
-
I prøver at samle tråden op, der hvor I slap for laaang tid siden!
-
I skal gøre jeres "isme i æske"-projekt færdig. Håber I kan huske, hvad I har lavet, for det er godt nok længe siden vi har set hinanden sidst!
-
Igør jeres teoretiske præsentation færdig hjemme, og så får I 20 - 30 minutter i timen til at gøre det praktiske helt færdigt, inden I fremlægger.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Moderne kunstformer
Moderne kunstformer: Installations- og performenskunst.
Med dadaismen opstod et opgør med de traditionelle kunstformer (tegning, maleri, skulptur) ved nye påfund som "ready-mades" og performancekunst. Sidstnævnte befandt sig et sted mellem billedkunst og teater. I 1960'erne genoptog man nogle af de oprørske tendenser, som dadaisterne repræsenterede i tiden efter 1. verdenskrig.
Siden 70'erne har både installations- og performancekunst været en integreret del af kunstscenen.
I Installationskunst har vi haft fokus på at skabe en interaktiv installation i det offentlige rum, som samtidig udfordrede kroppen, så den appellerer til at være mere kropslig aktiv i det daglige. Projekt-opgave med Idræt.
Værk: Planche og "artist book", der formidler placering, skala, fremtoning og mening (både den fysiske og den æstetiske) af den udtænkte installation.
Litteratur: Anne Jensen: Installationskunst
Lise Marke: Analyseskema til Installationskunst
Perfromancekunst: Besøg af den danske performancekunstner Sophie Dupont. Forkus på det at være, at føle kropppen i rummet og at mærke sit åndedræt.
værk: 1. Tegning af åndedrættet. Værket havde fokus på den meditative seance, hvor tegningen blev skabt.
2. Stor kultegning af oplevelsen af at ligge på gulvet og mærke sit åndedræt. Fokus både på seancen og på tegningen som selvstændigt værk.
3. Performance med 15 minutters krammer foran et intetvidende publikum.
Litteratur:
Art Hub: Sophie Dupont
Sophie Duponts hjemmeside: https://sophiedupont.com
Sophie Duponts egen projektbeskrivelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Illusionsrum
Fokus på de formelle virkemidler, der findes til at skabe en illusion af tre dimensioner på et todimensionalt billede:
linearperspekbiv, gradienter, overlapning, atmosfærisk perspektiv, forkortning, lys/skygge.
Materiale: Billedekunsbogen
Praktisk produkt:
1. Perspektivtegning med et og to forsvindingspunkter samt en kugle med lys fra siden (lys/skygge)
2. papirklip i farvet papir. Illusion af dybde ved hjælp af gradienter, overlapning, farveperskektiv og repoussiour.
(Illusionsrum er et af punkterne i formanalysen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/4034/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74353064405",
"T": "/lectio/4034/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74353064405",
"H": "/lectio/4034/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74353064405"
}